• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project oldtimer: 1974 Citroën DSpecial

Simmke

Detailing guru
Tester of Bling
29 mrt 2016
423
153
Hoorn
Zaterdag is het eindelijk zo ver!
Ik ga mijn 2e auto kopen. Van een familielid in België neem ik een Citroën DSpecial uit 1974 over. Deze heeft nu 7-8 jaar stilgestaan dus moet eerst rijdend gemaakt worden.
Jammer genoeg heeft de auto al die tijd onafgedekt gestaan (wel binnen) en is dus aardig verstoft. De huidige eigenaar heeft dit stof eraf gewassen met kraanwater en een spons :( de lak is dus niet helemaal in topconditie...

Graag had ik hierover wat tips en advies. De lak is volgens mij nog de originele fabriekslak.

* kan ik best een apart setje pads kopen om mee te werken op deze lak (die zijn kleur gok ik wel zal afgeven aan de pads). Of is de verkleuring daarna met pads wassen weer verdwenen?

* op 1 paneel zit een roestplek ter grootte van een duimafdruk (zie ook foto). Kan ik deze best vermijden met de DAP? Of kan ik hier gewoon overheen?

* hoe kan je best een motorruimte schoon maken? Hier heb ik helemaal geen ervaring mee. De motorruimte is zoals te zien op de foto's helemaal verstoft.

* kan ik voor het polijsten van chrome delen gewoon pb prof. polish gebruiken?

Ik had nog meer vragen maar die kan ik nu even niet terughalen. Als ze in me opkomen stel ik ze hieronder nog wel.

Tijd voor foto's:

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg


stoffige motorruimte:
360.jpg


Witte plek op de motorkap, waar een stukje lak weg is (steenslag?)
360.jpg


Plekje op het rechter achter scherm:
360.jpg


Zo is zo'n beetje de hele lak eraan toe:
360.jpg
 
Gaaf ding!!
De lak zal wel verkleuring in je pads geven, maar dit kan geen kwaad. Naderhand gewoon uitwassen. Waarschijnlijk zul je dan niet alles er meer uit krijgen, maar de werking van de pad zal niet veranderen! Zelf even in de gaten houden dat je markeert welke pad wat was...

Bumpers op een DS zijn van RVS. Dit zul je dus echt met metaal polijstmiddelen moeten gaan polijsten. Andere optie is het wegbrengen... Dakranden zijn ook RVS, evenals de randen om de koplampen, instaplijsten, lijsten over de deuren..
De kofferbakscharnieren komt vaak pitvorming in. Dit is wel chroom. Uit m'n hoofd op ZAMAC. Zelfde met de handgrepen van de deuren binnen en buiten. Eens deze putvorming hebben is de enige optie gewoon een andere scoren... Wees hier voorzichtig mee, want het chroom hecht niet denderend op het zamac!
Over het algemeen denk ik dat je niet ver zult komen met de prof polish.. Op de bumpers weet ik zelfs zeker dat dit niet het product is! Beter even zoeken op het polijsten van RVS velgranden. Die aanpak zul je hier ook moeten hanteren..

Chroom rond de knipperlichten zit op het kunststof en zit volgens mij aan de binnenkant.

Die roestplek zou ik ZEKER vermijden. Je sloopt je pad er op en je hebt kans dat je lak rondom de randen van die plek los trekt..

Gaaf project!

PS: je weet dat de achterschermen zijn gemaakt om met die ene bout achterop los te draaien? Het is erg aan te raden ook daaronder alles schoon te houden...

Oh, en de koplampen hebben luikjes om ze van binnen schoon te kunnen maken van binnenuit! Daar zit vaak ook stof en vervuiling in, maar die kun je uitdoen en stofzuigen...
 
Ik kan niets bijdragen, maar ik volg dit zalig project!

Tof dat je een klassieker weer een nieuw leven geeft.

Edit: hier een linkje naar een ander DS topic, voor moest je het helpen.
https://forum.Carclean.com/threads/citroen-ds-super-uit-1971.13731/
 
Laatst bewerkt:
Voor wat betreft het reinigen van de motorruimte: Bij een DS zit weinig electronica, maar de electronica die er zit is slecht afgeschermd...
Tevens met het sprayen van conditionerende middelen uitkijken: aan de zijkanten van de versnellingsbak zitten de remschijven. Hier niet te veel zooi op spuiten en ook niet te veel water op de klauwen laten staan.. Die zijn wat gevoeliger. Tevens zijn de bougieschachten erg diep, waardoor er veel water in kan blijven staan.
Ik zou die lekker met een doek, een kwast een sprayer met APC of Autoglym Engine Clean (mijn persoonlijke favoriet voor dit klusje) te lijf gaan.. Niet te veel water spuiten, maar verstandig kijken en eventuele openingen afdekken. Naderhand heel de motorruimte gewoon sprayen met de rubber & vinyl care en uitpoetsen met een doek...

Pas op met de motorkap. Dit is een enorm groot geheel. Werkt mooi, maar is heel kwetsbaar en dun van aluminium. Met polijsten dus goed kijken wat je doet en welke warmte je inbrengt. De lak wil na al die jaren nog wel eens los kunnen laten en aluminium zal sowieso anders reageren.
Daarbij niet de kap open zetten en laten staan met forse wind. Het is een enorme lap staal die door zijn gebolde vorm enorm veel wind kan vangen!! Een kromme kap is wel het laatste dat jij wil.

Het dak kan óf kunststof zijn, of staal. Zo te zien in ieder geval wel een gespoten dak, wat het al makkelijker maakt!! Let wel ook weer op met warmte inbreng..

Laatste: de rubber rand langs de dakgoten wil vaak inscheuren door verdroging en zo gaan lekken. Kijk uit voor je hem uitgebreid gaat wassen of dit er dicht uit ziet, want het zou zonde zijn van je hemelbekleding als deze vochtplekken krijgt.
Vaak worden ze afgekit. Originele rand er uit en dichtkitten. Wellicht is dit al gebeurd? Verschil tussen kit en oud rubber zie je snel zat! Dit is ook van belang omdat je dakrand die onder het (waarschijnlijk kunststof) dak zit weg kan rotten door het water dat er dan tussen blijft zitten...

Veel plezier met dit project! Ik blijf het ook zeker volgen!
 
Geweldig! Ben groot fan van Citroën. Ben zelf net begonnen met het detailen dus kan je geen goed advies geven anders dan er vooral van te genieten! :grinning:
Ga dit zeker volgen, heel veel succes!
 
Thanks voor de tips allemaal :)
Als eerste op de planning staan zoiezo alle technische onderhoudsklusjes die ook 7-8 jaar achterlopen.
Ik ga in ieder geval voorzichtig te werk en ik houd jullie op de hoogte ;)
 
Geweldig! Ben groot fan van Citroën. Ben zelf net begonnen met het detailen

Als Citroën fan is het misschien leuk om even op het forum van ClubFrance te kijken :)

Ik ben zelf ook nog beginnend detailer, maar vind het wel fantastisch leuk en vooral ontspannend :D
 
Als Citroën fan is het misschien leuk om even op het forum van ClubFrance te kijken

Leuk idd :) Op dit moment rijd ik geen Franse maar volgende auto word waarschijnlijk wel weer Frans.

Idd erg ontspannend! Ik heb nu de Alpha van een vriend van me mogen doen, mijn eigen auto gaat in etappes en nu ook een afspraak staan om de Seat van mijn collega onder handen te nemen. Fantastisch leuk :p
 
Beter even zoeken op het polijsten van RVS velgranden. Die aanpak zul je hier ook moeten hanteren..
Ik weet vrij zeker dat velgen niet van RVS zijn. Is ofwel normaal staal of een alu legering. Ik kan geen advies geven wat voor het chroom van een DS werkt, maar alu en RVS zijn twee totaal verschillende materialen om te polijsten. Alu laat zich heel makkelijk polijsten, want dat is vrij zacht. RVS is keihard en een stuk lastiger netjes te krijgen.

Wel een gave auto zo'n DS! Is toch echt DE Citroën. Persoonlijk zou ik van de roestplek afblijven met polijsten. Dat ga je echt niet aan het glimmen krijgen, want daar zit geen lak meer.
Indien de lak nog de originele is dan is deze waarschijnlijk vrij makkelijk te corrigeren. Lakken van toen waren veel minder hard dan tegenwoordig.
Als het motorruim alleen stoffig is werkt een kwastje en APC waarschijnlijk prima. Een andere optie is een stoomreiniger. Hiermee breng je maar heel weinig vocht aan, maar door de druk en warmte maak je wel een hoop schoon. Zit er echt vette aanslag op dan zou je een industrie ontvetter kunnen gebruiken. Ik zou het in ieder geval met een kwastje opbrengen.
Heel veel succes in ieder geval! Deze godin verdient het om haar schoonheid terug te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: N@vigator
@EJ2NH503P Er zijn wel degelijk RVS velgranden! Zullen hier op het forum ook wel wat topics over zijn..

Onder andere https://forum.Carclean.com/threads/rvs-randen-polijsten.11036/

Uiteraard is het grootste deel van de velgen van alu, maar merken als BBS hebben dus ook RVS randen geleverd op die deelbare velgen..
 
  • Leuk
Reactions: N@vigator
Bedankt voor alle tips. Ik had intussen mothers mag&alu polish op mijn verlanglijstje gezet, ik ga er vanuit dat ik hiermee wel goed zit?
 
Ik vrees dat er een kans is dat dit niet sterk genoeg is, maar ik heb hier geen ervaring mee eerlijk gezegd..
Mijn eigen DS21 is helaas nog niet zover.. Daarom wel extra interessant om hier mee te blijven kijken!
 
