• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poolse detail- 1964 Mercedes 220 SE Coupé

Frans

Detailing guru
8 mei 2011
1.005
140
Een korte introductie is wellicht op zijn plaats, want niemand zal anders begrijpen waarom ik een wagen in Polen heb gedetailed.
Het begon allemaal jaren geleden op het Kreidlerforum, waar iemand uit Polen advies zocht omtrent de restauratie van een 64'er Kreidler (de zgn eitank).
Ik had zelf kort geleden daarvoor een Nederlandse eitank gerestaureerd en omdat het forum geen Engelstalig gedeelte had, heb ik toen de persoon verder geholpen via email.

Mijn (ex) gerestaureerde eitank:
file.php?id=16886.jpg


Affijn, daarna de regelmatige "how's life" contacten met hem gehad.
Hij is nog een keer met zijn gezin een paar dagen in Leiden geweest, waar ik o.a. hun de omgeving heb laten zien in een gehuurde sloep.
Vorig jaar is hij nog alleen met het vliegtuig naar Nederland gekomen, om een door mij op Marktplaats gespotte verzameling op te halen.
Ik heb hem toen rondgereden, tensamen bij mij thuis de modellen in zijn koffer gepakt, wat gegeten etc.
Hij waardeerde dit zodanig, dat hij erop stond dat ik het jaar erop naar Polen zou komen om een jaarlijkse door hem georganiseerd oldtimer Mercedes meeting mee te maken.

We hebben toen de afspraak gemaakt, dat ik van donderdag tm maandag er zou verblijven.
Omdat ik wist dat hij het op de vrijdag het veel te druk zou hebben om mij te vermaken, heb ik hem toen aangeboden om op die vrijdag zijn 1964 Mercedes 220 SE Coupé te detailen.
Ik heb vantevoren het e.e.a. aan detailproducten opgestuurd en de machines en wat andere detail items in mijn koffer meegenomen.

Afgelopen weekend was het zover, na een donderdagavond bij hem aangekomen te zijn, de dag erop al vroeg aan de slag gegaan.
De auto was een jaar of 15 geleden gerestaureerd en buiten dat dit zich liet zien, was het ook niet een echt perfecte restauratie geweest.
De lakdiktemeter bracht verscheidene aandachtsplekken aan het licht, waar er behoorlijk veel plamuur was gebruikt.
Op sommige van die plekken, was zelfs (zichtbaar) onder de lak, de plamuur ingescheurd en er was dus voorzichtigheid geboden.
Verder was de laklaag behoorlijk gehavend, krassen, swirls etc.
Ik wist al dat ik zou moeten berusten in een resultaat, wat rondom de 70% correctie zou liggen.
Hoger zou kunnen (100% was echter bij lange niet haalbaar), maar daar ontbrak me zowel de tijd als de middellen voor, ondanks dat ik voor een behoorlijk uitgebreid assortiment gezorgd had.

Genoeg gepraat, aan de slag!

Gebruikte middelen:
Zymöl Auto Bath
DDJ Born Slippy
DDJ Grey Clay Putty
Scholl Concepts S3
Scholl Concepts S17
Scholl Concepts S40
GC Hex Logic Pads
PB Black Hole
Zymöl Destiny
DDJ Clearly Menthol
Smart Dressing (rubbers)
Zymöl Metal
Zymöl Tyre

Flex 3401
Flex 3403 en spot pads, voor de moeilijk bereikbare plaatsen.

Eerst de wagen gewassen en gekleid.
Vervuiling was er bijna niet aanwezig, de wagen was al onlangs gewassen en staat verder eigenlijk altijd binnen.

clayed.jpg


Het was een bewolkte dag, dus de lakbeschadigingen waren buiten wat minder zichtbaar.
Echter binnen onder het kunstlicht, was het een heel ander verhaal.

swirls1.jpg


swirls-trunk.jpg


Als eerste met de motorkap begonnen, op onderstaande foto, heb ik de kant van de muur gepolijst.
Begonnen met de S3 op oranje hex logic pad en afgebouwd met S17 en S40 op groen.

detail1.jpg


En vervolgens ook de andere kant aangepakt;

detail2.jpg


Daarna, het dak, de zijkanten en de kofferbak op dezelfde manier aangepakt.
Een foto van de kofferbak, laat duidelijk zien met welk resultaat ik zou moeten leven;

detail-trunk.jpg


Een hele verbetering, maar diepere krassen waren (weliswaar minder zichtbaar) nog steeds aanwezig.

