• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opel Corsa blanke lak!?

ayoub

Detailing rookie
23 feb 2023
3
15
Hallo,

Een auto die we vrijdag ophalen heeft wat lakschades, het ziet eruit alsof de blanke lak loslaat. Verder zit er een vreemde deuk in met een aparte kleur? wil alvast vragen wat ik allemaal nodig zal hebben en het bestellen zodat we er meteen mee aan de slag kunnen.

Zoals jullie op de foto's zullen zien lijkt het alsof de voorbumper en achterbumper aan het vervellen zijn (blanke lak ) beetje hier het forum gelezen en ik kom tot de conclusie dat dit te herstellen is door het licht opschuren en dan overspuiten en daarna polijsten. Mocht dit niet kloppen of er zijn andere oplossing let me know. Het hoeft niet helemaal 100% weg maar dat zal mooi zijn, wel blijvende oplossingen voor zover mogelijk dus niet na 1 wasbeurt weer zichtbaar.

Ik zit nog met de volgende vragen mocht mijn conclusie boven kloppen.
-Voor het opschuren welke schuurmiddel moet ik gebruiken?
-'Overspuiten' kan dit ook met een lakstift of moet ik ook een verfpistool kopen? zie op youtube meerdere video's dat met een lakstift ook al voldoende moet zijn.
-Voor het polijsten wil ik een rupes bigfoot kopen, dit lijkt me meteen een goede aankoop aangezien ik meerdere auto's zal polijsten. Ik zie dat carclean meerdere rupess bigfoot verkoopt, ik wil graag een excentrische polijstmachine omdat ik nog geen ervaring hier mee heb.


verder zit er een vreemde deuk met een kleur in, wat is dit? en hoe werk ik dit het beste weg?

Nogmaals mocht ik er helemaal naast zitten of er te makkelijk over denken hoor ik het graag. En graag producten die via carclean te bestellen zijn zodat ik alles in 1x binnen heb.

fijne avond!

PS: ik zie nu pas het 'steenslag, krassen en andere schades' . Verkeerd geplaatst hier dus sorry hiervoor.

 

Bijlagen

  • vreemde schade.jpg
    vreemde schade.jpg
    65 KB · Weergaven: 116
  • schade bumper.jpg
    schade bumper.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 107
  • schade zijkant voorbumoer.jpg
    schade zijkant voorbumoer.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 123
  • schade voorbumper.jpg
    schade voorbumper.jpg
    76,4 KB · Weergaven: 117
Laatst bewerkt:
Hallo Ayoub.

Geen van de schades die je op de foto’s laat zien ga je met poetsen wegkrijgen, daarvoor zul je echt naar een schadehersteller moeten.

Als je daar toch bent, laat ze dan even de motorkap aan de onderzijde op de neus controleren. Die zijn enorm roest gevoelig bij de eerste series van de Corsa D.
 
+1

De eerste foto toont zo te zien een diepe deuk in het metaal waar de lak weg is.
De voorbumper heeft een flinke klap gehad waardoor de lak barsten vertoont
Die barsten overlappen met verse lak gaat een hechtingsprobleem tussen oude lak en kunststof opleveren
 
Die "blauwe" deuk zou je eens kunnen polijsten, handmatig om te kijken of die blauwe kleur weg gaat. Wellicht is dat een deukje voor en "uitdeuken zonder spuiten" meneer/mevrouw.

De bumper is denk ik een kwestie van overspuiten.
 
Die bumper heeft inderdaad een knal gehad. Het in- en uitveren van het kunststof heeft de lak doen barsten. Dit is niet anders te herstellen dan opnieuw laten spuiten. Kijk ook eens aan de binnenzijde want wellicht zie je daar ook nog sporen van breuk etc.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Oef, ik zie ook geen schades die je kan 'wegpoetsen'. Barsten, clear coat weg, etc. Enigszins 'gelukkig' is dat de schades allemaal op één paneel zitten, in dit geval de voorbumper, dus zou je de gehele bumper kunnen laten spuiten.

