~~Vorige week donderdag stond eindelijk de auto van een vriend van mij op de planning voor een detail. Het betreft een donker blauwe Peugeot 206 GTI uit 1999. De auto heeft nu 158.000 km gelopen. De auto was bij aflevering (bijna een jaar geleden) door het “autobedrijf” gepoetst. Met andere woorden: de auto was vol met fillers gezet. Aan mij dus de taak om samen met hem de auto weer wat nieuw leven in te blazen. Aangezien we niet super veel tijd hadden hebben we aan het interieur niets gedaan. Alleen de ramen zijn gereinigd. De rest van de auto zal van de zomer nog een keer met de extractor behandeld worden en waarschijnlijk worden de stoelen nog een keer opgeknapt omdat er gaten in het alcantara zitten.
Het stappenplan was als volgt:
• Auto foamen
• Alle naden en kieren met APC reinigen
• Auto wassen
• Auto behandelen met een ijzer en teer verwijderaar
• Onder de motorkap de auto reinigen
• Auto kleien
• Auto polijsten
• Auto in de wax zetten
• Trims voeden
Allereerst wat foto’s van hoe de auto binnen kwam:
De swirls waren al erg goed zichtbaar zonder de auto ook maar te wassen:
Uitlaat die flink verweerd is:
Eerst de auto dus geheel gefoamd met de Kärcher HD met supa snow foam in een autobrite foamlans:
Daarna de auto afgespoten en de naden en kieren met Meguiars APC 1:10 en een kwast gereinigd:
Hierna de auto gewassen met Dodojuice Born to be Mild shampoo en een monello washmitt.
Daarna Iron-X en Tar-X hun werk laten doen:
Hierna de auto nogmaals gewassen (voor de zekerheid dat de iron-x en de tar-x volledig van de auto zijn) en de auto gedroogd met de Monello droogdoek.
Hierna kwamen er nog wat meer defecten naar boven. De eigenaar heeft twee weken geleden de achterklep laten spuiten, de rest van de auto is echter niet goed afgeplakt geweest waardoor er spuitnevel op de achterschermen zit:
Toen de auto gekleid met Meguiars detailler in combinatie met Monello klei.
Van de bovenkant van de wagen kwam niet super veel vervuiling:
Van de onderkant van de wagen juist wel redelijk veel vervuiling:
Toen de wagen nogmaals in de zon gezet en toen schrokken we toch wel een beetje hoe de auto er in zijn geheel uitzag:
We waren een aantal weken geleden al begonnen met het wrappen van zijn dak in glanzend zwart, dit hebben wij eerst afgemaakt (onder de achter spoiler moest nog gewrapt worden en op de b-stijl tussen de ramen in). Het dak hoefde dus niet gepolijst te worden omdat dit er nog krasvrij uitzag. Omdat de achterklep dus pas herspoten is leek het ons het slimste om deze ook niet te polijsten en in de wax te zetten. Dit doen we op een later moment als de lak volledig is uitgehard nog wel.
De rest van de wagen hebben we gepolijst met een oranje monello pad in combinatie met Monello Mezzo op de DAP 900. Na een testspot bleek dit de beste combinatie. Hiermee gingen de meeste krassen er helemaal uit, alleen wat krassen op de dorpel hebben wij niet geheel weggekregen (ik heb nog geen zwaardere polijstmiddelen/pads). De spuitnevel is voor 80% verwijderd.
Wat voor/na foto’s:
In de tussentijd dat ik de auto heb gepolijst, heeft een vriend van mij de alcantara stoelen geschoren (geen foto van) en de uitlaat opgeknapt. De uitlaat is opgeknapt met een zwarte cone en mothers alu polish. De voor foto staat al een stukje hier boven, hieronder de na foto:
Ook is in de tussentijd met dezelfde cone in combinatie met Monello Mezzo onder de handgrepen gepolijst (ook hier geen foto van). Daarnaast zijn de trims in de Poorboy’s Trim Restorer gezet en zijn de ruiten van binnen en buiten schoongemaakt met Dodo Juice clearly mentol met een Monello Vetro Bianco.
