• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oxidatie of clearcoat failure?

Blackburn

Detailing trainee
26 mrt 2019
30
40
Beste leden,

Ik heb een halfjaar geleden mijn hele auto gekleit, gepolijst en gewaxt met een goed resultaat(Jag Xtype zwart). Nu viel sinds enige weken op het dak van de auto een soort witte vlekken/wolkjes op.

Zojuist alles gereinigd en geprobeerd weg te halen met polijsten. Dit had amper resultaat, of maakte het op sommige plekken misschien zelfs een tikkie erger.

Enig idee of dit gewoon oxidatie ia dat ik toch nog wel weg kan krijgen of dat de clearcoat aan het vervagen is en spuiten eigenlijk de enige optie is? Ik hoop natuurlijk op het eerst en kan tips goed gebruiken.

Ik heb Ultimate compound en daarna Pro Polish 2 geprobeerd met beide onvoldoende resultaat. Daarna een sealent eroverheen dat het iets kon verbloemen, maar dat is slechts tijdelijk natuurlijk. Ik baal er iig erg van. Tips zijn welkom!

Bedankt!
 

Bijlagen

  • 0EB632E3-1D81-4310-A2A1-B35145EE6AC7.jpeg
    0EB632E3-1D81-4310-A2A1-B35145EE6AC7.jpeg
    122,6 KB · Weergaven: 293
  • 7BE20774-3389-47C7-8199-11AAEC77DC3F.png
    7BE20774-3389-47C7-8199-11AAEC77DC3F.png
    1.010,1 KB · Weergaven: 373
Hey Blackburn :D

Oof, problemen met de clear coat (meestal hechting of dun worden) ga je met polijsten vaak niet verhelpen, maar zelfs verergeren.. Oxidatie is veelal over het gehele oppervlak en niet zo lokaal. (En veelal bij uni-lakken zonder clear coat)

Op de tweede foto lijk ik ook wat craquelé-barstjes te zien?

Ook valt het op dat er veel rechte krassen haaks op elkaar liggen en de lak flink dof/grauw is?
 
Dit is inderdaad (aanstaande) clearcoat failure. Niets aan te doen. De vorige auto van de dochter van mijn vriendin had ditzelfde verschijnsel - met name op het dak maar ook op de motorkap. Uiteindelijk vallen er kale plekken in de blanke lak.
Alles wat je als detailer kan doen is het in de wax houden, maar veel zal dit het niet vertragen. Alle kleien en zeker polijsten zal het proces alleen versnellen. Zal uiteindelijk toch overgespoten moeten worden :worried:
 
Dit is inderdaad (aanstaande) clearcoat failure. Niets aan te doen. De vorige auto van de dochter van mijn vriendin had ditzelfde verschijnsel - met name op het dak maar ook op de motorkap. Uiteindelijk vallen er kale plekken in de blanke lak.
Alles wat je als detailer kan doen is het in de wax houden, maar veel zal dit het niet vertragen. Alle kleien en zeker polijsten zal het proces alleen versnellen. Zal uiteindelijk toch overgespoten moeten worden :worried:

Hier was ik al bang voor, jammer want het zit op meerdere plekken van het voorste stuk van het dak(zie foto). Geen idee hoe het komt, enige wat ik kan bedenken is hars en vogelpoepschade, maar dat heeft er nooit echt lang in kunnen trekken. Lijkt me ook niet dat het van kleien/polijsten is gekomen halfjaartje terug, ben er niet excessief overheen gegaan voor zover ik weet. Auto is wel 16 jaar oud nu, maar wel Jaguarlak die goed bekend staat.

Zo’n stuk overspuiten zal al gauw in 500+ euro lopen ben ik bang. Dan maar goed blijven voeden en waxen en dat stuk niet meer polijsten.

Als er nog andere tips zijn dan hoor ik het ook graag! Thanks.
 

Bijlagen

  • 913CD1B9-035F-4692-A2FC-3094DEF24D05.jpeg
    913CD1B9-035F-4692-A2FC-3094DEF24D05.jpeg
    146,7 KB · Weergaven: 372
Laatst bewerkt:
Beste @Blackburn
(Ongelukkige naam in dit geval).
Eens met bovenstaande constateringen. Spijt me voor jou om het te moeten beamen.
Ik zou de tijd nemen om een spuiter te vinden die hier wat mee kan.
Mogelijk is deze schade ontstaan/veroorzaakt bij een vorige eigenaar. Teleurstellend voor jou natuurlijk. Maar wanneer je auto verder mooi is en goed, dan lijkt het mij dat geld waard.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Jammer, niks aan te doen. Dien ik het snel over te laten spuiten voordat het erger wordt? Kan het zich verspreiden naar andere delen van de auto? Het gekke is dat alleen de strip van het dak tussen het zonnedak en de voorruit aangetast is. De rest van de lak is in zeer goede staat.
 
Het is niet besmettelijk, dus je kan het gewoon laten zitten.
Als het alleen de voorste strook is, kan het van verkeerde ruitenwisservloeistof zijn.
Het lijkt ook alsof er eerder is overgespoten, zie je een randje bij het dakraamrubber ?

Foto maken lukt beter als je een stukje tape ernaast plakt om op scherp te stellen
Kan ook zomaar zijn dat je zwart hebt zonder blanke lak, tenzij het metalic zwart is.
 
Het is niet besmettelijk, dus je kan het gewoon laten zitten.
Als het alleen de voorste strook is, kan het van verkeerde ruitenwisservloeistof zijn.
Het lijkt ook alsof er eerder is overgespoten, zie je een randje bij het dakraamrubber ?

