• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Porsche 911T (1969)

Hnzl

Detailing guru
4 jul 2018
219
135
Uden
Op hemelvaartsdag heb ik de Porsche 911 van mijn broer opgehaald. De auto was in april nog gekeurd, maar had een witte waas over de lak en was daardoor erg dof. Verder had een onverlaat op de rechtervoorpaneel iets gedaan, waardoor er krassen op het paneel zaten.

De Porsche is in de periode 2005-2007 gerestaureerd en opnieuw gespoten in de oorspronkelijke kleur; mandarin orange. Tot 2013 is met de originele motor gereden en bleek de restauratie op enkele punten niet 100% te zijn. Roest plaagde enkele schermen en moest deze worden bijgewerkt.
De originele motor ligt nu in een stelling te wachten op een revisie, dus lig er momenteel een 3.2L uit 1976 in. Deze motor heeft wat aanpassingen en heeft ca. 250 PK op een auto van 1039 kg. Mede hierdoor heeft de auto aan de voorzijde behoorlijk wat steenslag en was het een wens om dit te repareren. Om jullie verwachtingen meteen maar te temperen, heb ik deze bijgewerkt (tandenstokermethode) maar ben ik niet aan het wetsanden gegaan. Hiervoor eerst maar ervaring op een goedkopere auto / paneel opdoen.

Dit waren de drie punten die echt aangepakt diende te worden.
Foto 21-05-2020 23 18 12.jpg


De volgende dag heb ik de auto eerst maar eens gewassen. Eerst afgespoeld met niet te hoge druk (ik wist immers niet wat de staat van de lak is) en toen gewassen met de twee emmer methode en Poorboys Strip Down. Dit omdat mijn broer aangaf dat hij vorig jaar, voor de winter nog 'iets' erop had gedaan. Met Poorboys APC-D (1:10) rondgegaan om alle hoekjes en inlaten schoon te maken, om de auto vervolgens weer met gedemineraliseerd water af te spoelen.
Foto 22-05-2020 10 47 50.jpg
Foto 22-05-2020 10 49 27.jpg


Terug op de oprit alle rommel en losse prullen eruit gehaald. Twee kratjes vol en dat mag mijn broer zelf komen sorteren en terugstouwen. Vervolgens heb ik alle scharnieren, deurstijlen en sponningen met APC-D en de zeep-water-fles schoongemaakt. (boven is na, onder is voor)
Foto 13-06-2020 17 29 25.jpg
Foto 13-06-2020 17 30 33.jpg

In deze fase heb ik zoveel mogelijk lakdefecten proberen te signaleren en in de foto's gemarkeerd, zodat mijn broer een soort nulmeting heeft en de defecten de komende jaren in de gaten te houden. Vervolgens heb ik het interieur gezogen, schoongemaakt met Autoglym interiour schampoo en afgewerkt met een Poorboys natural look. De lederen delen zijn schoongemaakt en gevoed met de Mothers leather kit.


Na nog een kleine wasbeurt een paar dagen later en een behandeling met Monello Non-Ferro is de auto de garage in gegaan, om hier de komende weken aangepakt te worden. Als eerste is de auto geheel gedroogd met Monello Senza Acqua- doeken en ben ik gestart met kleien (ook weer van Monello).
Foto 24-05-2020 15 17 13.jpg

Deze foto is na de behandeling van alleen het voorscherm. Ik had een nieuwe voorraad klei, maar ik ben hier nu al weer voor 50% doorheen.
Volgende stap was de auto op assteunen te plaatsen en de wielen te demonteren. Deze waren alleen aan de frontzijde gewassen, dus wilde ik deze helemaal aanpakken.
Foto 24-05-2020 10 05 42.jpg

De velgbedden waren door de jaren heen erg beschadigd door het afhalen van lood en heb ik in overleg met mijn broer ervoor gekozen om alleen te reinigen en de voorzijde licht (handmatig) te polijsten met ene oranje handpad van Monello in combinatie met Poorboys Aluminium & Metal Heavy Duty Polish. Resultaat was een grijze pad en weer mooie matte Fuchs velgen en naafdoppen (zie onder).
Foto 24-05-2020 10 22 46.jpg

En ja... ze horen in de vaseline, maar die heb ik niet. Dus is het toch Poorboys Wheel Sealent geworden (referentie naar een eerder post in dit forum)

Foto 24-05-2020 11 24 01.jpg


Toen kwam het polijsten... Dus stap 1 een lakdiktemeter aanschaffen om de diktes te kunnen meten. Daar moest ik dus op wachten en dus heb ik de steenslag aan de voorzijde bijgewerkt met de lak. Deze was in gedikt en heb ik eerst met terpetine (pipetsgewijs) weer moeten verdunnen.
Foto 01-06-2020 12 59 43.jpg

Foto 01-06-2020 12 58 38.jpg

De verf is uiteindelijk uitgehard en nog wel iets vlakker geworden, maar schuren durfde ik niet. In ieder geval wel weer beschermd door lak.

