• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, PayPal, Credit Card, Mister Cash

Opgevulde steenslag egaal maken, tips ?

tomp97

Detailing rookie
4 jun 2020
2
2
Beste mensen,

Ik ben bezig met een aantal steenslag puntjes op te vullen met een lakstift.
Echter zie ik het verschil nog te goed tussen de normale lak laag en het opgevulde gedeelte, op welke manier kan ik de opgevulde steenslag puntjes weer gelijk krijgen met mijn normale lak en welke producten heb ik hiervoor nodig.

Ook heb ik een aantal krasjes op de zijkanten van mijn auto en een aantal "swirlls". Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben hoe je dit het beste kunt wegwerken en welke producten ik hierbij nodig heb.

Zoals je hierboven misschien al wel kunt merken ben ik vrij nieuw met het wegwerken van krassen en steenslag, daarom lijk het mij extra leuk om deze zelf weg te werken.
Bijgaand nog een aantal foto's van de steenslag en 1 opgevuld steenslag puntje.

Bijlagen

• thumbnail_image0.png
    thumbnail_image0.png
    1,1 MB · Weergaven: 0
  • thumbnail_image1.png
    thumbnail_image1.png
    815,2 KB · Weergaven: 0
  • thumbnail_image2.png
    thumbnail_image2.png
    1,1 MB · Weergaven: 0

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
12.437
193
30
Leersum (Utrecht)
Welkom op het forum! :D

Het opvullen is ook wat onwennig gegaan, zie ik. Een truc is om de lakstift in warm water te leggen zodat de lak vloeibaarder wordt en dan kan je de lak beter in het gat laten vloeien.

Overmatige lak kan je proberen weg te polijsten, maar veelal komt het aan op schuren met fijn, waterproof schuurpapier en de nodige finesse/kennis van zaken.. Je schuurt de lak dan gelijk aan de omringende lak en gaat daarna de doffe plek weer polijsten tot hoogglans.

Middels polijsten kan je ook de rest van de lak strakker maken en dus swirls/krasjes/doffe laag verwijderen.

Je zou nu dus de zoekfunctie kunnen gebruiken om jezelf te verdiepen in ''polijsten'' en ''wetsanden''. En nogmaals, het schuren is niet 1-2-3 effe doen, maar vraagt wel om de nodige kennis en finesse.

tomp97

Detailing rookie
4 jun 2020
2
2
Welkom op het forum! :D

Het opvullen is ook wat onwennig gegaan, zie ik. Een truc is om de lakstift in warm water te leggen zodat de lak vloeibaarder wordt en dan kan je de lak beter in het gat laten vloeien.

Overmatige lak kan je proberen weg te polijsten, maar veelal komt het aan op schuren met fijn, waterproof schuurpapier en de nodige finesse/kennis van zaken.. Je schuurt de lak dan gelijk aan de omringende lak en gaat daarna de doffe plek weer polijsten tot hoogglans.

Middels polijsten kan je ook de rest van de lak strakker maken en dus swirls/krasjes/doffe laag verwijderen.

Je zou nu dus de zoekfunctie kunnen gebruiken om jezelf te verdiepen in ''polijsten'' en ''wetsanden''. En nogmaals, het schuren is niet 1-2-3 effe doen, maar vraagt wel om de nodige kennis en finesse.

Bedankt voor je antwoord.
Het is inderdaad wat onwennig gegaan, dit was ook de eerste keer en per puntje wat je opvult merk je ook dat je steeds nauwkeuriger gaat werken.

Nu ben ik zeer geinteresseerd in het schuren en polijsten van mijn auto.
Ik zie dat er ook aardig wat krassen en swirls op de auto zit en het zou natuurlijk mooi zijn als ik deze eruit krijg.

Welke producten raadt je aan om en de steenslag te schuren en om de auto goed te kunnen polijsten ?
Is het mogelijk om dit met de hand te doen of moet ik voor het polijsten toch een machine aanschaffen ?

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
12.437
193
30
Leersum (Utrecht)
Als je jezelf verdiept in de stof, dan vind je ook de benodigdheden. ;)

Handmatig polijsten vind ik helemaal niks omdat je machinaal veeeeeel sneller een beter resultaat behaald en handmatig op harde lakken gewoon niet te doen is.
Een DAP Evo - pakket is dan een goede start om de boel netjes te krijgen, maar vergis je niet in hoe belangrijk het is om de auto goed te kunnen wassen c.q. onderhouden.
De boel strak maken en vervolgens verkeerd onderhouden is zonde van je werk.

schaef

Detailing guru
23 sep 2015
371
150
Je hebt ook van deze pennen, waarmee je heel precies steenslag kan opvullen. Drupje touch-up in het reservoir en voorzichtig aanstippen.
(Ik weet niet of dit hier mag, anders maar verwijderen :p)Bekijk bijlage 128803
Ja deze heb ik ook gekocht en moet zeggen werkt erg goed om de steenslag op te vullen gaat heel beheerst. Wel even goed schoonmaken na gebruik want het gaat is minuscuul.

AndyVR

Detailing chief
11 jul 2020
254
75
Ellikom (Oudsbergen)
Wij gebruiken een speciale stift (vergelijkbaar met een tandenstoker). Hierdoor kan je gerichter de lak in de steenslag leggen, als je lak droog is zou ik aanraden om er ook een druppeltje vernis (met verharder!) in te leggen, zo is je lak (waterbasis) ook ineens beschermd, als je hier klaar mee bent, de vernis heel goed laten uitharden en het overtollige gelijkschuren met heel fijn schuurpapier, vervolgens lichtjes polijsten.

Deze manier hanteer ik op mijn werk en vind ik persoonlijk het mooiste resultaat geven, al blijft het wel zichtbaar uiteraard, het is geen herschildering.