• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Orange Peel Treatment]Porsche 911

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.495
198
44
Porsc911OPP31.jpg


Deze Porsche 911 was onlangs te gast in Diventa Bella. Naast swirls en lichte krassen, die een doorn in het oog van de eigenaar waren, waren er ook diverse overgespoten panelen met behoorlijk wat "Orange Peel".
Bij Orange peel lijkt de lak op de schil van een sinaasappel en zorgt ervoor dat er minder details te zien zijn in de reflectie. Hoe meer details er te zien zijn van de reflectie hoe groter het "wetlook" effect.

Dit is door een aantal manieren te verbeteren:
  • Door zeer zwaar te polijsten met grove middelen zoals een compound en een wollen pad. Deze methode verwijdert de meeste lak omdat de wollen pad ook in de "dalen" van de lak meegenomen worden en deze ook uitdiepen.
  • Wetsanden, dat kan machinaal of met de hand (afblokken). Niet alleen zeer tijdrovend maar de kans bestaat dat er lichte schuurkrasjes over het hoofd worden gezien bij het polijsten.
  • Een nieuwe techniek is het gebruik van denim pads, hiermee polijst je met spijkerstof en worden alleen de pieken afgevlakt. Het grote voordeel is dat er weinig nabewerking nodig is en er geen schuurkrassen ontstaan. Bovendien is deze techniek veel sneller en lakbesparender dan bij het gebruik van schuurpapier.

Tijdens de behandeling werd al snel duidelijk dat de antisteenslagfolie bij de achterwielen enorm af zou steken bij het eindresultaat. In overleg met de eigenaar werd besloten om deze te laten vervangen zodat de folie niet de uitstraling zou gaan belemmeren. Bovendien kon de lak onder de folie nu meegenomen worden met de behandeling, wel zo praktisch.

Het koetswerk werd eerst grondig gereinigd en de velgen werden gedemonteerd zodat ook de wielkasten goed gereinigd konden worden. Daarna werd de auto behandeld met IronX om metaaldeeltjes op de lak te verwijderen voordat de auto gekleid werd. Deze extra stap voorkomt dat er metaaldeeltjes in de klei kunnen komen en zo wordt de kans op eventuele marring verder beperkt.

Op verzoek van de klant werd het Carrera logo verwijderd, later wordt daar het 911 logo teruggeplaatst.

De gehele auto kreeg vervolgens de orange-peel-behandelding waarbij gebruikt werd gemaakt van diverse polijstmiddelen zoals de Meguiar's M205. Lokale krassen kregen extra aandacht door te te behandelen met een wollen pad en een compound. Daarna werd de auto gepolijst met Monello Mezzo en afgewerkt met Monello Finale.

Als bescherming werd er wederom gekozen voor de C-Quartz Finest, de beste glascoating die Diventa Bella te bieden heeft. Deze laag is erg hard en uitermate water- en vuilafstotend, deze zogenaamde keramische coating is totaal niet te vergelijken met traditionele lakverzegeling op basis van polymeren. Om de laag optimaal te laten uitharden is er gebruik gemaakt van infraroodlampen. Uiteraard werd de lak eerst zorgvuldig ontvet, de basis voor een goede hechting.

De velgen werden gereinigd, met IronX en TarX behandeld en daarna gepolijst m.b.v. een Dual Action machine en een polijst-cone. Ook op de velgen werd een keramische coating aangebracht: C-Quartz DLUX.

Voorbereiding:
Porsc911OPP33.jpg


Porsc911OPP34.jpg


Verwijdering van de folie:
Porsc911OPP36.jpg


Staat van de velgen voor de behandeling, de glans sprong er niet echt uit.
Porsc911OPP11.jpg


Swirls en krassen die de lak ontsierden:
Porsc911OPP12.jpg


Porsc911OPP13.jpg


Diventa Bella medewerkers aan het werk, hierbij is goede belichting cruciaal:
Porsc911OPP35.jpg


