• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Porsche Boxster 986 (2.5L uit 1997)

LAWRENCIO_XD

Detailing guru
27 nov 2018
1.160
158
29
Groningen
Al een tijdje zat het eraan te komen; de Porsche Boxster 986 van mijn vader moest en zou een lakcorrectie ondergaan. De auto rolde in 1997 in de kleur Arctic Silver van de band in Stuttgart en is via een paar omwegen in Duitsland terecht gekomen in Nederland. Toen mijn vader 50 jaar werd, heeft hij de auto cadeau gekregen van mijn moeder en is nu ongeveer zo'n 5 jaar in ons bezit. Sindsdien is er van alles gebeurd aan de auto en hebben we daarnaast een hardtop en 18 inch Turbo-velgen. Tot op heden is er meer aandacht besteedt aan de technische staat van de auto dan aan de uiterlijke staat, behalve dan dat hij (sinds wij de auto in bezit hebben) altijd op een correcte manier wordt gewassen en bijgehouden. Ongeveer twee jaar geleden begon ik mij meer en meer te verdiepen in de car-detailing en heb ik stap voor stap meer ervaring opgedaan met lakcorrectie door 'te oefenen' op onze andere auto's. Uiteindelijk was ik vertrouwd genoeg met de DAP900 V3 en had ik besloten om toch echt een keer goed de tijd te nemen voor de Boxster. Door de corona-crisis had ik meer tijd over en had ik dus alle tijd om de auto goed aan te pakken rond Pasen.

De auto waar het om gaat: de Porsche Boxster 986, de auto die Porsche redde van de ondergang
Porsche-5.jpg

De staat van de auto
Voor een auto van 23 jaar oud was de staat van de lak echt niet slecht, integendeel zelfs. Ik heb vaak genoeg jongere auto's gezien in een veel slechtere staat. Natuurlijk waren over de hele auto de gebruikssporen goed te zien op de plekken waar je het verwacht, zoals rond de deurgrepen, de voor- en achterklep en de motorkap. Hier en daar waren er natuurlijk ook wat diepere krassen aanwezig naast de gebruikelijke swirls, en ook zaten er overal kleine putjes in de lak, waarschijnlijk een soort van deukjes in de blanke laklaag. De rechter buitenspiegel is in 2016 opnieuw overgespoten en waarschijnlijk zat er daardoor wat spuitnevel. Ook aanwezig op de auto zijn tientallen steenslag plekjes, met name op de voorbumper waar je het zou verwachten. Deze plekjes heb ik niet behandeld en voor nu laten zitten, aangezien de bumper eigenlijk toch moet worden overgespoten. Het is voor mij lastig om op deze lichte lakkleur foto's te maken, maar hieronder toch een impressie van de staat van de lak.

De staat van de (oude) lak
DSC06407.jpeg
DSC06457.jpeg

DSC06423.jpeg
DSC06470.jpeg

Plan van Aanpak:
- Dag 1: Auto wassen en voorbereiden, testspots doen en eventueel een deel polijsten
- Dag 2: Motorkap, Achterschermen en Achterbumper polijsten
- Dag 3: Deuren, Voorschermen, Raamlijsten en Spiegels polijsten
- Dag 4: Voorklep, Voorbumper en Lampen polijsten
- Dag 5: Plastic delen verwijderen, Plastic delen behandelen en Plastic delen monteren
- Dag 6: Auto opnieuw wassen, Cabriodak behandelen, Auto nalopen met Nanolex EX en Wax aanbrengen

Start!
Nadat de auto in de ochtend op dag 1 (Goede Vrijdag) bij de garage een nieuw setje banden gemonteerd had gekregen, ben ik thuis begonnen met het wassen van de auto. Heel erg veel vervuiling was er niet, aangezien ik de auto een paar dagen eerder ook al had gewassen. Na het wassen aan de slag met ijzer- en teerverwijderaar, waarvan er zo goed als niks aanwezig was op de lak. Met de vervolgstap, het kleien, had ik er dus al rekening mee gehouden dat de klei niet heel veel verschil zou maken, wat dus ook het geval was. Na het kleien heb ik de auto opnieuw gewassen om eventueel residu van het kleien te verwijderen. Na het drogen heb ik testspots gedaan op verschillende panelen om te zien wat er nodig was voor een goed resultaat. Er verschilde niet heel veel van paneel tot paneel in aanpak, alleen de kunststof voor- en achterbumpers hadden een wat voorzichtigere aanpak nodig.

Uiteindelijk kon ik wel gewoon de hele auto aanpakken met twee stappen: Menzerna HCC 400 op Monello Raffini Geel en Menzerna SF 3500 op Monello Raffini Wit. Uiteindelijk heb ik op de eerste dag toch nog de achterklep gepolijst. Op de meeste panelen waren er twee hits (en soms drie hits) met de HCC 400 nodig voor een mooi resultaat, en kon ik veelal met één hit (en soms twee hits) SF 3500 de glans mooi ophalen. Ik kon op alle delen redelijk goed uit de voeten, alleen de rondingen en kleine hoekjes op de auto maakten het me soms nog knap lastig om lekker te kunnen werken. Ook de bumpers waren nogal wat werk, omdat de auto redelijk laag is. De voorbumper heb ik verder niet heel veel aandacht meer gegeven door de vele steenslag plekjes. Uiteindelijk is de lak weer helemaal strak geworden, op wat diepere krassen na. Deze wilde ik niet verder 'najagen', omdat ik dan toch liever een lakdiktemeter heb om zeker te zijn. Een klusje voor volgende keer!