Foto maken lukt beter als je een stukje tape ernaast plakt om op scherp te stellen
Kan ook zomaar zijn dat je zwart hebt zonder blanke lak, tenzij het metalic zwart is.

Bedankt voor je bericht. Dat randje is voor zover ik kan zien het rubber zelf(beetje wit uitgeslagen door het polijsten, tape liet los), of bedoel je wat anders?

Ik heb nog nooit gehoord van foute ruiterwisservloeistof eerlijk gezegd, ik neem aan dat die allemaal getest worden en veilig voor de lak zijn? Ik gebruik eerlijk gezegd altijd goedkope vloeistof van de Big Bazar of Gamma o.i.d. Aan de lak bij de zijdes van de voorruit is niks aan de hand in ieder geval.

Zal straks nog een paar foto’s posten.
 
Als je niet de eerste eigenaar bent ..
Mensen die heel zuinig willen zijn mengen afwasmiddel met spritus
Maar die uit de bouwmarkt is ook niet ideaal als je te sterk gebruikt

Spuiten vraagt om verwijderen van het dakraam of afplakken
Bij afplakken krijg je een lakrandje bij of net voor het rubber
Dat is dan een indicatie voor overspuiten
 
Ik ben de derde eigenaar, dus er kan van alles gebeurd zijn natuurlijk. Maar de vorige eigenaar was nette man. En het lijkt me day de eerste eigenaar die ruim 60k neerteld ook wel een beetje zuinig met zo’n auto omgaat.

Afijn dat zullen we nooit weten, ik ga nog even kijken of ik kan achterhalen of het ooit is overgespoten door het dakraamrandje te controleren. Ik zal de beschadigde plekken goed blijven behandelen met black hole en wax totdat het te erg wordt en overspuiten noodzakelijk wordt. In de tussentijd vraag ik een aantal offertes op ter prijsindicatie.
 
Ik zie in het dak veel stofjes of kraters, wat duidt op zeer slecht spuitwerk. Met andere woorden het dak is ooit op nieuw gelakt.

De vraag is, stoor je je er aan. Het zit op het dak, dus valt het weinig op.

Je kunt het dak ook folieën
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Aficior
Ik zie in het dak veel stofjes of kraters, wat duidt op zeer slecht spuitwerk. Met andere woorden het dak is ooit op nieuw gelakt.

De vraag is, stoor je je er aan. Het zit op het dak, dus valt het weinig op.

Je kunt het dak ook folieën
Ah dan wellicht toch. Ik heb heb rondom het schuifdak geïnspecteerd en kan niet zo 1,2,3 een andere laag lak herkennen, maar waarschijnlijk heb ik het oog er niet voor. Ik dacht eerst dat ik wellicht wat fout had gedaan met polijsten, maar de rest van de auto vertoont deze kuren niet terwijl die ook onlangs gepolijst zijn.

Direct na het volledige auto polijsten een aantal maanden terug, viel dit me allemaal nog niet zo op. Wellicht dat hij inderdaad eerder is overgespoten en dat na het polijsten die laag rondom het dak nu ‘verpest’ is en de rest van de lak niet.

Folieen van het dak nog niet aan gedacht, weet niet of dat zou staan bij dit type auto. Maar als je voorbeelden hebt, zijn die altijd welkom! Bedankt iig.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie wel eens mini's met de Engelse vlag op het dak. Soms in de echte kleuren, soms in variaties zwart en grijs. Dat laatste vooral op zwarte auto's. Mogelijk kun je wat met dat idee.
Maar is dat dan voordeliger dan laten spuiten?
 
Bij een zwarte auto, kun je ook voor een contrasterende wrapfolie gaan, bijvoorbeeld zoiets:
211f4378d50859b7658c4f348338b8e7c9814426.jpg


Als je handig bent, kun je voor een paar tientjes een goede wrapfolie kopen en dat zelf plakken. Voor dat geld heb je nauwelijks een spuitbusje verf, dus laat staan dat je een dak kunt laten spuiten voor dat geld.
 
  • Leuk
Reactions: Blackburn
Bij een zwarte auto, kun je ook voor een contrasterende wrapfolie gaan, bijvoorbeeld zoiets:
Bekijk bijlage 119298

Als je handig bent, kun je voor een paar tientjes een goede wrapfolie kopen en dat zelf plakken. Voor dat geld heb je nauwelijks een spuitbusje verf, dus laat staan dat je een dak kunt laten spuiten voor dat geld.
Dit vind ik wel een goede tip, aangezien ik al chroomaccenten in de auto heb en chromen spiegels. Maar het moet wel stijl uitstralen, niet overkomen als een mislukte pimpbak haha. Ik wacht het allemaal nog even rustig af
 
Verrek, het dak is inderdaad opnieuw gespoten, ik zie nu heel duidelijk lakverschil aan beide kanten van het dakraam! Gelukkig, weet ik in ieder geval dat het niet aan mij lag, maar het is dus toch slecht spuitwerk geweest.
 
Er zijn mensen die ton tot een miljoen betalen en er mee om gaan alsof het een koekenpan is.... :(
inderdaad best bizar. Maarja niks is erger dan mensen die een autodeur of winkelwagen verkeerd hanteren en een deuk/kras veroorzaken op andersmans auto. Maar dat blijf je houden helaas, mijn volgende huis krijgt een carport of garage iig!