• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polish/Cleanser + Wax voor zwarte lak

Tom Witters

Detailing addict
14 aug 2020
47
50
Hallo iedereen,

Zoals zovelen heb ik m’n eerste stappen in het detailen gezet met Meguiars (Ultimate); ok resultaten, maar naar mijn gevoel valt er veel meer te halen uit mijn zwarte lak (Mercedes Obsidian Schwarz metallic). Uit de talloze uren die ik al op dit forum doorgebracht heb (bedankt trouwens aan alle Rookies, Guru’s and the like! :) onthoud ik alvast dat het de voorbereiding is en niet persé de wax die het uiteindelijke resultaat bepaalt.

Vandaar mijn eerste vraag: aangezien de lak in goede conditie is - los van de klassieke lichte swirls en occasionele krasjes - én ik met de hand werk, welke polish/cleanser (?) raden jullie aan als voorbereiding voor de wax? Ik las al veel positieve dingen over de Autoglym SRP...maar alternatieven zijn welkom. Voor nu verkies ik wel een zo ‘zacht’ mogelijk produkt: het echte polishen bewaar ik voor wanneer ik eea wat meer in de vingers heb.

Bijkomend: aangezien er momenteel een (quasi verse) laag Ultimate Liquid opligt; kan ik binnen enkele weken direct starten met een polish/cleanser of mis ik dan nog een stapje om alles wat er nu opligt te verwijderen?

Wat de wax betreft: standtijd is voor mij minder belangrijk (4 of 6 maanden hoeft niet persé), maar een echt diepe glans is wel welkom, uiteraard.

Staan momenteel op de shortlist: opnieuw Autoglym UHG Wax - Collinite 915 - Wolfgang Fuzion. Ook hier zijn suggesties voor een carnauba of hybride wax meer dan welkom.

Alvast bedankt!
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Welkom op het forum!

Begin bij het begin; een goed was-arsenaal. Allemaal leuk die mooie spulletjes voor glans en bescherming, maar verkeerd wassen is funest. ;)

Als de lak nog in goede staat is (op wat swirls en dergelijke na) zou je kunnen kiezen voor een glaze om deze defecten te verhullen en misschien een beetje extra wetlook/glans te creëren. Deze glaze top je dan weer af met een wax.

Echter ben ik van mening dat je in dit geval ook een lekkere vette wax kan aanbrengen welke dan ook wat verhulling/wetlook kan creëren. (Bijv. met de genoemde 915)

Misschien een sample-flesje glaze (Poorboys World - Black Hole) om te kijken wat het voor je lak kan doen en anders gewoon iets als de 915 aanbrengen. (Standtijd kan je toch wel rekken met "boostende" producten, zoals shampoos/detailingsprays met wax erin, spraywax-en-sealants, wetcoats, etc)

Uiteraard alvorens je lak dusdanig aanraken (glazen/waxen) de voorgaande stappen doen; Wassen, reinigen en kleien. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Tom Witters
Welkom Tom,

Ik heb bovenstaande tips ook opgevolgd en de oogopslag krijgt daarmee echt een "lift". Ik gebruik daarbij de collinite 845, dus de 915 zal het nog meer tillen op die donkere kleur.

Kleine nuance hierbij is dat ik mijn lak niet durfde te bestempelen als "in goede staat", maar zelfs dan valt er dus meer uit te halen. Ik heb geen polishing cleaner gebruikt, maar wel klei, ontijzeraar en her en der wat teer- en harsplekken aangepakt met speciale middelen. Oppervlakkig is die hiermee 'schoon' geworden. De glaze geeft vervolgens verdieping en verfijning (maskeren) aan de donkere kleur en de wax geeft een mooie effect.

Maar eerst goed wassen (stop het verval) en daarbij dieper reinigen als blijkt dat het oppervlak toch niet zo schoon is als je dacht. Teer, hars, industriële fallout, vliegroest etc. etc. Het één zie je direct, het ander voel je juist. Hoe schoner het is hoe beter de laatste producten hun werk kunnen doen.

Als je lak in goede staat is, dan zou ik de cleaner lekker achterwege laten en de moeite vooral steken in het opvolgen van bovenstaand advies. Heeft bij mij al een flink verschil gemaakt tot nu toe.

Op de vraag of je dit kan doen op je bestaande (wellicht zelfs summiere) waxlaag: ja, die gaat geheid naar de knoppen als je met ontijzeraar, teer- en harsverwijderaar en klei er overheen gaat.
 
