• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Porsche 911 – MY1988 – Zwart – Dtld by Aficior

Aficior

Detailing guru
Tester of Bling
10 jun 2009
3.675
193
60
Haarlemmermeer
PorscheLogo-04.jpg


Porsche Carrera Zwart (23 jaar oud)

Een uitdagende detail.


Zoals Porsche kenners weten:
Een Porsche wordt nooit oud;
Een Porsche krijgt een nieuwe eigenaar…

Enige tijd geleden werd ik benaderd door een vriend die mij vroeg of er eer te behalen viel aan een Zwarte Porsche die hij in zijn bezit had. Hij had in het verleden wel eens een auto aangeboden aan een poetser, maar was over dat resultaat niet bijzonder tevreden. De duurzaamheid van die lakcorrectie liet te wensen over. Of dat bij deze auto anders zou kunnen.

Doel: de auto zo mooi mogelijk maken en proberen dit te volbrengen in een tijdbestek van maximaal 3 dagen.

Om privacy redenen zou ik geen verslag maken van deze detail. Daarom ook dat ik niet veel foto’s gemaakt heb. Ik kan dus geen chronologisch fotoverslag erbij plaatsen van alle stappen. Na de stap Reinigen realiseerde ik mij dat ik niet eerder een lak had getroffen die in zo een onverzorgde staat verkeerde en besloot ik voor mijzelf toch wat foto’s te maken. Die heb ik hier toegevoegd aan het verslag. Deze foto’s waren bedoeld voor mijn vriend, opdat hij achteraf de progressie zou kunnen constateren aan de hand van de foto’s.

De auto was vooral niet door mijn vriend zo mishandeld. Dit kan volledig toegeschreven worden aan de vorige eigenaar.

Ik heb deze Show Off voorafgaand aan het plaatsen eerst aan mijn vriend aangeboden en hij had bij nader inzien geen bezwaar tegen plaatsing, voordat jullie zouden kunnen denken dat ik het vertrouwen van mijn vriend beschaam door het plaatsen van dit verslag.

Allereerst bij aankomst de auto grondig geïnspecteerd en de staat van de auto (zowel interieur als exterieur) in mij opgenomen. Ik identificeerde mos, resten polijstmiddel en verder redelijk veel vuil op de lak. De originele Fuchs velgen zagen er mooi mat uit (en dus niet glanzend, want dat hoort niet), maar waren erg vies en zagen er futloos uit. Het lederen interieur was keurig, maar na ongeveer 23 jaar zou het stoffen gedeelte wel een goede extractie beurt kunnen gebruiken. De totaalindruk van deze Porsche was dat het een onbekwaam verzorgde auto was.


P10201441024x0768Bewerkt.jpg

1 P1020144 1024x0768Bewerkt.jpg
Polijstresten en hele dunne wit uitgeslagen trims.

Dag 1.
Reinigen velgen, exterieur en interieur.

Velgen.
Als eerste de prachtig mooie Fuchs velgen gereinigd met Meguiar's All Purpose Cleaner (APC) in een verhouding van 1 op 10. De velgen zijn gemaakt van gesmeed aluminium (in de regel 30% lichter dan gegoten wielen) en dat aluminium (de velgrand) is deels onbeschermd. Zure reinigers zullen het aluminium aantasten. Liever dus veilig reinigen met verdunde APC.

Exterieur.
Reinigen.
De hele auto inclusief velgen in de Bilt-Hamber Auto-Foam aangelengd met Meguiar's APC en Poorboys World Super Slick & Suds gezet met gebruikmaking van de Autobrite Foam Kit Heavy Duty voor de Nilfisk Alto en even zijn werk laten doen.
Auto afgespoten en tevens met behulp van de Underbody Lans de onderzijde en de wielkuipen van de auto gereinigd.
Auto gewassen met een mix van Poorboys World Super Slick & Suds aangelengd met Meguiar's APC met behulp van de Cobra Blue Micro-Chenille Wash Mitt.
Na de auto zorgvuldig gewassen te hebben, de auto afgespoten en alle trims gereinigd met Meguiar's APC in een verhouding van 1 op 10, met behulp van de Meguiar's Triple Duty Detail Brush en Mothers Wax Detail Brushes.
Vooral de rubberen strip aan de voorzijde van de auto, tussen het kofferdeksel en de voorbumper intensief gereinigd. Een eerdere poetsbeurt had hier wit polijstresidu achtergelaten en dat was maar moeizaam te verwijderen. Verschillende malen met Meguiar's APC en Mothers Detail Brushes waren er voor nodig om het schoon te krijgen.
Na reiniging van de trims deze met de hoge drukreiniger afgespoeld en wederom de auto in de schuim gezet.
Afgespoten en nog een keer de auto gewassen met de hand.
Wederom afgespoten en pas toen had ik het idee dat de auto zo schoon als mogelijk was in dit stadium.
Auto in de garage gezet.