De lak zal wel verkleuring in je pads geven, maar dit kan geen kwaad. Naderhand gewoon uitwassen. Waarschijnlijk zul je dan niet alles er meer uit krijgen, maar de werking van de pad zal niet veranderen! Zelf even in de gaten houden dat je markeert welke pad wat was...

De kleur die overblijft gaat dan ook niet af op andere auto's die ik met deze pads zou polijsten? Want in dat geval zou ik misschien toch beter een apart setje pads kunnen kopen?

Dit is wel chroom. Uit m'n hoofd op ZAMAC. Zelfde met de handgrepen van de deuren binnen en buiten. Eens deze putvorming hebben is de enige optie gewoon een andere scoren...

Ik zag dat een deel van de handgrepen aan de buitenkant wel putjes hebben. De een al meer dan de ander. Dit wordt dus vervangen, maar dat zal op termijn gebeuren... First things first :)

Die roestplek zou ik ZEKER vermijden. Je sloopt je pad er op en je hebt kans dat je lak rondom de randen van die plek los trekt..

Dat dacht ik al, maar wilde toch even zeker zijn ;)

je weet dat de achterschermen zijn gemaakt om met die ene bout achterop los te draaien? Het is erg aan te raden ook daaronder alles schoon te houden...

Dat wist ik inderdaad, is ook nodig om je wiel te kunnen wisselen aangezien de wielkasten gesloten zijn. Daaronder goed schoonmaken had ik zelf niet bedacht, bedankt voor de tip ;)

Oh, en de koplampen hebben luikjes om ze van binnen schoon te kunnen maken van binnenuit! Daar zit vaak ook stof en vervuiling in, maar die kun je uitdoen en stofzuigen...

Het stof en de vervuiling had ik inderdaad gezien, en na goed kijken ook de luikjes :) nu begrijp ik al veel beter dat je af en toe koplampen ziet met een schaalmodel binnenin :cool::innocent:

Meer nieuws intussen over de auto zelf!
Hij staat inmiddels in Nederland :heart_eyes:
Gisteren uit België gehaald met de hulp van mijn goede vriend Edgar van EH Autoservice.
Voor het volledige verslag verwijs ik naar mijn post op het ClubFrance forum, onderaan pagina 4:
http://clubfrance.nl/viewtopic.php?f=16&t=3060&sid=702f43775e84075f19bd6a4a7f0dcf5f&start=30

Uiteraard hieronder ook 2 filmpjes en wat foto's ;) eerste filmpje is de hydraulica die weer op gang komt (van de normale stand naar de hoogste stand), het tweede filmpje zijn de eerste meters na 18 jaar stilstand.

Let bij de eerste video op dat je geluid niet te hard staat, de motor klinkt vrij hard in een holle garage...


360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg
 
Zo, 6 maanden later weer eens een update over de DS.
Ik kwam er achter dat deze bijna 18 jaar had stilgestaan, dus niet "maar" 8... Laatste rit is de trouwerij van mijn oom en tante geweest.
Dit bracht ook met zich mee dat er veel meer werk aan moest gebeuren dan gepland. Na 4 maanden amper vooruitgang heb ik de auto uit Zierikzee weggehaald en naar de lokale DS garage gebracht. Zij hebben er in 4 weken tijd ongeveer 80 uur aan gesleuteld.

Maandag is ze eindelijk thuisgebracht (op de aanhanger, nog geen NL kenteken). Ik kan me dus de hele winter uitleven met detailen, en dat zal nodig zijn... 18 jaar stilstand brengt een vieze smeerboel met zich mee. Alles wat je aanraakt is stoffig, vet, plakkerig of een combinatie daarvan.
Resultaten volgen zsm als updates in dit topic, uiteraard met foto's!

2016-11-07 17.14.52.jpg
 
Heel veel succes met het in ere herstellen. Top ruimte ook, heerlijk licht. Met deze temperaturen even half uurtje vantevoren een kacheltje aan?

80u, dat is niet niks.... ik hoop dat hun uur tarief een beetje te doen is :worried:
 
Top ruimte ook, heerlijk licht. Met deze temperaturen even half uurtje vantevoren een kacheltje aan?

80u, dat is niet niks.... ik hoop dat hun uur tarief een beetje te doen is :worried:

Garage van 8mx2,30m, lekker lang zodat vriezer, gereedschapskast, winterbanden, DS en 4 fietsen erin kunnen. Helaas net ff iets te smal om lekker met de dap te werken (DS staat nu tot een paar cm van de muur). Inderdaad ook verwarmd, dus heerlijk met dit weer.

Die 80u werk was veel meer dan verwacht, de rekening was dus ook aardig hoog. En dan zijn er enkel werkzaamheden gedaan om alle techniek weer OK te maken en alles klaar te stomen voor inschrijving bij RDW en de uitgebreide keuring die daar bij hoort.
Details zoals alles weer origineel maken zullen dus voor volgende winter of zo zijn