Een tijdje geleden werd ik gebeld door een collega met de vraag of ik zin had in een klusje. Oh ja hoor, kom maar door. Hij stuurde me wat foto's via Whatsapp. Huh? Dit is grappig zeg
. Gegevens van de eigenaar gekregen, contact opgenomen en een afspraak gemaakt.
Normaal gesproken wordt de auto rijdend afgeleverd maar in dit geval werd de Tuktuk op een aanhanger gebracht aangezien de eigenaar van buiten het Haagse komt.
Het voertuig bij aanvang.
Niet echt heel vies, over het algemeen staan dit soort karretjes veel binnen in een opslag dus qua vervuiling viel het allemaal wel mee.
Was sessie:
Het was proces is net als bij een auto, geen uitzondering dus ook de Tuktuk moest eraan geloven.
- foamen met Kenotek en Lancia 2.0
- wassen Meguiar's Shampoo Plus en Monello washmitt
- velgen met P&S Brake Buster en Bilt-Hamber Wheel
De Tuktuk grondig met lage druk afgespoten omdat ik geen risico wilde om er 130 bar op te zetten met afspuiten. Dus de HD terug gedraaid naar 50 bar.
Nadat alles was opgeruimd, de Tuktuk naar binnen geduwd (rijdt wel maar met versnellingen, geen flauw idee hoe het meer werkt...) om daar verder te gaan.
Kleien:
er kwam niet heel veel vuil vanaf dus was snel klaar, zeker bij zo'n kleintje. Helaas geen foto's gemaakt.
Lakdiktemeting:
veel viel er niet te meten aangezien de opbouw van glasvezel is. Het meten alleen gedaan op de cabine omdat deze van staal is.
Heel dik in z'n jasje zit het allemaal niet, 65 micron was zo'n beetje de hoogste waarde die ik gemeten heb.
Staat van de lak:
dit soort karretjes zijn nou niet bepaald museum stukken maar werkpaarden. Te klein om door de wasstraat te gaan dus vaak met de hand of met een doek worden ze schoon gemaakt. Dit was ook wel te zien aan de lak. Veel swirls, her en der wat lakchips enz.
Polijsten:
Ik dacht dit varkentje wel even in recordtijd onder handen te nemen. Dat idee werd heel snel overboord gegooid want het zat flink tegen zeg.
De (stalen) cabine liet zich enigszins makkelijk en snel corrigeren. Ik had m'n favoriete polijstpasta al klaar gezet met diverse pads maar ditmaal liet de Menzerna Cut Force Pro me aardig in de steek
Gelukkig heb ik een kist vol met allerlei merken pasta's en pads. Wat lopen aankloten met diverse pads en pasta's en uiteindelijk weer terug gevallen op de polijstmiddelen van Gyeon. De rotary kon in de kist blijven want zulk grof geweld had ik niet nodig op deze zwarte unilak.
Klein voertuig, klein gereedschap
Veelvuldig gebruikt van gemaakt evenals de Rupes LHR75 Mini.
De glasvezel opbouw was een echte pain in the ass
De vorige eigenaar had de Tuktuk voorzien van reclame (daar zijn die dingen voor bedoeld) en dit was goed te zien. De contouren van de oude bestickering hadden duidelijk de sporen nagelaten, zeker als de zon erop staat te bakken, de Tuktuk met (vieze) doeken wordt schoon gemaakt.
Zonder directe lichtbron ziet het er allemaal prima uit, maar zet er een lamp op en de contouren van de oude bestickering zitten er goed in.
Daar waar de vorige bestickering heeft gezeten, liet de lak zich redelijk corrigeren, de glans kwam weer tevoorschijn en swirls verdwenen.
Ik had nog advies gevraagd in de Detailing Masters FB groep en achter de schermen aan Dennis maar dit is gewoon een gevalletje helaas pindakaas. Valt weinig meer aan te doen behalve overspuiten of compleet wrappen wat best kostbaar is. Zo'n karretje moet geld opleveren en geen (onnodig veel) geld kosten.
Ook het dak en/of liggende delen zijn flink te grazen genomen in de loop der jaren. De zon heeft flinke sporen nagelaten. Veel valt er niet aan te doen behalve goed bijhouden maar dat doen veel mensen niet. (niet iedereen is een detailer met een hoog OCD gehalte zoals wij
)
Met de klok mee:
zonder lichtbron
mét lichtbron
gedeeltelijk gepolijst
volledig gepolijst
Conclusie? Het is beter om het licht uit te houden
"Leuk" die unilakken... Er zat meer lak op de pads dan op het voertuig. Alle pads waren kachelzwart. Zelfs Veidec DuoClean kreeg ze niet meer schoon.
In overleg met de eigenaar alle overtollige reclame verwijderd.
- warm maken met föhn
- voorzichtig met kunststof schraper de stickers verwijderen
- lijmresten verwijderd met Nanolex Glue EX
- polijsten
Dit soort kleine klusjes vind ik stiekum wel het leukst. Minimale inspanning met maximaal resultaat.
- knipperlicht glaasjes schoon maken met wat APC, een kwast onder de kraan
- de knipperlichtunit vol gespoten met Spray&Wipe en afgenomen met diverse doeken
Bescherming:
nadat de lak 2x ontvet is, was het tijd voor bescherming. Gekozen voor een langdurige bescherming in de vorm van Gyeon Cancoat EVO.
Ik wilde eerst een wax aanbrengen, maar met in het achterhoofd de ontzettend zachte unilak leek me het geen goed plan om hierop te gaan staan harken met padjes.
Voor het aanbrengen de meegeleverde Gyeon doek gebruikt en voor het afnemen diverse doeken met gesloten lus.
Glans en reflectie (voor zover mogelijk) weer aanwezig.
Interieur:
voor zover je het een interieur mag noemen...
In de cabine de boel schoon gemaakt met Monello Opaco en diverse doeken. Het "keukengedeelte" schoon gemaakt met APC en daarna nogmaals met Labocosmetica Veritas (=ontvetter) zodat het echt goed schoon is en eventuele residu van de APC ook weg is. Je wilt natuurlijk niet dat de saté een nare bijsmaak heeft.
De ruiten aan de binnenzijde en buitenzijde met Bilt-Hamber Trace-Less gereinigd en daarna de buitenzijde met Gyeon Cancoat behandeld.
Toen kon de Tuktuk naar buiten. Moest snel gebeuren want het dreigde te gaan regenen. Helaas bij het maken van de laatste foto's begon het te spetteren dus daarna snel de Tuktuk weer naar binnen gereden.
Normaal gesproken wordt de auto rijdend afgeleverd maar in dit geval werd de Tuktuk op een aanhanger gebracht aangezien de eigenaar van buiten het Haagse komt.
Het voertuig bij aanvang.
Niet echt heel vies, over het algemeen staan dit soort karretjes veel binnen in een opslag dus qua vervuiling viel het allemaal wel mee.
Was sessie:
Het was proces is net als bij een auto, geen uitzondering dus ook de Tuktuk moest eraan geloven.
- foamen met Kenotek en Lancia 2.0
- wassen Meguiar's Shampoo Plus en Monello washmitt
- velgen met P&S Brake Buster en Bilt-Hamber Wheel
De Tuktuk grondig met lage druk afgespoten omdat ik geen risico wilde om er 130 bar op te zetten met afspuiten. Dus de HD terug gedraaid naar 50 bar.
Nadat alles was opgeruimd, de Tuktuk naar binnen geduwd (rijdt wel maar met versnellingen, geen flauw idee hoe het meer werkt...) om daar verder te gaan.
Kleien:
er kwam niet heel veel vuil vanaf dus was snel klaar, zeker bij zo'n kleintje. Helaas geen foto's gemaakt.
Lakdiktemeting:
veel viel er niet te meten aangezien de opbouw van glasvezel is. Het meten alleen gedaan op de cabine omdat deze van staal is.
Heel dik in z'n jasje zit het allemaal niet, 65 micron was zo'n beetje de hoogste waarde die ik gemeten heb.
Staat van de lak:
dit soort karretjes zijn nou niet bepaald museum stukken maar werkpaarden. Te klein om door de wasstraat te gaan dus vaak met de hand of met een doek worden ze schoon gemaakt. Dit was ook wel te zien aan de lak. Veel swirls, her en der wat lakchips enz.
Polijsten:
Ik dacht dit varkentje wel even in recordtijd onder handen te nemen. Dat idee werd heel snel overboord gegooid want het zat flink tegen zeg.
