• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opel Astra

GeNeRaL

Detailing rookie
10 aug 2008
67
0
Resultaat met de 2 emmer methode :)^

Na:
20110831202801.jpg

Voor:
20110828113517.jpg

Na:
20110831203300.jpg

Voor:
20110828113728.jpg

Na:
20110831203947.jpg

Nog geen goede foto's voor het eindresultaat, maar er moet nog eens keer Ollinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 extra over, de auto moet nog even 12 uur minimaal staan, helaas heeft het vrouwtje morgen de auto weer nodig zodat ik de boel eerst weer moet wassen.

Dit is het resultaat met Wolfgang - Deep Gloss Paint Sealant 3.0
20110831203539.jpg

Even mijn werkwijze:

Zondag begonnen met mijn nieuwe spulletjes klik eerst de velgen met plastic wieldoppen ingespoten met Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner daarna de auto afgespoten met een HD reiniger, daarna de wielen afspuiten. (week terug had ik mijn wielen al schoongemaakt met Poorboys World - Bold N Bright Tire Dressing, dus de wielen waren niet zo smerig meer, daarna de 2 emmer methode, met de nieuwe was Super Thick Microfiber Wash Mitt en als wasmiddel Super Slick & Suds Concentrated Wash SUPER spul overigens. Daarna met CSF - Delirium Orange Drying Towel de auto droog gemaakt WAT een super ding zeg echte aanrader, gewoon bij je bestelling doen!

Toen was het tijd op de boel te kleien, er kwam niet zo heel veel af, want ik had het 2 maand geleden ook al gedaan, maar gewoon voor de zekerheid. Net toen ik gereed was begon het te regenen 8-()) grrrrr Maargoed ff wachten weer. Gelukkig werd het snel droog de Delirium Orange Drying Towel er weer over heen en hij was weer droog voor zolang het duurt..

Nu de nieuwe DAP900 maar eens gepakt beetje onwennig nog. Ik heb eerst op het dag met de witte pad geprobeerd met Monello Mezzo, hier ging het niet zo goed mee, dus ober gestapt op de Oranje pad en dat ging beter. Ik wist bij voorbaat al dat ik het niet ging redden ivm de regen, dus heb ik de gehele auto om even ervaring op te doen gepolished met de rode pad en Monello Mezzo. Ik was net klaar toen het weer begon te regen, snel een koraal doek erover en de boel weg poetsen (paneel voor paneel uiteraard) echter kwam er al snel meer regen, ka je vertellen dan is het HELL OF A JOB de boel eraf te krijgen want het word vloeibaar.

Het was inmiddels al weer donker dus de boel maar ingepakt. Maandag had mijn vrouw de auto naar het werk genomen, waarna ik dinsdag weer aan de slag ging en de auto opnieuw moest wassen. Zie de bovenste foto resultaat van ongeveer 10 klm rijden!

Nu de auto schoonwassen ben ik paneel voor paneel begonnen met Monello eerst de rode pad daarna met de witte pad en daarna de groene pad met Monello Finale. Nodat ik weer enkele uren verder was. Ook nu weer regen buien tussen door waardoor ik behoorlijk achter raak kwa tijd, maar ik had gewoon zin om de boel mooi te krijgen. Voor deze dag (dinsdag) was het genoeg geweest.

Woensdag (vandaag dus) is mijn vrouw met de fiets naar haar werk gegaan :D, ik had geen zin om de boel weer te gaan wassen nu de lak helemaal open lag. Maar de auto eerst afgenomen te hebben met Last Touch Spray Detailer was het tijd voor de Black Hole. Tim gaf al aan dat het niet echt van toegevoegde waarde had na de Monello Finale. Maar ik wilde wel eens zien of de lak een extra boost kreeg, maar dat was dus niet zo, de Finale had goed zijn best gedaan:

Maargoed alles in de Back Hole en daarna in Wolfgang - Deep Gloss Paint Sealant 3.0 met een rode pad op de DAP, dat ging super lekker op hooguit standje 2 en lekker relaxed de boel in de Sealant gezet. Lekker een uur laten intrekken. Was het nu wel tijd om Mothers Back to Black uit te proberen. Ik had wel het e.e.a afgeplakt maar niet alles als gevolg dat er toch wel het e.e.a wit was uitgeslagen van de polish. Eerst maar een padje gepakt en in gespoten met APC waarna ik de boel makkelijk schoon kreeg. Nadat ik alles afgenomen had met een doek, was het nu echt tijd voor Black to Black. In eerste instantie werd het niets, maar nogmaals de hand pad erover kleurde alles lekker toch bij. Wielen nog een keer gedaan met Poorboys World Bold N Bright (gemakkelijk aan te brengen met de Tyre Dressing Applicator Pad en was ik in een korte tijd gereed.

