• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Overstap naar Pro900, sprong in het diepe?

Roderik

Detailing rookie
20 aug 2009
72
0
Zoals de titel al zegt ben ik van plan om naast mijn DAP500 een PRO900 aan te schaffen.

Ik denk dat ik kan zeggen dat mijn ervaring met de DAP500 redelijk te noemen is, maar dat ik op sommige momenten toch wel snak naar wat meer power.
Nu de PRO900 om de hoek komt kijken is mijn interesse gewekt, zeker gezien de positieve reviews die er al gepost zijn.
Helaas ben ik aan de andere kant ook nogal huiverig gezien deze machine zeker niet fool proof is en de DAP500 dat zeker wel is! Zodoende ben ik ook ernstig geintresseerd in een workshop/clinic of iemand die me de eerste paar keer kan begeleiden met de PRO900 rotary.

Daarnaast zou ik graag wat suggesties willen mbt een eventueel pakket welke ik kan samenstellen. En dan gaat het me hierbij voornamelijk om de pads (compressor/maat/grofheid) aangezien ik tot nu toe alleen met de 5,5 inch LC pads heb gewerkt.
Finishen wil ik voorlopig nog met de DAP doen omdat ik die perfect vind voor die klus en omdat ik nog een beginner ben met de rotary.
 
Dit topic ga ik volgen, aangezien ik hetzelfde op mn verlanglijst heb staan!
 
ik zou het gewoon doen!
je moet ten alle tijden geconcentreerd met je werk bezig zijn.
rotary is een hele andere sport als dappen, waarbij je dap heerlijk over de auto glijdt, zal de rotary bij een kleine onbalans of schuinhouden, willen weg lopen, dit is te verhelpen door de pad altijd vlak te houden, maar dit is (vooral aan het begin) lastig.
verder kan je een heel stuk sneller correctie uitvoeren, maar dit gaat gepaard met het wegslijpen van de laklaag (iets dat je met de dap ook doet)
een rotary is dus met name veel sneller.

te lang op 1 plek houden, of te langzaam bewegen, zal hitte opleveren (wrijving tussen je pad en het te behandelen deel) dit mag tot op zekere hoogte, als de lak TE warm word, ga je er doorheen!

het is gewoon even wenen / je slag vinden, en een stukje ervaring ermee opbouwen.

dappen kan iedereen bijna iedereen (no offence) , bij rotary gebruik komt gewoon een stukje ervaring en gewenning kijken.

ook zal je, voordat je begint te werken, moeten weten wat welk product doet..
bijvoorbeeld: wat kan je verwachten als ik mezzo met een witte pad op de rotary zet..
met je dap krijg je er lichte swirls uit, afhankelijk van de hardheid van de lak.
op de rotary krijg je er 2000 grit sandingmarks mee uit.
om een klein voorbeeld te geven van de verschillen in aggresiviteit.

nu is het leuk dat je heel veel correctie kan krijgen met je rotary, maar daar ligt ook meteen het nadeel.
finishen met een rotary kan lang niet iedereen, gelukkig heb je daar een dap voor.

ik zou het gewoon doen, op horizontale stukken (dak / motorkap e.d.) zit het gevaar niet, het gevaar zit meer in de randjes, boogjes e.d.
de moeilijkheid zit hem meer in de deuren, gezien het daar moeilijk is om je pad helemaal vlak te houden!

heb je er het geld voor over, zou ik het gewoon doen! het geeft je veel meer mogelijkheden,en je kan echte krassen aan gaan pakken!

ook als je later bijvoorbeeld interesse heb in wetsanding e.d. is een rotary echt een top apparaat!

als je nog niet geheel zeker ben, ga dan eens op youtube films kijken, dit is bijvoorbeeld een goede!
&feature=channel
 
Er is 27 juni (even snel uit mn hoofd) een clinic bij CC over het gebruik van rotary. Dikke kans dat ik daar zelf ook bij ben. Daar kan je oefenen onder begeleiding en ze hebben er ook testpanelen staan.

Safer kan niet, en het is nog gezellig ook!
 
Roderik zei:
Zoals de titel al zegt ben ik van plan om naast mijn DAP500 een PRO900 aan te schaffen.

Ik denk dat ik kan zeggen dat mijn ervaring met de DAP500 redelijk te noemen is, maar dat ik op sommige momenten toch wel snak naar wat meer power.
Nu de PRO900 om de hoek komt kijken is mijn interesse gewekt, zeker gezien de positieve reviews die er al gepost zijn.
Helaas ben ik aan de andere kant ook nogal huiverig gezien deze machine zeker niet fool proof is en de DAP500 dat zeker wel is! Zodoende ben ik ook ernstig geintresseerd in een workshop/clinic of iemand die me de eerste paar keer kan begeleiden met de PRO900 rotary.

Daarnaast zou ik graag wat suggesties willen mbt een eventueel pakket welke ik kan samenstellen. En dan gaat het me hierbij voornamelijk om de pads (compressor/maat/grofheid) aangezien ik tot nu toe alleen met de 5,5 inch LC pads heb gewerkt.
Finishen wil ik voorlopig nog met de DAP doen omdat ik die perfect vind voor die klus en omdat ik nog een beginner ben met de rotary.
inderdaad meer power is vaak wenselijk ,de dap 500 is niet verkeerd maar valt tegen in kracht.

die van mijn heeft geen kracht onder stand drie .
 
is ook niet nodig, want voor het verwijderen van defecten heb je de snelheid van stand 5 of 6 nodig.,
en de dap 500 heeft power zat hoor, je moet hem alleen leren gebruiken, en ervaring mee opbouwen.

een rotary is niet te vergelijken met de dap.. maar je kan alijd hier (in zaanstad) even een halve auto doen met mijn rotary hoor..
ik denk dat je direct genezen ben, en je het even bij je dap houdt (zie een heel gevecht voor me)
 
Stand 3 is de laagste stand om mee te finishen.
Defecten zal je met 6-5 + 4-3 moeten doen
Standjes 1 en 2 zijn bedoelt om machinaal een sealant / wax mee aan te brengen.

Nog geen idee hoe de DAP900 zich verhoud, wa tik heb vernomen heeft deze meer power dus ook in de lagere regionen.