• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Porsche Panamera GTS & Porsche Macan S

Passaatje

Detailing guru
14 mrt 2020
283
125
Limburg
Beste medeforummers,

Alweer een tijdje geleden twee Porsches mogen verzorgen, een Panamera en een Macan. Beiden in de kleur uni zwart. De Panamera bezit 441 pk tegenover 340 paardjes bij de Macan onder de kap. Wat een feest, wat een slingers :party: nu zonder gein, ik vond het horror lakken om te bewerken. Als je naar de lak kijkt springen de swirls er al in, laat staan tijdens polijsten en het afnemen van polijstresidu. Maar goed, ik voel me toch altijd een beetje vereerd als ik dergelijke auto's mag verzorgen. Ik heb niet heel veel foto's gemaakt van alle stappen, dit is de reden dat ik twee auto's in een topic plaats.

Klantwens: 70 tot 80% correctie is prima, met als kers op de taart een mooie glans.

Staat van de Panamera bij aankomst, om een idee te geven:

Panamera.jpg


De auto(s) uiteraard eerst klaargestoomd met het bekende was en klei-ritueel inclusief een ronde non-ferro over de gehele auto.


panamera2.jpg
panamera3.jpg


De lakdikte gemeten en tevens de lak gecontroleerd op krassen / oneffenheden. De lak van zowel de Panamera als ook van de Macan was behoorlijk toegetakeld:

panamera 4.jpg
panamera 6.PNG
Macan2.jpg


Veel eer te behalen... :confounded: :scream:

De gebruikte machines:

- Rupes LH19E rotary, verschillende packingplates
- Rupes Ibrid Longneck
- Rupes Lhr15 mark III

Gebruikte materialen:
- Pads: Rupes + Monello + Servfaces
- Polijstpasta: Scholl + Monello + Rupes

Een aantal 50/50's:
Zoals je bij de Macan kunt zien zijn niet alle krassen verwijderd, hierbij is de klantwens in acht genomen en ben ik ook (mede door het tijdsbestek welke ik wilde hanteren) gestopt met het nastreven van een beter resultaat. ( sommige foto's een beetje aan de donkere kant waarvoor excuses. )

panamera 6.PNG
panamera 8.PNG


Macan3.jpg
macan8.jpg


panamera 4.jpg
panamera 10.jpg


panamera 11.jpg
panamera 12.jpg
panamera 13.jpg


Na de polijstwerkzaamheden zijn de auto(s) naar buiten gereden voor een check. Binnen zie je niet altijd alles (of je bezit een rijk uitgeruste werkplaats, dan wellicht wel ), buiten kun je er nog eens goed omheen lopen en alles rustig bekijken. Daarna de auto's gewassen en ontvet d.m.v. Gyeon Prep. De Panamera is voorzien van twee lagen Mohs + cure, de Macan van een laagje cancoat + cure. Bandjes voorzien van een dressing (Gyeon Tyre), uitlaatjes behandeld enz.

Hierbij een aantal plaatjes van het eindresultaat:

panamera 14.jpg
macan 19.jpg

panamera 16.jpg
macan 14.jpg

macan 13.jpg
macan12.jpg

macan 16.jpg


panamera 17.jpg



Dank voor het lezen :)
 

Bijlagen

  • panamera 8.PNG
    panamera 8.PNG
    374,2 KB · Weergaven: 0
  • panamera 17.jpg
    panamera 17.jpg
    192 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Heeel mooi! Ik zou nooit een zwarte porsche kopen als ik al die verhalen over de lak lees (niet dat ik het ooit zou kunnen, maar dat terzijde)
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Dankjewel allemaal voor de leuke reacties :)

@Jansen De uni zwarte kleur van Ferrari heeft het, weet ik uit ervaring, ook. Laat die dan ook maar staan :laughing:;) Nee ik begrijp je volkomen, anderzijds is het ook gewoon een kwestie van de auto op de juiste manier beschermen en onderhouden. Dit direct vanaf de nieuwkoop, bij een tweedehands eerst een week ploeteren met je polijstmachines :sob::joy: en dan de juiste methodes volgen.

Maar de lak is uitermate gevoelig en dit zorgt voor enige horror tijdens het corrigeren, de juiste combi vinden per polijst-stap is dan echt de sleutel. (Soort / merk polijstpasta, hoeveelheid polijstpasta, pad en snelheid ) Ik merkte dat Rupes polijstpasta in dit geval fijner werkte dan bijv. Scholl. Op andere lakken vind ik Scholl weer fijner werken.

