• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opzetje basis voor caravan, suggesties/commentaar welkom

evr66

Detailing trainee
27 mrt 2017
30
20
57
Goedemorgen, dit weekend wat zitten zoeken op forum en wat internet wijsheid opgedaan om te kunnen starten met de caravan. Deze is 5 jaar oud, ziet er voor mij als leek keurig uit, dus wil hem de komende 10 jaar minimaal zo houden. Spulletjes die ik nu op het oog heb zijn:

DAP 900 starterkit (zag op forumfoto Bosch pex400ae voorbijkomen, stuk voordeliger, is dit een goed allternatief?
Dan voor de rubbers 303-aerospace protectant
Bathe+ met een foamding voor mijn karcher voor het grove werk (dak is moeilijk bereikbaar met de hand)
Marine 50 als polishing wax (kan ik deze gebruiken met een van de pads in de starterkit?)
Plastix voor kleine krasjes op de ramen, na te behandelen met de marine 50
Flesje APC voor de zekerheid, lijkt in de juiste verdunning handig om erbij te hebben.
 
DAP is een prima machine, PEX is meer om te schuren
Bathe+ foamen werkt wel, maar niet op zo'n groot ding
Dit weekend bij een camper geprobeerd en het duurt te lang voor je aan afspoelen toekomt
Of je moet met zijn tweeen werken en beide een HD hebben

Als hij veel buiten staat zou ik geen wax nemen, maar een sealant of een spraycoating (Acquafobia bijv)
APC heb je niet snel genoeg van, kan je ook in huis gebruiken
 
Thanks, zal me eens in die Acquafobia verdiepen. Eerst maar eens echt schoon zien te krijgen de hut :) Besloten geen Bathe+ te gaan foamen, maar gewoon een algemene foam gekocht. Dan de Marine 50 er op met de dap, moeten we een aardig eind op weg zijn.

Kun je die Acquafobia fatsoenlijk met de HD aanbrengen? Zou gezien de oppervlakte en slechte bereikbaarheid wel mijn voorkeur hebben :)
 
De Aquafobia zit in een sprayer en deze nevel je over een paneel en spuit je meteen af met de HD. Ik heb nog niets gelezen over het foamen met dit spul, lijkt mij namelijk niet de bedoeling. :)
 
De Aquafobia zit in een sprayer en deze nevel je over een paneel en spuit je meteen af met de HD. Ik heb nog niets gelezen over het foamen met dit spul, lijkt mij namelijk niet de bedoeling. :)
Dacht ik ook. Is wat lastig voor het dak zeg maar :)
 
Het dak is inderdaad wat lastiger te behandelen, maar als je er 1x goed de tijd voor neemt, ben je er voorlopig vanaf. :)

De DAP is een prima machine.
De 303-aerospace is een prima product.

De Bathe+ voor het grovere werk? Hoe zie je dat voor je? :) Dit is een gewone shampoo met een toevoeging. Wil je iets sterks gebruiken, neem dan iets als een prewash zoals foamen of via de drukpomp om vervuiling los te weken. Hierna kan je de boel handwassen.
De Bathe+ laat een laagje achter en word veelal gebruikt over een wax o.i.d. (om de boel te boosten, zeg maar)

Marine 50 ken ik niet.

Plastix ken ik niet uit eigen ervaring.

APC is altijd makkelijk om te hebben. Ik gebruik zelf de versie van Poorboys World, de APC+D. Mijn vrouwtje gebruikt het inmiddels ook in huis, haha.



Greeetz
 
Wat betreft de Monello Acquafobia (of Gyeon Wetcoat, Nanolex Washcoat): deze spray je rechtstreeks op de lak waarna je direct daarna met de HD de boel verspreidt en afspuit. Voor boven op het dak is het maar de vraag of je arm lang genoeg is om het gehele dak te bereiken.

Ik heb dat Topic van CvW (oude bekende van een peugeot forum) https://forum.carclean.com/threads/wilk-545-caravan-onderhanden-genomen.3054/ nog eens terug gelezen, maar dat topic is alweer van 2009; Cees was toen nog een verwend fan van Mequiar's.
Inmiddels zijn er nieuwere (betere) produkten op de markt. Ook heeft hij al lang die Bosch verruild voor een DAP!