  • Leuk
Reactions: Tom Witters
De combi Black Hole en de 845 bleef bij mij zonder boost tweeënhalve maand goed. Toen, na het enkeltje Spanje, vertoonde die wel echt verlies. Met een boost of twee tussendoor moet je één kwartaal toch wel redden, afhankelijk van je eigen gebruik.

Ter referentie: ik rij in deze tijd ongeveer 1700-2000km per maand.
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
Foam applicator o.i.d.. Ik doe het nu machinaal met de Scholl zwarte finishing pad. Dit geldt voor de glaze, zonder een polish. Er zijn natuurlijk all-in-ones maar ik heb de PB Black Hole.

Werkt net als een wax en breng je dus hetzelfde aan. "Incirkelen", laten hazen, buffen. De glaze van PB werkt in ieder geval super makkelijk, met andere heb ik geen ervaring.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Tom Witters
ik zou gaan voor de Collinite 915. Volg de tips in de reviews echter goed op. Dat wil zeggen; verwerk dit per paneel en zet hem dun op. Echt dun.. op zwart metallic geeft het een zeer fraaie diepe glans, waar het hoge carnaubagehalte nog eens veel warmte toevoegt aan de kleur. De wax blijft erg goed zitten, zeker 4 maanden bij goeie prep. (klei en polish). Laat de wax niet langer dan een paar minuten zitten. Ik zeg je heel eerlijk, ik heb ook met Meguiars, Fusso en andere merken gewerkt maar dit is echt beregoed. Als je eenmaal met de 915 gewend bent te werken is de glans maar vooral de bescherming een feest. (Ik had met Fusso allemaal gedoe met hologrammen en wolken in de lak. Als je de Colli dun opzet en per paneel uitpoetst; nooit problemen mee gehad.
 
  • Leuk
Reactions: Tom Witters
Welkom op het forum!

Begin bij het begin; een goed was-arsenaal. Allemaal leuk die mooie spulletjes voor glans en bescherming, maar verkeerd wassen is funest. ;)

Als de lak nog in goede staat is (op wat swirls en dergelijke na) zou je kunnen kiezen voor een glaze om deze defecten te verhullen en misschien een beetje extra wetlook/glans te creëren. Deze glaze top je dan weer af met een wax.

Echter ben ik van mening dat je in dit geval ook een lekkere vette wax kan aanbrengen welke dan ook wat verhulling/wetlook kan creëren. (Bijv. met de genoemde 915)

Misschien een sample-flesje glaze (Poorboys World - Black Hole) om te kijken wat het voor je lak kan doen en anders gewoon iets als de 915 aanbrengen. (Standtijd kan je toch wel rekken met "boostende" producten, zoals shampoos/detailingsprays met wax erin, spraywax-en-sealants, wetcoats, etc)

Uiteraard alvorens je lak dusdanig aanraken (glazen/waxen) de voorgaande stappen doen; Wassen, reinigen en kleien. ;)

Bedankt!

Het wasproces verloopt de laatste tijd volgens de regels, denk ik: eerst hogedrukreiniger, gevolgd door de eigenlijke wasbeurt met mitt en kwaliteitsshampoo. Drogen doe ik met een Meguiars handdoek. Enkele weken geleden is de wagen ook gekleid. Misschien is er tijdens dat laatste wat verkeerd gelopen wat het - minstens in mijn ogen - gebrek aan echt diepe glans kan verklaren; aangezien ze me op het hart hadden gedrukt dat de lak tijdens het kleien op geen enkel moment droog mocht staan heb ik er een hele bus Autoglym Rapid Detailer doorgejaagd en toen had ik nog meer dan een kwart auto te gaan. Paneel per paneel gekleid en telkens met de tuinslang afgespoeld. Oververzadigd? Hoe dan ook; de lak voelt wel boterzacht aan nu...

Recensies over de Black Hole zijn allemaal lovend, dus die wordt het sowieso. Bedankt voor de tip! Over de Collinite 915 heb ik nog m'n twijfels aangezien deze blijkbaar súper dun moet aangebracht worden en dit mijn eerste experiment met een vaste wax wordt.
 
Welkom Tom,

Ik heb bovenstaande tips ook opgevolgd en de oogopslag krijgt daarmee echt een "lift". Ik gebruik daarbij de collinite 845, dus de 915 zal het nog meer tillen op die donkere kleur.

Kleine nuance hierbij is dat ik mijn lak niet durfde te bestempelen als "in goede staat", maar zelfs dan valt er dus meer uit te halen. Ik heb geen polishing cleaner gebruikt, maar wel klei, ontijzeraar en her en der wat teer- en harsplekken aangepakt met speciale middelen. Oppervlakkig is die hiermee 'schoon' geworden. De glaze geeft vervolgens verdieping en verfijning (maskeren) aan de donkere kleur en de wax geeft een mooie effect.

Maar eerst goed wassen (stop het verval) en daarbij dieper reinigen als blijkt dat het oppervlak toch niet zo schoon is als je dacht. Teer, hars, industriële fallout, vliegroest etc. etc. Het één zie je direct, het ander voel je juist. Hoe schoner het is hoe beter de laatste producten hun werk kunnen doen.

Als je lak in goede staat is, dan zou ik de cleaner lekker achterwege laten en de moeite vooral steken in het opvolgen van bovenstaand advies. Heeft bij mij al een flink verschil gemaakt tot nu toe.

Op de vraag of je dit kan doen op je bestaande (wellicht zelfs summiere) waxlaag: ja, die gaat geheid naar de knoppen als je met ontijzeraar, teer- en harsverwijderaar en klei er overheen gaat.

Merci RoCo!

De wagen is heel recent gekleid en ik had ook begrepen dat je hier niet mee moet overdrijven. Aangezien er sinds het kleien hier en daar weer een zwart 'tikje' op de lak zit; eventueel een product genre Magma van Autoglym gebruiken, alvorens de glaze aan te brengen?
 
ik zou gaan voor de Collinite 915. Volg de tips in de reviews echter goed op. Dat wil zeggen; verwerk dit per paneel en zet hem dun op. Echt dun.. op zwart metallic geeft het een zeer fraaie diepe glans, waar het hoge carnaubagehalte nog eens veel warmte toevoegt aan de kleur. De wax blijft erg goed zitten, zeker 4 maanden bij goeie prep. (klei en polish). Laat de wax niet langer dan een paar minuten zitten. Ik zeg je heel eerlijk, ik heb ook met Meguiars, Fusso en andere merken gewerkt maar dit is echt beregoed. Als je eenmaal met de 915 gewend bent te werken is de glans maar vooral de bescherming een feest. (Ik had met Fusso allemaal gedoe met hologrammen en wolken in de lak. Als je de Colli dun opzet en per paneel uitpoetst; nooit problemen mee gehad.

't Schijnt inderdaad een toppertje te zijn, maar het is dat superdun opzetten waar ik, eerlijk gezegd, een beetje bang van ben. Minder Foolproof dan pakweg Meguiars Ultimate Liquid :) Ik veronderstel dat 'dun opbrengen' betekent dat je om te beginnen zo weinig mogelijk wax op je pad neemt > een veeg of 2 door de pot, bv?
 
Ik ben een behoorlijk wax-noob en de Collinites zijn juist daarom tot op heden mijn favoriet. Als de temperatuur (buiten) het toelaat, wax ik grotendeels van een auto en doe dan bij het tweede paneel een swipetestje op het eerst gewaxte paneel. Nog niet klaar om af te nemen? ... Derde paneel gaan waxen, etc. Meestal kan ik dus veel van de auto waxen alvorens het eerste paneel een schone swipetest laat zien. ;)

Elke wax smeer je mooi dun. De Collinites zijn in mijn ervaring juist vrij vergeeflijk als je te dik smeert. Maja, het probleem ligt dan ook niet bij de wax, maar bij de smeerdert ervan. :p

Ik heb alle drie de populaire Collinites gebruikt (845/476S/915) in alle seizoenen en vrijwel nooit geen problemen ondervonden. (Soms smeer je te dik op een lichte kleur lak omdat je het slecht ziet, soms is het toch warmer/kouder dan je denkt, etc)


"Dun smeren" betekent simpelweg dat je de wax blijft uitsmeren c.q. verdelen en je een bijna onzichtbaar laagje achterlaat. Er hecht maer een minuscuul laagje wax aan de lak, dikke lagen moeten langer "drogen" en overtollige wax neem je af met je doeken. ;)
- De pad stempel ik in de pot en draai een rondje om de wax mooi dekkend op de pad te krijgen.
- Begin midden op een paneel en maak zonder teveel druk kleine cirkels, uitwaaierend naar de randen van het paneel. Alles goed raken en blijven verdelen.
- Als je een dikke waas ziet, dan is het vaak te dik en dan begin ik op het naastgelegen paneel totdat de pad bijna geen wax meer afgeeft.
- Ga terug naar het vorige paneel en verdeel dan opnieuw wat tot het laagje mooi dun is.
- Etc.
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
De Colllinite laat zich daar gemakkelijk in corrigeren; dat wil zeggen smeer je de 915 te dik en krijg je onverhoopt toch een waxhologram; opnieuw waxen en meteen uitsmeren volstaat om deze weg te poetsen. Verder is een veeg in de pot per paneel echt genoeg en uiteindelijk zul je merken dat het padje verzadigd raakt en je NOG minder nodig hebt; luseen dikke laag is gewoon zonde van het product, droogt op naar stof. Ik weet het 47 euro is veel geld maar je doet oneindig lang met zo’n pot. Maar zolang je per paneel werkt kan er eigenlijk bijna niets mis gaan. Ik heb er in het begin ook even mee gestoeid maar de bescherming en standtijd van 915 heb ik alleen bij de Fusso gezien en die vind ik niet fijn werken. Meguiars haalt dit niveau niet qua pantser en standtijd, de NXT en Gold Class althans niet vind ik.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik ben een behoorlijk wax-noob en de Collinites zijn juist daarom tot op heden mijn favoriet. Als de temperatuur (buiten) het toelaat, wax ik grotendeels van een auto en doe dan bij het tweede paneel een swipetestje op het eerst gewaxte paneel. Nog niet klaar om af te nemen? ... Derde paneel gaan waxen, etc. Meestal kan ik dus veel van de auto waxen alvorens het eerste paneel een schone swipetest laat zien. ;)

Elke wax smeer je mooi dun. De Collinites zijn in mijn ervaring juist vrij vergeeflijk als je te dik smeert. Maja, het probleem ligt dan ook niet bij de wax, maar bij de smeerdert ervan. :p

Ik heb alle drie de populaire Collinites gebruikt (845/476S/915) in alle seizoenen en vrijwel nooit geen problemen ondervonden. (Soms smeer je te dik op een lichte kleur lak omdat je het slecht ziet, soms is het toch warmer/kouder dan je denkt, etc)


"Dun smeren" betekent simpelweg dat je de wax blijft uitsmeren c.q. verdelen en je een bijna onzichtbaar laagje achterlaat. Er hecht maer een minuscuul laagje wax aan de lak, dikke lagen moeten langer "drogen" en overtollige wax neem je af met je doeken. ;)
- De pad stempel ik in de pot en draai een rondje om de wax mooi dekkend op de pad te krijgen.
- Begin midden op een paneel en maak zonder teveel druk kleine cirkels, uitwaaierend naar de randen van het paneel. Alles goed raken en blijven verdelen.
- Als je een dikke waas ziet, dan is het vaak te dik en dan begin ik op het naastgelegen paneel totdat de pad bijna geen wax meer afgeeft.
- Ga terug naar het vorige paneel en verdeel dan opnieuw wat tot het laagje mooi dun is.
- Etc.
Ik ben een behoorlijk wax-noob en de Collinites zijn juist daarom tot op heden mijn favoriet. Als de temperatuur (buiten) het toelaat, wax ik grotendeels van een auto en doe dan bij het tweede paneel een swipetestje op het eerst gewaxte paneel. Nog niet klaar om af te nemen? ... Derde paneel gaan waxen, etc. Meestal kan ik dus veel van de auto waxen alvorens het eerste paneel een schone swipetest laat zien. ;)

Elke wax smeer je mooi dun. De Collinites zijn in mijn ervaring juist vrij vergeeflijk als je te dik smeert. Maja, het probleem ligt dan ook niet bij de wax, maar bij de smeerdert ervan. :p

Ik heb alle drie de populaire Collinites gebruikt (845/476S/915) in alle seizoenen en vrijwel nooit geen problemen ondervonden. (Soms smeer je te dik op een lichte kleur lak omdat je het slecht ziet, soms is het toch warmer/kouder dan je denkt, etc)


"Dun smeren" betekent simpelweg dat je de wax blijft uitsmeren c.q. verdelen en je een bijna onzichtbaar laagje achterlaat. Er hecht maer een minuscuul laagje wax aan de lak, dikke lagen moeten langer "drogen" en overtollige wax neem je af met je doeken. ;)
- De pad stempel ik in de pot en draai een rondje om de wax mooi dekkend op de pad te krijgen.
- Begin midden op een paneel en maak zonder teveel druk kleine cirkels, uitwaaierend naar de randen van het paneel. Alles goed raken en blijven verdelen.
- Als je een dikke waas ziet, dan is het vaak te dik en dan begin ik op het naastgelegen paneel totdat de pad bijna geen wax meer afgeeft.
- Ga terug naar het vorige paneel en verdeel dan opnieuw wat tot het laagje mooi dun is.
- Etc.

OK, zoals jij het beschrijft is de Collinite 915 dus niet onmogelijk voor een beginner :) Bedankt voor het uitgebreide stappenplan ook! Wat ik me ook afvraag; geeft elke wax, en dus ook de 915, een wetlook als resultaat? Ik rijd met een redelijk klassiek model (E-break) en ben er nog niet helemaal uit af ik helemaal fan ben van dat spiegeleffect. Redelijk hard en koud, en het klein beetje metallic dat er in mijn lak zit is enkel zichtbaar van dichtbij en onder een bepaalde hoek. Zijn er andere finishes mogelijk? En zo ja, welke wax of combinatie glaze/wax past het best bij welke finish?
 
Laten we voorop stellen dat een wax alleen de kers op de taart is. De voorbereiding is 90% van je resultaat. ;)

Er zijn verschillende VELE waxen en allemaal doen ze hun eigen ding. Je kan dan de boel wat overzichtelijker maken door ze in categorieën te plaatsen, zoals in de basis; Natuurlijke wax, synthetische wax, hybride.

- Een natuurlijke wax noem ik veelal een "vette wax" omdat hier veelal carnauba in zit of andere oliën; Wetlook/diepere kleur, kort en krachtige werking.
- Synthetische wax noem ik eerder een sealant en hier zitten veelal polymeren en dergelijken in; Langere standtijd, wat minder looks.
- Hybrides hebben dan van beide wat in huis.
- En dan zijn en nog waxen met Si02 en andere fratsen. :p

Om bij Collinite te blijven als voorbeeld;

De 476S gebruikt men veelal als winterwax; Iets minder looks op donkere kleuren, maar een wat langere standtijd.
De 845 is een vloeibare wax en gebruikt men veelal om machinaal te waxen. Deze wax gaf in mijn ervaring wat meer een glasachtige-glans.
De 915 is dus een "vettere" wax en deze gebruikt men veelal op donkere kleuren. De kleur wordt dan nét wat warmer.


Nogmaals - Je resultaat zit in de voorbereiding en niet perse de wax. ;) Je gaat geen immense verschillen zien tussen verschillende waxen.
 
@Tom Witters ,als de lak eenmaal netjes gepolijst is dan is dat ook gelijk de basis qua looks voor het eindresultaat.
Focus jezelf op de voorbereiding/polijsten/cleanen van de lak want daar kun je het meeste resultaat behalen en top de lak af met bv collinite 476 (hufterproof en geen fratsen).
 
  • Leuk
Reactions: Tom Witters
Laten we voorop stellen dat een wax alleen de kers op de taart is. De voorbereiding is 90% van je resultaat. ;)

Er zijn verschillende VELE waxen en allemaal doen ze hun eigen ding. Je kan dan de boel wat overzichtelijker maken door ze in categorieën te plaatsen, zoals in de basis; Natuurlijke wax, synthetische wax, hybride.

- Een natuurlijke wax noem ik veelal een "vette wax" omdat hier veelal carnauba in zit of andere oliën; Wetlook/diepere kleur, kort en krachtige werking.
- Synthetische wax noem ik eerder een sealant en hier zitten veelal polymeren en dergelijken in; Langere standtijd, wat minder looks.
- Hybrides hebben dan van beide wat in huis.
- En dan zijn en nog waxen met Si02 en andere fratsen. :p

Om bij Collinite te blijven als voorbeeld;

De 476S gebruikt men veelal als winterwax; Iets minder looks op donkere kleuren, maar een wat langere standtijd.
De 845 is een vloeibare wax en gebruikt men veelal om machinaal te waxen. Deze wax gaf in mijn ervaring wat meer een glasachtige-glans.
De 915 is dus een "vettere" wax en deze gebruikt men veelal op donkere kleuren. De kleur wordt dan nét wat warmer.


Nogmaals - Je resultaat zit in de voorbereiding en niet perse de wax. ;) Je gaat geen immense verschillen zien tussen verschillende waxen.

Het echte polishen moet nog even wachten (zoals gezegd; iets meer ervaring opdoen en dan met een DA). De wagen is recent gekleid, volgende stappen worden dus de Monello non-ferro, PB Black Hole en de Collinite 915 (bestelling geplaatst :))

Om misverstanden en erger te vermijden: die Monello non-ferro mag toch zeker op de lak gebruikt worden?

Opnieuw erg bedankt voor alle goede tips en omstandige uitleg!
 
Ja:

Monello Non-Ferro is een pH-neutrale reiniger voor het veilig en effectief verwijderen van remstof en vliegroest. Geschikt voor alle oppervlakken, inclusief matte lakken en car wraps.
 
  • Leuk
Reactions: Tom Witters