• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijstmachine kleine pads

Dylandr

Detailing chief
28 jul 2014
349
100
Amsterdam
Beste detaillers,

Ik ben de laatste tijd opzoek naar een machine voor de kleinere vlakken. Denk aan de bumpers, spiegels enzovoorts. Momenteel ben ik in het bezit van de Flex XC3401 en de DAP 900 v3. Momenteel gebruik ik de DAP voor de kleinere vlakken. Maar deze is niet zo handzaam en handig in gebruik hiervoor. Ook zoek ik eigenlijk iets voor nog kleinere pads, ongeveer 30 en 50 mm.

Nu ben ik een beetje opzoek gegaan online en heb ik een lijstje samengesteld. Nu mijn vraag of mensen ervaringen hebben met de verschillende machines? Of waar jullie voorkeur naar uit zou gaan.

Allereerst natuurlijk de Rupes Nano ibrid.
RUPES-iBrid-Nano-Long-Short.jpg


  • Prijs is aan de hoge kant 625 euro
  • Voordeel wel zowel rotary als excentrisch
  • Snoerloos ook handig.
  • 30 en 50 mm pads
Ik kwam online nog een andere machine tegen die ik nog niet eerder gezien had
De Krauss Polish R3
krauss-krauss-super-polish-r3.jpg


  • Erg interessante prijs: 170 euro inclusief pads en steunplaten
  • Helaas alleen rotary
  • Pads van 30, 50 en 75mm
  • 900 watt motor met 700min/2500min
Flex PE8
Flexminirotary.jpg

  • Prijs 215 euro(exclusief pads en steunschijven) deze moeten dus nog aangekocht worden
  • 880 watt
  • Ook alleen rotary
  • 1300-3900/min
Proxxon WP/E
proxxon-micromot-wpe-haakse-polijstmachine-incl-accessoires-18-delig-100-w.jpg

  • Prijs 120 euro (ook zonder juiste steunplaten en pads)
  • 800-2800/min
  • Ook alleen rotary

Als ik zo de machines vergelijk neig ikzelf naar de Krauss. Maar mogelijk hebben jullie andere ervaringen/meningen :D


 
Ik heb de krauss (heet bij mij Shinemate, identiek apparaat verder) en ben er zeer tevreden over.
Deze is uiterst stabiel, de verlengstukken en backingplates ook. De pads iets minder maar deze zijn ook los te krijgen van een ander merk welke veel prettiger werken. Ik gebruik de bijgeleverde pads overigens wel.

Het liefste had ik een Rupes Ibrid gehad maar die vind ik te duur voor mijn doelen (hobby, alleen eigen auto's, fietsen en motor)

De proxxon ken ik niet maar enkele hier op het forum gebruiken deze wel (ik dacht zo uit mijn hoofd @nicknameless, en die is er volgens de berichten wel tevreden over)

Voor ik de Shinemate (krauss) kocht keek ik ook naar de Flex maar ook hier gaf prijs de doorslag voor mij. De Flex zal wat sterker zijn maar ik kan prima uit de voeten met de Shinemate zijn geleverde vermogen dus voor mij geen meerwaarde.

Die prijs die je noemt kan nog goedkoper. (Google) maar eerst even kijken wat je er mee wil doen en hoe vaak, misschien is het hogere prijssegment wel te verantwoorden in jou geval.
 
Ik heb de ibrid, en ja het is een hele dure machine!

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik hem deels voor de heb gekocht heb.

Het voordeel is wel weer dat hij heel compleet geleveerd word. DA met 2 verschillende uitslagen, de rotary functie, 3 steunplaten, genoeg pads waarvoor je hem gebruikt, een mooie koffer, een reserve batterij en een kabel zo dat je hem bedraad kan gebruiken en ook schuurpapier in 2 verschillende korrels.

Als ik kritisch mag zijn had ik liever iets minder pads van de zelfde soort en een grotere variatie!

Vooral voor het wetsanden vind ik hem ideaal. Ik heb resentelijk voor mijn buurman het steenslag op zijn motorkap aangepakt. Voor het wetsanden van de stukjes die ik bijgevuld had heb ik de ibrid gebruikt, en dat beviel mij heel erg goed.
Mij is geleerd dat je machinaal wetsanden in dual action moet doen, dus daar wint (voor mij) de ibrid het echt van die andere machines.

Voor de rest moet ik eerlijk bekennen dat ik de ibrid voor 80% roterend gebruik, dus daar zullen de andere opties ook wel voldoen.

Ik kan niet in iemand zijn protomonee kijken, kan je het veroorloven dan is het misschien waard om 1x op de blaren te zitten en het bedrag van de ibrid te betalen, maar aan de andere kant zullen de andere machines waarschijnlijk ook wel voldoen. (Ik heb dan niet de ervaring om te zeggen welke van die je moet nemen)
 
Ik heb inderdaad de Proxxon mini rotary. Ik heb bewust deze gekozen puur gebaseerd op de prijs. De Rupes iBrid is een leuk en functioneel apparaatje, maar in mijn ogen erg overprized. Voor mij voldoet de Proxxon meer dan prima.

Qua backingplate ben je erg beperkt, de kan er alleen maar een 50mm bp op monteren, tenzij je zelf wat gaat fabriceren. Hou wel rekening met het vermogen van de machine, deze is slechts 100 watt.
Ook qua pAds is er vrij weinig keuze. Proxxon heeft sLechts 1 soort In hEt assortiment. Hiervoor zul je zelf iets moeten bedenken. ProXxon heeft niet meer soorten. Padjes zijn eR in allerlEi Soorten en maten. Zelf gebruik ik 50mm. Je kan zo ook zelf op maat Snijden uiteraard.

Ik ga niet vermelden waar ik die kleine padjes vandaan heb, maar volg de dikgedrukte letters en je ziet het vanzelf :D


 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een Rupes Ibrid Nano. Het is echt een geweldig ding en werkt echt fantastisch mooi en doordacht, maar je moet wel de gigantische prijs aan jezelf kunnen verkopen.

Nadeel van een pure rotary voor de kleine stukjes vind ik dat je extreem voorzichtig moet zijn. Zo'n klein ding gebruik je natuurlijk vooral op bumpers, spiegels en randjes, wat vaak kunststof delen zijn. Randjes en kunststof zijn net de 2 dingen waarop je met een rotary snel schade aanricht. Daarop vind ik de Ibrid in DA modus heerlijk.

Dus ja, beste keuze is zeker de Ibrid, maar dan moet je ermee kunnen leven dat hij 3x zo duur is.
 
Wat ik ook merk met kleinere pads op rotary is dat als je bijvoorbeeld Scholl S30+ perfect kunt finishen juist op die delen welke je met een 80mm DA niet bij kunt.
Voor echte krassen zul je zwaarder moeten maar voor opfrissen, swirls eruit halen en dergelijke werkt dit perfect, juist op hardere lakken.
En ik plak rondom ieder deel af wat ik behandel dus de "schade" wordt altijd beperkt. Goede pads (zoals van Rupes) met de trapeze vorm geven ook een fijn werkbaar geheel zonder grote kans op schade.

Houd er ook rekening mee dat apparaten zoals de Proxxon en de Ibrid een vele malen compacter huis rond de kop hebben en de andere zijn wat groter en massiever waardoor je niet overal bij kan waar je soms zou willen.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Dank voor al jullie reacties en bedankt @nicknameless voor het geheimschrift :joy:.
Ik ben alleen maar als hobbyist bezig, daarom is die prijs van 625 mij eigenlijk wat aan de hoge kant. Maar aan de andere kant is het natuurlijk een heel mooi apparaat die Rupes Nano. Maar ik weet niet of ik over die prijs heen kan komen, denk het niet. Ik ben wel iemand die graag het mooie gereedschap wilt hebben. Is vaak toch al de helft van het werk.

Wat @Altos zegt is misschien ook nog wel een dingetje om rekening mee te houden de grootte van de kop. De Proxxon en de Rupes hebben natuurlijk een erg compacte kop wat op bepaalde plekken misschien toch wel heel handig is.

@nicknameless Wat bedoel je met zelf fAbriceren, verLoop van schroefdraad? En welke steunplaten gebruIk je op dE Proxxon? Of gaan we weer voor de dikgedrukte letters? :p
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@nicknameless Wat bedoel je met zelf fAbriceren, verLoop van schroefdraad? En welke steunplaten gebruIk je op dE Proxxon? Of gaan we weer voor de dikgedrukte letters

Het schroefdraad van de Proxxon is M8x0,75 en het schroedraad van de (meegeleverde) backingplate is M6.
Hiervoor heb ik dus een verloopbusje laten draaien.

20170424_121213.jpg


4692c8f0-d421-4aa4-a198-80da2494d3a8.jpg


Ook heb ik de backingplate iets afgedraaid zodat deze kleiner is dan de pad. Je wilt namelijk niet met de BP ergens tegenaan komen...
42be9ced-38de-400d-9533-1e62453a471c.jpg


De standaard BP van de Proxxon zit namelijk met een klein inbusboutje vast.
20170424_083757.jpg
 
Laatst bewerkt:
@mdlange

mooi bedacht maar een gewone standaard moer is M8x1.25 (DIN934) terwijl het schroefdraad van de Proxxon M8x0,75 (ISO) is, oftwel fijn draad.
En daarbij is het best lastig om 2 moeren netjes uitgelijnd op elkaar te lassen ;) een 10de ernaast en je maakt van de rotary een dual action :rolleyes:

Overigens is er niets mis met de standaard BP van de Proxxon, ware het niet dat alleen het buitenste gedeelte klittenband heeft. Als je de BP kleiner dan de pad wil maken, hou je geen 'vlees' over zeg maar.
 
  • Leuk
Reactions: mdlange
oke maar als ik de tekening lees moet ik dus simpelweg opzoek naar een massief 12mm doorsnee staal buisje en dan kan ik in princiepe hier alle adapters erop schroeve en dus de kleine betere pads gebruike
 
Op jouw tekening staat er M8 x 0.75 en M6
Op jouw foto staat er M8x1.25 (DIN334) en aan de andere kant M6x0,75 (ISO)

M8 is standaard spoed 1.25 en M6 spoed van 1

Welk van beiden is voor die machine juist ?
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!