Het polijsten kon beginnen, want de lakdiktemeter was binnen. De lakdikte varieert van 400 mu tot 1300 mu, dus is goed te bewerken.
Het begin: het rechtervoorscherm (krassen, swirls en verkleuring)
Foto 29-05-2020 15 18 16.jpg



Op de motorkap heb ik 4 vakken gemaakt om te de juiste combinatie te kunnen testen.
Linksboven : onbehandeld
Linksonder : monelle Oranje + Mezzo
Rechtsboven : Monello Oranje + Veloce
Rechtsonder : Monello Geel + Veloce (dit werd hem)
Foto 08-06-2020 18 07 56.jpg


Toen de auto eenmaal was voorzien van de Monello Nastro (wel fan van Monello), besloot ik de nummerborden en motorrooster te verwijderen om deze handmatig goed te kunnen aanpakken.
Foto 06-06-2020 10 21 53.jpg

Foto 06-06-2020 10 22 17.jpg

Dus toen kon vorig weekeinde het polijsten beginnen (verdeeld over 2 dagen), waarbij de volgende stappen zijn gebruikt:
- Monello Geel + Veloce (voor het scherm rechtsvoor, die met de krassen, zelfs even een MF-pad gebruik voordat geel werd gebruikt)
- Monello Oranje + Mezzo
- Monello wit + finale
Tijdens het polijsten behoorlijk wat defecten (blanke lak liet rechtachter los, oneffenheden in de lak, onderlaag niet strak) gezien, waar ik mijn broer op heb gewezen.
Maar het resultaat was weer een glanzende lak. De voor en na foto's:
Foto 08-06-2020 18 05 49.jpg
Foto 08-06-2020 18 06 20.jpg
Foto 08-06-2020 18 08 45.jpg

spiegeltje, spiegeltje in de garage....

Na de auto ontvet te hebben, is het gisteren/vandaag de beurt geweest voor 2 lagen Gyeon Cancoat. Ik heb deze aangebracht met het apllicatieblok van Gyeon (die bij Trim zit) en een suede doek. Mijn eigen Peugeot 508 heb ik met een microvezel aangebracht, maar daar was ik niet tevreden mee. Daarom nu gekozen voor suede en dat is erg goed bevallen.

Het eindresultaat (in de garage)
Foto 13-06-2020 14 48 40.jpg
Foto 13-06-2020 14 48 53.jpg
Foto 13-06-2020 14 49 16.jpg
Foto 13-06-2020 12 06 30.jpg

Hallo Glimkezen (de motorkap)

Tot slot nog wat chroom en rvs gepolijst (aanslag en teer), om zo tot het einde van dit verslag te komen. Ik hoop dat mijn broer het ook zo kan waarderen.
Voordat hij hem weer komt ophalen nog wat kleine puntjes doen, maar zijn 3 hoofdpunten zijn in mijn ogen geslaagd en kunnen afgevinkt worden.

En natuurlijk met dit mooie weer de Porsche even uitgelaten. De foto's zeggen genoeg (de banden misschien nog met Gyeon Tire behandelen???)
Foto 13-06-2020 16 06 24 kopie.jpg
Foto 13-06-2020 16 06 33.jpg
Foto 13-06-2020 16 06 45.jpg
Foto 13-06-2020 16 06 59.jpg
 

Bijlagen

  • Foto 22-05-2020 13 35 46.jpg
    Foto 22-05-2020 13 35 46.jpg
    238,2 KB · Weergaven: 0
  • Foto 29-05-2020 15 19 04.jpg
    Foto 29-05-2020 15 19 04.jpg
    37,5 KB · Weergaven: 0
  • Foto 13-06-2020 14 30 29.jpg
    Foto 13-06-2020 14 30 29.jpg
    174,5 KB · Weergaven: 0
Zowel de lak als de Fuchs zijn flink opgeknapt. :heart_eyes: Ik begrijp alleen niet goed wat je in dit geval met een lakdiktemeter moet: het is bekend dat de auto (deels?) is overgespoten, dus er zal tussen de nieuwe en de oude kleurlak mogelijk nog wel iets van een primer zitten om de hechting te verbeteren, en daar wil je niet eens bij in de buurt komen, of heb je de lakdiktemeter gebruikt om te meten wat je er vanaf hebt gehaald? Op het bekraste voorscherm zul je de afname van de lakdikte misschien wel kunnen meten, maar ik denk dat het voor de andere panelen niet meer afname dan 2-3 micron zal zijn, en die variatie zul je ook hebben als je gewoon opnieuw de lakdikte gaat meten.
 
Zowel de lak als de Fuchs zijn flink opgeknapt. :heart_eyes: Ik begrijp alleen niet goed wat je in dit geval met een lakdiktemeter moet: het is bekend dat de auto (deels?) is overgespoten, dus er zal tussen de nieuwe en de oude kleurlak mogelijk nog wel iets van een primer zitten om de hechting te verbeteren, en daar wil je niet eens bij in de buurt komen, of heb je de lakdiktemeter gebruikt om te meten wat je er vanaf hebt gehaald? Op het bekraste voorscherm zul je de afname van de lakdikte misschien wel kunnen meten, maar ik denk dat het voor de andere panelen niet meer afname dan 2-3 micron zal zijn, en die variatie zul je ook hebben als je gewoon opnieuw de lakdikte gaat meten.
Rechtsvoor was uiteindelijk ca. 30 mu en de rest <10
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
30 micron verwijderd?! :dizzy: En ook flink wat op de rest.

En dat met een foampadje en een compound. Of heb je alles ook gewetsand?
Met een MF-pad, meerdere passes. Ook geel met veloce op enkele panelen waren meerder passes nodig, om de witte waas eraf te krijgen.
Nu varieert de lakdikte enorm als ik met met de lakdiktemeter. Dus misschien net op een ander punt gemeten.
Op enig moment heb op andere punten ook andere laagdiktes (hetzelfde of hoger) gemeten na het polijsten. Toen ben ik intensiever gaan meten en gezien dat op 10 cm wel grote verschillende waarden aanwezig kunnen zijn en vooral nabij krommingen en hoeken.