• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Plakkerige knoppen

TiePie

Detailing addict
20 jan 2013
44
50
Berghem, Noord Brabant
Deze vraag zal vast al eens eerder gesteld zijn, ik kan het alleen niet terugvinden.

Wij hebben een tweedehands auto gekocht (een Volvo S40 uit 2001) en die heeft een aantal draaiknoppen op de middenconsole die met een beetje rubberachtig materiaal zijn bedekt.
Zoals de titel van dit topic al zegt...deze plakken.

Is dit nog 'schoon' te maken, ofwel die plakkerige laag er vanaf te krijgen?

Als dat niet meer gaat. Wat zou je dan kunnen doen? De knop strippen van de rubberachtige laag en dan bijvoorbeeld spuiten in een kleurtje, of evt nieuwe rubberachtige coating?

Graag jullie gedachten en tips!

Mvg Tibo
 
Poorboys World Natural Look.

Maakt schoon en voedt, uurtje in laten trekken
Daarna voorzichtig afnemen, niet met microfiber maar met kwastje, keukenpapier of katoen
Je kan dat ook helpen met wat verdunde APC

De kans bestaat dat er een bovenlaagje op het rubber zit wat los gaat laten
Daar is helaas niets aan te doen, komt vaak los van jaren huidvet
 
  • Leuk
Reactions: TiePie en tembaco
Tip van RedCat is een optie. Het is ook mogelijk dat gewoon de rubberlaag zelf veranderd is door combinatie tijd/temperatuur, en dan heb je bepaalde kunstrubbers die dan een vervelend plakkerig gevoel geven.

Als het niet op te lossen is: rubberlaagje van de knoppen halen en de (losse) knoppen een laag of 5 plastidip geven.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Dat heb ik eerder gezien in een mercedes C uit 2002, dat leek ook op een rubber laagje (wat op sommige plaatsen versleten leek). Dit bleek echter gewoon plastic te zijn met een dikke laag huidvet.... Grote kans dat dit bij jouw auto ook is ;)

Ik zou de knoppen eraf halen en flink schoonmaken met bijv. apc en een doekje
 
  • Leuk
Reactions: TiePie
De oudere volvo's staan erom bekend dat de interieur knoppen gaan plakken, heb dit ook gehad bij en V70XC, de natural look behandeling was voor mij ook voldoende, er zal vast wat huidvet opzitten maar het is de "soft touch" laag die aan het vergaan is.
Onze BMW E46 heeft dit ook bij de handrembak en klepjes voor de bakjes helaas, weinig aan te doen.
 
  • Leuk
Reactions: TiePie
Ik heb zelf geen Volvo, maar ik herken het probleem van de joysticks op de ps3 controllers. Gelukkig heb ik natural look staan dus ga het ook eens proberen :)
 
  • Leuk
Reactions: TiePie
Bij onze Alfa's had ik op plastic delen ook last van een plakkerige laagje. Dit verwijderd met een schuurspons en dasty. Daarna voorzien van Gyeon Trim.
Pas heb ik ergens gelezen dat deze laag ook goed verwijderd kan worden met nagellak remover. Heb er zelf geen ervaring mee maar het is misschien wel te proberen.
 
  • Leuk
Reactions: Shoeman
Beetje soda oplossen in lauw/warmwater en plakkerige laag afpoetsen terug nieuw. Reeds op niko schakelaars en mijn eos camera gebruikt werkt zeker.
 
In het stukje waarnaar je op zoek was staat de tip om het schoon te maken (de softtouch laag te verwijderen) met Dasty. Ik heb dt ook gedaan met een afstandsbediening die ook zo’n inmiddels plakkerige laag had. Dit werk fantastisch.
Ik zo wel de knoppen eraf halen want dat Dasty is raar spul (erg agressie) dus je wilt het niet op andere oppervlakken hebben
 
Haha, bovenstaande toont meteen aan wat voor troep Dasty is.

200.gif
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Altos
Ik zo wel de knoppen eraf halen want dat Dasty is raar spul (erg agressie) dus je wilt het niet op andere oppervlakken hebben


Als je zo graaf met deze categorie middelen aan de gang wilt en knoppen willen er niet af, of geen zin in dat werk. Dan kun je ook altijd een grote dop (bijv maatdop wasmiddel) of potje oid pakken. Spuit hier een bodem middel in en dan met wattenstaafjes aanbrengen.

@Martin Philippo
voor de koekenpan ook, vergeet dat effe niet :)

Laat dat een kok, keukenliefhebber niet lezen. Die sloopt niet graag zijn vetlaag uit een gietijzeren pan of plaatstalen De Buyer pan met agressief afwasmiddel, laat staan Dasty. Dit is de beste anti aanbaklaag qua werking en gezondheid ;)
 
Mijn vrouw haar Beetle was EEN RAMP het hele interieur plakte zelfs de deuren had wat gelezen over cif ben er maar op goed geluk aan begonnen en er een 30 uur mee bezig geweest de smeerboel bleef er maar afkomen nu is alles terug netjes je bent er even mee bezig maar het resultaat is er naar. Nodig twee bussen cif en vele schoonmaakdoeken, ik gebruikte oude grote handdoeken die ik in kleine doekjes had geknipt
 
Ja de gewone cif. Had eerst op een klein minder zichtbaar stukje geprobeerd en had er geen krassen, dus er alles mee gedaan. Een intensief energievretend tergend langzame klus verstand op nul en poetsen maar. Nu terug een mooi interieur, we hebben er elke dag plezier van!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Serieus? Cif met het schuurmiddel in werkt wel zeer goed in huis en keuken daar waar andere middelen falen. Waarschijnlijk kan je het idd wel gebruiken in extreme omstandigheden in de auto als de rest niet werkt zoals op die plakkerige knoppen. Maar ik zou het wel uit de buurt houden van alles wat kan krassen.