• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

PB Wheel Sealant op heel de auto

Knightwolf

Detailing trainee
5 okt 2022
18
25
Hallo. Ik gebruik al 12 jaar poetsspullen van Carclean. De Poorboys World EX-P Pure Sealant en Wheel Sealant bevallen heel erg goed. De Wheel Sealant bevalt zo goed dat ik me afvraag wat het effect is als ik daar heel de auto mee insmeer ipv alleen de velgen. Ik kom deze blijkbaar vreemde vraag nergens tegen op internet dus ik heb het idee dat ik de enige ben die op dit idee komt. Hier op het forum, waar ik voor het eerst kom, heb ik het ook niet kunnen vinden.

De Wheel Sealant, die ik bijna altijd in 2 laagjes aangebracht heb met 24 uur er tussen, blijft op mijn auto maanden zitten met zo'n 10K km per jaar. Sinds het eerste aanbrengen nooit meer engie moeite gehad om de velgen schoon te krijgen, zelfs na enkele maanden niet wassen. Had ik dat maar eerder geweten. De sealant-laag voelt spiegelglad en keihard aan na het uitpoetsen, zelfs met een bezwete vingertop bijna geen grip op. Dat voelt beter dan het effect van de EX-P, en de stand-tijd van de Wheel Sealant lijkt ook langer te zijn dan de EX-P. De EX-P breng ik ook meestal in 2 laagjes aan met 24 uur er tussen, en topte vroeger soms nog af met Mothers Pure Carnauba Paste Wax al is dat nu lang geleden. Waar de beading van de EX-P op de carosserie in de loop van een maand of 2 minder wordt lijken de velgen nog bijna zo waterafstotend als na het aanbrengen. Is Wheel Sealant daarmee niet enigszins vergelijkbaar met de moderne glascoatings? Hier op het forum las ik her en der dat enkelen niet te spreken zijn over Wheel Sealant en daar begrijp ik dan ook werkelijk niets van.

Dus, is het ivm de bescherming en standtijd niet een idee om heel de auto met Wheel Sealant te doen? En zonee, waarom niet? Ik ben vooral benieuwd naar de verhalen, ervaringen en meningen hierover.
 
Het hangt een beetje vanaf waar een bepaald product uit bestaat. De Poorboy's Wheel Sealant bevat, zover ik weet, geen korrel dus dan zou je deze ook op je lakwerk kunnen gebruiken. Ik verwacht dat een velgenwax meer gericht is op duurzaamheid en vuil- en waterafstotende eigenschappen dan om glans toe te voegen.
Het grootste struikelblok voor mij zou zijn dat het een pastawax is en je dus met de pad in de pot gaat. De kans dat er remstof van het aanbrengen in een pot komt is vrij groot en dat komt dan weer op je lakwerk en remstof is scherp.
Maar zou je de wax alléén voor lakwerk gebruiken, ik zou niet weten waarom niet? We raden regelmatig aan om bijvoorbeeld de Collinite 845 ook op de velgen aan te brengen maar het voordeel met een vloeibare wax is dat de applicator niet in aanraking komt met de inhoud wat nog in de fles zit dus de kans op remstof met gebruik van gescheiden pad en doek is daarmee nihil.
 
Het gaat om een uni-kleur knalrode Starlet zonder blanke lak die wat aan het vervagen is. Ik wil hem binnenkort weer eens machinaal polijsten (in 2012 voor het laatst gedaan) en heb dan een schone lei om mee te beginnen. Goede tip om de pot voor de velgen niet ook voor de lak te gebruiken, maar dat was ik toch al niet van plan. Als ik heel de auto wil doen moet ik waarschijnlijk toch een nieuwe pot hebben omdat er niet veel meer in mijn oude zit. Uni-rood vervaagt toch vrij snel en dat is voor mij de belangrijkste reden geen moderne glascoating aan te brengen (los van de hoge prijzen), omdat je dat nooit kan 'bij poetsen' en opfrissen tussendoor met zo'n glascoating erop. Maar Wheel Sealant lijkt me een mooie tussenweg, zeker met de winter in aankomst.
 
+1 voor de eerdere reacties.

Ik kan het niet meer 1-2-3 terugvinden, maar jouw vraag is al eens voorbij gekomen. Wat ik meen te herinneren is dat als je puur kijkt naar de eigenschappen die een product in huis kan hebben, dat een wheel sealant de voorkeur geeft aan hittebestendige polymeren (warmte van de remmen/remstof/wielen en duurzaamheid) en dus minder in huis heeft qua voeding en glans.

Persoonlijk zou ik een dorstige unilak juist willen voeden middels een glaze en/of olierijke wax. (Zelfs of juist ná een polijstbeurt) Ik denk ook dat er een reden is dat men de Wheel Sealant op de wielen houdt en EX-P op de lak, maar waarom precies... Geen idee.

Ik zou zeggen; Probeer het eens uit. :p
 
  • Leuk
Reactions: Knightwolf
Dank allen voor de reacties.

En wat nou als ik eerst Black Hole erop doe, dan EX-P, dan Wheel Sealant voor de harde eind-laag, en als laatste misschien voor de mooi af top met Mothers Pure Carnauba Wax? Ik lees wel overal dat je dit soort laagjes kan stapelen. Dan heeft de lak voeding, een gewone sealant, een koude harde sealant, en nog een mooie warme glans erop. Of gaat dat idee niet (goed) werken? :)
En welk product of combinatie van de hier genoemde geeft de beste UV-bescherming?

Een van de redenen dat ik het vraag is dat ik ivm rugklachten eigenlijk niet teveel moet willen (maar das erg moeilijk :p ), dus een product dat lang blijft zitten geeft dan mijn voorkeur boven heel mooi, zeker nu voor de winter.
 
Laatst bewerkt:
Poef.. Dat zijn een hoop lagen. Ik meen dat men veelal koos voor Glaze -> Natty's Wax omdat een sealant graag op een schone ondergrond wil liggen. (Hechting).

Als je lagen gaat layeren, dan zal de bovenste het voortouw nemen in eigenschappen. Jij wilt nu Glaze / Sealant / Wheel Sealant / Carnauba wax.

Gezien je fysieke perikelen, zou ik ik niet een paar uur om de auto heen gaan klooien om zeshonderd producten te layeren, maar kiezen voor een basis* en deze bijhouden tijdens de wasbeurten. Denk aan wetcoats, beschermende foams, etc. (Boosters)

* Gezien de dorstige unilak; Glaze + wax + booster tijdens wasbeurt.
* Als na goed polijsten er niet perse veel voeding nodig is en je 1x in de 3 maanden wil wassen; EX-P en/of de Wheel Sealant testen + booster.
 
En wat nou als ik eerst Black Hole erop doe, dan EX-P, dan Wheel Sealant voor de harde eind-laag, en als laatste misschien voor de mooi af top met Mothers Pure Carnauba Wax? Ik lees wel overal dat je dit soort laagjes kan stapelen. Dan heeft de lak voeding, een gewone sealant, een koude harde sealant, en nog een mooie warme glans erop. Of gaat dat idee niet (goed) werken? :)
En welk product of combinatie van de hier genoemde geeft de beste UV-bescherming?

Een van de redenen dat ik het vraag is dat ik ivm rugklachten eigenlijk niet teveel moet willen (maar das erg moeilijk :p ), dus een product dat lang blijft zitten geeft dan mijn voorkeur boven heel mooi, zeker nu voor de winter.
Allereerst zou ik bij de Carnauba dan in elk geval voor de liquid versie kiezen, waarbij ik er vanuit ga dat die ongeveer even makkelijk is aan te brengen als Collinite 845. Persoonlijk zou ik dan voor de Collonite gaan.

Wat UV-bescherming betreft: dat is voor 99% van de producten marketing onzin: er zijn maar akelig weinig materialen die UV-licht doorlaten, het enige materiaal dat ik ken dat UV doorlaat is quarts (zoals dat deels ook in glascoatings zit), alle andere materialen absorberen vooral de energie uit het UV-licht, en een enkel materiaal reflecteert het vooral. In de tijd dat ik beroepsmatig met UV-lasers bezig was, heb ik voor honderden materialen gemeten hoeveel UV-licht ze doorlaten, reflecteren en absorberen, dus ik heb het idee dat ik dat wel aardig weet. Geclaimde UV-bescherming zou ik dus mijn keuze niet laten beïnvloeden.

Bij een vorige auto wel de stapeling vna Black Hole, EX-P en na afspoelen de volgende dag een laagje Collonite 845 gedaan. Na 5 maanden zat er nog steeds bescherming op, waarbij ik wel moet aantekenen dat ik regelmatig ook de Poorboys shampoo met toegevoegde carnauba gebruikte om de 845 te boosten.
 
Allereerst zou ik bij de Carnauba dan in elk geval voor de liquid versie kiezen, waarbij ik er vanuit ga dat die ongeveer even makkelijk is aan te brengen als Collinite 845. Persoonlijk zou ik dan voor de Collonite gaan.

Wat UV-bescherming betreft: dat is voor 99% van de producten marketing onzin: er zijn maar akelig weinig materialen die UV-licht doorlaten, het enige materiaal dat ik ken dat UV doorlaat is quarts (zoals dat deels ook in glascoatings zit), alle andere materialen absorberen vooral de energie uit het UV-licht, en een enkel materiaal reflecteert het vooral. In de tijd dat ik beroepsmatig met UV-lasers bezig was, heb ik voor honderden materialen gemeten hoeveel UV-licht ze doorlaten, reflecteren en absorberen, dus ik heb het idee dat ik dat wel aardig weet. Geclaimde UV-bescherming zou ik dus mijn keuze niet laten beïnvloeden.

