• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Probleem met zwarte lak Porsche

Vanhout

Detailing chief
4 mrt 2017
143
88
Noord-Limburg België
Beste poets-freaks, Ik heb een probleem :
Ik heb mijn zwarte Porsche ( 2 jaar oud ) vandaag gewassen (2 emmers-methode Mothers shampoo) gekleid met een zachte klei (geen marring), met de DAP900V2 oranje pad Scholl S20 aangebracht. Begonnen in stand 3 en trapsgewijs naar stand 6 in dambordpatroon, Gyeon Q2M pre aangebracht om polijst resten te verwijderen en vervolgens Mothers glaze met zwarte pad standje 1. De verschillende produkten afgenomen met telkens een zuivere microvezeldoek. Dit gaf een prachtig resultaat binnen in mijn garage waar het lekker koel is. Alvorens ik wax (Waxaddict) wou aanbrengen heb ik de auto even naar buiten in het zonlicht gezet. Ik verschrok me een bult : hologrammen, swirls (auto nooit in carwash geweest), nog steeds kleine krasjes..... Wat doe ik mis ? Ik ben er niet goed van ! Misschien eerst Scholl S3 alvorens S20 ?
Mijn Monello-pads zijn 5 jaar oud maar altijd perfect met handwas onderhouden. Kan iemand me raad geven of eventueel een handje helpen om de motorkap te behandelen en me zo op de 'goede weg te zetten' ?
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    143,5 KB · Weergaven: 263
Wat was de staat van de lak voordat je begon? En heb je gedetailleerde foto's van de staat van de lak zoals die nu is?
 
Wat mij opvalt: S20 beginnen op Stand 3 en dan geleidelijk naar 6? Ik denk dat je de korrel dan al afbreekt voordat je er daadwerkelijk mee corrigeert. ;)

Glazen op stand 1 is ook langzaam. De machine loopt dan niet lekker én volgens mij heeft de Mothers glaze een hele fijne korrel die dan ook niet optimaal benut word.

Hologrammen/krassen/swirls zijn defecten die er al in zaten, maar verdoezeld werden door de glaze. Misschien is de glaze niet goed aangebracht en/of niet olierijk genoeg om de boel goed te verdoezelen.
Maar... Als de auto niet roterend is gepolijst (ooit) en je ziet toch hologrammen, dan zouden het eerder vegen van je doeken zijn. Vegen in laagjes product en/of je lak is gevoelig en je trekt deze defecten in de lak bij het afnemen.

S3 is inderdaad wat grover en zou de uitkomst kunnen zijn. Maar wat vertelde de testspot jou? ;)


Je bent welkom om bij mij in Leersum (Utrecht) langs te komen, maar ik woon nou niet bepaald bij jou in de buurt, haha! :p
 
  • Leuk
Reactions: Mrkawa
Zo te zien komt hij uit Vlaanderen.

Met de producten die je gebruikt hebt zouden de hologrammen weg moeten zijn. Geen twijfel daarover.

Het is wel denkbaar dat de oranje pad niet grof genoeg is. Een foto geeft duidelijkheid.
 
De S20 heb ik gebruikt om mijn BMW een tussendoor-beurtje te geven. Dit was met Oranje Monello's. Ik denk dus dat de snelheid niet hoog genoeg was en de defecten net te diep. Hologrammen krijg je vaak al met een finishing polish weg, maar soms zijn ze er behoorlijk ingeramd.


Greeetz
 
Ik woon in Neerpelt (Noord-Limburg). Ik zal morgen eens in het zonlicht een foto maken. Ik heb de lak niet geïnspecteerd met een inspectielamp omdat ik die niet heb. Ik krijg volgende week een overschotje Scholl S3 ( waarvoor dank aan StijnV ). Ik ga dan eens proberen met de oranje Monello pad of anders overweeg ik een Scholl Spiderpad aan te schaffen. Daar lees ik veel positieve reacties van hierop het forum.
 
Voordeel is dat het je eigen auto is
En een lamp is een must om zeker te weten dat het niet erger is geworden door wat je gedaan hebt

Succes verder
 
De hologrammen zaten er al in?
Het is namelijk onmogelijk deze te creëren met een DAP.
 
De hologrammen zaten er al in?
Het is namelijk onmogelijk deze te creëren met een DAP.

Daar ben ik het niet 100% mee eens. Met de dap heb ik zeker wel eens hologrammen. Van de week ook op de nissan die ik behandeld had. Gebruikte lokaal de kleine steunplaat met S3 op geel. Redelijk veel hologrammen waar te nemen. Iets waar ik ook van opkeek. Heb het ook wel eens gehad met de grote steunplaats icm s3 op wol. Je kon het dampatroon dan soms heel (echt heel) licht zien.
 
Ik denk dat er een stel kleine foutjes zijn gemaakt, maar dat er gewoon een ervaren detailer mee moet kijken om een oordeel te vellen. In Nederland zou je dan in de regio Valkenswaart/Weert(Noord-Brabant/Nederlands Noord Limburg) moeten kijken voor hulp, of in Vlaanderen in je eigen regio.
 
@ArnoldG - Wauw, ik heb nog nooit hologrammen of polijstbanen zien ontstaan bij excentrisch polijsten. Lijkt mij ook onmogelijk omdat je door de beweging nooit lang frictie hebt zoals bij een rotary?

Wel heb ik eens harde lakken gedaan nadat ze bij een poetsbedrijf waren geweest. Bomvol glaze of fillers en na een finishing polish kwamen de holo's eronder vandaan.


Greeetz
 
ik ben t eens met @Quantoxx
ik gebruik veel de scholl s20 en ben er zeer over te spreken.
ik gebruik het 9 vd 10 keer met een gele heavy cutting pad. verspreide stand 1. poetse stand 6 op dap "afronden" stand 3/4.
werkt tot nu toe heel goed.
 
Zoals ik zei.. het is onmogelijk met dual action hologrammen te creëren.

Misschien zit er vuil in de pads of doeken waardoor je maring creëert, misschien is het vettigheid... maar met een dual action creër je geen hologrammen.
 
En toch kan het wel...
Hologrammen met excenter.
Vaak de fout van de gebruiker maar het kán wel...
Polish te kort of juist te lang doorgewerkt, te weinig product op een te harde pad of te grof product op een zachte pad....
Been there, done that, had that...
Toegegeven, het is moeilijk ze te verkrijgen, maar het kán echt wel....