De deur is misschien nog op te lossen zonder teveel poespas. (Uitdeuken zonder spuiten)
 
Hallo,

thanks voor de reacties, wellicht ben ik niet goed begrepen of heb ik het niet goed uitgelegd. Nou komt die nogmaals

Ik weet dat je dit niet kan 'wegpoetsen' . Daarom wou ik dit schuren en overspuiten, alleen welke middelen heb ik hiervoor nodig? beetje op het forum gekeken maar ik kom er niet helemaal uit. Dus welke schuurpapier etc, dat was meer mijn vraag. Omdat naar mening elke schade anders is wou ik graag gericht op deze schade een antwoord en niet zomaar wat overnemen van het forum.

Verder mocht het mislukken genoeg bumpers (zelfde kleurcode) te vinden, winstmarge op de auto is hoog te noemen dus dat maakt me niet uit, heb ik meteen een bumper waar ik op kan oefenen. De auto is binnen gekomen vandaag en de schade vlakbij de achterdeur is inderdaad iets wat mij (nu nog) niet gaat lukken.

fijne weekend allemaal alvast
 
Belangrijkste is om spullen te gebruiken die voor de toepassing bedoeld zijn
Dus schuurpapier voor autolak (automotive en waterproof) en primer voor kunststof.
Dat laatste omdat de gebarsten lak er helemaal af moet tot op het kunststof.
Kijk ook even in het draadje over de "schuurladder" met goed advies van vakmensen

Geheel de goede kleur is bij metallic lak ook afhankelijk van de zichthoek en lichtinval
Onze Corsa is origineel en heeft ook kleurverschil, waarschijnlijk door de ondergrond (kunststof vs metaal)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Die deuk met blauwe kleur in de flank is de kleur van het voorwerp dat de deuk heeft veroorzaakt. Dat blauwe zal je wel weg krijgen maar de deuk zal eruit getrokken moeten worden, je ziet naast de deuk ook een lichte plooi welke is ontstaan door de druk van de deuk.
Een goede UZS'er kan dit zonder spuiten eruit krijgen, wel dien je zelf nog even te controleren als er geen lak beschadigd is en het blauwe erop ligt of niet.

De voorbumper kan je best helemaal tot op het plastic schuren, dus alle verf die er nu op zit, eraf. De voorkant vertoont ernstige barsten door waarschijnlijk een aanrijding o.i.d. De kans dat je dit gaat blijven zien, ook na het herstellen, is reëel.
De zijkant van de bumper laat zien dat de blanke lak EN de kleur loslaten, de ondergrond ziet er niet bepaald goed uit vind ik.
Ook hier kan je best alles afschuren, primen en zo terug tot en met de blanke lak afwerken.
In sommige gevallen is het voordeliger om een nieuwe voorbumper te kopen, al dan niet imitatie. Het herstellen van de bestaande bumper kan je aardig wat uren en producten kosten en de kans bestaat dat het resultaat niet helemaal aanvaardbaar is.
 
+1 voor RedCat

- Unigrit schuurpapier om een goed schuurbeeld te creëren.
- Geschikte primer voor kunststof.

Meest belangrijke;
- Niet denken dat je dit even doet. Sinds ik mijn Corsa D heb (Iets oudere type, gezien de voorbumper-layout) in eveneens een silverkleur, weet ik pas hoe verraderlijk deze kleur is. Voor zover ik weet is de auto niet herspoten, maar kleurverschil is er zeker. (kunststof onderdelen, metalen onderdelen en zelfs verschil op dezelfde materialen)

Als ik zelf aan de gang zou moeten met jouw schades, zou ik ook overwegen om een nieuwe voorbumper aan te schaffen. Deze zijn vaak al voorgegrond / geprimerd en wat dat betreft scheelt het je al veel werk.