Kleien.
Auto gekleid met Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System in combinatie met Meguiar's Professional Last Touch Spray Detailer als glijmiddel. Klei werd zeer smoezelig, wat bevestigde dat er nog voldoende vervuiling vanaf kwam.
Na het kleien de auto weer naar buiten gereden en wederom in het hierboven beschreven schuimmengsel gezet, gevolgd door wederom zorgvuldig wassen, afspuiten en gedroogd met behulp van de Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel.
De lak was schoon.

Interieur.
Hierna heb ik het interieur met de extractor behandeld. Ik heb deze stap relatief vroeg uitgevoerd, opdat het interieur alle tijd zou krijgen om te drogen. Ik spray de te reinigen delen in met een mengsel van Meguiar's APC (niet de Plus) en ga er dan met de extractor overheen. De matten heb ik op deze wijze twee keer behandeld. Hierna een indruk van het extractor reservoir na de matten gedaan te hebben.


P10201781024x0768.jpg

2 P1020178 1024x0768.jpg
Extractor reservoir na de matten.

Het was trouwens erg warm in die periode, dus het interieur was de volgende morgen bij mijn aankomst al weer bijna droog, mede door het goed nadrogen met de extractor. Ik zuig met de extractor meestal na het reinigen nog wel een keer of twee - drie over de vochtige delen, opdat het vocht maximaal uit de bekleding wordt gezogen.

Hierna heb ik alle trims van de auto afgeplakt. Dat vroeg nog wel even wat aandacht.
Deze auto zit vol met allerlei dunne trims tussen de verschillende panelen. Deze dunne trims van ongeveer vier millimeter dik zijn wel af te plakken, maar dan bedek je meteen ook het andere paneel wat je ook wilt corrigeren.
Voorbeeld:

Voorbeeld-01.jpg

< Paneel A > < Dunne trim > < Paneel B >
(Tape is breder dan de dunne trim).​

Tijdens het lakcorrectie proces heb ik regelmatig tape moeten verwijderen en opnieuw moeten plakken, om te voorkomen dat ik een paneel niet volledig kon corrigeren.

Als laatste (het was al zeer laat in de avond) een testspot gemaakt op de motorkap en het linker voorscherm. Ik kwam na wat tests uit op Monello Mezzo in combinatie met een Lake Country Orange Low Profile Light Cutting 5.5 inch Foam Pad.
Ik had speciaal voor deze klus ook de Monello Kompressor Cutting Pad - 6inch - Geel aangeschaft, omdat ik hoopte hiermee wat tijdwinst te boeken, maar helaas vond ik het niet fijn werken op al die rondingen. Ook vond ik de Monello Inizio vervelend werken op die lak. Zal ongetwijfeld met de relatief hoge temperaturen te maken gehad hebben.

Na zeven uur voornamelijk reinigen was de kop er af.

Dag 2.
Lakcorrectie.
Het moment waarop ik mij altijd het meest verheug. De lakcorrectie. Het zou een lange dag worden.

Enige tijd geleden had ik een bijzonder mooie combinatie van Sealant en Wax gekocht voor een zwarte auto. Het betreft hier de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 en de Pinnacle Souveran Paste Wax. Deze twee producten stonden thuis al geruime tijd gebroederlijk te wachten op een klus als deze.

Als doel voor die dag gesteld dat de auto deze dag -voor het slapen gaan- in de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 zou zijn gezet. Hieronder een impressie van de lak, voor aanvang lakcorrectie.

