• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Originele Karcher Foamer - foamen met een klein budget

Oystein

Detailing addict
27 jun 2011
73
70
57
Ik had dit topic al eens op autodetailing geplaatst in 2011 maar wellicht dat de fanatieke poetsers hier ook hun voordeel mee kunnen doen:

( ik hoop tenminste dat het van Tim mag omdat het product niet via de Carclean webshop te koop is - trouwens in geen enkele detailshop )

Na 2 weken in bestelling te hebben gestaan bij de lokale bouwmarkt kon ik eindelijk de bestelde Karcher foamer ophalen.
Voor 17,95 kon ik het risico wel nemen en gisteren kon ik uitgebreid testen wat deze foamer kon en of het een beetje goede schuim gaf.

De foamer is geheel van plastic in de typische Karcher look.
Er zit een regelknop op om de concentratie in te stellen het reservoir zit met een bajonetsluiting aan de lans bevestigd.

GroteFoto-YJFEGH3L.jpg


Verder kan de tuit van de foamer verdraaid worden zodat je kunt kiezen voor een verticale of horizontale nevel.

GroteFoto-JQAYNUGS.jpg


Het reservoir heeft 5 rïbbels aan de zijkant en bij meting blijkt dit overeen te komen met 100 ml per "streepje"
Ik heb als shampoo de Maxi Suds II van Chemical Guys gebruikt met een contentratie van 4:1.
400 ml water + 100 ml shampoo.

GroteFoto-AZDUOY4C.jpg


In Barendrecht waar de test is uitgevoerd heeft het water een hardheid van 9 dH.
Ik had uit eerdere reacties hier op de site al gelezen dat de schuimwerking beinvloed wordt doort de hardheid van het water en de temperatuur.
Om het schuimen te stimuleren heb ik het reservoir gevuld met alleen heet water uit de kraan.

De regelknop draait behoorlijk zwaar maar geeft een solide indruk.
De variatie in output is duidelijk merkbaar.

Maximale instelling:

GroteFoto-LYMVG7OY.jpg


Minimale instelling:

GroteFoto-R7ITMELK.jpg


Ik heb gekozen voor een instelling halverwege en daar de hele auto mee ingesopt.

GroteFoto-XLNILXRE.jpg


Na 4 minuten wachten:

GroteFoto-3D4J8HUH.jpg


Verbruikt: ca. 200 ml tot nu toe

GroteFoto-W38VNESF.jpg


Voor degenen die ca. 60-80 Euro toch teveel vinden voor een profesionele foamer is dit de ideale oplossing ( als je tenminste een Karcher hogedrukreiniger hebt ) en dat voor maar 17,95.

Waar je wel aan merkt dat het een "budget" oplossing is dat de afdichting op de bajonetaansluiting van de fles op de lans niet lekdicht is. Als ik de foamlans op z'n zijkant leg dan lekt die een klein beetje.

Aavulling 02-08-2011: waarschijnlijk is het geen lekkage op het bajonet maar loopt het zeepwater eruit via het ontluchtingsgaatje en dit gebeurt blijkbaar ook bij sommige andere foamers.
Dit gaatje is noodzakelijk tegen het vacuum trekken als je het sop verbruikt.

Mijn ervaring is dat de bouwmarkten de foamer niet standaard in het schap hebben liggen maar als je komt het het Karcher bestelnummer ( 2.641-847.0 ) kunnen ze deze wel bestellen met een levertijd van ca. 1-2 weken.

Schuimwerking 7
Mechanische kwaliteit 6
Gebruiksgemak 8
Prijs kwaliteit 10
Eindcijfer 7,5
Einconclusie: heb je een Karcher en wil je ook foamen: zeer aan te bevelen
 
Altijd leuk, vergelijkend waren onderzoek
Wel nog even de actuele prijs van de Monello Foam Lance vermelden

Persoonlijk houd ik niet zo van kunststof koppelingen
Daarbij, als je de Monello samen met wat shampoo bestelt komt hij al bijna gratis thuis
Scheelt twee keer naar de bouwmarkt ...

