• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Permanente bescherming toppen met sealer en wax?

TimmekeTim

Detailing trainee
16 feb 2011
12
47
Dag Iedereen,
Nieuwe wagen wordt geleverd eind mei, dus al even aan het kijken om hem meteen de ideale bescherming aan te meten. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar zou voor de Wolf's Bodyguard willen gaan... Blijkbaar verwerken de producten van Wolf's goed, en de beloofde standtijd van 2 jaar dankzij de teflon toevoeging lijkt me wel wat...

Mijn vraag is echter: kan je dergelijke "nano" laag ook gaan toppen met een sealant en/of wax?
In het verleden behandelde ik uitsluitend de lak met deze combi, en het voordeel was dat je de laag systematisch kon aandikken en herstellen.

Ik zou denken dat die harde beschermlaag ook langer gezond zal blijven als we er een wax overheen zetten, die op zijn beurt ook zorgt voor extra bescherming en waterafstotende eigenschappen.

Ik las ook dat de nano laag op zichzelf wel blijft zitten en beschermen, maar dat na een tijdje de waterafstotende eigenschappen wat verdwijnen... Als wax geen goed plan wordt (zal deze houden op de nanolaag?), is het dan bijvoorbeeld wel een goed idee om Monello Acquafobia te gebruiken om elke paar maanden deze eigenschap aan te zuiveren?

Alvast bedankt voor de tips en adviezen!
 
Laatst bewerkt:
Iedere coating kan worden afgetopt. Uiteindelijk slijt iedere LSP door gebruik en tijd. Elke laag die je extra aanbrengt zorgt voor een langere levensduur van de onderlaag. Ook aquafobia zorgt voor verlichting aangezien dit een spray sealant is.
 
Voorbeelden van toppings van hetzelfde merk :

Sealant toppings :
Nano Quick Detailer
Spray On Protection

Wax toppings :
Liquid Wax
Wolf Moon
Blood Moon
Full Moon
 
Aftoppen kan inderdaad voor wat verlichting zorgen voor de sealant/coating. Maar, waarom de eigenschappen van het product verbergen met een ander product? :D
Je wilt immers de hydrofobische eigenschappen juist gebruiken en hier niet een wax o.i.d. overheen leggen die dit vele malen minder heeft.

Is er een specifieke reden waarom je dit product wilt gaan gebruiken?

Ik ken het persoonlijk niet en heb er weinig over gelezen, dus ik klopte aan bij mijn goede kameraad; Google!
Hier lees ik al snel in reviews en forums dat het spul niet zo heel geweldig is. Althans, kort na aanbrengen nog wel, maar de beloofde standtijd is al snel een fabeltje. Ook lees je veel dingen over juist wél een prima standtijd, maar in 99/100 gevallen word en dan gewassen met een shampoo die zelf al bizar goede eigenschappen achterlaat. Denk aan een product zoals Bathe+.

De prijs is echter wel interessant, maar dan zou ik adviseren om voor Nanolex - Si3D te gaan. Deze voegt ook iets krasbestendigheid toe en vergt minder voorbereiding omdat er simpelweg alleen een mooie, schone lak hoeft te zijn en niet een speciaal polijstmiddel en speciale glaze aan vooraf gaat.
De Bodyguard vermeld niks over krasbestendigheid en een bepaalde hardheid, alleen een dikte.



Greeeetz
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Aftoppen kan inderdaad voor wat verlichting zorgen voor de sealant/coating. Maar, waarom de eigenschappen van het product verbergen met een ander product? :D
Je wilt immers de hydrofobische eigenschappen juist gebruiken en hier niet een wax o.i.d. overheen leggen die dit vele malen minder heeft.

Is er een specifieke reden waarom je dit product wilt gaan gebruiken?

Ik ken het persoonlijk niet en heb er weinig over gelezen, dus ik klopte aan bij mijn goede kameraad; Google!
Hier lees ik al snel in reviews en forums dat het spul niet zo heel geweldig is. Althans, kort na aanbrengen nog wel, maar de beloofde standtijd is al snel een fabeltje. Ook lees je veel dingen over juist wél een prima standtijd, maar in 99/100 gevallen word en dan gewassen met een shampoo die zelf al bizar goede eigenschappen achterlaat. Denk aan een product zoals Bathe+.

