Dit weekend had ik eindelijk tijd om de Peugeot 308 SW van mijn ouders aan te pakken!
Wij hebben deze auto januari 2019 gekocht, is bij aanschaf wel gekleid en 1 stap gepolijst, een jaar later nog eens gekleid en gewaxd.
Maar echt een goede detailbeurt, nee dat kwam er nooit van. Tot dit weekend! Ik was op tijd vrij van het werk en het weer zat aardig mee, dus aan de slag!
Lekker weer ouderwets stoepranddetailen
Het afgelopen jaar heb ik wel flink wat berichten gehad van mensen met de vraag of ik hun auto wilde doen. Echter heb ik geen loods o.i.d waar ik bezig kan. Anders hadden jullie meer show offs van me tegoed.
Helaas geen foto hoe de auto eruit zag, maar het was al een week of 8 geleden dat de auto was gewassen. Dus deze had flink wat vervuiling opgelopen in die tijd!
Nouja, een foto van de velg dan...
Wassen:
De eerste stap was het foamen van de auto. Dit is gedaan met een foamlance, en Kenotek Snow Foam.
Terwijl de foam de vervuiling lekker los kon weken op de lak, heb ik ondertussen de velgen al gereinigd.
Eerst de velgen afgespoten met de hogedruk, en deze gewassen met een Monello Wheel Whoolie, diverse kwasten, en een wheel mitt en Wolfs White Satin shampoo.
Gelukkig zit er Gyeon RIM op de velgen, dus schoonmaken gaat vrij makkelijk!
De velg na het wassen en afspuiten:
Lak reiniging:
Nadat de gehele auto was gewassen en gedroogd, was het tijd voor de volgende stap. Kleien!
Dit doe ik altijd met de Dodo Juice Combinatie. (Dodo Juice Born to be slippy clay lube / Dodo Juice Medium Clay).
De staat van de lak:
Gelukkig was de lak in zeer goede staat, aangezien deze 1,5 jaar geleden al een keer medium gepolijst is. En verder altijd met het handje word gewassen!
Er zat dan wel flink wat marring op de lak. Maar dit komt natuurlijk van het kleien.
Hier en der zat er wel een iets diepere kras, maar deze kreeg ik niet op de foto...
En, ik had na het wassen Gyeon wetcoat essence erop gespoten, waarschijnlijk heb ik teveel product gebruikt?, want het gaf namelijk erg veel vlekken!
Lakdikte:
Helaas zit de 308 SW zeer dun in zijn jasje... Geen waardes boven de 100um! Gemiddeld zit het rond de 93.
Waarschijnlijk omdat de 308 toen in 2014 in massa's is geproduceerd.
Polijsten:
Over het algemeen zijn de franse lakken vaak makkelijk te corrigeren. Want dat was immers ook zo bij mijn vorige en huidige auto.
Dit was ook het geval bij deze 308 SW.
Dap EVO 15mm en de DAP Evo mini 12mm van zolder had gepakt, heb ik uiteindelijk enkel de normale Evo en de mini gebruikt.
Deze machines bevallen me erg goed, en ik vind ze een stuk prettiger werken dan de DAP 900 V3. Alleen vind ik de mini wel een vreselijk rot geluid maken.
Gebruikte middelen:
- Polishing Power DAP Evo 8mm
- Polishing Power DAP Mini 12mm
- Gyeon Eccentric Cut
- Gyeon Compound
- Gyeon Eccentric Polish
- Gyeon Polish
Lak na het polijsten. Helaas is het lastig foto's maken in de buitenlucht met een telefoon.
Bewegend beeld:
Na elk paneel te hebben gepolijst, is er ontvet met de Menzerna Control Cleaner + Monello Peluche Verde.
Dit om het vettige polijstresidu weg te halen, waardoor je ook beter kunt zien of er nog krasjes in de lak zaten.
Bescherming:
Als bescherming heb ik deze keer gekozen voor de Detailing Masters 2020 Wax. Nouja, ook wel Ultimaxx Waxeramic wax genoemd.
Het was al weer een flinke tijd geleden dat ik een wax had gebruikt. Maar het heeft ook wel zijn charmes! Deze wax verwerkt best lekker, en neemt makkelijk af!
Het aanbrengen is met 2 Waxaddict Wax applicators gedaan. En het afnemen met een stuk of 3 Monello Peluche Verdes.
Ook niet achter de deuren vergeten...
Velgen & banden
De velgen zijn nog afgenomen en extra beschermd met de Waxaddict Spray On Wheel Wax.
En de banden zijn behandeld met Meguiars Endurance Tyre dressing.
Alle ruiten zijn ontvet, en kregen een nieuw laagje Turtle Wax Clearvue!
De binnenkant van de deuren heb ik afgenomen met de Sonax Brilliant Shine Detailer, aangezien dit spul ook een erg goede bescherming geeft!
Eindresultaat:
.
