• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

polijsten na het kleien?

Flip.vanwinden

Detailing rookie
12 jun 2023
2
2
Goede middag allen,

Graag wil ik jullie mening over het kleien van een auto, redelijk recente VW Polo uit 2020 waar lichte vervuilings deeltjes in de lak zitten. Nu wil ik deze er graag uit kleien maar durf ik het zelf niet aan de auto te moeten polijsten. Is kleien dan aan te raden of is dat uit den bozen als je hem vervolgens niet wilt polijsten? Mochten jullie tips hebben qua klei soorten voor mijn gebruik hoor ik dat ook graag!

Bij voorbaat dank,

Flip
 
Kleien kan ook prima zonder polijsten.
Bij grovere klei is er kans op kleine krasjes (marring), die je dan met polijsten weg moet halen. Bij zachtere / mildere klei is die kans heel stuk kleiner of misschien treedt dit zelfs niet op.

Ik heb goede ervaringen met klei van monello. Geeft op mijn auto's (volvo v40 uit 2014 en opel astra twintop uit 2007) geen marring.
Wel belangrijk om voldoende claylube te gebruiken. Klei moet echt over de lak glijden. En anders bijsprayen.

Qua lube wordt dodo juice born slippy veel gebruikt in 100ml concentraat 1:10 te verdunnen. Maar ook andere lubes zijn goed te gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Bedankt voor de reacties! Ben inderdaad voornemens om de Monello Clayset aan te schaffen. Vervolgens wil ik hem met de Autoglym Super Resin Polish uitpoetsen. Verder heb ik wel nog een afweging, kleine ijzerdeeltjes in je lak moet je gewoon met een Iron Remover insprayen toch? En dan daarna pas kleien lijkt me...?

Nogmaals dank voor de reacties! leuk om te zien dat iedereen elkaar hier op een vriendelijke manier probeert te helpen.
 
Ja ironremover (en daarna evt teer verwijderen) voor het kleien. Dit om te voorkomen dat vliegroestdeeltjes (=iron) of teerdeeltjes loskomen en je bij kleien over lak wrijft.
Ook wordt je klei zo minder vuil omdat vliegroest al weg is ;)

Na kleien en je super resin polish aanbrengt zou ik auto wel even afspoelen (of snel wassen) en drogen natuurlijk.

Geen dank, we hebben allemaal moeten leren :)
 
Kleien brengt inderdaad wat risico's met zich mee. Dus voordat je allerlei dingen gaat doen om deze risico's te beperken, kan je ook checken of kleien überhaupt nodig is. ;)
Grootste tip is inderdaad; Gulzig met het glijmiddel.

De Monello-set is een prima set, maar je zal meer nodig hebben qua glijmiddel en voor andere stappen ook doeken. Ik zou dus uitwijken naar de losse Dolce Verde klei, een flesje Born Slippy (100ml vul je aan met 900ml water = 1L glijmiddel) en een Trio-setje van de Peluche Verde.

Zie nu dat de Born Slippy niet op voorraad is. Mocht je haast hebben, zou ik zelf kiezen om een literfles Poorboys World - Spray&Wipe te nemen. Dit is een detailerspray waarmee je allerlei dingen kunt afnemen (lak, ramen, interieur, etc) en ook kunt kleien. Zo heb je dus ook gelijk een detailspray in huis, altijd makkelijk.
(Wel even een sprayflesje erbij bestellen)


De auto goed reinigen is een voorliggende stap aan kleien, dus dat zou ik sowieso doen. Denk dan aan een goede prewash (drukpomp/sprayfles/etc) om vervuiling los te weken en inderdaad een de-ironizer zoals bijv. Non-Ferro. (Non-Ferro is ook eigenlijk best wel een goede prewash, maar voor dat doel alleen erg prijzig)


Om te checken of kleien wat zou kunnen opleveren, kan je bij de handwas met je handen over de lak glijden en voelen. Vaak heb ik een washandschoen in de ene hand en glijdt met mijn andere hand her-en-der over de lak mee om te voelen of ik hardnekkige vervuiling voel.
Na het drogen zou je een dun boterhamzakje om je hand kunnen doen en over de lak wrijven; Voel je weerstand, dan is er nog vervuiling die je middels kleien kan verwijderen.


