• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Overgang lak na bijwerken corrigeren?

GB

Detailing trainee
21 jun 2012
20
47
Goedendag,

Ik heb een boot waar ik een lokaal een plekje op heb moeten bijwerken.
Hiervoor heb ik een vlak van circa 50x50cm opnieuw gespoten.

Nadat ik dit heb gedaan en de tape e.d heb verwijderd, kwam ik erachter dat de overgang toch niet zo mooi is als dat ik had gehoopt.
Ook een beetje mijn eigen fout, omdat ik hem iets te strak heb afgetaped.
Maar goed, hoe krijg ik nu de overgang van de lak wat geleidelijker zonder de "streep" te zien?

Hartelijk dank alvast.

Zie onder, wellicht lastig te zien:
PXL-20240515-164544680.jpg
 
Pfff, normaal gesproken verwijder je de tape al veel eerder en nevel je het naast liggende vlak ook wat mee met de spuitnevel, en heb je een minder rigide overgang. Voor de huidige situatie kun je proberen alsnog iets te nevelen, maar dan blijft het randje. Andere optie is dat je die rand helemaal wegschuurt en dan opnieuw spuit en wel het naastliggende vlak wat mee nevelt (hoe verder van de overgang hoe minder je spuit).

Ik weet niet hoe @AndyVR hier tegenaan kijkt met zijn professionele blik?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik zou eerst de overgang met een schuurborstel waterproof 500-3500 grind licht schuren daarna met compound polijsten. Tevreden dan in stappen tot 3500 polijsten.
Anders tussendoor nevelen inderdaad en na een tijdje weer polijsten en in de was zetten.
Collinite natuurlijk
 
@Cordoba Gek genoeg leek ik geen melding te krijgen van jouw tag??

Terug on topic.

Heb je de lak met een spectrometer uitgelezen en op basis hiervan een lak laten maken welke gelijk of zo goed als gelijk is aan de bestaande lak of hoe heb je dit precies gedaan? Mocht je een andere tint hebben gebruikt, zal je altijd een duidelijk en zichtbaar onderscheid zien.

Mocht wat de lak betreft alles in orde zijn, dan ga je vervolgens zo te werk:
- De te spuiten locatie moet worden geschuurd tot P1000 (zeker bij een lichte kleur zoals dit zilver, P800 zou nog net kunnen als zou ik dit risico niet nemen.
- Dan rondom de plek met P1000 alles met een P2000 mat zetten. De uitspuitzone zet je met P3000 mat, dit dient echter een kort, klein vlak te zijn en bij voorkeur ergens richting een karakterlijn of versmalling.
- Zorg dat je niet zomaar met een cirkel schuurvlek eindigt en maak hier een mooi vlak van welke uitloopt.
- Steeds goed de stof verwijderen en goed ontvetten!
- Het afplakken bij een uitspuiting is essentieel, je hebt zelf gezien waar het kan mislopen. Je mag nooit tot tegen de plakband spuiten, je krijgt vanzelfsprekend dan een zichtbare lijn.
- Plak enkel plakband daar waar geen lak komt, zorg dat het papier of folie, wat je ook gebruikt, niet raakt of kan raken tegen het te lakken oppervlak.
Creëer als het ware een soort brugje waar de lak onder door kan nevelen maar spuit ook hier niet helemaal tot er tegen! Haal direct na het lakken dit stuk voorzichtig weg, zonder de verse lak te raken! (Zie voorbeeld foto)

- Je spuit je lak daar waar de schade was of waar je om welke reden dan ook de lak/kleur diende te spuiten, blijf binnen de P1000 schuurvlek.
- Laat dit 10-15 minuten drogen, tot de lak mat trekt (tenzij je lak gebruikt welke blanke lak bevat o.i.d.).
- Spuit een 2de laag lak en spuit net iets verder dan waar je vorige keer gestopt was, mag zelf lichtjes over de P2000.
- Als de lak mat trekt tenzij andere lak zoals hierboven beschreven staat, kan je de blanke lak spuiten.
- De blanke lak spuit je verder dan waar je gestopt bent met de kleurlak.
- Laag 2 van de blanke lak spuit je weer iets verder dan de vorige laag, tot aan de P3000 schuurvlek.
- Idealiter ga je met een spotblender spuitbusje nog kort en nevelig over het stukje P3000 om de verse blanke lak te doen "blenden" met de oude, bestaande blanke lak.
Heb je dit niet dan bestaat er meer kan op wat zichtbare spuitnevel, dit kan je als de blanke lak goed is uitgehard voorzichtig polijsten maar dit bevat veel risico's.

Gelieve nooit of te nimmer zoals Efsix schrijft, schuren over een uitspuitzone!! Je zal de grens/lijn alleen maar verder weg schuren tot je door de nieuwe blanke lak zit en opnieuw kan beginnen, ZEKER met een P500 (ook als je "lichtjes" schuurt, met een relatief grove korrel...)

Mijn excuses voor de erg slechte foto en gebruikte materialen... We hebben vanavond frieten gegeten en ik vond niet direct iets anders/beter om een voorbeeld mee te maken. Hopelijk is het een beetje duidelijk en heb je er wat aan, sorry nog voor mijn erg late reactie.

1000026010.jpg1000026009.jpg
 
  • Leuk
Reactions: PA27506 en Altos