• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Panoramadak schoonmaken; veel zeep, water of glasreiniger helpt niet...

Pyr0Daantje

Detailing rookie
5 jun 2020
6
15
21
Oisterwijk
Hallo, ik heb een vraag m.b.t. een panoramadak schoonmaken (van een Peugeot 205 uit 1991).

Het schuifdakje is ontzettend smerig en voelt aan als een stuk schuurpapier. Ik krijg het niet schoon met autozeep of ruitenreiniger... Ik heb geen goed idee hoe ik deze ruit wel schoon zou moeten krijgen zonder al te veel kracht te zetten (ik ziet niet echt te wachten op krassen). Is er een goede manier om de ruit schoon te maken, zodat deze weer volledig glad wordt? Zelf dacht ik aan het kleien van het glas, maar ik heb nog nooit iemand dat zien doen, dus ik ben er een beetje huiverig voor om dat uit te proberen...

Mocht iemand tips hebben, dat hoor ik dat graag!

Groeten van Daan.
 
Beste RedCat,

dankjewel voor je suggestie! Ik zal eens kijken naar een goede teer of harsoplosser, ik denk dat dat wel het beste zal werken. Kleien kan misschien daarna, mocht de oplosser niet veel doen.
 
Wat ook een optie is: een pannensponsje. Zo'n stalen bv van Brillo, zonder water. Regelmatig gebruik als voorbehandeling, werkt perfect. Ramen zijn superglad achteraf en bij mij nooit vol met krassen :D

brillo-schuursponsjes.jpg


Greetz Emiel
 
  • Verdrietig
Reactions: Quantoxx en RedCat
Kleine toevoeging: niet aan de binnenzijde gebruiken, kan soms folie op zitten en dan krijg je wel krassen :eyes:

Greetz Emiel
 
  • Verdrietig
Reactions: RedCat
Eens @RedCat en mensen die zeggen dat ze geen krassen hebben na jarenlang gebruik die hebben geen lampje of in de zon gekeken.
 
Zeker wel! In totaal een stuk of 6 voorramen gedaan, niks van te zien. Geen krasjes, geen swirls, niets! Vergis je niet in de hardheid van glas. Glas blijft glas en kan zeker breken, maar krassen van staal komen er niet in. Staal is ook "zachter" dan glas, zie de schaal van Mohs.

Greetz Emiel
 
  • Verdrietig
Reactions: RedCat
Ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst
Ik blijf erbij dat mijn ervaring aanleiding zijn om sterk te waarschuwen tegen gebruik van staalwol op welk soort glas dan ook
Het is net als bij lak, testspot of je krijgt heel veel spijt
 
@TWA Zelfs met een kunststof sponsje (geel/groen) heeft in het verleden al gezorgd voor vele krassen (met de groene kant) en dat is veel zachter dan staal.
Doe wat je zelf wil bij je eigen auto's maar een ander advies geven is andere koek vind ik...zeker als er meerdere klachten over krassen in glas zijn na gebruik van diverse "hulp"middelen.
 
Heb je een foto van de vervuiling? Plak een stukje tape naast de plaats die je wil fotograferen zo heb je scherpe foto's.
Is het dak van glas of een soort plastic?
 
Laatst bewerkt:
@TWA Zelfs met een kunststof sponsje (geel/groen) heeft in het verleden al gezorgd voor vele krassen (met de groene kant) en dat is veel zachter dan staal.
Doe wat je zelf wil bij je eigen auto's maar een ander advies geven is andere koek vind ik...zeker als er meerdere klachten over krassen in glas zijn na gebruik van diverse "hulp"middelen.

Ik snap helemaal wat je bedoeling is, maar op dit forum worden dagelijks adviezen gegeven. Allen zijn altijd op eigen risico, bij alle adviezen zegt men ook eerst een testspot te maken. Dat is bij dit advies niet anders. Iemand die met een DA en bepaalde compound + pad een advies geeft, is wel goed bezig, maar dit advies is ineens slecht?

@ TS: ik neem mijn eerdere advies terug, op advies van @RedCat en @Altos . Pas dus op, gebruik geen staalwol.

Ik lees nog wel even mee, ben benieuwd of de andere tips/adviezen werken, altijd handig om andere tips te lezen.

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Mocht het na het gebruik van iron remover, tar remover en daarna de klei nog niet glad zijn zou je een glaskrabber / nieuw, scherp en schoon stanleymesje kunnen gebruiken.Rustig over de ruit gaan met beleid. Gebruik dit zelf ook. Kijk maar eens op yt naar ammo. Die gebruikt dat ook.

(heb dat van het gebruik van staalwol ook vaak gehoord en zelf ook vaak toegepast, werkte prima en heb er zelf nooit krassen van gekregen)