• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Problemen met het verwijderen van swirls en creëren van glans op harde zwarte audi lak.

Robin210

Detailing rookie
9 mei 2020
4
2
Beste mensen,

Sinds een half jaartje heb ik een audi a3, bj. 2017, in het metallic zwart. Toen ik hem kocht had de audi dealer hem nog gepolijst en in de wax gezet. Met een zeer diepe glans en wetlook tot gevolg. nu een half jaar zitten er weer swirls op en heeft de lak minder glans.
Ik besloot zelf te gaan detailen maar kom niet tot het gewenste resultaat. ik heb het volgende geprobeerd:

kleine testspot op de motorkap maar kreeg geen tot weinig resultaat. Zelfs met scholl paarse cutting pad/microfiber icm Shock 2 cut.
Toen besloten terug te werken met menzerna 400cut + oranje pad, vervolgens finale met witte pad. Een week later heb ik het nog eens geprobeerd, maar zelfde verhaal.

restultaat test spot: amper/geen swirls weg en niet de diepe glans die ik wou. Ik vraag me nu af waar het mis gaat. Ik gebruik de vonroc 21 mm da polisher op de 3-4e stand anders lijkt deze iets te onrustig te worden. Is de machine niet krachtig genoeg of heb je op zn harde lak gewoon een rotary nodig.

wat adviseren jullie mij om nu te doen? Op de foto’s lijkt het prima. Alleen in de zon is het een stuk minder. Ik zal morgen betere foto’s toevoegen.
DB664565-8786-42D9-ABE6-6295E1BDA589.jpeg
DCF57AD2-46D0-4FDB-B53A-3C1D922C3278.jpeg
 
Allereerst denk ik dat je machine snelheid (veel) te laag is, zeker voor de eerste grove stap zul je naar stand 5 of 6 toe moeten. En die tape van de motorkap, om te voorkomen dat je straks overgangen in lakdikte krijgt. Mijn advies: lees je eerst even goed in het hoofdstuk "Handleidingen en tutorials" dan kun je veel fouten al voorkomen, daar vind je ook filmpjes met hoe je bewegingssnelheid met de machine moet zijn, hoeveel polijstmiddel enz.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Bedankt voor de tip, ik heb het doorgenomen en heb daarnaast ook al veel yt filmpjes bekeken. Met handsnelheid, hoeveelheid polijstmiddel en pads heb ik al gevarieerd in verschillende testspots. Ik verwacht dat hier dus niet het probleem zit. Wat voor mij overblijft is dan de machine, kan het niet gewoon zijn dat deze niet krachtig genoeg is?
 
Heb je dus ook de machinesnelheid hoger gehad?

Ik heb een Rupes 21 en met mijn harde foampads + compound kom ik op de betonlakken ook vrijwel nergens.
Echter gebruik jij een grover polijstmiddel én pads met meer cuttingpower en zou jij dus wel verschil moeten gaan zien.

De vonroc kan vrijwel dezelfde OPM draaien als de Rupes, dus je zal inderdaad op stand 6 aan de gang moeten.
 
Even los van de stand van de machine polijst jij vaker auto’s of kan het ook in een stukje techniek zitten? in principe moet je met S3/sandwich spiderpad een heel eind moeten komen. Mijn auto heeft ook kei en kei harde lak en zeker in het begin was het voor mij ook een zoektocht naar wat werkt.
-Scholl Sandwich Spiderpad met S3/shock 2 cut
-Neem de tijd.
-beweeg de machine niet te snel.
-maak je pads regelmatig schoon.
-Werk paneel voor paneel
-leg jezelf niet de druk op om de auto binnen 1 dag af te krijgen.

Er zitten een hoop ”standaard” adviezen in maar ik denk dat het daar wel uiteindelijk op neer komt.
Ik had mijn auto ook niet In 1 detail sessie helemaal af.
 