Bij een vorige auto wel de stapeling vna Black Hole, EX-P en na afspoelen de volgende dag een laagje Collonite 845 gedaan. Na 5 maanden zat er nog steeds bescherming op, waarbij ik wel moet aantekenen dat ik regelmatig ook de Poorboys shampoo met toegevoegde carnauba gebruikte om de 845 te boosten.


Waarom na de EX-P eerst afspoelen de dag erna, om dan pas de Collonite 845 op te zetten?
 
@evn35 Na polijsten en de Black Hole en de EXP was het avond, en het advies is om de EXP een aantal uren (2-4) te laten 'uitharden' voor je daar een nieuwe laag overheen zet. Omdat mijn auto buiten staat, de volgende morgen eerst even afspoelen en drogen om zandkorrels en dergelijke die op de auto gewaaid kunnen zijn, kwijt te zijn, anders gaat dat zand krassen met het aanbrengen/uitbuffen van die laatste laag.
 
  • Leuk
Reactions: evn35
@Cordoba,

Oja , je wagen staat buiten dat verklaart alles.
Ik gebruik zelf ook EXP, ....nog maar 2 maal aangebracht.
Je spreekt van uitharden, Idd direct na het aanbrengen en oppoetsen, lijst de lijkt de lak niet zo glad als ik zou willen,
maar de dag erna nog eens aangevoeld, deze was reeds een stuk beter.

Volgende keer doe ik, ..de dag erna nog een laagje Collonite 845 erop,
ben benieuwd naar het resultaat hiervan.
 
Ik heb het over 'uitharden' maar de laag moet zich settelen en uitdampen. Over het algemeen wordt aangeraden om wat tijd er tussen te laten als je laagjes gaat stapelen, tussen Black Hole en EXP hou ik meestal een 'rusttijd van 30-60 minuten aan, dus als je dan tussen de lagen even koffie gaat drinken of een hapje eten, kun je zo weer verder.
 
  • Leuk
Reactions: evn35
Bedankt voor de input weer.
Wat ik al lang heb staan zijn PB Wheel Sealant, PB EX-P, PB Black Hole en Mothers Pure Carnauba Paste Wax. Black Hole nog geen ervaring mee, rest al 10+ jaar tevreden over. Het is nog lang niet op dus ik ga niet iets anders bestellen voor dit doel :) (behalve Wheel Sealant als ik dat op de lak ga doen).
Black Hole heb ik wel ooit gekocht, maar volgens mij nog nooit gebruikt (of 1x misschien?) omdat ik las dat de standtijd van de sealant of wax dan een stuk minder lang is dan zonder Black Hole. Omdat ik standtijd dan belangrijker vind heb ik BH dan altijd achterwege gelaten. Klopt het wat ik daar over gelezen heb of hebben mensen hier andere ervaringen mbt standtijd?

Verder stapelde ik vroeger altijd al. Dag 1 is wasssen, evt kleien, dan EX-P op de lak en WheelSealant op de velgen, banden-zwart, en vaak ook de ramen binnen en buiten en RainClear op de ramen. Dag 2 een 2e laagje EX-P en 2e laagje WheelSealant, soms ook een 2e laagje RainClear. Dan nog soms een 3e dag met de carnauba wax. Intereur enz ook nog ergens tussendoor op 1 van de dagen. De redenen die ik heb om het over meerdere dagen te spreiden is de moeite en tijd die het al kost, en naar mijn idee is het beter voor het stapelen dan 1 uurtje.

Mijn auto staat ook altijd buiten en voor een 2e laagje de volgende dag ga ik hem overigens echt niet opnieuw wassen. Tussen de laagjes in moet hij juist perse droog blijven, kraanwater zit hier bv erg veel kalk in. Als er wat stof op lijkt te liggen heb ik nog altijd PB Spray&Wipe en een zachte doek :)

Of ik nou 2 laagjes EX-P doe of 1 laag WheelSealant en 1 laag EX-P maakt voor de moeite niet uit natuurlijk. Als er geadviseerd wordt toch Black Hole te gebruiken komt er gewoon een laagje bij. De carnauba wax laat ik al vrij lang achterwege op die auto, da's alleen voor de mooi en voor de winter niet van toepassing.
 
Laatst bewerkt:
Black hole is een kwestie van persoonlijke voorkeur, en hoe de conditie van de lak is zonder laagjes (met kleine lakfoutjes kun je de Black hole gebruiken om dat te verhullen).
 
Je stapelt alles op de black hole die jou niet echt bekend staat om zijn standtijd.
Als de black hole het opgeeft gaat alles wat je erop hebt gesmeerd er net zo hard mee “af”.

Daarbij ben ik ook geen voorstander van laag op laag op laag omdat veel van die producten vettigheid/ oliën bevatten wat wazen kan gaan geven, zeker als de auto in de zon heeft gestaan en producten beginnen te zweten.