• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pakkie: Fiat 500

Pakkie

Detailing addict
30 jul 2013
285
65
50
Eind december werd ik benaderd door een collega om zijn Fiat 500 onder handen te nemen. Ze hebben de auto gekocht van en 20 km later bij mij gedropt. De auto had 9 maanden in een loods gestaan en was dus vrij stoffig en stonk enorm naar sigarettenrook. Gevraagde behandeling: lakbehandeling, interieurreiniging met de extractor, ozon-behandeling om de rooklucht te verwijderen en tenslotte een kleine beurt.

Bij aankomst:

IMG_5200.JPG


IMG_5246.JPG


Behoorlijk laagje stof op het dak:
stof.jpg


De stoelbekleding van de 500 staat erom bekend nogal kwetsbaar te zijn. Dit exmeplaar sloeg echter alles. Beide stoelen zagen er zo uit. Waarschijnlijk zo nu en dan wat op gemorst en het schuifdakje een keer open laten staan bij regenval. In ieder geval een leuke uitdaging voor mijn extractor.

IMG_5205.JPG


In de kofferbak heeft waarschijnlijk een hond geleefd gezien de hoeveelheid haren die er nog in zaten:
IMG_5218.JPG


Speciale aandacht werd gevraagd voor de kras op de bestuurdersdeur:
IMG_5223.JPG


Het is in ieder geval een auto waar genoeg eer aan te behalen viel :)

Eerst maar eens begonnen met grondig wassen met onderstaande middelen.
IMG_5249.JPG


In de foam:
IMG_5252.JPG


Iron-x aan het werk op het achterscherm:
IMG_5257.JPG


Banden reinigen:
IMG_5259.JPG


Vervolgens was het tijd om de auto naar binnen te rijden. Hier moet het dan gebeuren (foto is achteraf genomen, hij glom echt niet zo bij binnenkomst):
overzicht.jpg


Daarna gekleid met de Monello klein en DJ Born slippy. Flinke vervuiling want zo zag de klei er uit na een half motorkapje:
IMG_5280.JPG


Eindelijk was echt te zien hoe de lak er aan toe was en dat was niet al te best. Swirls op de motorkap:
IMG_5285.JPG


Swirls op het rechter achterscherm:
IMG_5289.JPG


Krassen in de handgreep:
IMG_5291.JPG


Kleine beurt met controle van diverse punten en o.a. verse olie, vervangen van olie- lucht- en inteieurfilter. Met name die laatste zag er niet al te best uit: linksboven het oude exemplaar, linksonder het nieuwe:
IMG_5295.JPG


Lakdiktes rondom opgemeten met de PD8 waaruit normale waardes van rond de 130 micron naar voren kwamen. Linksachter was overgespoten want die zat rond de 230 micron. Na wat testen ben ik uiteindelijk op de volgende combinatie voor de lakbehandeling uit gekomen:
- PRO900: rode Meguiar's woolpad met Monello Veloce
- DAP900: oranje pad met Monello Mezzo
- DAP900: zwarte pad met Monello Finale
- Daarna uiteraard afgenomen met Gyeon Q2 M Prep om vervolgens PB Black Hole aan te brengen
- Als wax voor de Collinitie 845 gegaan
- De kras op de deur heb ik lokaal gewetsand en opgevuld met een lakdstift
- De krassen onder de handgreep heb ik aangepakt met de gele en zwarte cone van Monello

Uiteraard nog wat andere delen ook nog aangepakt:
- Zwarte strips buitenzijde gevoed met AutoFinesse Revive trim
- Velgen voorzien van wax: PB Wheelsealant
- Ramen binnen- en buitenzijde gereinigd met Dodo Juice Menthol in combinatie met Monello Vetro Bianco
- Stoelen, vloerkleed en hemelbekleding gereinigd met extractor Numatic George
- Interieurdelen ontvet en voorzien van PB Natural look
- Daarnaast heeft er een uurtje of 10 een ozon-generator in gestaan

Foto's zeggen meer dan woorden:
IMG_5364.JPG


IMG_5372.JPG


Kras op de deur is niet meer zichtbaar:
IMG_5366.JPG


Interieur zonder vlekken:
IMG_5326.JPG


Dit water kwam uit de stoelen.....
stoelwater.jpg


Spiegelend rechter voorportier:
IMG_5382.JPG


Ook het dak spiegelt er op los:
IMG_5380.JPG


Tenslotte nog een aantal before en after foto's omdat de verschillen dan goed te zien zijn:

3%20%281%29.JPG
3%20%282%29.JPG


6%20%281%29.JPG
6%20%283%29.JPG


8%20%282%29.JPG
8%20%283%29.JPG


9%20%281%29.JPG
9%20%282%29.JPG


10%20%282%29.JPG
10%20%283%29.JPG


12%20%282%29.JPG
12%20%283%29.JPG


13%20%283%29.JPG
13%20%282%29.JPG


14%20%282%29.JPG
14%20%283%29.JPG


18%20%281%29.JPG
18%20%283%29.JPG


19%20%281%29.JPG
19%20%282%29.JPG


21%20%282%29.JPG
21%20%283%29.JPG


Al met al een geslaagde detail waar de nodige uurtjes in zijn gaan zitten ook al is het een klein autootje :)
 
Heel netjes gedaan!
Interieur is flink opgeknapt misschien kan de eigenaar de stoelen nog behandelen zodat die watervlekken niet meer terugkomen.
Want daar is toch ook spul voor te koop?
Dan is ie daar ook gelijk vanaf.
 
Mooie show-off inderdaad. Dat van die vlekken op die stoelen heb ik ook bij mijn Ford Ka.
Dat gebeurt vaak als de auto nat is en je de deur open en dicht doet, dan komt er altijd wat water mee.
Verder zeer net resultaat zeg en die filters vervangen was ook geen overbodige luxe.
 
Dank voor de complimenten :)^

Filters was inderdaad geen overbodige luxe, maar de olie die eruit kwam was ook meer stroop dan olie.

Uiteraard heb ik een heel arsenaal aan Monello-doeken gebruikt: 2x een kleine zwarte, 5x de witte een stuk of 10x de Peluche Verde. Die laatste geniet trouwens mijn voorkeur door zijn wat compactere formaat.
Ben nog wel het e.e.a. vergeten in mijn verslag:
- PB professional polish heb ik trouwens nog gebruikt voor de chrome delen
- DJ detailing sticks om bv de roostertjes in het interieur schoon te maken
- APC1:10 met een kwast voor de kieren
- wetsanden heb ik gedaan met de kleine ronde Finesse polijstschijfjes op een Finesse schuurblokje

Ongetwijfeld dat ik nog wat meer dingetjes vergeten ben in het verslag, maar de hoofdzaken had ik volgens mij wel :)
 
Mooi werk hoor!! Heb je de gehele auto met de pro en wool gedaan?

Resultaat mag er wezen en ik hoop dat er toch op zijn minst een ' presentje' is geweest van je college voor dit sublieme werk!
 
Gelukkig is de rooklucht inderdaad volledig verdwenen. Toen de auto een paar dagen geleden werd opgehaald rook hij nog een beetje naar de ozon, maar dat is gebruikelijk en zal binnen afzienbare tijd tot het verleden behoren.
Best knap van de vrouw van mijn collega dat ze door de stoflaag, de smerige stoelen, de zeer sterk aanwezige rooklucht en de halve hond in de kofferbak heeft heen gekeken bij de aanschaf van de auto. Uiteraard zijn er ook nieuwe vloermatten in gekomen. De oude roken niet echt fris meer en aan de bestuurderszijde zat een groot gat in de mat.

Ik heb ook op een aantal andere panelen nog even met de DAP icm oranje + Mezzo en met paars wol + Veloce getest (meerdere hits), maar ik vond de correctie onvoldoende. Met de PRO kreeg ik krassen die na 3 hits met de DAP-wol-Veloce bleven zitten in één keer weg. Forsere krassen iets langzamer overheen gaan waardoor de temperatuur en dus het corrigerend vermogen nog verder toeneemt. Uiteraard de temperatuur we in de gaten gehouden met mijn IR thermometer. Qua lakdikte is de afname dermate minimimaal dat de PRO + woolpad in mijn ogen geen probleem was. De bumpers heb ik wel met de DAP gedaan omdat ik dat met de PRO wat tricky vind met al zijn rondingen en hoekjes.

Ze was in ieder geval erg blij toen ze het restultaat van de behandeling zag. Presentje was er in de vorm dat ik zijn S60 ook mocht doen en dat hij een goed woordje voor me heeft gedaan bij de Volvo-dealer om de hoek. Lang leve mijn ruimte waardoor ik 's winters ook bezig kan blijven.
 