Laatst bewerkt:
Ik wilde juist gaan typen en toen verscheen het bericht van @Ric325i. Ik kon mijn verhaal weer verwijderen want dat komt redelijk overeen. Ik heb in het verleden met alleen een DAP900V3 gewerkt en behaalde daar zelfs op harde VAG lakken echt goede resultaten mee. Key was de tijd en het aantal hits. Veel gewerkt met de Sandwich Spiderpad inclusief scholl, daarna afbouwen. Ik vermoed dat je zelfs voor je testspots een aantal hits nodig hebt om resultaat te zien, en een aantal dagen polijsten op een gehele auto is dan vrij normaal om het door jou voorgestelde doel te bereiken.
 
  • Leuk
Reactions: Dany
Rustig de machine bewegen is een must, je ziet veel youtube filmpjes waar ze als een malle over de lak gaan met geweldig resultaat, nou dat vergeet maar, je dealer krijgt een mooie wetlook door simpelweg een polish en wax ineen te gebruiken met veel fillers erin, na het wassen zie je pas wanneer de fillers weg zijn hoe de staat van de lak werkelijk is, dat zul je dus eerst moeten corrigeren om een goede glans te krijgen.

of naar de deler gaan en vragen of je een bus van die meuk die hun gebruiken kan kopen ;)
 
bedankt voor jullie reacties!

Ik ben zeker niet ervaren, maar ik houd me aan de standaard regels. Ik neem de tijd en heb me alleen nog maar op de motorkap gericht. Ik clean mijn pads na 2 secties. Ik werk kleine secties, weinig polijstmiddel/druk enz.
wat betreft de snelheid kijk ik naar de trail van de machine en zie ik dat boven de 4 de machine iets onrustiger word en minder goed lijkt te polijsten. Ik heb het wel geprobeerd maar zonder resultaat.

ik vermoed dat een kleinere uitslag machine 8-15 mm met kleinere pads beter voor mij gaat zijn.
 
ik vermoed dat een kleinere uitslag machine 8-15 mm met kleinere pads beter voor mij gaat zijn.
In het kader van "correctiekracht" zou je met een 21 meer moeten behalen dan met een machine met minder uitslag. ;)

Ook een dingetje: De gebruikte machine kost zo'n 7 tientjes en dat is ook nog met 7 pads erbij. Dat verklaart waarom het balans van de machine blijkbaar ruk is en je mist waarschijnlijk ook koppel. 21mm of niet, als deze eigenschappen missen, dan heb je meer aan een DAP Evo met mooie pads.

Heb je geen zin om een machine en benodigdheden aan te schaffen, dan zou ik gaan kijken naar producten zoals glaze om je wetlook/reflectie weer wat terug te halen en deze aftoppen met een leuk waxje zoals Collinite 845. (Warmte/diepte in de kleur van de glaze, koude glans van de wax)
 
  • Leuk
Reactions: Dany en Rémon
Kijk er zit gewoon verschil tussen mijn Rupes/flex machines en hun goedkopere (imitatie) varianten en dat zal je ook bemerken als het gaat om balans bv dat gezegd hebben moet je ook met jouw machines wel resultaat kunnen bereiken. Mocht de machine moeite hebben om de contouren van de lak te volgen kun je ook eens kijken voor:
Hou wel de warmte van de pad in de gaten anders sloop je em ben ik bang en het nadeel van zo’n pad is het schoonmaken maar is bv net wat zachter (prettiger in hollingen bv) dan een Sandwich Spiderpad en geeft ook goede correctie.
 
Ik had eerst een Dap900v3 en toen kwam M@rio met zijn Rupes en ik was om, dap eruit en rupes erin vanwege meer balans en minder herrie...dan is een dap al een prettig apparaat, een kopie van een dap is wel weer goedkoper...lijkt me ook eerder een mogelijke oorzaak.
 
