• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Problemen Meguiar's APC

Harold1975

Detailing trainee
29 apr 2017
21
35
49
Goedenavond,

Onlangs heb ik het dashboard en overige kunststof delen van het interieur afgedaan met Meguiars APC (mengverhouding 1:10).
Nu blijkt de toplaag van het paneeltje van de lichtschakelaar als het ware op te lossen. Het paneeltje voelde, na het afgedaan te hebben met APC, plakkerig aan (net alsof er frisdrank op zat). Eerder had ik hetzelfde probleem met de knoppen van de tiptronic, echter legde ik de link niet met APC.

Ik heb contact opgenomen met Meguiars, echter Meguiars gooit het op wrijving in combinatie met APC, echter gebruik ik de tiptronic nooit omdat ik het prettiger vind om gewoon de automaat te rijden. Sowieso komt er weinig wrijving aan te pas wanneer het paneeltje van lichtschakelaar afgedaan wordt.

Ik ben heel benieuwd of er meer mensen zijn die dezelfde problemen hebben ondervonden na gebruik Meguiars APC?

Fijn weekend allemaal.


Gr. Harold
 

Bijlagen

  • 20180901_201119.jpg
    20180901_201119.jpg
    104,2 KB · Weergaven: 279
Het ziet eruit alsof het paneeltje voorzien is van een rubberachtig laagje. Waarschijnlijk is het aangetast door de APC of door de wrijving.
 
Tja, ik heb gewoon APC op een microvezel doek gespoten en een keertje over het paneel gedaan; in principe is er weinig wrijving aan te pas gekomen.
Een paar maanden terug hetzelfde euvel met de knoppen van de tiptronic, echter legde ik niet de link met APC. Ik heb toen de knoppen wat harder gepoetst, echter is daardoor geheel de toplaag van de knoppen af.
 
Eigenlijk vind ik APC hier überhaupt ook minder geschikt voor. Maar daar heb je nu niets meer aan.

Ik denk dat de mengverhouding toch niet goed (lees te sterk) is. Heb ff gegoogled en kom vaak 1:20 tegen bij interieur. Daarnaast niet rechtstreeks op de delen spuiten maar ok een doekje.

Ik raad je eigenlijk aan om dashboard met een interieurreiniger te gaan doen. Gezien je Meg ervaringen is https://www.carclean.com/nl/ultimate-interior-detailer-473ml.html misschien een optie?
 
Het “all purpose” van APC word vaak iets te letterlijk genomen inderdaad, maar ik vind dit wel heel heftig.
 
Hallo Marcel,

Dank je voor je reactie en aanbeveling.
Ik heb het zeker niet direct op de panelen gespoten. Ik heb de APC inderdaad op een microvezel doek gespoten, waarna ik de interieurdelen af heb gedaan.
Meguiars zelf geeft aan dat 1:10 een prima verhouding is.

En nee, ik ga ook geen APC meer gebruiken voor het interieur; baal behoorlijk van de beschadigingen.
 
Hallo Zluytr,

Meguiars vermeldt duidelijk voor op de verpakking dat dit geschikt is voor alle interieurdelen (Ideal for cleaning all interior surfaces).
Heb zelfs professionele detailers degreaser zien gebruiken voor het interieur! Dat leek mij toch echt te krachtig...….

En dit is de omschrijving van CC: Meguiar's All Purpose Cleaner is ideaal voor het opknappen van alle interieuroppervlakken.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik gebruik ook Megs APC 1:10 (normaal gebruik) en vind het wel prettig spul (ook in het huishouden) alleen zo’n reactie op interieur daar schrik ik wel van! Ik gebruik voor het interieur Nanolex interieur reiniger .
Wel goed dat mensen dit voorbeeld zien!
Ik gebruik Megs om banden/motorruim en exterieur trims schoon te maken en heb nergens last van maar toch...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het vaker gezien en ook zelf meegemaakt. Het lijkt op een chemische reactie.

Ik had datzelfde laagje op een Philips afstandsbediening en op een polshouder van een toetsenboard. Beiden werden ze plakkerig.

Ik gebruik daar alleen geen APC op, maar simpele detailer sprays van verschillende merken.

Ik vermoed eerder dat het laagje met bepaalde weekmakers geproduceerd is en dat dat door ouderdom problemen geeft.
 
Hoi Tim,

Ja de onderdelen voelden eerst plakkerig aan, alsof er frisdrank op zat. Echter drink ik nooit frisdrank in de auto!

Nadat ik de auto gekocht heb, heb ik ook APC gekocht. Toen ik het interieur de eerste keer afgedaan had, voelde de knoppen van de tiptronic plakkerig. Ik ging ervan uit dat dit plakkerig spul er al opzat. Ik had helemaal de link niet gelegd dat dit door de APC zou kunnen komen.

Als ik het goed begrijp is het verstandiger om geen enkele kunststof delen af te doen met APC.


Gr. Harold
 
Als het plakkerige er al op zat ben ik bang dat ze beschermlaag er toen al af was. Dit is denk ik alleen nog maar te herstellen door het paneel te vervangen... Succes!
 
Goedenavond RbL,

Het blijkt echt ontstaan door gebruik APC. Vorige week identiek met paneeltjes lichtschakelaar. Het werd mij nu ook duidelijk waarom knoppen tiptronic voorheen zo plakkerig aanvoelden.
 
Ik denk ook dat het type materiaal er simpelweg niet tegen kon. Ik gebruik zelf graag de APC+D en soms ook sterker als 1:10 in het interieur, maar heb nog geen rare fratsen ontdekt.
 
Ik weet hoe het voelt (Omega en E-Klasse hadden t beide) en denk niet de ACP maar het doekje en of poets methode. Het is heel fragiel spul, je nagel er in zetten en je trekt de krassen er in.

Vervangen is het enige wat nog helpt, of kaal krabben, maar dan houd je plastic over.

Greetz Emiel
 
Hallo Emiel,

Wat grappig, ik zoek de verkeerde auto's uit! Het betreft inderdaad een E-klasse (W211). Eerder heb ik ook een Omega gehad (MV6).

De tiptronic knoppen zijn nu kaal plastic.

Heb nu een klein meningsverschil met Meguiars.
De auto kan dan wel "ouder" zijn (Juni 2005), maar zonder gebruik APC was deze schade niet ontstaan. In praktijk is dit middel veel agressiever als Meguiars voordoet (ook verdund) én zeker niet geschikt voor alle interieurdelen.

Er zit inderdaad niks anders op dan vervangen helaas.
 
Laatst bewerkt:
Dan koop maar geen oudere volvo want die hebben ook van die plakkerige knoppen en panelen na zoveel jaar. Klote voor je dat dit nu zo is.