De (stalen) cabine liet zich enigszins makkelijk en snel corrigeren. Ik had m'n favoriete polijstpasta al klaar gezet met diverse pads maar ditmaal liet de Menzerna Cut Force Pro me aardig in de steek
Gelukkig heb ik een kist vol met allerlei merken pasta's en pads. Wat lopen aankloten met diverse pads en pasta's en uiteindelijk weer terug gevallen op de polijstmiddelen van Gyeon. De rotary kon in de kist blijven want zulk grof geweld had ik niet nodig op deze zwarte unilak.
Klein voertuig, klein gereedschap
Veelvuldig gebruikt van gemaakt evenals de Rupes LHR75 Mini.
De glasvezel opbouw was een echte pain in the ass
De vorige eigenaar had de Tuktuk voorzien van reclame (daar zijn die dingen voor bedoeld) en dit was goed te zien. De contouren van de oude bestickering hadden duidelijk de sporen nagelaten, zeker als de zon erop staat te bakken, de Tuktuk met (vieze) doeken wordt schoon gemaakt.
Zonder directe lichtbron ziet het er allemaal prima uit, maar zet er een lamp op en de contouren van de oude bestickering zitten er goed in.
Daar waar de vorige bestickering heeft gezeten, liet de lak zich redelijk corrigeren, de glans kwam weer tevoorschijn en swirls verdwenen.
Ik had nog advies gevraagd in de Detailing Masters FB groep en achter de schermen aan Dennis maar dit is gewoon een gevalletje helaas pindakaas. Valt weinig meer aan te doen behalve overspuiten of compleet wrappen wat best kostbaar is. Zo'n karretje moet geld opleveren en geen (onnodig veel) geld kosten.
Ook het dak en/of liggende delen zijn flink te grazen genomen in de loop der jaren. De zon heeft flinke sporen nagelaten. Veel valt er niet aan te doen behalve goed bijhouden maar dat doen veel mensen niet. (niet iedereen is een detailer met een hoog OCD gehalte zoals wij
Met de klok mee:
zonder lichtbron
mét lichtbron
gedeeltelijk gepolijst
volledig gepolijst
Conclusie? Het is beter om het licht uit te houden
"Leuk" die unilakken... Er zat meer lak op de pads dan op het voertuig. Alle pads waren kachelzwart. Zelfs Veidec DuoClean kreeg ze niet meer schoon.
In overleg met de eigenaar alle overtollige reclame verwijderd.
- warm maken met föhn
- voorzichtig met kunststof schraper de stickers verwijderen
- lijmresten verwijderd met Nanolex Glue EX
- polijsten
Dit soort kleine klusjes vind ik stiekum wel het leukst. Minimale inspanning met maximaal resultaat.
- knipperlicht glaasjes schoon maken met wat APC, een kwast onder de kraan
- de knipperlichtunit vol gespoten met Spray&Wipe en afgenomen met diverse doeken
Bescherming:
nadat de lak 2x ontvet is, was het tijd voor bescherming. Gekozen voor een langdurige bescherming in de vorm van Gyeon Cancoat EVO.
Ik wilde eerst een wax aanbrengen, maar met in het achterhoofd de ontzettend zachte unilak leek me het geen goed plan om hierop te gaan staan harken met padjes.
Voor het aanbrengen de meegeleverde Gyeon doek gebruikt en voor het afnemen diverse doeken met gesloten lus.
Glans en reflectie (voor zover mogelijk) weer aanwezig.
Interieur:
voor zover je het een interieur mag noemen...
In de cabine de boel schoon gemaakt met Monello Opaco en diverse doeken. Het "keukengedeelte" schoon gemaakt met APC en daarna nogmaals met Labocosmetica Veritas (=ontvetter) zodat het echt goed schoon is en eventuele residu van de APC ook weg is. Je wilt natuurlijk niet dat de saté een nare bijsmaak heeft.
De ruiten aan de binnenzijde en buitenzijde met Bilt-Hamber Trace-Less gereinigd en daarna de buitenzijde met Gyeon Cancoat behandeld.
Toen kon de Tuktuk naar buiten. Moest snel gebeuren want het dreigde te gaan regenen. Helaas bij het maken van de laatste foto's begon het te spetteren dus daarna snel de Tuktuk weer naar binnen gereden.