IK had bij het grote pakket nog een presentje gekregen Dodo Juice - Tyromania Tyre Wax wat ik ook nog even geprobeerd had, maar dat vond ik niet zo makkelijk op te brengen dan PB. Bij PB heb je wel voor meer glans en bij DJ was het erg netje schoon maar nu wat dof van kleur, maar dat is een kwestie van smaak. Maargoed het eindresultaat mag er wezen zie een-na-laatste foto.

Wat moet er nog gebeuren:
Binnen kant is gelukkig niet smerig dus hoef ik niet zo erg lang bezig mee te zijn, ik ga hiervoor PB natural look voor gebruiken.
En de auto moet nog 1 keer in de wax nl met Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax.

Nu liep ik nog tegen een paar puntje aan graag jullie menig:

* Bij het polijsten met Monello Finale werd het na verloop van tijd poeder, ben ik dan te lang door gegaan met de DAP, want mijn hele auto zat er onder na verloop van tijd.
* Hoe kan je het makkelijkste oude wax resten tussen de rubbers verwijderen kan dit met Iron.X? Of kan je dit beter anders doen?
* De trims aan e zijkant van de deuren zat vele oude lagen wax op, tijdens het werken met Back to Black raakte ik enkele malen de carrosserie dat net in de Sealant stond, hoe kan je dit het beste doen?

Zo dat waren mijn vragen voor nu.
Overigens zitten er nog wel enkele krassen op mijn auto die ik er helaas niet uitkreeg, dus zal daarvoor waarschijnlijk een stap zwaarder moeten.

Bedankt voor het lezen.

Groet Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
GeNeRaL zei:
Nu liep ik nog tegen een paar puntje aan graag jullie menig:

* Bij het polijsten met Monello Finale werd het na verloop van tijd poeder, ben ik dan te lang door gegaan met de DAP, want mijn hele auto zat er onder na verloop van tijd.
* Hoe kan je het makkelijkste oude wax resten tussen de rubbers verwijderen kan dit met Iron.X? Of kan je dit beter anders doen?
* De trims aan e zijkant van de deuren zat vele oude lagen wax op, tijdens het werken met Back to Black raakte ik enkele malen de carrosserie dat net in de Sealant stond, hoe kan je dit het beste doen?

even heel snel reageren voor het afsluiten :
Vraag 1 : dan ben je inderdaad veel te lang doorgegaan
Vraag 2 : Zou geen Iron-X gebruiken maar eerder spruzzo (op een doekje) of IPA
Vraag 3 : geen zorgen maken over back to black op je lak, gewoon een schone doek pakken en eraf halen.

Overigens zou ik wat langer wachten met het aanbrengen van de collinite over de DGPS heen om er zeker van te zijn dat die goed is uitgecured / geademt

Overigens een heel mooi resultaat behaald hoor !
 
Juffer1 zei:
even heel snel reageren voor het afsluiten :
Vraag 1 : dan ben je inderdaad veel te lang doorgegaan
Vraag 2 : Zou geen Iron-X gebruiken maar eerder spruzzo (op een doekje) of IPA
Vraag 3 : geen zorgen maken over back to black op je lak, gewoon een schone doek pakken en eraf halen.

Overigens zou ik wat langer wachten met het aanbrengen van de collinite over de DGPS heen om er zeker van te zijn dat die goed is uitgecured / geademt

Overigens een heel mooi resultaat behaald hoor !


Hey Juffer1

Dank voor je reactie:
Vr 1: Ik was er al bang voor, ik was zo enthousiast bezig en wou het zo veel mogelijk uitsmeren, ik had al een vermoeden.
Vr 2: Je zegt IPA, nu ken ik alle afkortingen nog niet maar wat is dat?
Vr 3: Oke gewoon wee lekker poetsen dus. $$) is geen straf.

Bedankt voor je compliment. Gelukkig is is de lak op mijn auto goed, helaas wat steen aanslag maarja dat komt ook wel een keer goed.

Ik denk dat ik tot a.s zondag wacht met de wax, want dan heb ik weer wat meer tijd en kan idd de sealant wat beter aanhechten.

Nogmaals dank.