P10201511024x0768.jpg

3 P1020151 1024x0768.jpg
Met de juiste belichting waren er voor het geoefende oog lakdefecten te bespeuren…


P10201521024x0768.jpg

4 P1020152 1024x0768.jpg
Rond de tankdop op linker voorscherm wat ‘lichte’ swirls.


P10201551024x0768.jpg

5 P1020155 1024x0768.jpg
Motorkap (achter) kon ook wel wat attentie gebruiken. Logo heb ik mogen verwijderen.


P10201571024x0768.jpg

6 P1020157 1024x0768.jpg
Rechter achterscherm.

P10201661024x0768.jpg

7 P1020166 1024x0768.jpg
Kofferdeksel (voorkant auto) + linker voorscherm + stukje tankdop. Bijna geen defecten…

P10201851024x0768.jpg

8 P1020185 1024x0768.jpg
Flinke kras op rechter achterscherm die ik volledig onzichtbaar heb kunnen corrigeren.


Zoals jullie hierboven kunnen zien waren er wel wat kleine lakdefectjes te vinden op deze lak. Anders gezegd, er was geen plek te vinden waar niet serieus gecorrigeerd diende te worden. Het leek wel een speciale Porsche Carrera SM uitvoering te betreffen. Waar SM staat voor Swirl Mania.

Gestart met het kofferdeksel. Tijdens het behandelen van het kofferdeksel met Monello Monello Mezzo in combinatie met een Lake Country Orange Low Profile Light Cutting 5.5 inch Foam Pad en de DAP-900 vond ik al werkende dat deze combinatie nog niet lekker genoeg werkte. Ik moest in ieder geval ieder paneel minimaal twee hits geven voor een mooi resultaat (en dat zou zo blijven), maar om de één of andere reden stofte de Mezzo mij tijdens het corrigeren te snel, ondanks dat ik mijn pad na iedere hit reinig in de Grit Guard Universal Pad Washer. Ook doe ik iedere keer alvorens polijstmiddel aan te brengen de pad licht in sprayen met Meguiar's Professional Last Touch Spray Detailer.

Ik had vrijdagavond al geëxperimenteerd met Poorboys World Super Swirl Remover 2 op de oranje pad, Monello Inizio op geel, maar ook dat werkte op die lak niet helemaal lekker. Zaterdagmorgen zonder hoge verwachtingen ook nog maar even de Menzerna Intensive Polish (lijkt op Monello Mezzo) gepakt en een testspot gedaan op oranje en tot mijn verbazing werkte dat heerlijk op deze lak en onder deze omstandigheden. Nog steeds diende ik iedere deel met twee hits te bewerken, maar het resultaat werd prachtig en het middel werkte vooral lekker lang door, zonder stoffig te worden. En die twee hits per paneel vond ik acceptabel. Liever in twee keer veilig corrigeren, dan in één keer het risico van teveel corrigeren.

Het bleek ook dat een deel van de auto was overgespoten. Dat merkte ik tijdens de lakcorrectie. Op de onderhavige delen was de lak vele malen harder en moest ik soms zelfs met vier hits corrigeren. Ik heb hier niet getest met een grover middel en of grovere pad. Relatief gezien heb ik aan die delen niet bijzonder veel extra tijd verloren.

Veel tijd kostte het vooral om telkens de vele trims opnieuw te beplakken. Alle trims inclusief het open dak heb ik vier keer opnieuw moeten beplakken tijdens het correctie proces.

Na de hele auto gecorrigeerd te hebben met Menzerna Intensive Polish en Lake Country Orange Low Profile Light Cutting 5.5 inch Foam Pad, heb ik de lak afgewerkt met Monello Finale en een Lake Country Green Low Profile Polishing/Finishing 5.5 inch Foam Pad. De Finale werkte heerlijk en de lak werd er nog mooier van.
Na ongeveer dertien uur corrigeren was ik echt super super (ja, twee keer super) tevreden met het resultaat en eigenlijk zelfs verbaasd dat ik zover was gekomen! De lak zag er werkelijk prachtig uit.

Aansluitend in de (inmiddels) nachtelijke uren samen met mijn vriend de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 aangebracht. Deze ongeveer 40 minuten laten hazen (swipe test), alvorens deze weer af te nemen met een Poorboys World Deluxe Mega Towel - Groen – 39 x 39cm. Daarna de hele auto nagewreven met een nieuwe Poorboys World Deluxe Mega Towel - Groen – 39 x 39cm. Hierna zouden zowel de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 als ondergetekende 12-uur zou mogen curen (rusten).

