• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Peugeot 407SW detail.

arjanD300

Detailing addict
17 jun 2010
257
65
45
Na zaterdag 1 juni besproken te hebben om een Peugeot 407SW te doen was het Vrijdag avond 7 juni zover.

De auto word stee vast elk weekend gewassen, en zo op het oog staat hij er netjes bij.
Je voelt wel dat de lak wat ruw is, dus er is zeker resultaat te behalen.

Dus Vrijdag avond alvast het voor werk doen, auto afgespoten met water om daarna even alle kieren en naden na te lopen met een kwast en Poorboy's APC welke 1:4 is verdunt.
Ook de banden heb ik met Poorboy's APC ingekwast, deze werden helemaal bruin..
Toen de auto gewassen met Monello Lavare shampoo en Mequiars wash mitt om vervolgens de velgen met het rest sopje en een oude sponge de velgen te wassen.

Hierna de gehele auto inclusief velgen in de Iron-X te vernevelen, om zo vliegroest van de lak te verwijderen en remstof van de velgen, kost je bij zo'n SW wel een 250ml Iron-X.
De Iron-X even laten in werken en daarna de lak weer afgespoten, de velgen heb ik nog een keer met een kwast en met de EZ mini detail brush het velgbed ingeborsteld.

Iron-X aan het werk:
DSC_2281_zps4ee6c121.webp

DSC_2282_zpsd44bdd7f.webp

DSC_2283_zps47b8306e.webp

Om vervolgens ruim af te spoelen met water, hierna gelijk maar een begin gemaakt met het kleien, heb Poorboy's clay met heelveel Poorboy's Spray & Wipe welke 1:1 is verdunt als glijmiddel, heb er een halve liter doorheen gejast en gezien de vervuiling die op de lak zat alleen met Iron-X al (wat ik nog nooit eerder op lak gezien had) had ik al wel een vermoeden :roll: werk aan de winkel..

halverwege de auto was ik toe aan een derde blokje klei, jeetje wat een troep !!
Vooral heelveel teer, klei werd er helemaal bruin/zwart van.

Dus na het wassen en half kleien: (Zaterdag verder)
DSC_2278_zps7a925d3e.webp

Maar voordat ik naar huis ga even de motorruimte in gedoken, dit keer niet zo grof als bij mij zelf.
maar alle zwarte kunststof kappen gereinigd met Poorboy's APC en vervolgens de gehele motorruimte ingeneveld met Autoglym Vinyl & Rubber Care en de kap dicht gedaan....

Volgende dag, Zaterdag vroeg weer aanwezig en even gekeken hoe de motorruimte eruit ziet:
DSC_2286_zpscf89ede2.webp

Mooi spul dat Autoglym Vinyl & Rubber Care :mrgreen:
Dat stoffige op de veerpoten heb ik zaterdag nog even gereinigd...

Vervolgens de andere helft gekleid met Poorboy's clay en Poorboy's Spray & Wipe

Na al het werk van wassen, reinigen, ontvetten, kleien liet de Peugeot zijn ware aard zien.
Wat swirls en zo hier en daar wat krassen. (welke later te zien zijn in voor en na foto's)

DSC_2276_zpse0a491f8.webp

DSC_2277_zps24dacf4f.webp

Eigenlijk niets bijzonders dus voor een detailer...

Dus alle zwarte kunststof delen afgeplakt omdat je hier geen polijst middel op wil hebben.
DSC_2290_zps23247d43.webp

en omdat het kleien en afplakken toch wel erg veel tijd in beslag heeft genomen hoopte ik op een zachte lak, zoals vaak word gezegt van een Peugeot.
Nou helaas, de swirls verdwenen redelijk makelijk, maar de krassen waren een PITA....

Heb de motorkap met de DAP900, Wol pad met Monello Mezzo 2 passes gegeven, daarna nog een keer 2 passes Oranje pad met Monello Mezzo
en als laatste stap 1 keer de Witte pad met Monello Finale

Me like !!!
DSC_2300_zps44a6d5fe.webp

De rest van de wagen heb ik 2 passes Oranje pad met Monello Mezzo
en als laatste stap 1 keer de Witte pad met Monello Finale

De voor en na's:

Kras op zijscherm en motorkap, welke erg lijkt maar zo weg was...
DSC_2273_zpsff6f2e41.webp

DSC_2323_zps1cf992fc.webp

Krassen op motorkap, deze waren een ramp om weg te krijgen ondanks dat deze veel minder lijken als die hier boven...
DSC_2295_zps5aa20b7f.webp

DSC_2299_zps04d29154.webp

De voorste handgreep/deur, waar ze naar mijn idee al een keer bezig zijn geweest met een Rotary en wol ???
DSC_2294_zps8e777439.webp

DSC_2308_zps6eccea43.webp

De achterste handgrepen/deur.
DSC_2293_zps5cf9f417.webp

DSC_2302_zps07a4e325.webp

De B-stylen van de voor en achter deur.
DSC_2306_zps0acf31b4.webp

DSC_2307_zpsa4b1ce78.webp

Ook de lampen zijn gewoon meegenomen tijdens het polijsten.
DSC_2309_zps26280949.webp

DSC_2310_zps73b548da.webp

Als afsluitende stap hebben we de lak bescherm met de GOOD OLD Collinite 845 voor een langdurige bescherming.

