• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project Peugeot 106 GTi - update 21 augustus -

A110

Detailing rookie
20 jul 2008
169
17
Ik zal hier verslag doen van de werkzaamheden van de Peugeot 106 GTi.

Zoals gezegd ben ik de auto vrijdagavond wezen halen. Toen heb ik ook voor het eerst met de auto kunnen rijden en voelde gelijk dat de koppeling aan vervanging toe is. En ik hoorde een raar geluid aan de achterzijde tijdens het rijden. Verder reed de auto heerlijk airco werkte, alleen de motor van de recirculatieklep deed continu tikken. Waarschijnlijk tandwiel kapot.
Remmen doet de GTi uitstekend en hij hangt gretig aan het gaspedaal.

Bij aankomst op de zaak gelijk eens op de brug gezet om de onderkant te bekijken. Daar schrok ik wel even kijk en oordeel zelf,

Bij de achteras zat iets niet helemaal inorde en de handremkabel zat ook niet zoals het hoorde. Dit liep tegen mijn achterwiel aan en dat was het geluid wat ik hoorde.
Inmiddels is het alweer opgelost, bout eruit afstandhouder wat niet goed zat losgemaakt en opnieuw goed en recht gemonteerd en weer vastgeschroefd. Handremkabel omwikkelt met tape en weer in zijn houder geplaatst. Ooit zal er wel een nieuwe kabel komen maar voorlopig werkt het weer perfect.
De GTi staat bekend om zijn speling op de achteras ik was even bang dat de lagers eruit lagen toen ik het defect vond maar het viel mee deze heeft het gelukkig niet, hele licht voel ik iets maar dat ga ik nog oplossen door er vetnippels in te tappen en de lagers vol te spuiten met vet.

Het getik van de motor van het recirculatieklep heb ik opgelost door de bruine stekker los te maken. De klep staat nu gewoon open maar werkt niet meer. Vind ik ook niet belangrijk je komt toch niet bij de klep zonder het dashbord compleet te demonteren. Nu hoefde ik alleen maar het piep kleine dashbordkastje te verwijderen en kon zo bij de stekker komen.

Verder ziet de lak er nog redelijk uit een goede detailbeurt kan de auto wel gebruiken. Swirls zijn nagenoeg niet aanwezig maar ik heb de auto nog niet gekleid. Er zitten wel een hoop krasje's en andere lakdefecten in oordeel zelf.

In dit topic zal ik de vorderingen blijven plaatsen zowel technisch als uiterlijk.

Technisch zal er nog het volgende gebeuren:

- nieuwe uitlaat - tussenpijp en einddemper zijn aan vervanging toe
- Nieuwe koppelinsset (drukgroep, koppelingsplaat en druklager) gelijk de aandrijfaskeeringen en krukaskeering vervangen.
- versnellingsbakolie vervangen schakelstangen smeren
- koppelingskabel vervangen deze is gescheurd op het zelfstellende mechanisme
- 2 nieuwe voorbanden
En nog wat andere dingen maar daarover later meer.

Update 15 augustus

Oke er is een hoop gebeurt in een week tijd.
We hadden niet verwacht dat de Saxo zo snel verkocht zou zijn. Maar dat heeft maar 2 weken geduurd. Daarom moest ik toch wat meer tempo achter het project 106 GTi gaan zetten.

Er is een hoop gebeurt en vervangen. Hieronder een kleine opsomming,
-koppelingset
-koppelingskabel
-nieuwe krukaskeering
-nieuwe aandrijfaskeerringen
-verse versnellingsbakolie
-nieuwe portierstekker A-stijl
-auto gewassen
-auto gekleid
-auto gepolijst
-wielkuipen en onderkant + dorpels in de tectyl gezet
-verbreders eraf gehaald en apart schoongemaakt
-en misschien nog wat dingen die ik al weer vergeten bent

Hierna reed de auto weer heerlijk weg en je moest uitkijken dat je niet door de bodem trapte zo soepel gaat het koppelingspedaal weer.
Schakelen gaat ook weer een stuk soepeler.

Toen ben ik aan de slag gegaan om de auto te polijsten met monello en poorboys.
Ik heb elk paneel apart nagekeken wat het beste was en dat was echt verschillend. Ondanks dat de auto er weer goed uitziet zitten er een hoop oneffenheden in de lak. Ik denk erover om dat nu gewoon te laten zitten. En in de toekomst de hele auto over te laten spuiten. De glans is er in iedergeval wel weer.

Als de auto af is meer foto's.

Er moet nog iets belangrijks vervangen worden en dat is de distributieriem. Als de auto warm is gaat er iets verschrikkelijks janken. En dat vertrouw ik niet dus maar besloten om de distributieriem incl. span- en looprollen mee te vervangen. Dit gaat deze week gebeuren.
Daarna de auto nog in de EX-P en in de natty's als laatste toplaag. Daarna kan er weer mee gereden worden. De binnenkant komt nog wel een keer aan bod. Dit ziet er nog goed uit.

Ik blijf foto's maken en hou jullie op de hoogt.

Tot zover...........

- Update 21 augustus -

Hier een kleine update van project GTi.

Afgelopen week de distributieriem incl. spanrol, looprol en waterpomp vervangen. Dit was recentelijk gedaan maar bij warme motor jankte er iets.
En dat stoorde mij enorm. Maar ik kon niet achterhalen waar het precies vandaan kwam. Een ding was duidelijk het kwam bij de distributie vandaan.
Dus dat kon er ook nog wel bij om alles te vervangen. Na losmaken bleek de riem veel te strak te staan waardoor er een lager kapot is gegaan van een loopwiel of waterpomp. Geen gedoe gewoon alles vervangen je kan er al moeilijk bij zie foto's hieronder.

Auto is inmiddels ook helemaal klaar met detailen de foto's volgen zo spoedig mogelijk.

Gisterenmiddag auto meegenomen naar huis, rijdt goddelijk totdat we 's avonds een rondje wezen rijden waren en even gestopt zijn. Na het opnieuw starten brande het acculampje en deed de stuurbekrachtiging het niet meer.
Vanochtend gelijk gecontroleerd wat het euvel is. Wat blijk is de dynamo overleden :sob: .
Dit kan er oon nog wel weer bij. Maandag maar gelijk bestellen en monteren.

Eindrestultaat zal in het show off gedeelte komen te staan.

Bedankt voor het lezen en de nodige reactie's :)^

Gr. Jeroen
 
Veel kilometers erop?
Achteras is meestal wel een kwaal bij 106.
Zelfde als de koppaking.
En de gti heeft nog wel is last van de lambasone.
 
Jeroen,

Leuke auto. Moet nog wel eea aan gebeuren maar je had al aangegeven dat je dat zelf kunt. I.i.g succes hiermee en veel (veilige) km's toegewenst.

Gr.
René
 
jeffrey rallye zei:
Veel kilometers erop?
Achteras is meestal wel een kwaal bij 106.
Zelfde als de koppaking.
En de gti heeft nog wel is last van de lambasone.

Er staat 162000km op de teller NAP gecontroleerd. Dus dat valt best nog mee voor een GTi uit 1997.

Koppakking is gelukkig al gedaan bij de garage waar ik de auto gekocht hebt.
Achteras weet ik dat het een kwaal is.

Verder tot nu toe bedankt voor de complimenten.

Ik ga het topic proberen zo actueel mogelijk te houden en zal alle info in de eerste post erbij zetten zodat het een beetje overzichtelijk blijft.
In de topic-titel zal ik de datum erbij zetten waneer er weer een update is toegevoegd.

Gr. Jeroen
 
Echt leuke wagen, wij hebben er 1 gehad. Ook een 97'er.
Is echt snel zo'n wagentje van 0-100!! Heb er even 215 mee op de teller gereden 1x was genoeg.
Dat is echt hard in zo'n wagentje!!!!
 
knap toestel

vernis die los laat laat vermoeden dat die al gespoten is geweest waarschijnlijk en niet zo goed voorbereid geweest
 
Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst! Veel detail plezier, ben benieuwd naar het eindresultaat! -zelfs airco zie ik!-
 
Hoi Jeroen,

Leuke auto hoor, de kart van de snelweg zegt men wel eens.

Zo op het oog ziet hij er netjes uit maar ga je inzoomen en op de details letten, toch wel enige opmerkingen.
Zeker voor een perfectionist.
Maar daar is nog veel aan te repareren.
Ben wel erg benieuwd hoe je de loslatende lak gaat aanpakken? Dat is erg vervelend.
Veel succes met je nieuwe aanwinst en veel veilige kilometers.
Groeten,
Rob.
 
Heerlijke klus! Deed mij direct denken aan de Clio RS die ik met mijn broer heb opgebouwd. Hij glimt weer prachtig, toppie!
 
Serieus werk Jeroen en mooie vorderingen.

Effe Off - Topic: Is deze voor je lieve vriendin? Of doe je continue andere dingen voor haar nu? Want zo te zien ben je hier toch erg druk mee.

Mooie Peug man en ook een werkelijk prachtige kleur!

Aficior
 
Aficior zei:
Effe Off - Topic: Is deze voor je lieve vriendin? Of doe je continue andere dingen voor haar nu? Want zo te zien ben je hier toch erg druk mee.
Aficior

Valt wel mee hoor dat ik er druk mee bezig ben. Ik doe het overdag tussen de bedrijven door zeg maar. En ja mijn lieve vriendin gaat er mee rijden. De koppeling heb ik gewoon afgelopen vrijdag gedaan. Ik heb de auto gewoon ingepland en vrijdag was het rustig bijna geen klanten gezien dus dan is het mogelijk.

En ik maak nu wel wat meer tijd voor haar vrij, voornamelijk in het weekend. En ik probeer niet zoveel meer voer auto's te praten (tis moeilijk omdat het mijn hobby, werk en passie is).

Gr. Jeroen
 
Hij ziet er gaaf uit :)^

Bij de transporter is de kabelboom door de deur ook een bekend zwak punt :confused:
Ik weet nu bij wie ik advies moet vragen ;)