En toen ik klaar was, begon het te regenen...
Wij hebben deze auto januari 2019 gekocht, is bij aanschaf wel gekleid en 1 stap gepolijst, een jaar later nog eens gekleid en gewaxd.
Maar echt een goede detailbeurt, nee dat kwam er nooit van. Tot dit weekend! Ik was op tijd vrij van het werk en het weer zat aardig mee, dus aan de slag!
Lekker weer ouderwets stoepranddetailen
Het afgelopen jaar heb ik wel flink wat berichten gehad van mensen met de vraag of ik hun auto wilde doen. Echter heb ik geen loods o.i.d waar ik bezig kan. Anders hadden jullie meer show offs van me tegoed.
Helaas geen foto hoe de auto eruit zag, maar het was al een week of 8 geleden dat de auto was gewassen. Dus deze had flink wat vervuiling opgelopen in die tijd!
Nouja, een foto van de velg dan...
Wassen:
De eerste stap was het foamen van de auto. Dit is gedaan met een foamlance, en Kenotek Snow Foam.
Terwijl de foam de vervuiling lekker los kon weken op de lak, heb ik ondertussen de velgen al gereinigd.
Eerst de velgen afgespoten met de hogedruk, en deze gewassen met een Monello Wheel Whoolie, diverse kwasten, en een wheel mitt en Wolfs White Satin shampoo.
Gelukkig zit er Gyeon RIM op de velgen, dus schoonmaken gaat vrij makkelijk!
De velg na het wassen en afspuiten:
Lak reiniging:
Nadat de gehele auto was gewassen en gedroogd, was het tijd voor de volgende stap. Kleien!
Dit doe ik altijd met de Dodo Juice Combinatie. (Dodo Juice Born to be slippy clay lube / Dodo Juice Medium Clay).
De staat van de lak:
Gelukkig was de lak in zeer goede staat, aangezien deze 1,5 jaar geleden al een keer medium gepolijst is. En verder altijd met het handje word gewassen!
Er zat dan wel flink wat marring op de lak. Maar dit komt natuurlijk van het kleien.
Hier en der zat er wel een iets diepere kras, maar deze kreeg ik niet op de foto...
En, ik had na het wassen Gyeon wetcoat essence erop gespoten, waarschijnlijk heb ik teveel product gebruikt?, want het gaf namelijk erg veel vlekken!
Lakdikte:
Helaas zit de 308 SW zeer dun in zijn jasje... Geen waardes boven de 100um! Gemiddeld zit het rond de 93.
Waarschijnlijk omdat de 308 toen in 2014 in massa's is geproduceerd.
Polijsten:
Over het algemeen zijn de franse lakken vaak makkelijk te corrigeren. Want dat was immers ook zo bij mijn vorige en huidige auto.
Dit was ook het geval bij deze 308 SW.
Dap EVO 15mm en de DAP Evo mini 12mm van zolder had gepakt, heb ik uiteindelijk enkel de normale Evo en de mini gebruikt.
Deze machines bevallen me erg goed, en ik vind ze een stuk prettiger werken dan de DAP 900 V3. Alleen vind ik de mini wel een vreselijk rot geluid maken.
Gebruikte middelen:
- Polishing Power DAP Evo 8mm
- Polishing Power DAP Mini 12mm
- Gyeon Eccentric Cut
- Gyeon Compound
- Gyeon Eccentric Polish
- Gyeon Polish
Lak na het polijsten. Helaas is het lastig foto's maken in de buitenlucht met een telefoon.
Bewegend beeld:
Na elk paneel te hebben gepolijst, is er ontvet met de Menzerna Control Cleaner + Monello Peluche Verde.
Dit om het vettige polijstresidu weg te halen, waardoor je ook beter kunt zien of er nog krasjes in de lak zaten.
Bescherming:
Als bescherming heb ik deze keer gekozen voor de Detailing Masters 2020 Wax. Nouja, ook wel Ultimaxx Waxeramic wax genoemd.
Het was al weer een flinke tijd geleden dat ik een wax had gebruikt. Maar het heeft ook wel zijn charmes! Deze wax verwerkt best lekker, en neemt makkelijk af!
Het aanbrengen is met 2 Waxaddict Wax applicators gedaan. En het afnemen met een stuk of 3 Monello Peluche Verdes.
Ook niet achter de deuren vergeten...
Velgen & banden
De velgen zijn nog afgenomen en extra beschermd met de Waxaddict Spray On Wheel Wax.
En de banden zijn behandeld met Meguiars Endurance Tyre dressing.
Alle ruiten zijn ontvet, en kregen een nieuw laagje Turtle Wax Clearvue!
De binnenkant van de deuren heb ik afgenomen met de Sonax Brilliant Shine Detailer, aangezien dit spul ook een erg goede bescherming geeft!
Eindresultaat:
En toen ik klaar was, begon het te regenen...
Laatst bewerkt: