• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Piaggio APE50 Europe a.k.a de Saté Tuktuk

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.988
193
47
Den Haag
Een tijdje geleden werd ik gebeld door een collega met de vraag of ik zin had in een klusje. Oh ja hoor, kom maar door. Hij stuurde me wat foto's via Whatsapp. Huh? Dit is grappig zeg :D. Gegevens van de eigenaar gekregen, contact opgenomen en een afspraak gemaakt.

Normaal gesproken wordt de auto rijdend afgeleverd maar in dit geval werd de Tuktuk op een aanhanger gebracht aangezien de eigenaar van buiten het Haagse komt.
foto 01.jpg


Het voertuig bij aanvang.
Niet echt heel vies, over het algemeen staan dit soort karretjes veel binnen in een opslag dus qua vervuiling viel het allemaal wel mee.

foto 02.jpg


foto 03.jpg


Was sessie:
Het was proces is net als bij een auto, geen uitzondering dus ook de Tuktuk moest eraan geloven.
- foamen met Kenotek en Lancia 2.0
- wassen Meguiar's Shampoo Plus en Monello washmitt
- velgen met P&S Brake Buster en Bilt-Hamber Wheel

foto 04.jpg


De Tuktuk grondig met lage druk afgespoten omdat ik geen risico wilde om er 130 bar op te zetten met afspuiten. Dus de HD terug gedraaid naar 50 bar.
Nadat alles was opgeruimd, de Tuktuk naar binnen geduwd (rijdt wel maar met versnellingen, geen flauw idee hoe het meer werkt...) om daar verder te gaan.

Kleien:
er kwam niet heel veel vuil vanaf dus was snel klaar, zeker bij zo'n kleintje. Helaas geen foto's gemaakt.

Lakdiktemeting:
veel viel er niet te meten aangezien de opbouw van glasvezel is. Het meten alleen gedaan op de cabine omdat deze van staal is.
Heel dik in z'n jasje zit het allemaal niet, 65 micron was zo'n beetje de hoogste waarde die ik gemeten heb.
foto 05.jpg


Staat van de lak:
dit soort karretjes zijn nou niet bepaald museum stukken maar werkpaarden. Te klein om door de wasstraat te gaan dus vaak met de hand of met een doek worden ze schoon gemaakt. Dit was ook wel te zien aan de lak. Veel swirls, her en der wat lakchips enz.

foto 06.jpg


Polijsten:
Ik dacht dit varkentje wel even in recordtijd onder handen te nemen. Dat idee werd heel snel overboord gegooid want het zat flink tegen zeg.
De (stalen) cabine liet zich enigszins makkelijk en snel corrigeren. Ik had m'n favoriete polijstpasta al klaar gezet met diverse pads maar ditmaal liet de Menzerna Cut Force Pro me aardig in de steek :worried:
Gelukkig heb ik een kist vol met allerlei merken pasta's en pads. Wat lopen aankloten met diverse pads en pasta's en uiteindelijk weer terug gevallen op de polijstmiddelen van Gyeon. De rotary kon in de kist blijven want zulk grof geweld had ik niet nodig op deze zwarte unilak.

Klein voertuig, klein gereedschap :D
Veelvuldig gebruikt van gemaakt evenals de Rupes LHR75 Mini.

20240323_083237.jpg


foto 07.jpg


De glasvezel opbouw was een echte pain in the ass :mad:
De vorige eigenaar had de Tuktuk voorzien van reclame (daar zijn die dingen voor bedoeld) en dit was goed te zien. De contouren van de oude bestickering hadden duidelijk de sporen nagelaten, zeker als de zon erop staat te bakken, de Tuktuk met (vieze) doeken wordt schoon gemaakt.
Zonder directe lichtbron ziet het er allemaal prima uit, maar zet er een lamp op en de contouren van de oude bestickering zitten er goed in.
Daar waar de vorige bestickering heeft gezeten, liet de lak zich redelijk corrigeren, de glans kwam weer tevoorschijn en swirls verdwenen.
Ik had nog advies gevraagd in de Detailing Masters FB groep en achter de schermen aan Dennis maar dit is gewoon een gevalletje helaas pindakaas. Valt weinig meer aan te doen behalve overspuiten of compleet wrappen wat best kostbaar is. Zo'n karretje moet geld opleveren en geen (onnodig veel) geld kosten.


foto 08.jpg


Ook het dak en/of liggende delen zijn flink te grazen genomen in de loop der jaren. De zon heeft flinke sporen nagelaten. Veel valt er niet aan te doen behalve goed bijhouden maar dat doen veel mensen niet. (niet iedereen is een detailer met een hoog OCD gehalte zoals wij :D )
foto 011.1.jpg


foto 09.jpg


Met de klok mee:
zonder lichtbron
mét lichtbron
gedeeltelijk gepolijst
volledig gepolijst
Conclusie? Het is beter om het licht uit te houden o_O

foto 011.jpg


"Leuk" die unilakken... Er zat meer lak op de pads dan op het voertuig. Alle pads waren kachelzwart. Zelfs Veidec DuoClean kreeg ze niet meer schoon.

foto 010.jpg


In overleg met de eigenaar alle overtollige reclame verwijderd.
- warm maken met föhn
- voorzichtig met kunststof schraper de stickers verwijderen
- lijmresten verwijderd met Nanolex Glue EX
- polijsten

foto 012.jpg


Dit soort kleine klusjes vind ik stiekum wel het leukst. Minimale inspanning met maximaal resultaat.
- knipperlicht glaasjes schoon maken met wat APC, een kwast onder de kraan
- de knipperlichtunit vol gespoten met Spray&Wipe en afgenomen met diverse doeken

foto 013.jpg


Bescherming:
nadat de lak 2x ontvet is, was het tijd voor bescherming. Gekozen voor een langdurige bescherming in de vorm van Gyeon Cancoat EVO.
Ik wilde eerst een wax aanbrengen, maar met in het achterhoofd de ontzettend zachte unilak leek me het geen goed plan om hierop te gaan staan harken met padjes.
Voor het aanbrengen de meegeleverde Gyeon doek gebruikt en voor het afnemen diverse doeken met gesloten lus.

foto 014.jpg


Glans en reflectie (voor zover mogelijk) weer aanwezig.
foto 016.jpg


Interieur:
voor zover je het een interieur mag noemen...:D
In de cabine de boel schoon gemaakt met Monello Opaco en diverse doeken. Het "keukengedeelte" schoon gemaakt met APC en daarna nogmaals met Labocosmetica Veritas (=ontvetter) zodat het echt goed schoon is en eventuele residu van de APC ook weg is. Je wilt natuurlijk niet dat de saté een nare bijsmaak heeft.
De ruiten aan de binnenzijde en buitenzijde met Bilt-Hamber Trace-Less gereinigd en daarna de buitenzijde met Gyeon Cancoat behandeld.

foto 015.jpg


Toen kon de Tuktuk naar buiten. Moest snel gebeuren want het dreigde te gaan regenen. Helaas bij het maken van de laatste foto's begon het te spetteren dus daarna snel de Tuktuk weer naar binnen gereden.

20240324_105157.jpg


20240324_105202.jpg


20240324_105207.jpg


20240324_105212.jpg


20240324_105217.jpg


20240324_105221.jpg


20240324_105227.jpg


20240324_105346.jpg


20240324_105415.jpg


 
Grappig, ik zie dat je de reclame van de garage hebt verwijderd, waar ik mijn vader mee naar toe heb meegenomen om zijn eerste Seat te kopen (ze waren toen nog Seat dealer), geen idee dat ze tegenwoordig Piaggio verkopen. Ik vraag me af of deze bij de vorige eigenaar ooit heb zien rijden (slagerij in Bodegraven die ook vlees en spullen voor bijv. bedrijfsBBQ-feesten verzorgt).

Deze is mooi opgeknapt Pat, ik heb in Bodegraven wel mindere exemplaren gespot.IMG_20230607_142651_HDR.jpg
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Ik kon de slagerij niet ontcijferen op je foto's, maar zag wel op de andere foto's "Piaggio Van Marrewijk" en als je daar op googelt kom ik uit in Boskoop bij die ex-Seatdealer, ze zaten vroeger vlak bij de hefbrug, maar zie dat ze nu een kilometertje zijn opgeschoven.Van Marrewijk.png
 
Jammer van die stickers. Zijn van die dingen die je van te voren had verwacht er uit te kunnen polijsten vermoed ik. Wat is e theorie hierachter? Is de lijmlaag van de sticker een chemische reactie met de verf aangegaan?
Was de eigenaar wel tevreden? Ik vermoed dat hij ook hoopte dat de naam van de vorige eigenaar verdween.
Desalniettemin nog steeds goed opgeknapt. Velen zullen de stickers niet meer zien denk ik.