Dag 3.
Laatste dag. De lak zag er al prachtig uit en ik was benieuwd hoe de lak eruit zou gaan zien na een behandeling met Pinnacle Souveran Paste Wax. Ik kon haast niet wachten. Zou het nog wat toevoegen?
Omdat ik dus ècht niet kon wachten, de auto meteen na aankomst afgenomen met een Cobra Supreme 530 Microfiber Towel, 16 x 16 inches. De auto had binnen gestaan, dus voor de zekerheid wel het mogelijke stof afgenomen. Vervolgens de motorkap (achterzijde auto) in de Pinnacle Souveran Paste Wax te zetten. Wat werkt dat product lekker zeg! Opbrengen met de meegeleverde Pinnacle Foam Wax Applicator. (Pad bij aanvang 1 x klein spraytje gegeven met Meguiar's Professional Last Touch Spray Detailer). Ik heb de wax ongeveer vijf minuutjes laten zitten (product hoeft niet te hazen) en toen afgenomen met de meegeleverde Cobra Gold Plush Jr. Microfiber Towel. Daarna het schone paneel nog een keertje nagewreven met de Cobra Shamrock 750 Microfiber Towel. Wat een heerlijke uitstraling.

Met mijn vriend had ik het al verschillende malen gehad over de Fuchs velgen. Die velgen zijn blijkbaar heel bijzonder en mijn vriend kon niet genoeg benadrukken dat die velgen een mat effect dienden te behouden. Het was misschien maar beter dat ik er vanaf zou blijven, want die dingen zijn ook nog eens peperduur. Terechte bezorgdheid, want vaak genoeg zie je deze auto’s rond rijden met glanzend gepolijste velgen en dat is niet origineel. (Tenzij je glanzend mooi vindt natuurlijk).

Mij persoonlijk irriteerden die velgen vreselijk. De auto begon er steeds mooier en sexier uit te zien, maar de velgen pasten daar totaal niet bij.

De auto was inmiddels door mijn inspanningen verworden tot een prachtige en woest aantrekkelijke in zwart gehulde sexie vrouw waarvoor zowel vrouwen als mannen bewonderend hun hoofd zouden draaien, om dan bij nader inzien te moeten constateren dat deze adembenemend mooie vrouw op afgetrapte schoenen zou lopen. Dat kon dus gewoon niet…

Op een oude aanwezige Fuchs velg zeer voorzichtig met de hand een klein stukje gereinigd met Poorboys World Professional Polish (chemische polish zonder schuurkorrel) in combinatie met een Wolfgang wax schuimpad. Daar knapte die oude velg zienderogen van op, maar helaas verdween toch ook (hoe voorzichtig ik ook te werk ging) een beetje het matte effect. Dat was dus niet de oplossing. Daarna op deze oude niet gereinigde velg een beetje zuurvrije vaseline opgebracht op zowel het matte gespoten gedeelte als op het matte blank metalen gedeelte en deze na het opbrengen weer afgenomen met een Cobra Mango Breeze Microfiber Towel.
YES! Dit was het! De velg werd er prachtig door en bleef mat en zou nu perfect passen bij de sexie dame.

Met de Poorboys World Professional Polish zou ik nog wel eens willen experimenteren op die velgen, want ik realiseer mij achteraf dat ik die oude velg niet eerst grondig gereinigd heb alvorens deze met Professional Polish te reinigen. Mogelijk dat de velg al een beetje glom onder het vuil, maar dat hoop ik nog eens te kunnen testen. Je kunt dit product tenslotte ook perfect gebruiken voor mat gespoten of mat gewrapte auto’s.

Mijn vriend heeft daarop alle vier de velgen gedemonteerd en ze stuk voor stuk minutieus gereinigd met Meguiar’s APC, mijn velgenborstel en later zelfs mijn Mothers detail borstels. Alle velgen zijn daarna door mijn vriend in de zuurvrije vaseline gezet en weer afgenomen met de Cobra Mango Breeze Microfiber Towel. De banden zijn daarna behandeld met Poorboys World - Bold N Bright Tire Dressing en daarna weer gemonteerd onder de auto. Adembenemend resultaat.