Die ruimte is inderdaad ideaal. A.s. donderdag heb ik een Golf 6 gepland. Hopelijk wordt het goed weer, anders ben ik "gedoemd" tot de wasbox..
 
Die ziet er weer piekfijn uit. Hoe heb je die hondenharen allemaal weggekregen? Ik heb er ooit een keer goed mee staan vechten om ze er allemaal uit te krijgen. Wel 5x stofzuigen en op een gegeven moment handmatig (wel met een nitrile handschoen aan 8o) sommige haren er uit staan plukken.

De stoelbekleding ziet er weer goed uit. Waar zit je dan zo dicht bij de Volvo dealer, Esp?
 
De Numatic George haalde de hondenharen er redelijk probleemloos af.

Ik zit op een paar honderd meter bij de Volvo-dealer in Helmond vandaan. Hieronder trouwens een foto van het ozon-apparaat in de Fiat.

ozon.JPG
 
Mooi gedaan hoor Pakkie, erg goed resultaat.:)^
Even een vraag of liever gezegd 2, wat is de lakdikte nu je klaar bent met 3 x een woolie op een rotary en was het resultaat niet goed genoeg met 2 x een woolie op de rotary en finale op de witte pad(in plaats van de zwarte) of was het verschil te groot met de behandeling die de wagen nu heeft gehad.
Afgaande op de behandeling is het dus behoorlijk harde lak?
 
Ik heb zelf ook mijn hond vaak achterin en heb om de haren te verwijderen een Chemical Guys Electrostatic Pet Hair Removal Brush.
Dit werkt toch wel zeer goed icm de stofzuiger natuurlijk. Ik vond het een goede aanwinst.
 
Wauw Pakkie, dat ziet er mooi uit! Knap werk ook met het interieur. En die hondenharen….weet er alles van. In het verleden regelmatig een Husky achterin gehad…pffff! Heb je toch mooi ff al je nieuwe spullen uit kunnen proberen :ja :)^
 
Blinque, wellicht heb ik het niet helemaal helder omschreven in deze eerdere zin: "Ik heb ook op een aantal andere panelen nog even met de DAP icm oranje + Mezzo en met paars wol + Veloce getest (meerdere hits), maar ik vond de correctie onvoldoende. Met de PRO kreeg ik krassen die na 3 hits met de DAP-wol-Veloce bleven zitten in één keer weg."

Ik ben er dus slechts 1x met de rotary + wollen pad overheen gegaan. De DAP met woolie leverde mij ook na 3 hits geen resultaat waar ik tevreden mee was. Ook op ieder paneel zelf varieert de lakdikte ook nog dus daar is vaste geen waarde voor te geven, maar de afname na mijn behandeling was hooguit 2 micron op de plekken waar ik intensief met dikkere krassen bezig ben gegaan. Ik detail nog geen jaren dus durf niet te zeggen of dit nu een keiharde lak was, maar om een resultaat te bereiken waar ik tevreden mee was (ik zag nog steeds lengterichting-krasjes), moest ik in mijn collectie in ieder geval grijpen naar mijn rotary. Wellicht ben ik soms ook wel iets te kritisch met die tl-balken erboven en twee dikke bouwlampen ernaast.

@Poetstas: ik heb al die spullen inderdaad gelukkig niet voor niks gekocht. De ozongenerator had ik even gehuurd omdat ik niet verwacht die vaak nodig te hebben. Zo'n extractor is altijd wel handig en ook als gewone stofzuiger te gebruiken. Als je je bekleding van je Astra een keer schoon wilt maken dan weet je me te vinden. Heb ook een föhn liggen dus daarmee is de zitting ook nog wel wat droog te maken na de behandeling. Apparaat staat er toch en het kost hooguit een beetje APC, maar daar heb ik ook nog liters van staan.

@Cordoba: het is mijn eigen ruimte waar je bv ook mijn auto-ambulance met daarop mijn MX-5 en rechtsachter mijn 205-circuit-auto kunt zien staan. Om het af te maken staan er natuurlijk ook wat stoelen + tafel, een Nespresso-apparaat en een gevulde koelkast. Ik woon op 5 min afstand dus het spreekt voor zich dat ik erg blij ben met deze droge en verwarmde ruimte die ook nog eens voorziet in warm water en een toilet. Momenteel staat de S60 dus binnen voor een behandeling. Show-off daarvan volgt uiteraard ook nog.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]