In de tussentijd was de eigenaar weer thuisgekomen, blij verrast met het resultaat.
Hij wilde graag aan de andere wagens, die ook mee zouden rijden, zelf wat doen om ze toonbaar te maken.
De Mercedes G klasse, was al gewassen en daar heeft hij alleen nog de puntjes op de i bij gezet, met de Smart dressing, Black Wow en de Zymöl Tyre.
Voor de 911, heb ik hem even een korte cursus "hoe was ik mijn auto" gegeven, waarna hij vol overgave aan de slag is gegaan;

porsche-m.jpg


Onderwijl ben ik weer verder gegaan, met het klassieke schatje (blijft een mooi model).
Het polijsten was achter de rug, volgende stappen waren de glaze en de was.
Ik heb om diverse redenen voor de glaze stap gekozen;
1) Om achtergebleven krassen deels te maskeren.
3) Extra glans.
2) De wagen staat altijd binnen wanneer hij niet gebruikt wordt, dus een vermindering van standtijd is eigenlijk niet zo tersprake.

Na de was stap;

waxed.jpg


Vervolgens tot diep in de avond bezig geweest, met het metaal/chrome, de wielen en de ramen.
Ondanks de concessies, was het resultaat zeer toonbaar.
De wagen stond heerlijk te blinken op de meeting (we waren als eerste aanwezig, zoals een organisator betaamt);

finished1.jpg


finished2.jpg


Hij kreeg van sommige bekenden zelfs de vraag of hij de auto had laten ovrspuiten, wat toch een groot compliment is.

--------------------------------

Nog wat afsluitende plaatjes en info om het verhaal compleet te maken.

De wagen waarmee ik mocht deelnemen;

merc-g-1.jpg


merc-g-2.jpg


Een leuk speeltje van m'n Poolse kameraad, die naast de aanwezige politie begeleiding werd ingezet als verkeersregelaar;

kubel-2.jpg


kubel-1.jpg


En voor mij de Best Of Show, van de meeting;

bos.jpg


De restauratie was kort geleden afgerond en dit was pas de tweede meeting waar hij te zien was.

En wat video's van de meeting;



--
 
Mooie detail Frans op een schitterende auto. Wat een prachtig model en dito kleur.
Je hebt een leuk contact opgebouwd met je Poolse kameraad.
 
erg mooi resultaat....en ze zijn daar in Polen inmiddels ook goed voorzien van mooie auto's zie ik :)^
 
Ziet er goed uit zeg :)^ ! Beetje overdreven om bij de foto van de motorkap aan te geven welke kant je al gehad had :-" ... wat een verschil ongelofelijk!
 
Tnx all. :)^

Voor mij was het de eerste keer dat ik in Polen was.
Ik ben er zonder vooroordelen naar toe gegaan, maar je hebt toch bewust in je achterhoofd dat er niet zo lang geleden nog communistisch regiem heerste.
Het land heeft me positief gezien verrast, het is ongelooflijk wat voor een economische groei het heeft meegemaakt in zo'n korte periode.
De taal was verder niet echt een probleem, want redelijk veel Polen beheersen gewoon het Engels.
Aan de gastvrijheid mankeert er ook niets.
Zo was er op zaterdagavond een groot feest en werd ik bij bijna elke tafel waar ik langs liep, door wildvreemden uitgenodigd om een glaasje Wodka mee te drinken. :glaasje
 
Ik lees het nu pas terug.
Wat een goede detail en een leuk verhaal erbij.
Ben je nog steeds actief met het detailen?