Ga je met een dergelijke lak door de wasstraat dan gaat het echt heel erg hard. Daarbij gelooft (volgens mij) nog altijd 95% van de mensen dat een nieuwe auto voor tig jaren beschermd is door het wondermiddel welke er bij de verkoop ''opgesmeerd'' wordt, gevolg is dat de auto lange tijd geen nieuw beschermlaagje aangebracht krijgt omdat dit volgens de eigenaar niet nodig is.

@Vanhout Dan kun je / kunnen jullie er inderdaad over meespreken en weet je wat er bij komt kijken om het tot een mooi resultaat te krijgen:scream: Maar je Cayenne en Cayman staan er prachtig bij, ik had de show offs voorbij zien komen. Petje af voor jullie resultaten, echt heel mooi :grinning:
 
Mooi resultaat! Pff wat zagen die eruit..

Heb wel eens een carwash gezien met borstels van sponsachtig materiaal en de 'haren' vrij dik. Auto's werden vooraf afgespoten. Zolang de borstels dan ook schoon blijven lijkt me dit nog enigszins acceptabel, al mag je het hier misschien niet zeggen.
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Slechts 25K en dan zo bekrast!? Dan is de eigenaar vast erg verliefd op z'n auto en wil ie hem mooi schoon houden (lees: elke week door de wasstraat halen)... Ik hoop dat hij vanaf nu er beter mee om gaat, heb je hem (of haar, kan ook natuurlijk :p) ook tips meegegeven voor wassen en onderhoud?
 
Zelden zoveel swirls gezien op zo'n jonge wagens. o_O Ik zou de eigenaars alleszins een andere wasstraat aanraden...
Slim dat je de lak behandeld hebt met Gyeon Mohs. Ik heb dat 4 jaar geleden gedaan met Max (mijn MX5) en ik merk dat er duidelijk minder swirls zijn op de behandelende delen. (De voorbumper is ooit vervangen en nog niet behandeld.) Ik vermijd natuurlijk wel om naar de wasstraat te gaan met de MX5; ik heb dat 2 keer gedaan en ik had de indruk dat mijn stoffen dakje dat niet erg fijn vond... :pensive:

In elk geval proficiat met het behaalde resultaat. Ik hoop dat de eigenaars je werk appreciëren.
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Toch een resultaat naar verwachting gehaald op de beide Porsches, neem ik aan (tenminste voor de eigenaren; voor ons als detailer kan het altijd beter).

Die ene foto: er staat een afval-container geparkeerd in een Porsche..........wat een reflectie! :cool:
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Die waren niet echt liefdevol behandeld. staan er nu weer echt Porsche waardig bij!

Je had ook tegen de eigenaar kunnen zeggen dat hij om de 2 weken zijn auto’s door jou had kunnen laten wassen om het behaalde resultaat zo lang mogelijk vast te houden. Ik neem aan dat je dit niet gratis doet, dan had je er al een leuke klant bij
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
@Kees-sw dankjewel!:grinning: Het kan idd altijd beter en ik moet eerlijk bekennen dat ik vaak al over grenzen heen ga om binnen de afspraken te blijven. Het is lastig om ergens te stoppen als je weet dat het nog beter kan maar het einde is dan soms zoek :blush:

@dencoupe merci! :grinning: Eerlijk gezegd heb ik niet de tijd om elke twee weken auto’s te wassen. Dit is een hobby welke ik naast een fulltime baan doe, ik heb continue auto’s in de wacht staan en ben dan ook liever met polijsten en verzorgen van auto’s bezig dan een wekelijks wasje.
 
Mooi verschil als je de voor en na foto’s ziet. Top gedaan!
Het blijft je verbazen maar de discussie kras straat is natuurlijk al vaak voorbij gekomen. Ik geloof er nog steeds niet in maar als je met dreft, spons en zeem je gehele auto wast dan is de krasstraat miss zo gek nog niet haha.

Op 1 van de eerste foto’s zag ik een plek van schuursponsje oid van vogelpoep verwijderen? Heb je die nog redelijk weg kunnen krijgen? Leken mij aardig diepe krassen, rare vorm ook.
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje en Jansen
@johnwoo Ik heb de krassen niet geheel weggekregen.. pak m beet voor een 80%, maar sommigen waren echt te diep. Enige optie was bijwerken, maar dat stond niet op het ''to do'' lijstje. Als je niet weet dat ze er zitten zou het niet direct opvallen zeg maar, dat is wel gelukt.
 
  • Leuk
Reactions: johnwoo en Kees-sw