In de tussentijd ben ik verder gegaan met het aanbrengen van de Pinnacle Souveran Paste Wax op de auto. Telkens per twee panelen opgebracht en dan afgenomen met de Cobra Gold Plush Jr. Microfiber Towel.
Toen de hele auto gewaxed en afgenomen was, de Cobra Shamrock 750 Microfiber Towel ter hand genomen en de hele auto nog eens goed na gewreven.

Als laatste de ramen. Binnen en buiten gereinigd met Meguiar's Professional Glass Cleaner met behulp van die o zo handige Glass Master Pro. Afgenomen en gedroogd met een Cobra Mango Breeze Microfiber Towel. Daarna de ramen binnen en buiten in de Poorboys World EXP, behalve de voorruit. Het hele interieur afgenomen met APC en wederom een schone Cobra Mango Breeze Microfiber Towel. Kunststof gevoed met Poorboys World Natural Look Dressing en het leer gevoed met Poorboys World Leather Stuff. Daarna afgenomen met een Poorboys World Deluxe Mega Towel - Groen – 39 x 39cm.

De lip aan de voorzijde van de auto tussen de kofferdeksel en de voorbumper in de Black Wow gezet. Deze was niet helemaal fris zwart meer door een eerdere poetsbeurt. Tijdens de stap Reinigen had ik deze al zeer grondig aangepakt, maar voeden met Black Wow deed de trim goed.

Ik ben overduidelijk geen fotograaf, maar hieronder een aantal foto’s van het behaalde resultaat. Helaas waaide het die zondag flink, waardoor er binnen enkele ogenblikken na het naar buiten rijden enorm veel stof en andere rotzooi op de lak waaide. De auto heeft denk ik maar tien minuten buiten gestaan in totaal. Maar als het goed is kun je door het stof wat er op gewaaid is zien dat er geen enkele kras of swirl meer waarneembaar is op de auto en dat de lak er prachtig uit ziet.

Na de foto’s en het weer naar binnen rijden hebben we de auto voorzichtig afgenomen met een schone Cobra Supreme 530 Microfiber Towel, 16 x 16 inches, alvorens de auto te bedekken met een passende hoes.

P10202011024x0768.jpg

9 P1020201 1024x0768.jpg


P10202021024x0768.jpg

10 P1020202 1024x0768.jpg
Er waaide meteen allerlei airborne rotzooi op.

P10202031024x0768.jpg

11 P1020203 1024x0768.jpg
Nicknameless. Geen swirls of krassen meer.

P10202051024x0768.jpg

12 P1020205 1024x0768.jpg
Glans zonder swirls.


P10202061024x0768.jpg

13 P1020206 1024x0768.jpg


P10202081024x0768.jpg

14 P1020208 1024x0768.jpg
Veel stof, maar geen kras/swirl meer te vinden.


P10202111024x0768.jpg

15 P1020211 1024x0768.jpg


P10202151024x0768.jpg

16 P1020215 1024x0768.jpg
En een Fuchs velg zoals deze er hoort uit te zien. Afdekplaatje in het hart wordt mogelijk nog vervangen door nieuw. Zie nu op de foto dat er wat op de remklauw zit, maar daar ben ik niet aan geweest. Is mij even niet duidelijk wat dat is.

Bedankt voor het lezen en de (mogelijk) kritische tips die ik met belangstelling tegemoet zie.

Tot een volgende keer,
Aficior

Edit 31-07-2012:
Even op Photoucket mijn foto's opnieuw gerangschikt, waardoor helaas de links aangepast werden. (Nog best veel werk)
Uniforme naamgeving onderwerpen.
Tevens een lijstje met andere details van mijn hand.
IN DE MAAK
 
Knap gedaan hoor! Veel werk geweest maar een schitterend resultaat op een prachtige, tijdloze auto! :)^
 
Dit is een prachtige show off! Zeer informatief, mooie foto's en write up! Zeer mooi resultaat behaald, erg gave wagen. Remschijven zijn wel erg ingesleten!
 
Netje RJ....mooie tips too,heb ook binnenkort een porsche te doen,wil niet zeggen dezelfde lak maar wel nuttige informatie kan ik hieruit halen!!!
 
mooie show off, veel mooie producten gebruikt.
enkele ken ik nog niet zo goed, bv de doeken van cobra en de Pinnacle Souveran Paste Wax.
 