Toen dit alles gedaan was hebben we de gewrapte delen in de Reload gezet en de rest van de wagen in de Poorboy’s Natty’s blue paste wax gezet.
De wielen hebben we verder niets aan gedaan omdat diezelfde avond er een setje nieuwe 16 inch (standaard is 15 inch) velgen onder zijn gezet.
Hier dan de foto’s na een dag hard werk:

Al met al zijn wij dik tevreden met het resultaat!
Het stappenplan was als volgt:
• Auto foamen
• Alle naden en kieren met APC reinigen
• Auto wassen
• Auto behandelen met een ijzer en teer verwijderaar
• Onder de motorkap de auto reinigen
• Auto kleien
• Auto polijsten
• Auto in de wax zetten
• Trims voeden
Allereerst wat foto’s van hoe de auto binnen kwam:
De swirls waren al erg goed zichtbaar zonder de auto ook maar te wassen:
Uitlaat die flink verweerd is:
Eerst de auto dus geheel gefoamd met de Kärcher HD met supa snow foam in een autobrite foamlans:
Daarna de auto afgespoten en de naden en kieren met Meguiars APC 1:10 en een kwast gereinigd:
Hierna de auto gewassen met Dodojuice Born to be Mild shampoo en een monello washmitt.
Daarna Iron-X en Tar-X hun werk laten doen:
Hierna de auto nogmaals gewassen (voor de zekerheid dat de iron-x en de tar-x volledig van de auto zijn) en de auto gedroogd met de Monello droogdoek.
Hierna kwamen er nog wat meer defecten naar boven. De eigenaar heeft twee weken geleden de achterklep laten spuiten, de rest van de auto is echter niet goed afgeplakt geweest waardoor er spuitnevel op de achterschermen zit:
Toen de auto gekleid met Meguiars detailler in combinatie met Monello klei.
Van de bovenkant van de wagen kwam niet super veel vervuiling:
Van de onderkant van de wagen juist wel redelijk veel vervuiling:
Toen de wagen nogmaals in de zon gezet en toen schrokken we toch wel een beetje hoe de auto er in zijn geheel uitzag:
We waren een aantal weken geleden al begonnen met het wrappen van zijn dak in glanzend zwart, dit hebben wij eerst afgemaakt (onder de achter spoiler moest nog gewrapt worden en op de b-stijl tussen de ramen in). Het dak hoefde dus niet gepolijst te worden omdat dit er nog krasvrij uitzag. Omdat de achterklep dus pas herspoten is leek het ons het slimste om deze ook niet te polijsten en in de wax te zetten. Dit doen we op een later moment als de lak volledig is uitgehard nog wel.
De rest van de wagen hebben we gepolijst met een oranje monello pad in combinatie met Monello Mezzo op de DAP 900. Na een testspot bleek dit de beste combinatie. Hiermee gingen de meeste krassen er helemaal uit, alleen wat krassen op de dorpel hebben wij niet geheel weggekregen (ik heb nog geen zwaardere polijstmiddelen/pads). De spuitnevel is voor 80% verwijderd.
Wat voor/na foto’s:
In de tussentijd dat ik de auto heb gepolijst, heeft een vriend van mij de alcantara stoelen geschoren (geen foto van) en de uitlaat opgeknapt. De uitlaat is opgeknapt met een zwarte cone en mothers alu polish. De voor foto staat al een stukje hier boven, hieronder de na foto:
Ook is in de tussentijd met dezelfde cone in combinatie met Monello Mezzo onder de handgrepen gepolijst (ook hier geen foto van). Daarnaast zijn de trims in de Poorboy’s Trim Restorer gezet en zijn de ruiten van binnen en buiten schoongemaakt met Dodo Juice clearly mentol met een Monello Vetro Bianco.
Toen dit alles gedaan was hebben we de gewrapte delen in de Reload gezet en de rest van de wagen in de Poorboy’s Natty’s blue paste wax gezet.
De wielen hebben we verder niets aan gedaan omdat diezelfde avond er een setje nieuwe 16 inch (standaard is 15 inch) velgen onder zijn gezet.
Hier dan de foto’s na een dag hard werk:
Al met al zijn wij dik tevreden met het resultaat!