Tijdens het polijsten
DSC06410.jpeg
DSC06434.jpeg
DSC06427.jpeg
DSC06461.jpeg

Naast alle lakcorrectie heb ik ook de tijd genomen om alle plastic trim-delen te demonteren en aan te pakken. Aangezien het een lichte kleur auto betreft is het erg belangrijk (in mijn ogen) om alle contrasterende delen, waaronder dus alle zwart plastic trim-delen extra mooi te maken en eruit te laten springen. Naast de paravaan zijn alle andere plastic trim-delen ook gedemonteerd, en op de zelfde manier behandeld met Poorboy's World APC+D 1:10 en een melaminespons. Daarna heb ik deze ontvet en behandeld met Gyeon Trim voor een langdurige bescherming. De ruimte onder de paravaan heb ik ook even wat aandacht gegeven, maar verder niet teveel tijd aan besteedt. De voor- en achterlichten heb ik ook behandeld met Gyeon Trim, na ze te hebben gepolijst met twee hits Menzerna SF 3500 op Monello Raffini Oranje. De ruitenwisserarmen hadden wat kale plekjes, die ik heb aangestipt met wat zwarte verf. De ruitenwissers waren toe aan vervanging en hebben we dus ook meteen vervangen voor originele, net als de rubberen pakking onder de paravaan.

Een aantal voor/na foto's
DSC06447.jpeg
DSC06449.jpeg
DSC06446.jpeg
DSC06453.jpeg

DSC06474.jpeg
DSC06477.jpeg

DSC06508.jpeg
DSC06509.jpeg

Nadat de lak was gecorrigeerd en alle plastic trim-delen uitgehard en teruggeplaatst waren, heb ik de auto opnieuw gewassen om deze te ontdoen van polijststof en andere residu. In de tussentijd stond de auto weliswaar buiten onder de carport, maar ik moest wel elke dag de te polijsten panelen even afnemen met Poorboy's World Spray & Wipe 1:8. Na het wassen en drogen, heb ik de auto nog even verder laten drogen in de volle zon, zodat het cabriodak goed droog was voor de behandeling. Met wat hulp heb ik de auto goed afgeplakt en afgedekt met plastic en het cabriodak behandeld met twee lagen 303 Fabric Guard. Met de 303 Fabric Guard was de waterafstotende werking en enigzins de kleur wat herstelt. Achteraf gezien is het verstandiger om dit in een afgesloten ruimte te doen, omdat ik nogal wat last had van de wind en de vers gecorrigeerde lak dan kan krassen door het plastic.

Behandeling van het cabriodak
DSC06510.jpeg
DSC06513.jpeg

Uiteindelijk heb ik de auto nog eens goed nagelopen met Nanolex EX om de panelen goed te ontvetten en heb ik de Waxaddict Edition 18 aangebracht als LSP. Ik ben er rond de 60 uur mee bezig geweest, verspreidt over 6 dagen. Het duurde vooral zo lang omdat ik elke stap heel zorgvuldig (behalve cabriodak behandelen in de wind...) heb aangepakt en het in één keer goed wou doen. Over de hele auto is een lichte 'orange peel' aanwezig, maar ik heb nog niet de expertise om dat aan te pakken. Ik merkte wel dat hoe langer je bezig bent, hoe meer defecten je opvallen en hoe meer je uiteindelijk wilt doen. Toch is het nu een kwestie van bijhouden en eventueel een keer een rondje licht polijsten. Nu is een zilveren auto geen geweldige kleur voor een ras-detailer, maar ik en mijn vader zijn erg blij met het resultaat! De auto kan weer 23 jaar vooruit! Hieronder nog een paar 'na' plaatjes. Bedankt voor het lezen!

Lawrence

Het eindresultaat!
DSC06533.jpeg
DSC06535.jpeg

DSC06517.jpeg
DSC06519.jpeg

DSC06503.jpeg
DSC06529.jpeg




* Gebruikte producten *
Wassen: ValetPro Citrus Pre-Wash 1:8 / Bilt Hamber Auto-Wash / Poorboy's World APC+D 1:10 / Poorboy's World Spray & Wipe 1:8
Decontaminatie en kleien: Monello Non-Ferro / ValetPro Citrus Glue and Tar Remover / Dodo Juice Born Slippy 1:10 / Dodo Juice Supernatural Fine Clay
Polijsten: DAP900 V3 / Menzerna HCC 400 / Menzerna SF 3500 / Monnelo Raffini 5,5" en 4" Pads (Geel, Oranje, Wit) / Gyeon Prep / Nanolex EX
Wax: Waxaddict Edition 18
Cabriodak: Raggtopp Convertible Top Cleaner (restant) / 303 Fabric Guard
Plastic trim-delen: Poorboy's World APC+D 1:8 / Melaminesponzen / Nanolex EX / Gyeon Trim
Overig: Invisible Glass Premium Glass Cleaner
 
Laatst bewerkt:
@Timm Thanks! Hahah ja na twee dagen ploeteren begonnen mijn rug- en schouderspieren te klagen, en toen dacht ik wel even van pfoe, was dit wel een goed idee?... Maar ik ben superblij dat ik er de tijd voor heb genomen om het ook goed te doen :grinning:
 
  • Leuk
Reactions: Timm en Rémon
Echt heel mooi geworden!! Eer na het werk.. chapeau! :cool:
Daar staat echt weer een prachtige bolide.

Ik zal deze regel even hier thuis laten lezen:
''Toen mijn vader 50 jaar werd, heeft hij de auto cadeau gekregen van mijn moeder en is nu ongeveer zo'n 5 jaar in ons bezit.''

Het duurt (gelukkig) nog een heeeeeeele tijd voordat ik 50 ben maar dan kan ze alvast beginnen met sparen :laughing: