• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Paardentrailer behoud kleur

Sideswipe

Detailing rookie
12 jul 2022
7
2
Goedendag, ik heb me zojuist aangemeld hier.

Zelf ben ik nog uit de tijd dat je de brommer poetste met (Turtle)wax en eventueel een blikje commandant4 als er krassen weg gepoetst moesten worden. uiteraard met een oud t-shirt als poetsdoek. :D

Nu dus wat poetsvragen aan de experts hier om mijn paardentrailer mooi te houden. Meestal zie je ze na een paar jaar grijs worden omdat ze verweren.
Het gaat om een polyester paardentrailer (nieuw gekocht in 2017). Als ik de trailer langer als 1 week niet gebruik dan gaat er een hoes overheen.
Met het plaatsen van de hoes spuit ik de trailer wel even af voor het losse vuil/zand.

Als ik de trailer iets beter schoonmaak, zo'n 1 a 2 keer per jaar is mijn werkwijze tot nu toe zo:

-Schoonspuiten met tuinslang (los zand etc eraf)
-Met twee emmers wassen, één met water en autoshampoo en de andere emmer met water om de wasmit schoon te spoelen
(wasmit van dunlop)
-Daarna met microvezel doeken in de was zetten, één doek om aan te brengen en een andere doek om uit te poetsen.
(Als een doek te vies word, pak ik weer een andere, ik heb een hele stapel)

-Eventueel vastgekoekte paardenmest bij de achterklep, maak ik eerst even nat om te weken en haal ik weg met een zachte borstel (van Muck-off, gebruik ik ook voor de mountainbike)
Als wax gebruikte ik de laatste jaren turtlewax (met carnauba) en mijn laatste fles is nu leeg.


Wat is nu een goede wax of andere werkwijze om de trailer zo lang mogelijk mooi te houden?
Ik zie al wat oudere topics en ik lees bijvoorbeeld Collinite 845, of is de ouderwetse turtlewax voldoende?
Ik zie in de webshop ook deze staan : https://www.carclean.com/nl/meguiars-nxt-generation-tech-wax-2-0-pasta-311g.html

Wat is dus een goede wax voor mijn doel? of is een sealant beter (het preciese verschil weet ik ook niet eigenlijk)
Ik lees ook iets over het 'voeden' van de lak (of gelcoat). hoe doe je dat dan?




016a35d7-bad2-4b7e-b114-ae27f8e950af.jpg
 
Kijk eens naar Bathe+ van Gyeon
Dat is shampoo met een toevoeging die zorgt voor een beschermend laagje

Wax is wat vettig en houdt vuil vast, dat zou ik in dit geval niet doen
Mest weghalen is een must, bevat ammoniak en tast alles aan
 
  • Leuk
Reactions: Sideswipe
Mest weghalen is wel na elke rit, en dan spuit ik de trailer van binnen schoon maar dat is dan meestal nodig aan de voorkant waar ze eten.
Het mest krijgt dan niet de kans om vast te koeken als je het gelijk weghaalt.
Overigens is deze trailer van kunststof en de vloer is van aluminium (met een rubberen mat erop), alleen in de achterklep zit nog een multiplex plaat "verstopt" (aan de buitenkant een gelcoat en aan de binnenkant een rubberen mat)

Qua buitenkant, eigenlijk zou er iets moeten zijn als zonnebrand factor 500 wat je op het dak kan smeren :p.
Mijn vorige trailer was verschoten van hoogglans zwart naar mat antraciet :worried: dus vandaar dat ik deze af en toe een laag turtlewax geef.

Die Bathe ziet er goed uit (lees als: geen aggresief middel, dus geschikt voor gebruik door een leek als ik)
 
Laatst bewerkt:
Bathe+ he! Bathe bestaat ook maar biedt geen bescherming. Als je de mogelijkheid hebt om te 'foamen' is dit echt een dikke tip! Prima suggestie van @RedCat waarmee je makkelijk een bescherming aan kan brengen op alle oppervlaktes!

Daarnaast nog een tip om je spatborden in goed te ontvetten en te voeden met Gyeon Trim; zijn die ook weer zwart i.p.v. antraciet!
 
  • Leuk
Reactions: Sideswipe
Die spatborden moet ik ook weer onder handen nemen ja. Ondanks hoes worden die wel snel grijs ipv zwart.o_O

Ik had (voor de motor) een spuitbus S100 kleurhersteller maar dat is echt tijdelijk. Hoe lang blijft dat Gyeon zitten?
En dat foamen is dat te doen met een emmer of moet je een apparaat er voor hebben?
Ik heb wel een Karcher K4 (is wel te regelen in druk) maar gebruik m eigenlijk voor het terras ipv fietsen/voertuigen etc.
 
Laatst bewerkt:
p.s. Wat een hoop spullen zijn er eigenlijk voor het wassen/poetsen van een auto/trailer/motor/what_ever_met_wielen.

Zie door de bomen het bos niet meer:D.
 
Bathe+ he! Bathe bestaat ook maar biedt geen bescherming. Als je de mogelijkheid hebt om te 'foamen' is dit echt een dikke tip! Prima suggestie van @RedCat waarmee je makkelijk een bescherming aan kan brengen op alle oppervlaktes!

Daarnaast nog een tip om je spatborden in goed te ontvetten en te voeden met Gyeon Trim; zijn die ook weer zwart i.p.v. antraciet!
Hoe lang blijft die Bathe+ dan goed zitten? (is dat weken of maanden)

En beschermt het tegen UV? Dat is volgens mij ook het probleem met paardentrailers. Een zwarte auto blijft 10 jaar zwart, een zwarte trailer word mat grijs na 10 jaar als je er niks aan doet.
 
Gyeon Trim (voor de spatborden) werkt 1-2 jaar, afhankelijk van het onderhoud, omstandigheden etc.

Bathe+ werkt ongeveer een maand in weer en wind. Of het echt UV weert is een goede vraag. Ik lees dat namelijk bij weinig producten echt terug. Het is in ieder geval een eenvoudig product die een vuil- en waterafstotende laag oplevert en wellicht ook meer bescherming biedt tegen verwering in dat geval.

Je brengt het idealiter aan met een schuimlans (zat wellicht bij je Karcher). Je kunt het ook met de washandschoen/spons aanbrengen of gebruiken als shampoo zelf. In alle gevallen moet je het echter grondig afspuiten! Dus die K4 heb je dan sowieso nodig.
 
Ik heb in het verleden wel eens een paardentrailer gedaan:


Voor een langdurige bescherming zou je eens kunnen kijken naar de Soft99 Fusso:


Om de bescherming te boosten zou je ook de Nanolex Washcoat kunnen gebruiken, dit brengt iedere keer een beetje bescherming aan voor een aantal weken:

 
  • Leuk
Reactions: Sideswipe
Gyeon Trim (voor de spatborden) werkt 1-2 jaar, afhankelijk van het onderhoud, omstandigheden etc.

Bathe+ werkt ongeveer een maand in weer en wind. Of het echt UV weert is een goede vraag. Ik lees dat namelijk bij weinig producten echt terug. Het is in ieder geval een eenvoudig product die een vuil- en waterafstotende laag oplevert en wellicht ook meer bescherming biedt tegen verwering in dat geval.

Je brengt het idealiter aan met een schuimlans (zat wellicht bij je Karcher). Je kunt het ook met de washandschoen/spons aanbrengen of gebruiken als shampoo zelf. In alle gevallen moet je het echter grondig afspuiten! Dus die K4 heb je dan sowieso nodig.
Je kunt de spuitkop regelen in druk ( 4 verschillende drukstanden, zie foto1) en je kunt er een shampoofles op klikken.
Als je de spuitlans op de laagste druk(stand) zet dan gebruikt ie ook dus de shampoofles.
Kan dan ook een lege fels vullen met andere shampoo (zal wel niet mogen van dhr Karcher)

1657882809599.png



1657882883854.png
 
@nicknameless

Jouw topic was de reden dat ik me hier juist aan heb gemeld. (ik denk "hier zijn de experts" )
Ik ben ooit eens bezig geweest met mijn oude hotra trailer op het dak en na twee dagen met commandant 4 en turtlewax was ik het zat. (met de hand dus).
Het resultaat was minimaal zichtbaar en was zijdemat grijs geworden.

Werd mij toen verteld dat ik er niks aan kon doen behalve overspuiten (ik denk dat trailerverkopers dat NU nog zeggen).

Jij hebt de Bockmann Master gedaan en ik heb een nog glimmende Bockmann comfort (materiaal is gelijk, de Master is iets breder)

Kun je de Nanolex gebruiken icm met de fusso99 ?
Dus reinigen met Nanolex en dan Fusso99 aanbrengen, tussentijds wassen met Nanolex (zeg maar een onderhoudskuur) en dan 1 of 2 keer per jaar Fusso99 gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt de spuitkop regelen in druk ( 4 verschillende drukstanden, zie foto1) en je kunt er een shampoofles op klikken.
Als je de spuitlans op de laagste druk(stand) zet dan gebruikt ie ook dus de shampoofles.
Kan dan ook een lege fels vullen met andere shampoo (zal wel niet mogen van dhr Karcher)
Dit zou kunnen werken maar ik zou het niet adviseren. Mocht je de Bathe+ namelijk niet volledig uit het systeem krijgen dan hard het uit en doet je machine het niet meer. Nanolex washcoat is overigens eenzelfde soort product, net als Kenotek Coat-it of Bilt Hamber Touch-on. Dit zijn onderhoudsproducten waar je in de regel niets overheen smeert, maar je juist andere vormen van bescherming mee versterkt (ontziet).

Mocht je dus gaan waxen (met bijvoorbeeld de voorgestelde uitstekende soft99 Fusso) dan doe je dat als eerst en bij de volgende wasbeurten pas de Bathe+/washcoat/coat-it/touch-on. Omdat een wax ook de eigenschap heeft wat vuil vast te houden stelde @RedCat juist dit voor. Maar een wax is niet fout en biedt een goede bescherming.

Mocht je trouwens een handsproeier hebben: daar kun je Bathe+ etc. ook mee aanbrengen. Een 1% oplossing is al genoeg en vervolgens kun je alles ondersproeien om vervolgens af te spuiten met je machine.
 
  • Leuk
Reactions: Sideswipe