Gaaf project en wat een geweldig resultaat op dit elfje!:)^ Dat mag ook wel na al je geinvesteerde uren, jeetje wat veel! Wat ik mij afvraag: heb je langzaam gewerkt of vergde het echt zoveel aandacht/tijd.
Hoeveel productieve uren heb je er over gedaan?
 
Zeer knappe correctie 8-()) ! Hij is zeer duidelijk opgeknapt!

Ook zeer knappe, volledige review. Zeer leuk en interessant om te lezen :)^ .
 
Mooi verslag, leest lekker weg en ook nog eens een indrukwekkende afsluiter...die velgen zien er knap uit zeg, ik snap precies wat je vriend bedoeld :)
 
Heel mooi en mooi verslag (al moet ik wel eerlijk toegeven dat ik na een groot deel van de tekst gelezen te hebben naar beneden gescrold ben om de foto's te bekijken :schaam , de tekst herlees ik later nog, beloofd! ;) )

Blij dat de eigenaar uiteindelijk toch toestemming gaf om dit verslag te plaatsen! :ja
 
Allen dank voor uw lovende reacties.

@zuidwest10
Dan wens ik jou alvast veel plezier bij die detail en fijn dat we elkaar hebben kunnen helpen. (Maar dat wist jij natuurlijk al).:-"

@gommans
Cobra doeken zijn gewoon bij onze meest favoriete leverancier te koop. Op dit moment alleen de andere kleur kunnen vinden KLIK. Het zijn microvezel werkdoeken. Niet te duur en niet echt voor het afnemen van een wax. Meer voor deurposten en andere 'wat mindere' klusjes.

De Pinnacle Souveran Paste Wax is een wax die ook bij onze favoriete leverancier leverbaar is KLIK. Een Concours (show) wax. Nadruk ligt bij deze wax meer op mooie vette glans in plaats van op duurzaamheid.

@xl-polish
Ik heb in totaal toch wel zo een 26-uur aan deze auto gewerkt. Ik ben niet vroeg in de morgen begonnen hoor, dus dat het zo laat werd zaterdag, kwam mede omdat ik om als ik het goed heb om 10.20-uur aan de lakcorrectie begon. 10.00-uur aankomst en na alles klaar zetten ben ik dacht ik om 10.20-uur aangevangen. Maar het was wel doorhalen moet ik zeggen. Tijdens de lunch denk ik wel even een drie kwartier gezeten en voor het diner denk ik wel een uur uitgetrokken. Pizza was ook erg groot en vooral smaakvol.

Het reinigen op de vrijdag heeft me best veel tijd gekost, maar die heb ik ook goed besteed. Ik vind dat een zeer belangrijke stap, want dat is het startpunt voor je vervolgstappen. Deze auto was niet extreem vies, maar ik kan wel bevestigen dat er de nodige 'meuk' op zat na al die jaren, want reeds na het grondig reinigen (voor het kleien) werden de swirls al goed zichtbaar, waar dat daarvoor nog redelijk mee viel. Ook het reinigen van de vele trims kostte me bijzonder veel tijd, want die waren stuk voor stuk allemaal wit uitgeslagen van eerdere polijst behandelingen.
Ook deze dag de trims allemaal afgeplakt, zodat ik zaterdag meteen kon aanvangen met de lakcorrectie.

Ik heb mijn best gedaan om de auto zo mooi mogelijk te maken en zoals ik al schreef was ik toch nog aangenaam verrast met het resultaat. Het overtrof als ik eerlijk ben mijn verwachtingen, maar ik denk dat dit vooral komt door het zorgvuldig en nauwgezet werken. Maar eerlijk is eerlijk, vrijdagavond had ik niet durven hopen dat het zo perfect zou kunnen worden.

En ja, dat heeft de nodige tijd gekost. Maar het was heerlijk om te doen hoor!:heart_eyes:
 
Allemachtig wat een lap tekst :roll gelukkig heb ik een groot scherm
Heerlijk om te zien en te lezen. Toffe hobby is het toch :cool:

Hans
 
Dat is nog eens eer van je werk hebben! Mooie wagen! Complimenten voor het behaalde resultaat en het zeer uitgebreide verslag:)^