De prijs is echter wel interessant, maar dan zou ik adviseren om voor Nanolex - Si3D te gaan. Deze voegt ook iets krasbestendigheid toe en vergt minder voorbereiding omdat er simpelweg alleen een mooie, schone lak hoeft te zijn en niet een speciaal polijstmiddel en speciale glaze aan vooraf gaat.
De Bodyguard vermeld niks over krasbestendigheid en een bepaalde hardheid, alleen een dikte.



Greeeetz


Bedankt! Goede tips!
Ik heb geen speciale voorkeur... enkel leek de beschrijving me best interessant, in ik ging er vanuit dat alle op silicium dioxide gebaseerde beschermers wel een vergelijkbare hardheid en lakbescherming zouden bieden. Deze bevat eveneens ook Teflon, ik neem aan ook glad en hard (teflon in je koekenpan heeft toch die eigenschappen)

Maar je kan een punt hebben. Ik bekijk zeker ook even de Nanolex producten even....
 
Teflon is niet zo hard, wel wat harder dan bijv. nylon maar is echt niet hard. De hardheid in de koekenpan komt door het metaal onder de teflonlaag. (ik heb ooit met apparatuur gewerkt waar teflon onderdelen van 1-2 cm dik bij zaten, dus dan merk je het wel). Teflon wordt vooral gebruikt vanwege de glij-eigenschappen (dus niet hechten), zowel in een wax als in smeermiddel, maar ook in een koekenpan.

De hardheid en bescherming die een harde laag zoals SiO2 geeft, is ook van factoren afhankelijk. Denk hierbij aan dikte van de harde laag, maar ook de dichtheid van de laag (dat is het niet poreus zijn, en stevige stapeling van de atomen in de laag), maar bijv. ook de hardheid van de laklaag onder de beschermende laag. Kortom een laag bij de ene auto een prima bescherming biedt, kan in een ander geval veel minder goed zijn.
 
+1 @Cordoba ! ;)

Vergeet ook niet dat het een mix is van Silica en teflon. Deze mix komt tot een bepaalde dikte. Bij een "pure" SiO2-coating word en meer dikte behaald, uiteraard verschillend per merk/type, en dan is de laag overduidelijk een bepaalde hardheid. Bij de Wolfs lees je daar niets over én ik twijfel of de aangegeven dikte uberhaupt wel alleen de 3de laag is, de sealsnt met silica. Ik heb het vermoeden dat dit alle 3 de lagen betreft.


Greeeetz
 
Ik heb de nanolex alvast besteld, zowel voor de lak als voor het glas.
Benieuwd wat het zal geven...
Toch twijfel ik of ik er nadien niet nog de poorboys exp en de marque d'elegance van collinite bovenop zet...
 
Twijfel ol je er nog EX-P en 915 over de coating zet?

Ik zie letterlijk geen enkele reden om dit te doen! ;) Een sealant (EX-P) brang je aan op een brandschone lak. Dat kan nu niet en dus zal de standtijd ook minder zijn. Laat dit nou net de reden zijn dat je uberhaupt een sealant wilt.
Een wax met oliën over een coating? Het is niet zo dat je door de 915 meer warmte/wetlook krijgt dwars door je coating heen.

Grootste argument; Wacht maar tot je de beading en sheeting ziet van de coatings. :) Hier ga je echt geen spul overheen leggen, dan ben je het weer kwijt.

(Regenjas kopen terwijl je nooit in de regen loopt?)



Greeetz
 
@Quantoxx is dat wel zo? Ik lees op veel andere fora dat een wax juist wel de eigenschappen van die wax laat zien.
Wel doe je de zelfreinigende en hydrofobische eigenschappen van de coating teniet dus of het nu heeft betwijfel ik.

Wel lees ik vaker dat de wax smeerders toch blijven smeren juist om de "look" van diverse waxen te blijven zien en de coating gebruiken als vaste laag ter bescherming.

Een goed gepolijste auto met een laag wax op de blanke lak is toch net zo? Een coating is ook een "blanke" laag zeg maar, waarom zou een wax hier overheen geen wax eigenschappen laten zien?
 
  • Leuk
Reactions: SvA en Cordoba
Hmmm.. Weet het eigenlijk niet zeker, maar de hydrofobische eigenschappen teniet doen is al een no-go voor mij.

