• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

(Pas gespoten) stalen motorkruiser, hoe te onderhouden?

PoetsenPoetsen

Detailing addict
16 mrt 2009
947
62
Jaren geleden was ik lid van dit forum omdat ik redelijk veel auto's detailde. Nu heb ik een stalen boot waar ik naar 1,5 jaar werken op een paar punten na klaar ben om hem te water te laten.

IMG_20190727_151722.jpg


IMG_20190727_145256.jpg


De romp is gespoten in juli 2019 met International Super Gloss HS
De opbouw is in mei 2019 gespoten, ook met Internal Super Gloss HS

Deze lakken zijn heel anders dan autolakken, daarom zoek ik goede producten voor het onderhoud van de romp en de opbouw.

Mijn zwager is een aantal weken na het spuiten met schuurstof in zijn kleding tegen de romp aangestaan op diverse plekken waarna ik grijze plekken in de lak had die er niet uit wilden. Uiteindelijk is dit gelukt met koperpoets op een doek. Ik vraag me alleen af of dit wel een goed middel is.

Nu lees ik wel wat over het onderhoud aan gelcoat, polyester enzo, maar niet specifiek de lak van een stalen schip.

Wat ik nog wil gaan doen:
- romp en opbouw wassen, ik heb zelf nog Monello Lavare staan, maar is deze geschikt of kan ik beter wat anders gebruiken? Daarnaast heeft de opbouw her en der vettige vlekken van de vasalinespray die we gebruiken om allerlei boutjes te bevestigen aan boord.
- de resterende grijze plekjes verwijderen met een polish, eventueel met de hand. Of kan ik beter de hele boot gaan machinaal gaan polishen? Voorgesteld product: Collinite Pre-Wax Cleaner No. 840 Hier staat wel wat over blanke lak beschreven, iets wat ik niet heb op de boot. Daarnaast vraag ik me af welke pad ik nodig ben.
- boot in de wax zetten, met bijv Collinite Fleetwax No.885
- gangboord is helemaal vies van schoenen, afnemen helpt niet echt. Sommige plekken kreeg ik alleen met koperpoets schoon, maar ook hier twijfel ik of dit product wel geschikt is.

IMG_20190802_155952.jpg



IMG_20190803_161535.jpg


De lak verder is dus nog nieuw en ik heb nog niet met de boot gevaren. Is het dan niet beter om handmatig dit aan te pakken of juist wel machinaal?
Ik hoor graag advies, zodat ik in elk geval de romp gaan klaarmaken voor de tewaterlating
 
Koperpoets is deels een compound deels chemisch
Ik zou eens proberen met de cleaner van de verfproducent

Het relief in het dek, is dat zo bedoeld ?
Het lijkt namelijk of je daar al flink wat slijtage hebt

Vaseline is aardig, maar Bel ray watervast (blauwe bakje) is beter
 
Dat relief is de antislip in het gangboord. Bedoeld om niet uit te glijden wanneer het dek nat is.
Dank voor de tip mbt de Bel ray. Ik ga eens kijken naar de onderhoudsproducten van International.
 
Ik lees goede verhalen over de producten van Star brite. De producten van International lees ik geen ervaring over. Het gevoel zegt me een beetje dat de producten van International niet door hun zelf ontwikkeld worden en ze er hun eigen label op plakken. Kan er helemaal naast zitten hoor.