• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten met een boormachine

bs

Detailing addict
27 dec 2010
543
62
Hoi Iedereen,

Denken jullie dat het mogelijk is om te polijsten met een boormachine?
Dus een 3 inch pad + backingplate op de boormachine monteren en daarmee kleine delen van je auto doen.
Misschien is dit wel een goed alternatief, als je nog niet van plan bent om een Rotary aan te schaffen.

Ik heb dit op een ander forum gelezen en begin nu wel nieuwsgierig te worden.
 
Mogelijk:Ja
Wenselijk:Nee

Leren werken met een Rotory is al lastig genoeg. Polijsten leren met boormachine:1000x lastiger lijkt mij.

Ik zeg nee.
 
Een accuboor mist waarschijnlijk sterkte genoeg/ onvoldoende toeren. Een boormachine op netstroom is waarschijnlijk ge zwaar om fatsoenlijk te dragen en op de juiste plaatscte houden op de lak. Een 'echte' polijstmachine (DA/rotary) is ergonomischer en ontworpen is waarvoor ie bedoeld is; polijsten. Een accuboor/boormachine is dat ook namelijk boren. (Tenzij je de boor gebruikt met een cone/polijstbal). Ik zeg dus ook; nee.
 
Ik zal het ook echt niet op grote stukken lakwerk gaan doen, alleen bij: deursponnigen, kleine stukken lakwerk etc.
 
Doorsponningen,velgen en andere moeilijk berijkbare plekken met een cone en accuboormachientje kan goed, verder nee,niet doen.
 
Met een cone of polishball op een accuboor voor deursponningen, velgen en moeilijk bereikbare plaatsen is het prima. Maar grote(re) oppervlakken zou ik het afraden en een DAP of PRO900 aanschaffen.

Edit:
@ frogs: je was me net voor.
 
Volgens mij kan je enkel met deze machine een beetje deftig enig polijstwerk doen aan je auto als je geen stroom hebt :

http://www.vdhtools.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=300397_300398&products_id=3794

klein , krachtig , redelijk in de toeren maar enkel aan te raden voor kleine stukken......

Als er zo'n machine komt met een excentrische slag zou je er in principe dus hologramvrij mee kunnen polijsten maar zoals eerder vermeld : kleine stukjes ivm de grootte van de schijven en tot de batterijen op zijn .

Moest er een fabrikant deze machine standaard van een excentrische kop voorzien dan zou ik me er wel 1 willen aanschaffen om bvb snel een waxlaagje aan te brengen :-"

Er zijn zelfs al excenters op batterijen te vinden (in Duitsland oa) maar door de lage prijs vermoed ik dat het eerder niet gaat om een kwalitatief toestel.
Deze :
41TKYfm9k3L__SL500_AA300_.jpg
 
@gsm: ik denk dat je gelijk hebt wat de kwaliteit betreft van de machine op een accu. Op het plaatje zie ik levensgroot 12V staan, en de betere accu's hebben een wat hogere spanning, ik dacht iets van 16-18 Volt.
 
Die 12 V zegt volgens mij niets : dat kleine machientje (link) is maar 10.8 volt (ook in 12 V te verkrijgen dacht ik ) en door de prijs zou ik denken dat het toch een deftig apparaat moet zijn .
Alles hangt af van de gebruikte batterijen vermoed ik : li-ion is zowat de norm om maar iets te zeggen (ipv nikkel-cadmium)

Op zich vind ik dat blauwe machientje wel geinig om bvb na een wasboxbezoekje snel een (dun) laagje wax/sealant aan te brengen op je lak .
Dat zou toch zeker moeten lukken als er 2 batterijen zijn bijgeleverd en ondanks dat je niet overal aankan zoals met een handpadje , zie ik dat wel zitten :ja
 
Het ligt niet zozeer aan het voltage maar eerder aan het koppel en het toerental. Voor de accucapaciteit moet je kijken naar mAh. Li-ion batterijen zijn compacter, lichter en hebben minder last van zelfontlading (vergeleken met nikkelmetaalhybride of nikkelcadmium). Maar het betekent niet gelijk dat je er langer mee kan werken tot die leeg is.
Waarom zou je snel een wax willen aanbrengen? De meeste tijd zit toch in het curen lijkt mij...
 
Dat hangt er maar vanaf welke wax je gebruikt. Hoewel ik niet uit ervaring spreek denk ik dat machinaal aanbrengen van wax sneller is dan met de hand.
 
Volvo480Turbo;313059 zei:
Waarom zou je snel een wax willen aanbrengen? De meeste tijd zit toch in het curen lijkt mij...

Mothers filmpje eens bekijken : wax on wax off :-"


Dat ie dan niet zo lang bescherming bied is bijzaak , de meesten hier gaan heus geen 6 maand wachten voor een nieuw laagje vermoed ik...

+ je hebt veel minder wax nodig als je deze met een machine aanbrengt tov manueel . (of sla ik de bal mis ? )
 
Volgens mij heb je evenveel wax nodig handmatig of machinaal. Het te waxen oppervlak blijft immers hetzelfde.