Eind december werd ik benaderd door een collega om zijn Fiat 500 onder handen te nemen. Ze hebben de auto gekocht van en 20 km later bij mij gedropt. De auto had 9 maanden in een loods gestaan en was dus vrij stoffig en stonk enorm naar sigarettenrook. Gevraagde behandeling: lakbehandeling, interieurreiniging met de extractor, ozon-behandeling om de rooklucht te verwijderen en tenslotte een kleine beurt.
Bij aankomst:
Behoorlijk laagje stof op het dak:
De stoelbekleding van de 500 staat erom bekend nogal kwetsbaar te zijn. Dit exmeplaar sloeg echter alles. Beide stoelen zagen er zo uit. Waarschijnlijk zo nu en dan wat op gemorst en het schuifdakje een keer open laten staan bij regenval. In ieder geval een leuke uitdaging voor mijn extractor.
In de kofferbak heeft waarschijnlijk een hond geleefd gezien de hoeveelheid haren die er nog in zaten:
Speciale aandacht werd gevraagd voor de kras op de bestuurdersdeur:
Het is in ieder geval een auto waar genoeg eer aan te behalen viel
Eerst maar eens begonnen met grondig wassen met onderstaande middelen.
In de foam:
Iron-x aan het werk op het achterscherm:
Banden reinigen:
Vervolgens was het tijd om de auto naar binnen te rijden. Hier moet het dan gebeuren (foto is achteraf genomen, hij glom echt niet zo bij binnenkomst):
Daarna gekleid met de Monello klein en DJ Born slippy. Flinke vervuiling want zo zag de klei er uit na een half motorkapje:
Eindelijk was echt te zien hoe de lak er aan toe was en dat was niet al te best. Swirls op de motorkap:
Swirls op het rechter achterscherm:
Krassen in de handgreep:
Kleine beurt met controle van diverse punten en o.a. verse olie, vervangen van olie- lucht- en inteieurfilter. Met name die laatste zag er niet al te best uit: linksboven het oude exemplaar, linksonder het nieuwe:
Lakdiktes rondom opgemeten met de PD8 waaruit normale waardes van rond de 130 micron naar voren kwamen. Linksachter was overgespoten want die zat rond de 230 micron. Na wat testen ben ik uiteindelijk op de volgende combinatie voor de lakbehandeling uit gekomen:
- PRO900: rode Meguiar's woolpad met Monello Veloce
- DAP900: oranje pad met Monello Mezzo
- DAP900: zwarte pad met Monello Finale
- Daarna uiteraard afgenomen met Gyeon Q2 M Prep om vervolgens PB Black Hole aan te brengen
- Als wax voor de Collinitie 845 gegaan
- De kras op de deur heb ik lokaal gewetsand en opgevuld met een lakdstift
- De krassen onder de handgreep heb ik aangepakt met de gele en zwarte cone van Monello
Uiteraard nog wat andere delen ook nog aangepakt:
- Zwarte strips buitenzijde gevoed met AutoFinesse Revive trim
- Velgen voorzien van wax: PB Wheelsealant
- Ramen binnen- en buitenzijde gereinigd met Dodo Juice Menthol in combinatie met Monello Vetro Bianco
- Stoelen, vloerkleed en hemelbekleding gereinigd met extractor Numatic George
- Interieurdelen ontvet en voorzien van PB Natural look
- Daarnaast heeft er een uurtje of 10 een ozon-generator in gestaan
Foto's zeggen meer dan woorden:
Kras op de deur is niet meer zichtbaar:
Interieur zonder vlekken:
Dit water kwam uit de stoelen.....
Spiegelend rechter voorportier:
Ook het dak spiegelt er op los:
Tenslotte nog een aantal before en after foto's omdat de verschillen dan goed te zien zijn:
Al met al een geslaagde detail waar de nodige uurtjes in zijn gaan zitten ook al is het een klein autootje
Bij aankomst:
Behoorlijk laagje stof op het dak:
De stoelbekleding van de 500 staat erom bekend nogal kwetsbaar te zijn. Dit exmeplaar sloeg echter alles. Beide stoelen zagen er zo uit. Waarschijnlijk zo nu en dan wat op gemorst en het schuifdakje een keer open laten staan bij regenval. In ieder geval een leuke uitdaging voor mijn extractor.
In de kofferbak heeft waarschijnlijk een hond geleefd gezien de hoeveelheid haren die er nog in zaten:
Speciale aandacht werd gevraagd voor de kras op de bestuurdersdeur:
Het is in ieder geval een auto waar genoeg eer aan te behalen viel
Eerst maar eens begonnen met grondig wassen met onderstaande middelen.
In de foam:
Iron-x aan het werk op het achterscherm:
Banden reinigen:
Vervolgens was het tijd om de auto naar binnen te rijden. Hier moet het dan gebeuren (foto is achteraf genomen, hij glom echt niet zo bij binnenkomst):
Daarna gekleid met de Monello klein en DJ Born slippy. Flinke vervuiling want zo zag de klei er uit na een half motorkapje:
Eindelijk was echt te zien hoe de lak er aan toe was en dat was niet al te best. Swirls op de motorkap:
Swirls op het rechter achterscherm:
Krassen in de handgreep:
Kleine beurt met controle van diverse punten en o.a. verse olie, vervangen van olie- lucht- en inteieurfilter. Met name die laatste zag er niet al te best uit: linksboven het oude exemplaar, linksonder het nieuwe:
Lakdiktes rondom opgemeten met de PD8 waaruit normale waardes van rond de 130 micron naar voren kwamen. Linksachter was overgespoten want die zat rond de 230 micron. Na wat testen ben ik uiteindelijk op de volgende combinatie voor de lakbehandeling uit gekomen:
- PRO900: rode Meguiar's woolpad met Monello Veloce
- DAP900: oranje pad met Monello Mezzo
- DAP900: zwarte pad met Monello Finale
- Daarna uiteraard afgenomen met Gyeon Q2 M Prep om vervolgens PB Black Hole aan te brengen
- Als wax voor de Collinitie 845 gegaan
- De kras op de deur heb ik lokaal gewetsand en opgevuld met een lakdstift
- De krassen onder de handgreep heb ik aangepakt met de gele en zwarte cone van Monello
Uiteraard nog wat andere delen ook nog aangepakt:
- Zwarte strips buitenzijde gevoed met AutoFinesse Revive trim
- Velgen voorzien van wax: PB Wheelsealant
- Ramen binnen- en buitenzijde gereinigd met Dodo Juice Menthol in combinatie met Monello Vetro Bianco
- Stoelen, vloerkleed en hemelbekleding gereinigd met extractor Numatic George
- Interieurdelen ontvet en voorzien van PB Natural look
- Daarnaast heeft er een uurtje of 10 een ozon-generator in gestaan
Foto's zeggen meer dan woorden:
Kras op de deur is niet meer zichtbaar:
Interieur zonder vlekken:
Dit water kwam uit de stoelen.....
Spiegelend rechter voorportier:
Ook het dak spiegelt er op los:
Tenslotte nog een aantal before en after foto's omdat de verschillen dan goed te zien zijn:
Al met al een geslaagde detail waar de nodige uurtjes in zijn gaan zitten ook al is het een klein autootje