Orange Peel van een overgespoten deur:
Porsc911OPP09.jpg


Na de behandeling:
Porsc911OPP29.jpg


Orange peel op het dak verminderd, de blauwe tape bedekt het zwarte rubber van het dakraam.
Het is goed te zien dat de originele lak veel minder orange peel had dan de overgespoten delen, maar ook bij de originele lak is een flinke verbetering zichtbaar.
Porsc911OPP15.jpg


Overgespoten achterbumper voor de behandeling:
Porsc911OPP08.jpg


Na de behandeling, er is nog geen nabewerking geweest. Dit resultaat is na de orange-peel-pad:
Porsc911OPP17.jpg


Een 50/50 foto, tape gebruiken om het verschil te laten zien is echt een 'no-go', omdat de rand van het tape daarna nauwelijks meer weg te halen is.
Dit stukje tape is bedoeld om te laten zien dat er op de lak is scherpgesteld en niet op de reflectie.
Porsc911OPP01.jpg


Resultaat op de motorkap, doek wederom als referentie voor de juiste scherpstelling van de camera:
Porsc911OPP14.jpg


Velgen voor de behandeling:
Porsc911OPP18.jpg


Porsc911OPP19.jpg


Na de behandeling, glans en helderheid nu veel nadrukkelijker aanwezig:
Porsc911OPP20.jpg


Porsc911OPP21.jpg


Uitharden van C.Quartz Finest:
Porsc911OPP23.jpg


Porsc911OPP25.jpg


Resultaat nieuwe folie:
Porsc911OPP28.jpg


Eindresultaat:
Porsc911OPP24.jpg


Porsc911OPP26.jpg


Porsc911OPP27.jpg


Porsc911OPP02.jpg


Porsc911OPP03.jpg


Porsc911OPP04.jpg


Porsc911OPP05.jpg


Porsc911OPP06.jpg


Porsc911OPP07.jpg
 
Zeer mooi resultaat op deze prachtige 911.

Keep up the good work ;)

Greetz,

Rob aka Vadebo
 
Lekker leesbaar beschreven, fantastische foto's en geweldig resultaat; kortom weer een echte DB-Topper.
In eerdere write-ups heb ik zo'n beetje kunnen concluderen dat je moet rekenen op ongeveer 1 denimpad per plaatdeel. Is dit ook jullie ervaring?
 
Mooi werk weer!

Wat ik me eigenlijk al tijdje afvraag is, we zien om de zoveel tijd een verslag uit de diventa bella, maar tussen deze verslagen zitten geen auto's meer die jullie doen? Of nemen jullie alleen een verslag op van de wat meer exclusieve modellen?
 
Retcod;322914 zei:
Sprakeloos.... wat mooi weer!

Johan en Dennis hebben mooi werk geleverd, maar ik geloof niet dat ze detailwerk aan het weer verricht hebben. :-"

Vraagje: het rode licht dat ik op sommige foto's zie, is IR om de quartz uit te harden/drogen?
 
Met veel plezier en bewondering heb ik deze show-off gelezen. Wat een mooi resultaat.

Ook complimenten voor de fotografie:)^
 
Staat letterlijk in de tekst Cordoba:

Dibbuz zei:
Als bescherming werd er wederom gekozen voor de C-Quartz Finest, de beste glascoating die Diventa Bella te bieden heeft. Deze laag is nog harder en water en vuil afstotender en totaal niet te vergelijken met andere lakverzegelingen op basis van polymeren. Om de laag optimaal te laten uitharden is er gebruik gemaakt van infrarood lampen. Uiteraard werd de lak eerst vakkundig ontvet zodat de coating goed kan hechten.
 
Complimenten hoor! Geweldig resultaat:heart_eyes: Ik neem aan dat jullie ook de lakdikte hebben gemeten? Hoeveel hebben jullie verwijderd door de denimpads?
 
schippersss;322919 zei:
Mooi werk weer!

Wat ik me eigenlijk al tijdje afvraag is, we zien om de zoveel tijd een verslag uit de diventa bella, maar tussen deze verslagen zitten geen auto's meer die jullie doen? Of nemen jullie alleen een verslag op van de wat meer exclusieve modellen?

Wat denk je van de tijd die in zo'n verslag gaat zitten...
Kost uiteindelijk ook geld, of voor de klant, of voor Diventa Bella...