Na opnieuw het topic doorlezen en de aanvulling van @Robin210 krijg ik het idee dat je de machine mogelijk niet goed vlak op de lak houdt, en daar dus het echte probleem zit. De gebruikte machine is misschien niet de allerbeste, maar het zijn wel bekende (goede) pads en polijstmiddelen gebruikt, dus daar lijkt het probleem niet te zitten.

Een machine met kleinere uitslag zal stabieler zijn, maar het nut van kleinere pads zie ik niet, zeker zolang je een gewone motorkap nog niet strak krijgt. (Kleinere pads voor dakstijlen en andere plekken is weer iets anders)
 
wat betreft de snelheid kijk ik naar de trail van de machine en zie ik dat boven de 4 de machine iets onrustiger word en minder goed lijkt te polijsten. Ik heb het wel geprobeerd maar zonder resultaat.
Na opnieuw het topic doorlezen en de aanvulling van @Robin210 krijg ik het idee dat je de machine mogelijk niet goed vlak op de lak houdt, en daar dus het echte probleem zit.

Dus je bedoeld dat de machine zijn vrij rotatie verliest? Dat zou i.c.m. weinig koppel flink wat verlies kunnen betekenen. (power) Dan kan je de beste pads en polishes hebben, maar verwerken kan je ze niet lekker. :p
 
Dus je bedoeld dat de machine zijn vrij rotatie verliest? Dat zou i.c.m. weinig koppel flink wat verlies kunnen betekenen. (power) Dan kan je de beste pads en polishes hebben, maar verwerken kan je ze niet lekker. :p

Dat bedoelde ik niet (gezien de bekeken filmpjes neem ik aan dat ie dat wel had gemerkt), maar dat de machine scheef op het lakoppervlak wordt gehouden, en dus maar een klein oppervlak van de pad actief gebruikt wordt.
 
@Cordoba - Ah, op die fiets! Hmm.. Als ik mijn 21 schuin houdt, wil die er eigenlijk wel een beetje vandoor gaan. Niet zoals een rotary, maar fijn is het niet, dus dat merk je dan ook wel snel genoeg.

@Robin210 - Waar kom je vandaan? Misschien kan iemand even met je meekijken.
Ik dacht dat ''210'' misschien een netnummer was in NL, maar blijkt Texas te zijn. :p
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals dank voor het meedenken!

Het (minimaal) schuinhouden, door het schudden van de machine in een hoge stand, zal wel eens de reden kunnen zijn. Ik weet dat ik op de lagere standen de machine goed vlak houd. Dit merk ik voornamelijk aan het polijst spoor dat de pad achterlaat. Alleen zijn deze standen te laag voor de juiste correctie, dus kreeg ik geen resultaat. Ik denk dat ik de machine simpelweg op standje 5/6 moet zetten en de machine fermer moet grippen voor meer controle en betere werking. Mocht dit de machine nog niet goed genoeg controleren, dan zal ik een andere moeten kopen...

ps. Ik kom uit de buurt van helmond

Aankomende zaterdag maar eens proberen, jullie horen van mij!
 
Je kan niet altijd aan het spoor zien of je de machine scheef houdt. Voor het gemak noem ik de richting waar de machine naar toe gaat de voorkant, en waar je het spoor achterlaat de achterkant. Als je de machine aan de achterkant iets te laag houdt, ziet het spoor er precies eender uit, maar gebruik je nog steeds maar een deel van het pad-oppervlak. Vraag anders eens of er iemand meekijkt of je de machine vlak op de lak hebt staan, of probeer het te filmen. Een andere oplossing is om te proberen de machine de andere richting op te bewegen, als je 'm eerst naar voren bewoog, probeer dan nu eens of naar links of rechts verschil maakt.(het blijkt namelijk nog wel eens een verschil te zijn, tussen wat je echt doet, en wat je denkt dat je doet, door de bewegingsrichting met 90 graden te veranderen kun je dat patroon soms doorbreken).
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx