• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oude lak polijsten gaat verkeerd, HELP!!! UPDATE opgelost

corradoke

Detailing rookie
2 jul 2008
32
0
Héy iedereen, ik laat ook nog eens van me horen.

Alleen met een niet zo leuke ervaring :sob:

Het zit zo, enkele weken geleden heb ik een ford mustang van 1964 gekocht, deze is in goede staat alleen de lak.

In 1990 is deze herspoten geweest (gedeeltelijk kleuren, en volledig in de blanke lak) Nu doen zich de volgende problemen voor.
De lak is op sommige plaatsen gekrakeleerd (stukken die enkel met blanke lak herspoten zijn) en begint nu dus ook echt door te barsten en los tekomen als je eraan zou prullen met je nagels.

De wagen was gepolijst voor aflevering, maar stond nog vol swirls en had nog redelijk wat krassen in de blanke lak.

2weken geleden de achterkant al gekleid met last touch en de blauwe meg klei, klei werd niet zwart ofzo, enkel op plaatsen waar dus vervuiling voelbaar was en je bleef daar op kleien kreeg je ook een lichte matte plek/waas. Klei kwam net uit verpakking.

Nu het ergste, ik wou vandaag even de swirls aanpakken.
Met met de lichtste combinatie begonnen.
M80 met zwarte (zachte festool pad) op de festool rotex feq 150+. Meteen zag ik dat dus de m80 na 1 pass zwart werd, direct gestopt en afgeveegt met microfiber> microfiber zwart en test vlak was matter dan de rest =-o .

Dan heb ik een iets grovere witte festool pad genomen met terug de m80> witte pad werd terug zwart en microfiber ook dus, glans van test vlak nog iets matter dan de zwarte fijne pad.

Dus maar even terug de zwarte fijne pad genomen en enkele passe's geprobeerd terug met de m80 om toch iets van glans terug tekrijgen een 3 tal passe's gedaan, terug enorm veel zwart en terug de zelfde glans zoals ik de eerste keer de test spot gedaan had (nog niet goed dus).

Dan de zwarte wafel pad genomen met de step 1 paint cleaner> het probleem blijft, kreeg totaal de glans/reflectie meer zoals ie stond.

Dan maar met de hand even verder gedaan, maar het blijft, test spot met apc ingeneveld, en daarna een laagje m16 op aangebracht met de hand> gele pad werd zwart, en volgens mij heeft de m16 geen schurende werking :sob: .

Nu zie en hoor ik jullie denken " ja alles je telkens zwart hebt heb je een single stage/uni lak in de kleur zwart" wel fout het is namelijk een gouden/bronze metallic lak die dus blanke lak heeft.
Foto-NYIPWQQO.jpg

Foto-XTD6V838.jpg


Wel heb ik vernomen dat de vorige die hem gepolijst heeft riwax gebruikt heeft. maar hoe en wat geen idee.
HELP begin een beetje radeloos te worden.
 
Het enige wat ik zo kan bedenken is een reactie van de M80 met de riwax of vuiligheid, heb je een foto van je testspot en eventuel van de pad

En anders zou ik toch een beetje denken aan blank staal, dit geeft ook zwart af als je het polijst
 
Durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik vermoed dat je je blanke lak eraf hebt gepolijst/los is gaan laten en die is vervolgens gaan "verbranden"/zeer hard gaan gummen op je pad. Een andere mogelijkheid kan bijna niet anders, juist ook omdat je iedere vorm van vuiligheid er wel uit hebt gekleid mag ik aannemen.
 
Was die Rotex op de excentrische stand of de roterende? Toch wel raar dat je na 1pass de boel gelijk zou verbranden.
Ook met kleien werd ie een beetje mat. Misschien een reactie met een Riwax product? Je verbrand de boel echt niet zomaar. Als zelfs met wax de pad zwart wordt is er toch echt iets anders aan de hand.
Kan je een goede closeup foto maken van de lak en van de waxpad?
 
Heb de rotex op beide standen eens geprobeerd en het probleem bleef gewoon.

Van zodra ik kan maak ik even uitgebreid foto's van de test spot, doe ik even opnieuw een stukje gewoon met de m16 en waxpad.

Zelfs met de m7 glaze kwam er zwart vanaf en werd het boeltje mat.

Met de m80 was het dus echt erg, en als je dus zoals het hoord blijft polijsten tot je bijna niets meer van het product ziet begint hij wel degelijk een beetje te gummen (m80 die opdroogt en kleine bolletjes vormt). Maar dat ik dit ook met de hand en niet schurende producten heb?

Blank staal is uitgesloten, zit overal netjes lak op.
 
Daar is echt iets anders aan de hand... M7 bevat totaal geen schurende middelen. Ik gok op chemische reactie met de Riwax.
Helaas valt aan de krakelee niks meer te doen.
 
Neem eens contact op met Harold van A1 carcleaning (weet zijn nickname niet) hij heeft onlangs een auto gedaan met vergelijkbare lak mischien kan hij je verder helpen
 
ander forum...andere nickname.....lekker handig hé..... ;)


eerst die lak reinigen van alle poets die er op zit.
testspot maken is wel belangrijk want je wil eerst zeker weten wat het resulaat is.

de auto waarop wordt gewezen die ik onlangs heb gedaan was een jaguar met pas 122.000 km op de teller in 30 jaar.
originele lak.

Door inwerking van het zonlicht had de lak wel wat krakkelee/barstjes op de platte delen (motorkap/dak/kofferdeksel).
Juist door foute producten met krijt waren deze barstjes zeer goed zichtbaar geworden en dat was erg jammer.
Het kostte wel even wat tijd om het plan van aanpak te bepalen.
Gezien deze staat van de lak was polijsten van de platte delen uit den boze uiteraard.
Voorzichtheid gezien de oude lak was wel geboden.

Een kleine testspot gemaakt om de test welk product en techniek nodig was om de vervuiling uit de barstjes te halen. Kleien had geen nut, dat was de eerste optie. De vervuiling moest worden opgelost was mijn conclusie.
Thinner of terpentine bleven uit de buurt van deze lak, had geen zin in een blank stuk staal



Het gekozen ontvettende product werkte erg goed, de testspot was na 24 uur nog steeds in orde.
Zo heb ik vervolgens alle platte delen gedaan.
Toen de vervuiling uit de barstjes was zag de lak er zeer acceptabel uit.
Uiteraard zijn de barstjes niet verdwenen, want dan zou de wagen geschuurd en opnieuw gespoten moeten worden.


Volgende probleem want de schone lak moet ook beschermd worden.
Weer een testspot....met Vertua Bond. Een chemische lakreiniger en pre-wax.
Daarna een testspot om te zien of de gekozen sealant geen residu in de barstjes achterlaat.
M-Seal en SmartConcours pastewax.

Na droging en uitpoetsen nog een halve dag gewacht of het resultaat zo bleef en bepaald dat M-Seal van Chemical Guys de 1e keuze ging worden voor de duurzaamheid.

Twee laags aangebracht en getopt SmartConconcours die ook geen residu achterliet.
Het resultaat overtrof de verwachting van de klant en eigenlijk ook een beetje mijzelf.
Ik ben zeer tevreden over het resultaat, de inspanningen zijn zeker de moeite waard geweest.
 
Wel de krakeleé en barsten storen me niet echt erg (is grotendeels door inwerking van zonlicht).

Maar hoe krijg ik echt alles eraf dan? Dacht dat kleien alles verwijderd (wax enzo) blijkbaar niet dus, want klei zelf werd niet zwart, gaf enkel wat mattere plekken en verwijderede contaminatie (voelbare ruwheid) alles mooi glad dus.

En van zodra je met m7, paint cleaner step 1, m80 aan de slag gaat word het zwart zelfs met m16 wax.