Mijn beredenering om een coating niet te toppen en al helemaal niet voor de looks; Als het goed is, en zo denk ik altijd, breng je met polijsten de lak al tot minimaal 90% nieuwstaat. Een glaze, of de oliën in een wax, zullen dan simpelweg zeer weinig tot gewoon niets doen (optisch).
Wanneer je over deze lak een coating legt, is dan de gedachte dat de "looks/oliën" van een wax dwars door de coating in je clearcoat trekken, of zouden deze oliën iets met de coating doen?

Bij zowel Mohs en Si3D merk je dat ondanks goed polijstwerk de lak iets meer glasachtige glans krijgt. Dit zal dus door de coating zelf zijn, denk ik zo.

Misschien dat die gasten dan waxen smeren om dat effect meer te benadrukken?



Greeetz
 
Ik denk sowieso niet dat er iets "ergens in of doorheen trekt" maar alleen een laag laat hechten. Bij een coating is de look idd vaak vrij glasachtig, bij een wax vaak wat warmer of meer wetlook of flakepop.

Een wax met fillers is er ook, dan zal een glaze achtige toevoeging de lak wellicht "vullen" om te maskeren maar ik denk niet dat welke wax dan ook door een coating heen trekt om de blanke lak te "voeden". Dit lijkt me technisch niet mogelijk omdat een coating afsluit.

Idd bereik je met goed polijstwerk ongeveer 90% van de glans maar in de M&K/Zymöl test welke ik laatst gedaan heb zag ik zeker wel verschil in glans dus glans komt een beetje uit een potje...het soort glans dan

Ik zou zelf als waxsmeerder ook geen wax over een coating aanbrengen maar kwaad kan het niet. Het kan denk ik wel de look veranden naar een waxlook maar de standtijd is natuurlijk nooit zoals die van een coating evenals de zelfreinigde eigenschappen welke een coating wel heeft...maar als iemand het wil doen...kan wel.

Om er Ex-p en een wax over een coating heen te doen is voor mij wel overkill.
Wanneer je geen coating toepast dan zou Ex-p en een wax een mooie combi zijn.

Overigens wil ik niet overkomen of ik het beter weet hoor maar deel enkel mijn idee hierover.
 
@Altos Ik ben het in grote lijnen met je eens, maar dat er niets door een coating trekt is ook té stellig. Dergelijke laagjes kwarts kenmerken zich vaak doordat uit verschillende beginpunten een laagje kwartsatomen tegen elkaar aan komen te liggen. Door die verschillende beginpunten (ook wel bronnen of groeikernen genoemd) komen die verschillende laagjes elkaar ergens tegen, en dan past er op een gegeven moment net geen atoom meer tussen, en heb je dus een gaatje wat ongeveer zo groot is als een atoom in je laag. Nu bestaat zo'n kwartslaagje vaak uit meerdere atoomlagen, maar het vervelende is, dat de volgende laag meestal precies het rooster van de laag eronder volgt, dus op (bijna) dezelfde plek krijg je weer zo'n gaatje waar geen atoom in past. Zo'n gaatje door meerdere lagen heen, noemen we dan een pinhole, en dat stelt dus stoffen met kleinere atomen in staat om toch in contact te komen met de laag onder de coating. Overigens zijn er bij bepaalde technieken om lagen te maken, dan wel weer trucs om te zorgen dat de pinholes niet door een hele laag heenlopen: dan moet je een methode verzinnen waarbij je tijdens het aanbrengen van een laag stopt en iets doet waardoor bij hervatting van het proces vanuit andere punten de laag aangroeit (en de pinholes niet van onder tot boven door de laag groeien).

Uiteindelijk een heel theoretisch verhaal, om duidelijk te maken dat er wel iets door een kwartslaagje kan komen, maar beslist niet egaal over het oppervlak verdeeld.
 
Thanx @Cordoba
Ik houd wel van goed onderbouwde antwoorden zoals deze :)
Voor mij is het wat duidelijker nu mbt de coating laag.

Misschien kan de TS aangeven waarom hij een coating én Ex-p én wax aan wil brengen?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Cordoba - Nice! That's the sh*t we needed. ;)

Anyways.. tot slot... IK zie het nu niet, geef mij maar die bizare hydrofobische eigenschappen van Si3D. :p

Je zou ook de lak kunnen polijsten tot 100% defect vrij, met orange peelen erbij, dikke SiO2-coating erover, dan de boel wrappen, dit weer waxen en vervolgens door de wasstraat en onderhoudt met Bathe+? :p
 
Thanx @Cordoba
Misschien kan de TS aangeven waarom hij een coating én Ex-p én wax aan wil brengen?

