• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Porsche Panamera Turbo

Jelle93

Detailing chief
22 mei 2019
52
75
Hallo allemaal,

Dit weekend heb ik de auto van een kennis op bezoek. De vraag was of ik zijn auto eens aan wou pakken. Het betreft een Porsche Panamera Turbo uit 2010. Een paar weken geleden heb ik de auto al eens een keertje gewassen en gefoamd met Gyeon Bathe+. Dit was destijds de eerste handmatige wasbeurt in jaren denk ik... Hierbij wat foto's.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg

Vanochtend begonnen met het schoonmaken van alle sponningen met APC+D 1:10 van Poorboys. Hierna de stofzuiger en de Monello kwasten er bij gepakt en alles uitgezogen. Het interieur vervolgens gereinigd met APC=D 1:20. Voor de leren stoelen heb ik de Gliptone gentle cleaner gebruikt. Hierna heb ik de Mother's Leathercream gebruikt om de stoelen te voeden.
  • De stoelen hebben geperforeerd leer. Hierdoor blijft er veel Leathercream in zitten. Hoe krijg ik dit het beste uitgepoetst? Heb helaas even geen foto gemaakt.
Ramen heb ik schoon gemaakt met Glaco van Soft99. Uitstekende reiniger! Morgen wil ik de overige interieur delen nog behandelen met Gyeon Preserve of 303 Aerospace. Wat heeft jullie voorkeur?

Hierna heb ik de wielen afgespoten met de HD, gewassen met behulp van Monello WheelWoolies en Bilt-Hamber Auto-Wash, velgen behandeld met Bilt-Hamber Korrosol, en banden geschrobd met APC+D 1:10. Helaas hebben alle velgen best veel stoeprand schade. Ik vind dit echt het grote probleem van deze auto, maar de eigenaar kan het allemaal niet zoveel interesseren.

16.jpeg


Vervolgens de auto gefoamd met Kenotek Snow Foam. Gewassen met Bilt-Hamber Auto-Wash. Gekleid met DodoJuice klei en DodoJuice Born to be Slippy. Gedroogd met Gyeon Silk Dryer XL en Meguiars Supreme Drying Towel.

Ook alvast begonnen met wat polijst werk. Ik heb hiervoor een DAP EVO gebruikt. Ik heb wat betreft polijsten alleen een beetje ervaring met mijn eigen auto (Volkswagen Golf VI). Het dak en de motorkap van de auto heb ik allemaal 1 hit gegeven met Scholl Concepts S17+ op de blauwe Scholl pad. Ik vind het er al erg goed uit zien! De foto hieronder is overigens gemaakt voordat ik met polijsten ben begonnen. Morgen wil ik even kijken of een extra hit met Scholl S30 op Scholl oranje nog veel verschil maakt. Ook ga ik de overige panelen morgen polijsten. Nu tijd voor een dutje!

17.jpeg
 
Gisteravond begonnen met een tegenvaller. Ik had de auto opnieuw gewassen en gedroogd om deze te ontdoen van polijstmiddelresidu. Op het moment dat ik de collinite uit de kast haalde begon het plotseling harder te waaien. Gevolg: de hele auto zat weer onder het fijne zand en stof.....

Toen de wind iets was gaan liggen heb ik de auto even afgeblazen met de compressor. Hierna met Poorboys World Spray & Wie 1:1 alle panelen afgenomen. Vervolgens alle panelen in de Collinite 845 gezet. Toen ik bezig was met het laatste paneel begon het ineens iets te druppelen. Je raadt het al, regen... :(

Ik heb toen besloten om te wachten tot de regen voorbij was. Gelukkig was het niet veel. Ik heb toen elk paneel "droog" gedept met een paar microvezel doeken. Hierna de wax nog even laten curen, en vervolgens afgenomen. Good old Collinite liet zich ondanks deze uitdaging nog onwijs makkelijk afnemen. :)

Vanochtend nog even de banden en onderste rand van de achterbumper in de Gyeon Tire gezet en nu ben ik klaar. Helaas kan ik de wagen moeilijk stofvrij houden met de huidige wind. Dit doet iets af en het de foto's, maar de eigenaar heeft weer een strakke wagen die mooi beschermd is. Nu is het zijn beurt om een setje nieuwe velgen te scoren ;)

18.jpg
19.jpg
20.jpg
21.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi project en nu al een hele verbetering!
Wat betreft geperforeerd leer: heel dun aanbrengen op een padje. En goed nawrijven met badstof doek. Eventueel herhalen.
Te dik op de pad en de gaatjes in het leer lopen vol
 
  • Leuk
Reactions: Jelle93
Je kan het teveel aan crème eruit zuigen met de stofzuiger. Wel opletten dat je geen krassen maakt op het leder met het opzetstuk van de zuigmond.
 
  • Leuk
Reactions: Jelle93
Alvast bedankt voor alle reacties! Ik ga er zo mee aan de slag. Ik heb nu de hele auto gepolijst en de ramen in Turtle Wax Clearvue gezet. Binnenkant voorzien van een laagje 303 Aerospace. Even een kleine pauze, en dan nogmaals wassen. Vervolgens de lak in de Collinite 845 zetten, banden in Gyeon Tire en nog even nazuigen. Dan is klaar en zal ik foto's posten :D
 
Laatst bewerkt:
Echt op het moment dat ik de collinite te pakken heb begint het een potje te waaien en ligt de hele auto vol met fijn zand..... nu wachten tot het weer wat rustiger word........
 
Netjes! Die staat er weer een stuk strakker bij te shinen :cool:

Heb je het polijstwerk nog uitgebreid of is het bij 1 hit Scholl Concepts S17+ incl. blauwe Scholl pad gebleven? Zelf ervaar ik de lak van de Porsche (Panamera), afhankelijk van de kleur, als vrij hard en gebruik meerdere machines/pads/hits om tot het gewenste resultaat te komen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Passaatje Ik heb het bij 1 hit Scholl S17+ gelaten. De swirls zijn er voor 90% uit als ik het in moet schatten. Daar dit een projectje voor een kennis was tegen een onkostenvergoeding en ik alleen dit weekend de tijd heb, heb ik het daar maar bij gelaten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Terugkomend op mijn eerdere vraag over the Mothers Leathercream die vast bleeft zitten in het geperforeerde leer.
Zijn er ook transparante (spray) leather conditioners? Dit zou in het geval van geperforeerd leer het leven een stuk eenvoudiger maken :)
 
@Passaatje Ik heb het bij 1 hit Scholl S17+ gelaten. De swirls zijn er voor 90% uit als ik het in moet schatten. Daar dit een projectje voor een kennis was tegen een onkostenvergoeding en ik alleen dit weekend de tijd heb, heb ik het daar maar bij gelaten.

Hoi Jelle,

Op welke manier heb je de schatting van 90% swirls vermindering geschat? Ik heb zelf de ervaring dat deze lakken behoorlijk hard zijn. Daar ik het aantal swirls en dergelijke op foto 3 zie ben ik nogal sceptisch over je uitspraak. Heb je een (ongeveer) exact gelijke foto van foto drie? (inclusief belichting). Ik ben er wel nieuwsgierig naar.

Ik wil absoluut niet je werk onderuit halen, en niet lopen schoppen in je topic, maar ben wel een realist, en vooral op een forum waarop vele mensen ( lees starters, gevorderden en pro's ) meelezen. Vooral voor de eerst benoemde groep vind ik het belangrijk om realistisch behaalde resultaten te laten zien en te bespreken. Waarom? Omdat sommige mensen veel meer tijd kwijt zijn om een 90% (swirl) correctie te behalen en al snel gaan denken ''wat doe ik verkeerd?' als het in 1 hit niet lukt. Wellicht doen ze zelf helemaal niks verkeerd.

Nogmaals, je hebt wellicht puik werk afgeleverd en een zeer tevreden klant gecreëerd, daar is waar het uiteindelijk om gaat. Maar ben voorzichtig met je uitspraken, je kunt hiermee anderen op een verkeerd been zetten.
 
Laatst bewerkt:
@Passaatje
90% is misschien wat te enthausiast van de daken geschreeuwd door mijzelf, maar in mijn beleving zijn echt bijna alle lichte swirls verdwenen. Ik heb hier naar gekeken met de zaklamp van mijn telefoon... Uiteraard heb ik hiermee nauwelijks tot niets verminderd aan alle krasjes die niet onder de noemer 'swirl' vallen.

Ik heb helaas niet meer foto's dan dat ik hier heb gepost. De wagen staat inmiddels ook niet meer bij mij thuis. De volgende 'klus' die ik ga doen zal ik proberen om wat meer foto's te maken.
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
20200919_130930.jpg
20200921_124507.jpg
deze Panamera Turbo (zelfde type) laatst gedaan. Vergelijkbare staat.

3 staps polijsten met Gyeon en Menzerna op rotary (Festool) met bijbehorende pads en afwerken met DA. Dit zorgt voor 90-95% minder swirls en lichte krasjes. Betonharde lak.

Dan praat ik dus over grof geschut en 5 uur polijstwerk. Ik kan mij zeker een Porschefan noemen met circa 16 Porsches nu gedaan.
 
Dan praat ik over puur het polijstwerk, alle voorbereidingen van te voren gedaan (wassen, kleien, tapen, etc).
Zaken zoals werken met een rotary voor 90% vd tijd, meerdere soorten/grootte backingplates en een padwasher of veel beschikbare schone pads helpt sterk mee.
 
  • Leuk
Reactions: schaef