• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Patroon voor polijsten op lastigere plekken

brecko

Detailing chief
21 aug 2017
113
85
Als het sproeiverbod voor bij is, ga ik mij toch eens aan het polijsten zetten. Ik heb echter nog wel een vraag. Op de motorkap en andere grote vlakken is alles redelijk duidelijk qua patroon van de hit.

Maar hoe doe je dat bij smallere stroken, zoals naast de voor- en achterruit bijvoorbeeld? Een kleinere backing plate is waarschijnlijk wel nodig.
Maar mag je gewoon een aantal keer van links naar rechts en omgekeerd werken?

Wat is jullie manier van werken hiervoor?

Mijn auto (A4 Avant met S-Line) heeft ook redelijk veel 'lijnen' in het koetswerk: op motorkap, over volledige zijkant, ... Mag je daar gewoon over gaan met de DAP? Of moet de pad altijd vlak blijven? In de hoop dat mijn vraag duidelijk is :D

img_5749-jpg.jpg
 
De bollingen, plooien zijn eigen aan de hedendaagse wagens. Heb zelf ook dat probleem. Het kan geen kwaad om met de DAP erover heen te gaan, maar zoals altijd, met beleid. Zeker de randen moet je voorzichtig zijn. Een groter probleem is eerder dat je machine geen correctie zal uitvoeren doordat ofwel de pad de lak niet raakt, ofwel de pad niet meer rond draait. Daarom dat hier altijd de tip gegeven wordt om op je backing plate een grote duidelijke streep te markeren zodat je ziet dat de machine werkt.
Een andere optie is een Ibrid aanschaffen om die vlakken beter te kunnen aanpakken.. Maar das natuurlijk voor de meeste onder ons een redelijke investering.
Voor de zijpilaren is het ok om gewoon van links naar rechts te gaan. Wel goed je trims afplakken.

En dat sproeiverbod irriteert mij ook mateloos. Ik loop redelijk ambetant rond dat ik in deze periode van het jaar niet deftig mijn wagen kan onderhouden gewoon op mijn oprit. Emmers meepakken naar de wasbox doe ik nu voorlopig maar dat geeft mij niet hetzelfde rustige gevoel. Ik had graag ook mijn motorkap nog eens gepolijst (kijken wat de spiderpad doet), en zeker de WA Quartz eens erop gezet. Maar ziet er voorlopig nog niet uit dat we snel zullen kunnen wassen..
 
Ik gebruik zelf altijd de dap500v3 met een kleine backplate voor de bumpers, spiegels, stijlen, binnenkant deuren etc.
Altijd met beleid, bumpers zijn meestal van kunststof en dit reageert altijd anders op polijsten dan het plaatwerk.
Randen geen druk zetten en alles goed afplakken. Op zich kun je niet veel fout doen, als je gezond verstand erbij houdt.
De Dap het werk laten doen, en de lijnen goed volgen.

Voor de zwarte zijpilaren, hoef je trouwens niet grof te beginnen. Ik raad zelfs aan om zo licht mogelijk te beginne, die pilaren zijn al gevoelig voor krassen. Ik heb vaker dat ik met een medium al resultaat haal
 
Ok, wachten op de SSS voor 4” pads dus :)

De zwarte stijlen denk ik gewoon met zwarte handpad en Finale te doen. Had hier al ergens gelezen dat dat al goede resultaten zou geven.