• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Peugeot 206 GTI

Tomas

Detailing guru
Tester of Bling
8 apr 2013
749
153
29
Amerongen
~~Vorige week donderdag stond eindelijk de auto van een vriend van mij op de planning voor een detail. Het betreft een donker blauwe Peugeot 206 GTI uit 1999. De auto heeft nu 158.000 km gelopen. De auto was bij aflevering (bijna een jaar geleden) door het “autobedrijf” gepoetst. Met andere woorden: de auto was vol met fillers gezet. Aan mij dus de taak om samen met hem de auto weer wat nieuw leven in te blazen. Aangezien we niet super veel tijd hadden hebben we aan het interieur niets gedaan. Alleen de ramen zijn gereinigd. De rest van de auto zal van de zomer nog een keer met de extractor behandeld worden en waarschijnlijk worden de stoelen nog een keer opgeknapt omdat er gaten in het alcantara zitten.

Het stappenplan was als volgt:
• Auto foamen
• Alle naden en kieren met APC reinigen
• Auto wassen
• Auto behandelen met een ijzer en teer verwijderaar
• Onder de motorkap de auto reinigen
• Auto kleien
• Auto polijsten
• Auto in de wax zetten
• Trims voeden
Allereerst wat foto’s van hoe de auto binnen kwam:

SAM_0199_zps587be4a2.jpg

SAM_0198_zps3423f919.jpg


De swirls waren al erg goed zichtbaar zonder de auto ook maar te wassen:

SAM_0197_zpse917e0c3.jpg


Uitlaat die flink verweerd is:

SAM_0203_zpsf3f6894d.jpg


Eerst de auto dus geheel gefoamd met de Kärcher HD met supa snow foam in een autobrite foamlans:

SAM_0210_zpsd151586d.jpg

SAM_0211_zps675872b8.jpg


Daarna de auto afgespoten en de naden en kieren met Meguiars APC 1:10 en een kwast gereinigd:

SAM_0204_zpsd61ceb4c.jpg


Hierna de auto gewassen met Dodojuice Born to be Mild shampoo en een monello washmitt.
Daarna Iron-X en Tar-X hun werk laten doen:

SAM_0214_zpsf842635f.jpg

SAM_0215_zps7cf79ad9.jpg


Hierna de auto nogmaals gewassen (voor de zekerheid dat de iron-x en de tar-x volledig van de auto zijn) en de auto gedroogd met de Monello droogdoek.
Hierna kwamen er nog wat meer defecten naar boven. De eigenaar heeft twee weken geleden de achterklep laten spuiten, de rest van de auto is echter niet goed afgeplakt geweest waardoor er spuitnevel op de achterschermen zit:

SAM_0217_zps1c19020d.jpg


Toen de auto gekleid met Meguiars detailler in combinatie met Monello klei.

Van de bovenkant van de wagen kwam niet super veel vervuiling:

SAM_0220_zps77e7e609.jpg


Van de onderkant van de wagen juist wel redelijk veel vervuiling:

SAM_0221_zps425507b9.jpg


Toen de wagen nogmaals in de zon gezet en toen schrokken we toch wel een beetje hoe de auto er in zijn geheel uitzag:

SAM_0216_zps5447ac71.jpg


We waren een aantal weken geleden al begonnen met het wrappen van zijn dak in glanzend zwart, dit hebben wij eerst afgemaakt (onder de achter spoiler moest nog gewrapt worden en op de b-stijl tussen de ramen in). Het dak hoefde dus niet gepolijst te worden omdat dit er nog krasvrij uitzag. Omdat de achterklep dus pas herspoten is leek het ons het slimste om deze ook niet te polijsten en in de wax te zetten. Dit doen we op een later moment als de lak volledig is uitgehard nog wel.
De rest van de wagen hebben we gepolijst met een oranje monello pad in combinatie met Monello Mezzo op de DAP 900. Na een testspot bleek dit de beste combinatie. Hiermee gingen de meeste krassen er helemaal uit, alleen wat krassen op de dorpel hebben wij niet geheel weggekregen (ik heb nog geen zwaardere polijstmiddelen/pads). De spuitnevel is voor 80% verwijderd.

Wat voor/na foto’s:

SAM_0222_zps5995d23f.jpg

SAM_0223_zps866fb290.jpg

SAM_0231_zpsc93d78a6.jpg

SAM_0233_zpsd344f94a.jpg

SAM_0232_zps656c9b34.jpg

SAM_0235_zpsf89a769e.jpg


In de tussentijd dat ik de auto heb gepolijst, heeft een vriend van mij de alcantara stoelen geschoren (geen foto van) en de uitlaat opgeknapt. De uitlaat is opgeknapt met een zwarte cone en mothers alu polish. De voor foto staat al een stukje hier boven, hieronder de na foto:

SAM_0236_zpsfc7f0159.jpg


Ook is in de tussentijd met dezelfde cone in combinatie met Monello Mezzo onder de handgrepen gepolijst (ook hier geen foto van). Daarnaast zijn de trims in de Poorboy’s Trim Restorer gezet en zijn de ruiten van binnen en buiten schoongemaakt met Dodo Juice clearly mentol met een Monello Vetro Bianco.

Toen dit alles gedaan was hebben we de gewrapte delen in de Reload gezet en de rest van de wagen in de Poorboy’s Natty’s blue paste wax gezet.
De wielen hebben we verder niets aan gedaan omdat diezelfde avond er een setje nieuwe 16 inch (standaard is 15 inch) velgen onder zijn gezet.

Hier dan de foto’s na een dag hard werk:

SAM_0240_zpse7891259.jpg

SAM_0241_zps24e52275.jpg

SAM_0242_zps6808f49e.jpg

SAM_0237_zps0f038145.jpg

SAM_0238_zps090e8fe8.jpg

SAM_0239_zps546a717c.jpg

SAM_0243_zps77da97fa.jpg

SAM_0244_zps165d0084.jpg


Al met al zijn wij dik tevreden met het resultaat!
 
Leuke klus hoor! Ik moet zeggen dat het kunststof er op de 1ste foto's nog erg goed uit ziet voor zo'n oude auto. Betreft het uitharden van lak na spuiten heb ik mijn vraagtekens. Tot op heden is mij verteld dat dit niet nodig is( door spuiters). Maar goed, meestal zijn dat toch de plekken die niet nodig zijn. Ik ben toch wel benieuwd hoe het binnen de auto eruit ziet.
 
Jowie;n391074 zei:
Leuke klus hoor! Ik moet zeggen dat het kunststof er op de 1ste foto's nog erg goed uit ziet voor zo'n oude auto. Betreft het uitharden van lak na spuiten heb ik mijn vraagtekens. Tot op heden is mij verteld dat dit niet nodig is( door spuiters). Maar goed, meestal zijn dat toch de plekken die niet nodig zijn. Ik ben toch wel benieuwd hoe het binnen de auto eruit ziet.
Ik hoor verschillende verhalen over het wel of niet polijsten/waxen van net gespotendelen. Daarom wilde we het risico niet nemen. De achterklep zag er trouwens best redelijk uit dus zo erg viel het ook weer niet op. Interieur foto's zal ik binnenkort er even op zetten!
 
Ziet er weer super uit. Vind de 206 GTI eigenlijk steeds leuker worden naarmate het model ouder wordt!