Nu heb ik vandaag toch de tijd gehad om nog eens te testen met de m16 en pad werd niet meer zo zwart, heb de indruk dat dus de producten de eventuele beschermlaag van riwax oplossen en zo doende dus alles zwart word, een dag later is die laag terug droog/harder en is het minder als ik er met de m16 over ga.

Terug de step 1 paint cleaner genomen en hoppa terug zwart en veel :0 .

APC en super degreaser in sterkste mengeling en zelfs puur verwijderd niets van die "onzichtbare laag" en kleien ook niet.
Heb al voorzichtig geprobeerd met cellulose thinner > geen resultaat, wasbenzine> geen resultaat, zelfs met diesel en benzine> geen resultaat.
Dan maar dreft, mr-proper, desanol (gebruik ik zelf dagelijks is een enorm krachtige ontvetter op natuurlijke basis) > geen resulaat.

Begint stillaan een nachtmerie te worden ]-0

Oja de foto's zijn aan het uploaden, probeer ze straks nog te plaatsen.
 
Zoals belooft de foto's.
Het is dus op het linker gedeelte van de kofferklep (heb ze 50/50 gedaan als test spot)

Foto-DXLYIV66.jpg

Hier de step 1.
Foto-DOQWXYBT.jpg

En zo ziet de hand pad of machinale pads eruit, na aplicatie van step 1, m7 glaze, m80 en m16.
Foto-6CYIBTRY.jpg

Foto-MPNNYPI8.jpg

Foto-QJTLXTYK.jpg


En hier zie je dus duidelijk in de reflectie dat het test spot gedeelte matter is geworden.
Foto-FOPNPSWV.jpg

Foto-6BHJFU8R.jpg


Onbehandelde deel.
Foto-SLHVVJML.jpg


Behandelde deel.
Foto-VX8PRGJA.jpg
 
Als ik de foto's zo bekijk dan lijkt het mij een reactie met iets wat nog op de lak zit, iets anders zou ik zo niet kunnen verzinnen
 
Inderdaad,
maar het kan in ieder geval niet Riwax zijn. De auto was sowieso al gekleid dus dan is de Riwax verdwenen.
 
Hoeft niet natuurlijk, kleien verwijdert een groot deel van een wax maar niet alles. Heel moeilijk te beoordelen dit...
 
Als de auto geimporteerd is lijkt het me in het soort lak te zitten. Misschien dat ze daar met foute blanke lak hebben gespoten. Ben geen spuiter maar misschien dat iemand weet wat er mis mee is?
 
Wel in 1990 is ze herspoten geweest (gedeeltelijk kleur en volledig blanke lak) zoals al vermeld in vorige posts.

In 1997 is ze ingevoerd geweest in Nederland, jawel hoor heeft enkele jaren bij jullie rond gereden :) en in februari 2009 is ze in België ingevoerd.

Heb even op de site van riwax gezocht, en zij hebben: Polijstpasta grof black, Star-wax black, heb nu vandaag tussen een embleem/logo een zwart residu gevonden, dit is moeilijk verwijderbaar met de vinger nagel, droge en natte vod enz... gaat er bijna niet af.

Vermoedelijk dus een restant van zwarte polijst/wax pasta.

Zit nu toch te denken om het risico tenemen om de m83 met oranje (grove) of witte (medium) festool pad tenemen op de rotex of gewoon verder blijven poetsen met step 1 of m80 tot er geen zwart meer afkomt (leuke klus dan na een half paneel telkens pad uitwassen en laten drogen).

Alleen is het verdomd moeilijk om dan te oordelen als het oppervlak mat blijft> te ver gepolijst door de blanke lak heen...???

Dit is idd echt moeilijk te beoordelen, heb al veel wagens gedaan ook wat probleempjes gekent maar telkens kunnen oplossen, maar dit is en ligt toch net iets anders.

De lak voelt echt spiegel glad aan, de klei werd niet zwart of anders kleurig alleen heel snel poreus (begon aan te voelen als uitdrogen en brokjes/bolletjes) ook enorm kleven, en het was net een nieuw stukje blauwe klei icm last touch 1:1.
 

Vergelijkbare onderwerpen