• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Paravan Volvo V70

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.815
123
48
Wat kan ik hier het beste mee doen?

IMG_0735.jpg


Het gaat om de verweerde paravan van mijn Volvo V70 van bijna 15 jaar oud. Het kunststof is verweerd en kan wel wat TLC gebruiken. Na 15 jaar ook niet zo gek. Ik ben op zoek naar hoe ik dit weer mooi strak kan krijgen. Een dressing zoals PB Trim Restorer wordt niet goed geabsorbeerd en is mij ook te tijdelijk. We hebben het hier al is gehad over Solution Trim Restorer Fusion. Ook hebben we het wel eens gehad over Stipt Plastic Paint.

Volgens mij hebben we een keuze uit:

1. Dressing - geringe stand tijd en moet wel goed geabsorbeerd worden
2. Coating - de stand tijd langer dan een dressing, maar verre van permanent
3. Paint - lange stand tijd, maar risico op opbladeren

Mis ik opties en wie zou waar voor kiezen en waarom?
 
Laatst bewerkt:
Er is niet echt een product dat het permanent zwart maakt en zo houd. Alle genoemde producten zijn onderhevig aan slijtage, het enige wat je kan doen is het slijtage proces afremmen.

De beste optie lijkt mij opnieuw lakken, maar is veel werk, een goede 2de optie is een coating zoals Gyeon Trim en dan is het een kwestie van bij houden.

Het is wat lastig te zien, maar ik heb de paravan van de V70 behandeld met Solution Finish (en onder de motorkap de kunststoffen met Koch Chemie Pss, foto's gemaakt net na het aanbrengen, het lijkt nog wat vlekkerig)

foto 016.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Timo84
Thx voor je reactie @nicknameless. Wat is jouw mening over een plastic paint zoals die van Stipt? Heeft CC een soort gelijk product is het assortiment?
 
Zet die Stipt meuk alsjeblieft uit je hoofd. Blijf gewoon ver uit de buurt van zijn producten, werkelijk alles is ge-rebrand, overgegoten, verdund, inkt als kleurstof toegevoegd, geïmporteerd van AliExpress enz. en voor het 3, 4, 5- voudige in prijs verhoogd.

Zelf zou ik er voor kiezen om, voor zo ver mogelijk, de delen te demonteren, goed schoon te maken, ontvetten en dan behandelen met een coating voor de meest duurzame oplossing
 
Een dressing zoals PB Trim Restorer wordt niet goed geabsorbeerd en is mij ook te tijdelijk.
Ik zou dan de plaat eerst eens goed schoonmaken met een melaminesponsje. Hiermee schuur je heel lichtjes het toplaagje eraf welke zich niet lekker laat voeden.

Ik gebruik zo'n sponsje meestal met water/APC als 'glijmiddel'.

Zodra het zich weer goed laat voeden, dan goed naspoelen en ontvetten. Gevolgd door Gyeon - Trim welke je rijkelijk aanbrengt en inmasseert.
 
  • Leuk
Reactions: LB
Zet die Stipt meuk alsjeblieft uit je hoofd. Blijf gewoon ver uit de buurt van zijn producten
Ik ben ook niet zozeer fan van de Stipt spulletjes, maar had even geen ander voorbeeld van een paint.

Ga de paravan binnenkort demonteren, heel goed schoonmaken en met Qyeon Trim behandelen. Tnx!
 
@LB,

Ik heb de auto niet meer gezien sinds ik 'em behandeld heb. Eerlijk gezegd maak ik me er ook niet echt druk om aangezien het handelsauto's zijn en dus worden door verkocht.
"Als 'ie er maar netjes bij staat voor de verkoop" ;)
 
Ik ben vrijwel al mijn foto's/films kwijt door een harde schijf die de geest gaf, maar gelukkig stond onderstaande foto nog in de Media van het forum.

Dit is de parafaan van een Porsche - GT3 welke zich ook niet liet voeden. Als het nat werd, dan zag je eigenlijk geen verschil en dat terwijl het donkerder zou moeten worden. Een dressing smeren werkt dan natuurlijk ook niet. Dit waren de stappen welke ik vrijwel altijd doe bij ongelakt kunststof;

1) Afspoelen/HD/wassen.
2) Boenen met melaminespons en APC+D. (Totdat het materiaal zich laat voeden)
3) Afspoelen/HD/wassen.
4) Lichtjes boenen met schone melaminespons en water. (Verwijderen residu van APC)
5) Afspoelen/HD/wassen.
6) Drogen + laten drogen.
7) Ontvetten.
8) Gyeon - Trim.

Foto 1 - Reinigen
Foto 2 - Alles is nat door natte doek, maar alleen de ''geschrobde'' delen laten zich voeden.
Foto 3 - 50/50 meteen na het aanbrengen. Moet nog afgenomen worden.
Foto 4 - Resultaat.

full.jpg
 
  • Leuk
Reactions: LB
Ik ken de Solution Finish niet uit eigen ervaring. Ik ben er wat huiverig voor, dus heb het nog nooit geprobeerd. Wél heb ik dit spul in m'n achterhoofd voor wanneer mijn eigen stappenplan + coating niet (voldoende) werkt. De fillers/pigmenten of wat de SS dan ook in huis hebt, die wil ik dán wel overwegen, (Als ik het mij goed herinner)
 
Ik heb de Solution Finish gebruikt en dat spul doet het aardig.
Doe wel handschoenen aan want je wordt zo zwart als zwarte roetveeg Piet...

20210429_132602.jpg


Voor:
20210429_142137.jpg


Na het schoon maken:
20210429_144417.jpg


50/50:
20210429_150008.jpg


Na:
20210429_150203.jpg



20210429_150251.jpg


Fijn zo'n waarschuwing dat het spontaan kan ontvlammen...:scream:
20210430_080950.jpg
 
Laatst bewerkt:
Solution finish lijkt in alles op Owatrol Polytrol, alleen veel duurder. Zelfs de ontvlambare waarschuwing voor doeken etc. geldt voor Polytrol ook.
 
Ik zou persoonlijk kiezen om het te spuiten. Ik ben verder fan van Trim maar met mijn kunststof bumper hielp dat niet. Iets rechts van het midden zat er een stuk wat maar niet mee wilde "kleuren" met dressings of coatings.
Uiteindelijk laten spuiten in carosseriekleur.

Met je paravan zou je kunnen kiezen om mat zwart te (laten) spuiten. Daarna coating als Trim om het zo lang mogelijk mooi te houden.
Een andere optie zou zijn om het onderdeel nieuw te proberen te vinden. Paravan zou niet de wereld kosten en het zou wellicht goedkoper zijn dan spuiten.

bumper.png


Edit: Geen Trim na het spuiten, is bedoeld voor ongelakt kunststof
Thanks @Quantoxx :p
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Na het laten spuiten zou ik niet Trim gebruiken. ;) Is bedoeld voor ongelakt kunststof.

Bovenstaande voorbeelden van de Solution Finish is wat mij wat sceptisch maakt. Daarbij ook;
* Vettige glans.
* Hevig spul ((spontaan)ontvlambaar)
* Materiaal kan je daarna niet meer met wat anders behandelen, waarschijnlijk. (Fillers/pigmenten/etc)
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb
Ik zweer bij Solution Finish voor kunststof.. vind het alles behalve ´vettig´ of teveel glanzend. Je moet het wel goed afnemen.