De lak van caravans is in het algemeen zeer dun, zonder blanke laklaag erover, en met dat hamerslag (de "bobbeltjes" in het plaatwerk) moet je toch met beleid te werk gaan, en zeker niet te grof!
Aangezien jou caravan nog maar 5 jaar "oud" is, zou ik na het wassen eerst de lak reinigen zonder schuurkorrel: Poorboys World Professional Polish is hier zeer geschikt voor (veelzijdig produkt: ook de ramen en de kunststof voor- en achterkant kun je hiermee reinigen). Ook in de zon te gebruiken (neem aan dat je de caravan niet overdekt hebt staan thuis). https://www.carclean.com/nl/product/Poorboys_World/Professional_Polish_473ml_100723

Wat bescherming betreft hangt het ervan af hoelang de caravan buiten / binnen staat.
Onze caravan wordt soms in het voorjaar een paar weken, en elke zomer 3 weken gebruikt; de rest van het jaar staat die in de stalling (ja, zonde eigenlijk.......). Staat in de Collinite 845 en voldoet prima! https://www.carclean.com/nl/product/Collinite/Liquid_Insulator_Wax_No_845_473ml_101219?o=pbMTAwMDM3
Staat de caravan bijv. op een (jaar)seizoensplaats zou ik eerder voor een coating kiezen.
 
Plannen na de post vanmorgen wat aangepast.

Reinigen gaan we doen met foam uit de hd. Dak dan met de bathe+ uit emmer+spons op steel of zo :) zijwanden dan in de marine 50.

Is eerder gedaan door anderen en naar tevredenheid ( info van dit forum geplukt)

Flesje van die 303 meegenomen, nog even uitvogelen hoe daarmee om te gaan.

Morgen eerst de auto afmaken. Wassen is gebeurd. Kleien, polijsten en in de was zetten alleen nog op de motorkap. Lijkt wel nieuw :)
 
Staat de caravan bijv. op een (jaar)seizoensplaats zou ik eerder voor een coating kiezen.
Hoi Kees, de coating die je suggereert, aan welk soort producten zou je dan denken? Zou mooi zijn als het eenvoudig op te brengen is en niet te veel nabewerking vraagt ivm lastige bereikbaarheid dak :)
 
Gezien de lak vaak dun is, overweeg eens om na het wassen/foamen de caravan te behandelen met een AIO zoals Super Resin Polish van Autoglym. Met een DAP en een zwarte pad, knapt je caravan enorm op en voeg je direct bescherming toe. De lichte polish verwijdert moeiteloos de eventuele vervuiling/verkleuring.

Bijhouden dan eens in de zoveel tijd met Bathe+ of Wetcoat moet dan voldoende zijn. Hier al fijne ervaringen mee gehad met caravans. Succes in ieder geval!
 
Een polyester caravan heeft geen laklaag maar een gelcoat en deze is veelal dikker als de laklaag van een auto.
De beplating is echter vrij dun, waardoor je met een rotary heel erg moet oppassen voor warmtedoorslag en beter een DA kunt gebruiken.
Daarnaast moet je ook oppassen bij de randen van de stickers/folieprint.
Verder zou ik geen onderhoudsproduct zoals Bath+ gebruiken als beschermlaag, maar gewoon een echte beschermlaag aanbrengen.
Ik heb goede ervaringen met zowel de 845 insulator als cancoat op gelcoats (boten, caravans en campers).
Van die twee is de 845 het makkelijkst te verwerken, gewoon met de DA opbrengen en vervolgens uitbuffen.
 
Dank allen! Begonnen met het spul dit ik gisteren bij cc meegekregen heb. Artico magico snowfoam rondom. Daarna even met borstel en water. Werd-ie al prima schoon van. Zijwanden+voor+achter met dap+marine 50. Ging vlotjes. Dak nog even wat op bedenken. Nu na de foam even nagesopt met Bathe+ en afgespoeld, maar hier moet dus nog iets van een beschermlaag op eigenlijk. Ga een poging wagen met de 45 als ik kans zie de dap even fatsoenlijk vast te maken aan een flinke steel of zo. Heb een reach van toch wel 2.20 meter nodig. Eens kijken of dat te doen is.
 
Laatst bewerkt:
Xenos / Action in de buurt ?
Vloerwisser met een dreadlock hoes van microvezels
Doet het prima, met een DAP (zeker een nieuwe) zou ik niet gaan stunten
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Mooi Plan, maar was al bezig :) prima gelukt, dan staat nu in de 845. Benieuwd hoe dit blijft tov de marine 50 komende tijd. Was ff klussen maar mooi resultaat. Allemaal bedankt voor de tips!
 

Bijlagen

  • 20170328_174525.jpg
    20170328_174525.jpg
    302 KB · Weergaven: 214
  • 20170328_170738.jpg
    20170328_170738.jpg
    243,9 KB · Weergaven: 201
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Frans
Zo, jij laat er geen gras over groeien zeg! Ik vind het een gewaagde aanpak, zeker voor de eerste keer, maar tof dat het gelukt is!
 
Zo, jij laat er geen gras over groeien zeg! Ik vind het een gewaagde aanpak, zeker voor de eerste keer, maar tof dat het gelukt is!
Valt wel mee, ben redelijk handig. Als ik mm zwart metallic auto netjes kan krijgen moet dit toch ook wel lukken :)
 
Nu na de foam even nagesopt met Bathe+ en afgespoeld, maar hier moet dus nog iets van een beschermlaag op eigenlijk. Ga een poging wagen met de 45
Ik zie niemand hier op reageren, dus misschien zit ik er dan wel naast, maar je hebt nu de wax (845) over de Bathe+ heen aangebracht?

Ik zou dit andersom doen en met enige tijd ertussen. :D De wax aanbrengen op de ''kale'' clearcoat en bij de wasbeurten de Bathe+ eroverheen.

als ik kans zie de dap even fatsoenlijk vast te maken aan een flinke steel of zo. Heb een reach van toch wel 2.20 meter nodig. Eens kijken of dat te doen is.
Ik neem aan dat de caravan niet 4 meter breed is, dus dan kan je van beide zijden toch wel een eind komen?

Ik heb vorig jaar een Hobby Prestige gedaan en met name het dak moest goed gereinigd en beschermd worden. Maja, iets waar je niet lekker bij kan, maar wel de nodige tijd verreist, dat werkt niet lekker. Ik zag toen dat de buren, een bedrijf, meerdere steigers hadden staan. Uiteindelijk, na een hoop gelach en gebulder, heb ik een steiger aan weerszijde van de caravan gezet en een loopplank + ladder laten overbruggen. Ik kon toen lekker op m'n gemakkie, op mijn bolle buik, de boel polijsten! :p

Iets wat ik niet snel weer zou doen, maar de caravan is goed gereinigd en kan er voorlopig weer tegen aan. :D
 
Eerste punt heb je gelijk in, doen we volgende keer andersom. Plan met de 845 kwam pas later op :)

Breedte is 2.50, alleen aan 1 kant bestraat, andere kant sloot en er was even geen gelegenheid ruimte te maken ivm werkzaamheden hier :) Ging nu ook wel, maar comfortabel is anders ja :)
 
Hoi Kees, de coating die je suggereert, aan welk soort producten zou je dan denken? Zou mooi zijn als het eenvoudig op te brengen is en niet te veel nabewerking vraagt ivm lastige bereikbaarheid dak :)

Ik zie dat je al flink bezig ben geweest!
Als coating zou je kunnen denken aan Gyeon Cancoat, Prime of Mohs of Nanolex Si3D. Eventueel Sonax Polymeer Netshield (is eigenlijk meer een sealant). Voor een groot object als een caravan bestaat eigenlijk "eenvoudig op te brengen" niet.......
Nog een tip van mijn kant: zet dat grote Heki-dakluik open (of verwijder 'm), zet een opstapje / trapje in de caravan en je kan makkelijk het dak rond het dakluik bereiken!
 
Dank je, ga me er in verdiepen. Zoals ie nu staat zal het er wel een paar weken tegen kunnen :)