Overigens is dik schuim vooral het effect van meer druk
Magifoam op 150 blijft een paar uur op de straat liggen
 
RedCat;n397342 zei:
Overigens is dik schuim vooral het effect van meer druk

Ik gebruik de goedkoopste low cost draagbare Karcher dus de druk zal bij mij beperkt zijn. Wellicht dat anderen met een betere Karcher meer foam kunnen genereren :ja

Foto-SGOVNDJB-D.jpg
 
Oystein, volgens mij produceert zo'n apparaat al gauw 100bar druk.. en de grotere jongens gaan naar 110/120bar.
Maar om eerlijk te zijn vind ik de foam nog wat te waterig,
 
De echte pro's zullen inderdaad meet schuim willen en kopen daar de betere spullen voor.

Wellicht dat een hogere concentratie shampoo ( zoals 1:2 of 1:1) al een flinke verbetering geeft.
De 22e ga ik mijn nieuwe Golf zijn 1e detail geven dus kan wel proberen wat er gebeurt met een hogere shampoo concentratie.

Ik zal dit topic updaten zodra ik meer resultaten heb.
 
Op termijn ga je volgens mij toch goedkoper uitkomen met een "echte foamspuit" : zuiniger in gebruik en je wax zal niet elke keer gestript zijn omdat de verhouding dunner is........waardoor je waxlaag langer blijft en moet je ze niet sneller herhalen.

Meer schuim is in C niet beter dan wat je hier op de foto's ziet hoor. Te dikke schuim is zelfs slecht : je vuil loopt niet van de lak af en je moet veel langer wachten tot je schuim het vuil "omkapselt" ......( of wat ze ook beweren )
 
Focus was een fijne auto aar de Golf is toch weer een stuk stiller en moderner :) Voor de detailert is de Golf kleur waarschijnlijk wel meer bevredigend om te doen.
reks;n397379 zei:
Scheelt iig weer geld. Ben benieuwd. (Bevalt de golf beter dan de focus?) :D
 
De Kärcher foamnozle is een leuk apparaat voor de mensen met minder budget. Aelf heb ik gemerkt dat een "pro" lans beter werkt. @Tim, de dikte van de schuim ligt volgens mij niet zo zeer aan de lans als wel aan de hoeveelheid foamshampoo er in het reservoir is gedaan. ;) Daarbij is het toch de bedoeling dat het schuim van de lak kan lopen/druppen/glijden? Met deze dikte lijkt dat lastig.
 
Het ligt aan verschillende combinaties: Foam + Druk van de reiniger + type lans.

En inderdaad te dik zorgt ervoor dat het foam te zwaar wordt en te snel van de lak zakt. Maar te dun zorgt er weer voor dat het eraf sijpelt en dan doet het ook niet veel. Hierboven die je Artico Magico en die blijft met deze dikte best goed zitten. Wij krijgen deze foam door 1:10 te mengen in de fles!
 
De foam mag iets dikker liggen. Drze lost het vuil en transporteert deze naar de bovenkant van het schuim. Dit schuim wordt naarmate de tijd wateriger en vloeit dan, samen met het vuil, van de wagen af. Daarom wordt afspoelen van foam soms beter met een zachte straal gedaan zodat het beter afvloeit samen (schuim+vuil). daarom is eem goede standtijd van schuim ook belangrijk
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Wat zou een nromale standtijd zijn ?

Als ik naar de foto kijk "na 4 minuten wachten" dan neemt het schuim wel zijn tijd om langzaam van de auto te lopen.
 
Een paar minuten inderdaad, maar foam moet inderdaad wat dikker voor optimaal effect, al werkt het zo natuurlijk ook.

Het is een prima budgetoplossing hoor! :ja
 
Standtijd kan zeker tot 10 min indien gewenst. Het zal ook niet volledig water worden. Daarom dat naspoelen wel moet natuurlijk. Maar hoe wateriger, hoe vlotter het zal aflopen bij spoelen