Hierna de banden behandeld met Mequiars tyre applicator en Poorboy's Bold 'n Bright gel een uurtje later zelfs nog eenmaal dik gedaan, de banden namen het helemaal op.

DSC_2311_zps6ee5129e.webp

DSC_2312_zps88750755.webp

De velgen hebben we in de Wheelwax gezet.
DSC_2347_zpsa1be3a42.webp

Al het zwarte kunststof behandeld met Smartgel
en de gril heb ik met een kwast en Autoglym Vinyl & Rubber Care gedaan omdat dit makkelijker aanbrengt.

Vervolgens alle zijramen en achterraam gereinigt met Mequiars NXT glass cleaner en het panorama dak en voorruit behandeld met Turtle Clearvue Rain Clear

DSC_2316_zps5c0a37c9.webp

Toen de ZON in, en jawel WAUW !! :D :cool:

DSC_2313_zpsc58fc009.webp

DSC_2314_zpse52819cd.webp

DSC_2315_zps0db98f18.webp

DSC_2318_zps00c09b5c.webp

DSC_2324_zpsbc40e296.webp

Eigenaar heeft alles tussen de logo's schoon gemaakt met een wattenstafje en Monello Mezzo :thumbup:
DSC_2328_zpse83f94c6.webp

DSC_2331_zps5ecc3c87.webp

Reflectie glas en lak, ow ja Witte schoentjes :D
DSC_2340_zpsd80adaa4.webp

DSC_2345_zps6ed8b23f.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt je goed uitgeleefd op zo'n lap staal. Mooi geworden!

Netjes hoor! Verschilde in dit geval ook per paneel de hardheid van de lak? Bij onze 306 wel, geen pijl op te trekken. Kan in de historie niet terugvinden dat 'ie is overgespoten, dus of 't af-fabriek is? :weetniet

Thanks !

Hij mag er weer zijn :lol
Voor vaderdag (schoonvader) twee emmers gekocht, DJ BTBM, en monello sponge zodat hij hem beter kan bijhouden.
Delirium had hij al, maar de valma mag de kliko in :-"

En nee heb geen verschil ontdekt per panel qua hardheid van de lak.
Vond hem over het algemeen gemiddeld, de swirls waren opzich zo weg na twee hits mezzo oranje maar de RDS waren PITA, terwijl ik hoopte op zachte Peugeot lak zoals men wel eens zegt...helaas koste iets meer tijd....

Dankje, en jawel zijn twee maal ontvet met een kwast en Poorboy's APC 1:4 verdunt.
Ze waren antraciet van kleur en na het ontvetten werden ze bruin....

Zou het best nog meerdere keren kunnen herhalen hoor, kwam nog steeds genoeg af.
Maar ergens moet je een keer verder zeg maar ;)

Duidelijk en gedetailleerd verslag met dito foto's.
Leerzaam, dus dank!
Bijzonder mooi en strak resultaat bereikt:-)^

Mooi zeg, prachtig resultaat.

Misschien een geldbesparende tip voor de volgende keer: Iron X Soap Gel voor de gehele auto. Ik vind deze zelf heel handig om te kijken of er veel ijzer reageert. Dan hoef je niet de hele auto in te sprayen met het relatief duurdere Iron-X. Mochten er bepaalde plekken zijn waar veel paarse reactie voorkomt, dan spray ik dat nog even na met Iron-X. Oh, ik zie nu trouwens dat Carclean deze niet meer te koop aanbiedt.. jammer. Is de Carpro IronX snowfoam de opvolger?

Als je merkt dat je klei nog veel teer oppikt: teerverwijderaar (bijv. die van Valet Pro of Tar-X). Is goedkoper in het gebruik dan nieuw blokjes klei.

Of als je het snel wilt doen: Carpro TRIX. :-)^

"Geldbesparend" met een knipoog, want het betekent natuurlijk wel weer nieuw spul aanschaffen. :P Maar op zich haal je dat er wel uit.

Top klus, en mooi verslag met leuke voor- en na foto's :love

Dankje voor de tips GM !

En Maaike ja ik vond het wel een duidelijk en vooral met de voor en na's een mooi verslag om weer eens te plaatsen !
Dankje, en ook ik ben gewoon nog lerende hoor ;-)