• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pads, compound, polish, hoe krijg ik deze imperfecties minder?

Arjan Verkade

Detailing chief
16 jun 2009
319
85
Ik heb het idee om m'n auto in een glass coating te gaan zetten. Ik denk aan GYEON Q² ONE EVO.
De lak zal eerst voorbereid moeten worden. Klei heb ik dus deze stap komt wel goed, maar dan de rest...

Ik zit er aan te denken om een accu excenter polijstmachine te kopen waarop o.a. 125 en 150mm backplate kunnen.

Echter dan kom je op het punt dat je ook naar pad en compounds en polish moet kijken.
Dan is het na tijdje rond kijken en lezen nog niet helemaal duidelijk welke keuzes hier handig zijn.

Ik heb niet de illusie een perfect resultaat te gaan krijgen, maar hier even wat voorbeelden van plekjes die op de lak aanwezig zijn.

Op het dak zijn wat van deze plekken aanwezig, geen idee hoe dat ontstaan is dat zat al op de auto toen ik hem kocht zoals de meeste plekken.

vTuqW7n2pcNpKR_jsM0S032A=w1769-h1326-no?authuser=0.jpg


Wat kleiner plek.

7uGcNE9S0dZ3XMokmn44_50g=w1769-h1326-no?authuser=0.jpg


Dan is er nog deze wat grotere kras.


dgp3KeRr1Qy9A3R40lD3gUEQ=w1769-h1326-no?authuser=0.jpg


En nog wat van zulke kleine krassen.

JXxNgjNTNPmd_mLVxB-rlVWw=w1769-h1326-no?authuser=0.jpg


Om de keuze niet nog lastig te maken wil ik het even bij 3 merken houden welke ik al veel gebruik, Poor Boy, Monello en Gyeon.
Ik heb al staan: Raffini Finale, Professional Polish en SSR-2 (1/3 fles maar wel al wat ouder, geen idee of er een houdbaarheid aan zit). Niets heb ik eerder met een machine gebruikt.

Hoeveel stappen is verstandig? Ik vermoed 2 of 3?
Welke pads bij elke stap?
En welke producten bij welke stap?

Masking tape is wellicht ook handig, maar welke?
 
Hey Arjan,

De plekken op de eerste foto is craquelé. Hier is de lak dus gebarsten en daar valt weinig tot niets aan te doen.
De plek op de tweede foto is wat lastig te beoordelen, maar dat lijkt ook op schade van vogelpoep en de lak is daar ook kapot.
De krassen kan je proberen te polijsten en kijken of je verbetering krijgt tot misschien wel verwijdering.

Hoeveel stappen is verstandig? Ik vermoed 2 of 3?
- Dat zal liggen aan de hardheid van de lak, welke combi je gebruikt, welke machine je gebruikt, etc.
Welke pads bij elke stap?
En welke producten bij welke stap?

- Als we Monello als voorbeeld gebruiken, kan je in de basis;
Grof; Gele pad + Veloce
Middel: Oranje pad + Mezzo
Fijn: Witte pad + Finale

Als het een harde(re) lak betreft en/of diepe defecten, zal je ook meer lak moeten wegslijpen. Dan zal je met een grove-combi het snelste tot resultaten komen.
Een testspot, waarbij je bijv. een medium-combi probeert, kan je vertellen of je hiermee genoeg slijpt. Of grover moet of fijner kan.

Ik meen dat SSR1 een fijn-polijstmiddel is en SSR2 een middel-polijstmiddel.
De Pro Polish is een paint cleaner. (Polijstmiddel zonder korrel, kort door de bocht)

Masking tape is wellicht ook handig, maar welke?
De tapes van Carclean zullen allemaal hun ding doen. Welke maat je nodig hebt, dat hang af van wat je allemaal moet/wilt afplakken. Dus misschien is een setje van een paar maten wel handig.
 
Bedankt voor je reactie!

Het is een PSA lak, dus ik vermoed iets zachter dan een Duitse lak.

Kan ik zonder extra schade te doen wel over de craquelé gaan met een machine?
Zo te horen is het verstandig om te beginnen met de oranje pad en dan een finish te doen met de witte pad?

Hoe maak je de pad schoon? Kunnen ze in de wasmachine?
 
Duits zegt ook niet zoveel meer als 'vroeger'. ;) Je kan ook een boterzachte Duitse lak hebben, zoals je vaker bij bijv. Opel ziet.

Persoonlijk zou ik bij craquelé niet teveel ouwehoeren met polijsten. De lak is hier al kwetsbaar. Een mogelijkheid is om er kort met de machine + Finale overheen te gaan om vervuiling te verwijderen, maar volgas polijsten zou ik zelf niet doen.
(Nadien lekker vet houden met een wax)

Welke combi je moet gebruiken, moet je even testen. Probeer bijv. een Finale + Wit en kijk wat het doet. Niet voldoende? Dan kan je altijd nog opschalen.

Pads maak ik onder een warme kraan + Dreft schoon. De pad niet opfrommelen, maar gewoon vlak houden en 'schoonkneden'. Niet alleen het oppervlak, maar ook het binnenste van het foam.
 

Vergelijkbare onderwerpen