Even een kort verslagje.
Eerst een testspot gemaakt met s20 op de bijbehorende blauwe spiderpad. Zoals verwacht doet dit vrijwel niets op een VAG lak. Toen de testspot opgedeeld in twee delen en de wolfs glaze met de zwarte en witte monelo pad aangebracht. Ook dit heeft vrijwel geen effect en het verschil met pads was niet te zien. Het bracht wel een mooie glans en een superglad resultaat, maar geen echte finish. Toen een testspot gemaakt met s3 op wol, eigenlijk de eerste stap die ik altijd nodig heb op VAG lakken. Dat gaf iets correctie. Die afgebouwd met s20 en afgetopt met de wolfs glaze. Dat gaf al een veel beter resultaat.
Omdat de eigenaar tevreden was heb ik het gehele dak en motorkap op deze manier gedaan. Mijn bevinding over de s20 is dat ik het heel lang door moet werken. Prima als je het als een echte één-staps hit wilt gebruiken, maar het gaf mij al gauw het gevoel dat ik ipv deze s20 hit net zoveel tijd kwijt ben met een s3 hit op een witte spider pad en een s30 hit op een oranje pad. En dat dat een veel mooier resultaat zal geven. Want die s20 heeft amper cutting en finished ook niet heel mooi. Voor die finish zou ik dan de wolfs glaze inzetten, maar op deze harde lak is het meer een glaze en wax hit in één zonder cutting. Daarnaast vond ik het verwerken van de wolfs glaze erg onprettig. Het stinkt, het is erg vettig en het begint erg snel te gummen. en het moet ook redelijk lang doorgewerkt worden. Daardoor ben je wederom veel tijd kwijt. Misschien minder tijd dan 1 hit met s30, een glaze en waxen, maar niet veel.
Helaas heb ik alleen het dak en de motorkap kunnen doen. De eigenaar was ondertussen aan mijn auto aan het sleutelen en die moest klaar omdat ik er de volgende dag mee naar Hamburg moest. Er bleek echter een onderdeel kapot en die was nergens op voorraad, behalve aan de andere kant van Nederland. Die hebben we dus moeten ophalen met de auto van de eigenaar. Wel jammer, want ik had graag willen weten hoe ver ik was gekomen. Wel viel me de tijd die ik nu nodig had toch tegen (gezien het doel).
Kortom, doordat je de hits met s20 en de glaze zolang door moet werken en het resultaat op harde lakken minimaal is ga ik de rest van de auto anders doen. 1 hit s3 op wol, 1 hit s3 op spider pad, 1 hit s30 op oranje monello pad, glazen en waxen. Dit kost me wel meer tijd, maar voelt wel veel bevredigender.
Al met al wel weer veel geleerd. Die s20 is waarschijnlijk leuk voor zachtere lakken, maar op deze lak (en dus wellicht de meeste VAG lakken) doet het imo niets en voelt het meer als een polish dan een compound. De glaze van Wolfs voelt als iets wat ik niet graag op mijn eigen auto zou willen smeren. En natuurlijk dat haastige spoed zelden goed is