Autoglym - Super Resin Polish (SRP) is een All-in-One product. Bij dit soort producten lever je per werking in op de sterkte ervan, maar over het algemeen behaal je in korte tijd goede resultaten. (Alleen dus korter) SRP bevat fijne schuurmiddelen, glaze en wax. Om hier goed gebruik van te maken, moet je dus ook wel even boenen, mits je alleen de glaze + wax werking wilt.

Mijn advies zou zijn om goed te reinigen en dan een goede wax aan te brengen. Echter kan het zijn dan als je bijv. een donkere kleur hebt, dat een wax niet voldoende voeding geeft om de lak op te frissen en lichte krasjes te verdoezelen. Dan zou je voorafgaand aan het waxen eerst nog een glaze kunnen gebruiken om maximaal te voeden, maar misschien is dit ook niet nodig.


Weet niet wat de gedachte was van Redhouse, maar ik vermoedt een rare zinsbouw; Na het kleien en het aanbrengen van de Super Resin Polish, NIET opnieuw gaan afspoelen, wassen en drogen. Zonde van je werk.
 
Klopt, woordje voor was weggevallen. Bedoel afspoelen/snelle tussen kleien en resin polish. Al is dat met gebruik detailer als claylube niet nodig. Met claylube hoor ik dat wel vaker dat er wordt afgespoeld na kleien, al heb ik ook wel eens met detailler gereinigd na gebruik claylube.

Hoe doe jij dat na kleien met born slippy @Quantoxx ?
 
Laatst bewerkt:
@Redhouse - Kleien zie ik als onderdeel van het ''wassen'', dus dan heb ik de HD en dergelijke nog bij de auto staan. Als het té warm was, dan een deel van de auto kleien en even afspuiten met de HD of tuinslang + vlakstraal o.i.d, volgende deel kleien, etc.

Born Slippy is zeperiger dan bijv. Spray&Wipe. Beide zou ik niet in laten drogen, maar ik spoel ze tijdig af. Dan vind ik opnieuw wassen niet nodig. (Ik denk dat de shampoo die je gebruikt om opnieuw te wassen zeperiger is)

(In de zomer moest ik vaak buiten werken en dus 'met de zon meedraaien'. Begon dan in de vroegte met alle was-stappen, dan kwam vaak de zon al te sterk op en ging dan de motorruimte en dergelijke nog doen, waarbij ik niet zo'n last had van de zon)
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Kleien na het auto wassen 2 emmer methode, en de auto hoef je nog niet drogen. lekker nat laten en de lube erover heen sproeien en voorzichtig kleien. per paneel afspuiten als je er mee klaar bent, meteen het volgende paneel ook weer even een sproei geven.
Tenzij je met spraycoating de iron remover bedoelt, dan die idd voor kleien. (let wel op dat die geschikt is voor lak, zoals die van monello).

Dan na het kleien eventueel de spraycoating die je lak weer enigszins moet beschermen aanbrengen.

Als je wel gaat polijsten, niet de spraycoating aanbrengen na het kleien. dat heeft dan niet zoveel zin.
Na polijsten ( als je polijsten bedoelt met de autoglym) hoef je idd niet opnieuw te wassen, zolang je het polijstmiddel wel afneemt met microvezel doeken, ben je daarna theoretisch klaar. Als je toch graag een water afstotende coating weer extra op zou willen sprayen, dan toch even de auto afspuiten, dan sprayen, auto afspuiten, en afdrogen. Sommige spraycoatings kun je ook droog aanbrengen, lees dan even de instructies na. Dan is het op een doek spuiten, per paneel aanbrengen en goed uitpoetsen.