Wel,
Ik was gewoon om te waxen, en vond altijd mijn heil in die EX-P met goeie wax erover. Voordeel van wax is dat je kan aanvullen/herstellen en zo de standtijd kan beïnvloeden. Door deze behandeling werd de wagen ook best "waterafstotend" maar misschien niet in die mate van de coating. Uiteindelijk is mijn voornaamste drijfveer om te coaten het beschermen van de laklaag en verharden van het oppervlak.

Ik lees zowat overal dat de coating zijn harde bescherming voor lange tijd kan houden (aantal jaren) maar dat die hydrofobe eigenschap redelijk snel verdwijnt als de coating aan de oppervlakte wat klappen moet opvangen (na aantal maanden reeds)

Dus dacht ik: misschien kan ik dit oplossen door de coating als bescherming te nemen, en te overlappen met de sealer en wax. Stuk uit gewoonte, ik hou wel van de "look" (glossy, wetlook, diepe glans) en die wax zal de eerste klappen nemen, weliswaar als zachte buffer, maar is ook bij elke wasbeurt weer aan te vullen, en na enkele maanden durf ik opnieuw te waxen na een reiniging met APC, (normaal waxlaag weg, en "gave" laklaag of coating eronder)
Opnieuw polieren deed ik zeker niet meer dan 1x/jaar (meestal krasjes etc even weghalen en finish erop, al dan niet met kleibeurt afhankelijk van de vervuiling)

Dus dat was de insteek. Maar ik neem aan de eerste maanden dus niet "nodig" (neem wel aan des te sneller, des te beter de hechting door gradde oppervlak)

BTW: het zal een nagelnieuwe wagen zijn. Ik weet niet of polieren nodig zal zijn (als ze hem in de garage goed prepareren niet hoop ik)
Zal een BMW 225xe zijn in estoril blue.
Hij heeft panodak, dus lakoppervlak "valt mee" heb een kit met 50ml besteld, dus zou voor 2 en zelfs 3 lagen gaan....

Hoe zou ik de laag intact houden en hydrofoob, zonder bijkomende wax om dat effect te helpen?
Is wassen met aanvullende shampoo voldoende? Verder nooit nog iets overheen zetten?
 
@TimmekeTim
Bedankt voor je toelichting.

Ik begrijp je beweegredenen omtrent je gewoonte. Als je idd een wax wil blijven smeren (wat ikzelf ook graag doe) dan zou ik of een coating aanbrengen en af en toe waxen of geen coating maar EX-P en dan een wax zoals je al deed. Drie LSP's zijn een beetje overkill denk ik...maar kwaad kan het niet.

Een nieuwe auto hoeft idd niet veel defecten te hebben maar dit zal liggen aan de huispoetser van de dealer.
Vaak zitten de auto's vol fillers welke er na een paar wasbeurten weer afgevloeid zijn en dan zie je de defecten pas goed (hologrammen en swirls van de wasstraat waar de auto al een paar keer doorgaat voor aflevering).
Deze zou ik zeker weg halen door een lichte polish (meestal voldoende) vóór je de evt. LSP's toe past anders zitten ze onder je beschermlaag en zijn ze dus zeer zichtbaar en kan je er niet meer bij behalve door alle bescherming weer te strippen.

Het hydrofoob houden van je bescherming kan altijd (ook over wax) d.m.v. Een spraysealant of iets dergelijks als Monello Auquafobia of Gyeon Wetcoat bijvoorbeeld. Een shampoo met een toevoeging als bijvoorbeeld Gyeon Bathe+ of andere vergelijkbare van andere merken kan ook, net wat je fijner vind.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Alle post ff gelezen.

Welke coating heb je gekozen?
Iets over een coating heen lijkt mij niet geweldig. Coating is vuil afstotend en een wax houd vuil vast.

Het ligt een beetje aan welke coating je hebt met de hydrofoob of deze veel afneemt of niet.

Heb zelf enkel ervaring met de si3d hierbij is de beading en sheeting goed gebleven tot het einde. Is enkel met de pure gewassen en eens in de 3 mnd met de reactivate