Gr Edwin
 
Dat ziet er al een stuk beter uit! De vragen heeft Juffer1 al prima beantwoord. Je zou ook Pre-Wow kunnen gebruiken voor polijstresten op rubbers en kunststof.
 
Ik had veel last van resten onder de rubbers van de vorige eigenaar, ik heb geprobeerd de rubbers ietwat op te tillen en dat lukte mij deels. Lang niet overal is mij dat gelukt helaas. De rest is mooi geworden met PB.

Ik zal hier op een later tijd stip wat mooiere show off zetten, gisteren werd het al wat te laat om mooie foto's te maken. Ik wacht tot dat ik de laatste wax laag er op zit.

Maar wat betekend de afkorting IPA?

Bedankt maar weer.
 
IPA is een oplossing van water gemengd met 99% pure alcohol.
De verhoudingen hiervan verschillen per gebruiker geloof ik, ik lees vaak 1:1 maar ook wel 1:3.

Wil je zeker zijn dan kan je beter een product als spruzzo gebruiken, dat heeft Monello al voor je gemaakt en werkt perfect !

Gisteren hebben we bij een kennis de mequiars detail brush voor het eerst gebruikt, deze fijne borsteltjes komen ook precies tussen je rubbers en stijlen waardoor je ook heel makkelijk (hard geworden) waxresten kan verwijderen.

Overigens een heel net resultaat !
 
Ziet er goed hoor.
Eigenlijk is het echt werk voor binnen maar ja dan moet je wel een garage hebben.

Monello poedert altijd wel een beetje ik vind het moeilijk om het te voorkomen.
 
Monello poedert ?

Bevochtigen jullie de pad dan wel voordat jullie er polijst op doen en maak je de pad na 1 paneel ook schoon (omspoelen) ?
Heb met Monello nog nooit gehad dat het poedert.
 
Ja dat doe ik ook altijd even als ik eerst moet polijsten.
Ik laat hem eerst even kennis maken in de Padwasher en dan op stand 6 even centrifugeren en dan gaat het helemaal top.
Alleen gebruik ik dan geen Monello maar Meg. of PB.
De PB 2.5 poedert ook als een gek als je de pad niet eerst vochtig maakt.
 
Juffer1 zei:
Monello poedert ?

Bevochtigen jullie de pad dan wel voordat jullie er polijst op doen en maak je de pad na 1 paneel ook schoon (omspoelen) ?
Heb met Monello nog nooit gehad dat het poedert.


Nee dat had ik nog niet gedaan, ik heb die kompressor pad erbij gekregen, waar nu (na de tweede auto) enkele lamellen afgebroken zijn. Ik laat de machine het werk doen en druk niet te hard op de DAP, ik leg gewoon mijn hand op de DAP op te sturen. Ik gebruik een rode pad van lake county om een sealant of om een glaze in te poetsen. Ik denk dat mijn voorkeur hier ook na toegaan en deze pad ook een langere levensduur heeft (thans bij mij dan). Het kan natuurlijk aan mij liggen. Heb nog maar enkele auto's DAP ervaring.

Toch nog een vraagje aan iemand met veel meer ervaring, ik heb dus de DAP 900 met Monello Mezzo met de Monello Kompressor Light Cutting Pad - 6inch - Oranje. Ik heb op mij eigen auto enkele krassen, (die kan je voelen met je nagel, maar weer niet te diep voor wetsanding) krijg ik die wel met de DAP weg als ik Monello Raffini Inizio met een Monello Kompressor Cutting Pad - 6inch - Geel / Monello Foamed Wool gebruik?

Of is het gebruik van een Rotery voor nodig (ik prefereer natuurlijk wel de DAP ivm de minimale ervaring)

Mijn conclusie tot nu toe:

De DAP werkt mooi en veilig, ik heb een setje oortjes gekocht als ik de DAP gebruik bij stand 4 en hoger. Alle swirls gaan er mooi mee uit en het lak voelt weer mooi glad aan en de lak weer mooi glimmend.

De bij verkregen komprssor pad's ben ik kwa gebruik nog niet overtuigd mbt de levensduur, maar dat kan natuurlijk aan mezelf liggen:!
 
Juffer1 zei:
Monello poedert ?

Bevochtigen jullie de pad dan wel voordat jullie er polijst op doen en maak je de pad na 1 paneel ook schoon (omspoelen) ?
Heb met Monello nog nooit gehad dat het poedert.


Dat heb ik dus niet gedaan, zal ik direct mee beginnen! Thnx
 
Zo de auto is nu voorzien van een Collinite Marque d Elegance Carnauba Paste Wax.

Zie de mooie beading:

20110904123946.jpg


20110904123927.jpg



Hier wordt ik gelukkig van :)^
 
GeNeRaL zei:
Heb nog maar enkele auto's DAP ervaring.

ik heb dus de DAP 900 met Mezzo en een Oranje pad. Ik heb op mij eigen auto enkele krassen, (die kan je voelen met je nagel, maar weer niet te diep voor wetsanding) krijg ik die wel met de DAP weg als ik Inizio met Geel / Monello Foamed Wool gebruik?

Of is het gebruik van een rotary voor nodig (ik prefereer natuurlijk wel de DAP ivm de minimale ervaring)

Hier lees ik even wat dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet of in ieder geval vanuit mijzelf even op wil reageren.
Je geeft zelf al aan dat je weinig ervaring hebt met een DAP (niks mis mee, zijn tenslotte allemaal zo begonnen) maar vervolgens lees ik dat je krassen hebt waarvan jij vindt dat die met wetsanden wel weggaan ?

No offense, maar van een DAP naar wetsanden is een heeeeele grote stap. Om dat te kunnen heb je mijn inziens wel redelijk wat machinale ervaring en vooral kennis over de lak nodig, dit is echt verre van een beginnersklusje.
Je kan bij RogierV12 zien wat er gebeurdt als je net even te ver doorgaat, namelijk een afspraak maken bij de spuiter om het hele paneel te laten herstellen. Wetsanden is wel iets meer als met een schuurpapiertje over de lak wrijven en er daarna met een DAP overheen gaan.
Vooraf zul je zeker moeten zijn van je lakdiktes (dus meten), je zult verschillende stappen in het schuurproces moeten nemen en ook weten hoe je moet schuren. Tijdens het schuren zul je ook steeds weer je lakdiktes moeten controleren om te voorkomen dat je niet te hard gaat.

Terugkomend op je kras probleem:
Bij CarClean hanteert men de stelregel : Als je een kras natmaakt en de kras valt dan weg, dan is er met een DAP of rotary nog iets aan te doen.
Met een rotary heb je net even wat meer cutting tot je beschikking en daardoor zou je met een rotary ook sneller resultaat moeten halen.
Wel is het aan te bevelen om de panelen of delen die je met de rotary hebt gedaan na te behandelen met een DAP om hologramm,en te vroorkomen.
Mijn ervaring is dat je met een vlakke pad (CCS) makkelijker dit soort dingen weghaalt / maskeert als met een kompressorpad omdat je daar net even wat meer warmte mee kan genereren doordat die CCS pads wat stugger zijn.

In plaats van Inizio zou ik zelf voor de Inzio Forza gaan. Deze verwerkt een stuk gemakkelijker dan de normale Inizio en heeft ook net wat meer cutting.
De gele pad kan zeker een aanrader zijn, de foamed wool is een heel ander verhaal. De wol laat behoorlijk wat littekens achter door zijn grofheid. De gele pad daarintegen doet dat eigenlijk niet. De wollen pad werkt ook heel anders als de foampad omdat met de de wollen pad de backingplate eigenlijk direct op je lak ligt. Daarnaast loopt de wollen pad ook heel snel vol waardoor je deze zeker na iedere hit schoon moet maken.


GeNeRaL zei:
De DAP werkt mooi en veilig, ik heb een setje oortjes gekocht als ik de DAP gebruik bij stand 4 en hoger. Alle swirls gaan er mooi mee uit en het lak voelt weer mooi glad aan en de lak weer mooi glimmend.

De bij verkregen komprssor pad's ben ik kwa gebruik nog niet overtuigd mbt de levensduur, maar dat kan natuurlijk aan mezelf liggen:!


Een DAP900 en dan stap 4 en hoger gebruiken ? :weetniet
Nu snap ik ook wel waarom het bij jou zo poedert en bij mij niet (nooit) : zelf kom ik namelijk niet boven stand 3 uit, heel zelden kortstondig stand 4 voor een diepe kras maar vanaf stand 4 tot 6 worden bij mij alleen gebruikt voor het droogwaaieren van de pad.
Op welke stand ben je met finale geeindigd trouwens ?
 
Juffer1 zei:
Hier lees ik even wat dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet of in ieder geval vanuit mijzelf even op wil reageren.
Je geeft zelf al aan dat je weinig ervaring hebt met een DAP (niks mis mee, zijn tenslotte allemaal zo begonnen) maar vervolgens lees ik dat je krassen hebt waarvan jij vindt dat die met wetsanden wel weggaan ?

Jeps deze zijn mijn inziens te diep, voor een rotery en zal je moeten vullen.

Juffer1 zei:
No offense, maar van een DAP naar wetsanden is een heeeeele grote stap. Om dat te kunnen heb je mijn inziens wel redelijk wat machinale ervaring en vooral kennis over de lak nodig, dit is echt verre van een beginnersklusje.

Ik was ook niet van plan om dit te gaan doen.


Juffer1 zei:
Je kan bij RogierV12 zien wat er gebeurdt als je net even te ver doorgaat, namelijk een afspraak maken bij de spuiter om het hele paneel te laten herstellen. Wetsanden is wel iets meer als met een schuurpapiertje over de lak wrijven en er daarna met een DAP overheen gaan. Vooraf zul je zeker moeten zijn van je lakdiktes (dus meten), je zult verschillende stappen in het schuurproces moeten nemen en ook weten hoe je moet schuren. Tijdens het schuren zul je ook steeds weer je lakdiktes moeten controleren om te voorkomen dat je niet te hard gaat.

Ik heb de stof tot me genomen en weet globaal wat je moet doen en hoe, maar nogmaals ik ga het nu niet doen. EErst veel meer ervaring op doen en als ik daar aan toe ben zal ik dit eerst op een sloop moterkap oid beginnen.

Juffer1 zei:
Terugkomend op je kras probleem:
Bij Carclean.com hanteert men de stelregel : Als je een kras natmaakt en de kras valt dan weg, dan is er met een DAP of rotary nog iets aan te doen. Met een rotary heb je net even wat meer cutting tot je beschikking en daardoor zou je met een rotary ook sneller resultaat moeten halen. Wel is het aan te bevelen om de panelen of delen die je met de rotary hebt gedaan na te behandelen met een DAP om hologramm,en te vroorkomen. Mijn ervaring is dat je met een vlakke pad (CCS) makkelijker dit soort dingen weghaalt / maskeert als met een kompressorpad omdat je daar net even wat meer warmte mee kan genereren doordat die CCS pads wat stugger zijn.

Ik had dat idd ergens op dit forum gelezen, ik heb dus de rode voor een glaze en vind deze fijner in gebruik dan de kompressor. Ik kan mij ook voorstellen dt ze warmer worden om de bij de kompresor de "warmte"weg geleid kan worden door de lammelen.

Juffer1 zei:
In plaats van Inizio zou ik zelf voor de Inzio Forza gaan. Deze verwerkt een stuk gemakkelijker dan de normale Inizio en heeft ook net wat meer cutting.
Had ik reeds gezien, in mijn volgende bestelling komt er ook bij, maar kreeg hem er nu bij het standaard pakket.

Juffer1 zei:
De gele pad kan zeker een aanrader zijn, de foamed wool is een heel ander verhaal. De wol laat behoorlijk wat littekens achter door zijn grofheid. De gele pad daarintegen doet dat eigenlijk niet. De wollen pad werkt ook heel anders als de foampad omdat met de de wollen pad de backingplate eigenlijk direct op je lak ligt. Daarnaast loopt de wollen pad ook heel snel vol waardoor je deze zeker na iedere hit schoon moet maken.

Ok beter de gele dus, maar kies je dan voor CCS of de kompressor? Gezien je antwoord denk ik CCS.


Juffer1 zei:
Een DAP900 en dan stap 4 en hoger gebruiken ? :weetniet
Nu snap ik ook wel waarom het bij jou zo poedert en bij mij niet (nooit) : zelf kom ik namelijk niet boven stand 3 uit, heel zelden kortstondig stand 4 voor een diepe kras maar vanaf stand 4 tot 6 worden bij mij alleen gebruikt voor het droogwaaieren van de pad.
Op welke stand ben je met finale geeindigd trouwens ?

Ik heb het schema aangehouden van de CCS pad dat ik geloog Dibbus onder zijn handtekening heeft staan, je bouwt op tot 5 en zak daarna weer. Ik denk gezien het product van Monello Raffini Mezzo, ik dus kies voor wat je aangeeft Monello Inzio Forza + de gele pad om maximaal resultaat te krijgen bij de erg diepe krassen.

In ieder geval erg bedankt voor je feedback!! Thnx.