• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pad te groot voor te polijsten deel, slecht voor d/a?

D!m!tr!

Detailing addict
18 feb 2018
343
68
35
Spijkenisse
Goede morgen,

Omdat ik alleen een lhr15 in bezit heb loop ik tegen het volgende aan.
Op bijv. de lip van een bumper plaats ik de pad zo vlak mogelijk (voor hoever dat al lukt) op het lakwerk tijdens het polijsten.
In totaliteit maakt dan ong. 1/3 van het oppervlak van de pad contact.

Natuurlijk is de beste optie een andere,kleinere machine erbij kopen.
En het is duidelijk dat een pad van zulke situaties harder slijt maar,

Sloop je de machine ermee? En dan bedoel ik de lagers/aandrijving?
Iedereen loopt hier weleens tegenaan denk ik, ga je dan zo vlak mogelijk erop met de pad of onder een hoek met hoek van pad.

Bedankt!
 
Je sloopt je machine niet heel snel, maar je moet je zelf afvragen of je het wilt doen. De machine maakt een slag van 15mm waardoor je niet heel de lip kan behandelen. Je stuitert steeds ergens tegenaan met kans op schade.

Op dit soort randen werkt de 15 niet lekker...
Screenshot_20180317-080736.png


Zelf gebruik ik bij dat soort situaties liever een machine met een kleine bp en bijbehorende kleine pad.

Zelf heb ik een Rupes Bigfoot Mini, Proxxon kleine rotary en een DAP met kleine backingplate.
Keuzes keuzes keuzes... :rolleyes:

Als je vaak tegen dat soort problemen aanloopt, Is het wel het overwegen waard om er een kleine(re) machine bij te kopen, desnoods een 2dehands DAP en koop je daar een kleinere bp bij met bijbehorende pads.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
BMW_E60_rear_20080417.jpg


Op het plaatje hierboven is een e60 te zien.
Direct onder de (zij) ramen, net boven de handgrepen, loopt er een smal stuk plaatwerk in een hoek maar met een holling.

Ook hier kom je niet heel lekker in met bovengenoemde machine, is een kleinere pad hier ook aan te raden?
En dan heb ik het over de hardere pads.

@nicknameless

Bedankt, zeker de moeite waarc.
 
Ik ben van mening dat de 15 veelste lomp is om als enige machine te hebben.

Je beperkt ook het resultaat als je geen machine heb voor het fijnere werk.

Je kan nog beter een DAP hebben als enige machine dan een 15.

In plaats van met moeite 1/3 van een pad contact te laten maken met een opervlakte is het gewoon beter om met een kleine machine een goede dambord te maken.

Behalve de bumpers die je aangeeft, maak je ook minder contact met hollingen en bollingen wat je steeds meer bij moderne auto’s ziet. Vooral bij BMW’s

Ik merk echt duidelijk dat ik op bepaalde plekken meer resultaat boek met mijn mini dan met de 15.

Ik heb nog mooie een E60/ E61 onder handen genomen, maar wel een F10, en daarop deed ik ondanks zijn enorme grote 40% met de mini.

Ik heb er net als Mario nog een iBrid bij voor het echte fijne werk. Daar zou ik zonder kunnen, maar zonder een mini zeker niet.
 
  • Leuk
Reactions: Timm en D!m!tr!
Bijzondere kleurstelling Mickel :p
Maar helemaal mee eens. Ik kan meer en beter met de Flex 7-12 dan met de 7-15. Die laatste heeft dan ook een 150mm bp wat erg lekker is voor het dak, motorkap en deuren maar de kleine hanteert zoveel lekkerder op verticale delen....
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Haha geweldig.
Bij aankoop @Tim mij nog geadviseerd neem een DAP, betere all rounder dan de 15.
Uitslag/mogelijkheden dap veel verfijnder.

Ik was verliefd op de lhr15 mrk2 en eigenwijs dat ik was stoot ik uiteindelijk mn hoofd o_O.
 
  • Leuk
Reactions: Tim
En vaak pak ik gewoon nog lekker de DAP900 V1 omdat deze een kleine slag heeft en daarmee dieper c.q. dichter bij de randen kan komen en soms gewoon lekkerder vindt werken dan de Bigfoot.

En ik gebruik de 145mm Scholl pads. Deze zijn wat groter zodat ik niet per ongeluk met de (scherpe) rand van 125mm bp tegen lakwerk aan kan komen.
 
  • Leuk
Reactions: Tim en D!m!tr!
Ik heb alleen een dap900v1 en moet zeggen dat ik eigenlijk de 4inch pads veel fijner vind werken dan de 5.5inch. Zoals zluytr in de foto aangeeft is het op hele grote stukken zoals dak, deuren en motorkap na veel praktischer.
 
Zelf heb ik de rupes lhr 15 mark 2 met lake country hd orbital pads als eerste machine. Zeer tevreden over, maar ik miste bij mijn eerste wagen ook een kleinere machine. Daarom bestel ik deze zomer de rupes mini (of flex mini) samen met de nieuwe kleine lake country hdo pads (nieuw bij carclean).

Zelf denk ik niet dat de machine (lhr 15) sneller slijt door de pads maar voor een deel te gebruiken op de kantjes/randjes van de wagen. Als je je pad natuurlijk volledig uit vorm gaat duwen door veel druk te zetten op de machine zullen de lagers misschien iets meer slijten, maar meestal stopt de backingplate toch met draaien als er te veel druk word uitgeoefend.
 
Ik heb enkel de DAP 900 en zou ook iets kleiner willen voor de delen die hier al beschreven zijn en ook voor de moto.
Het probleem is dat ik niet weet wat er op de markt is en wat er zou voor kunnen dienen.
Ik weet niet of er ook een recent topic is van de kleinere machines.

Nu zie ik hier dat de Rupes mini ideaal zou zijn maar waarvoor gebruik je de nano dan?
 
Nano is wel een heel tof ding.
Correctie best goed? Of veel geduld bij hebben

Die lake country is dat vergelijkbaar met buff & shine pads? Lijken wel op elkaar.
 
Ik ben begonnen met een DAP 900 V2 en heb me er later een PAW 900 bijgekocht. Nu doe ik de meeste auto's met de PAW met 6,5"" pads voor de grote vlakke delen en de DAP met de kleine bp en 4'' pads op de holle en smalle delen. Goede combi vind ik al zou een Ibrid longneck nog wel een leuke uitbreiding met een mooie meerwaarde kunnen zijn.
 
Doh, kom er nu door dit topic pas achter dat er ook 50 en 75 backing plates zijn voor de dap... Dan kom ik al stukje verder (50mm), met uitzondering van de plekken waar de machine gewoon te groot is.

Nu stel ik vast een domme vraag, maar waarom zijn er geen extension brackets voor de dap? Iets (laten) draaien kan wel maar als dat werkte was het wel kant en klaar te vinden? Wordt dat te onstabiel?
 
Welke machine zouden jullie adviseren?
Een dapper met kleine steunplaat of toch de bigfoot mini?

Zijn er duidelijke verschillen in prestaties?
 
Het voordeel van een DAP is dat je deze ook nog met grote steunplaat kan gebruiken.

En soms is 8mm uitslag meer oo zn plek dan 15 mm.

Maar toch zou ik voor de mini gaan. Het is gewoon een verschrikkelijk fijn apparaat!