• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Puist onder de lak

Gerwin01

Detailing rookie
26 sep 2021
10
15
Kollumerland
Hallo .

Toen ik vorige week onze mitsubishi asx in de wax ging zetten ,kwam ik een klein bultje tegen op de lak tpv de koplamp ,dit bultje lijkt op een steenslag schade wat slecht of niet goed is gerepareerd, het lijkt net of er water onder zit, je kan het voorzichtig indrukken. of is het roest van binnen uit? ,dit zou wel snel zijn want de auto is van 2016 .
Het is misschien maar een klein plekje maar ik erger me eraan.
Wat denken jullie wat het kan zijn
20210922_175721.jpg
 
Laatst bewerkt:
Steenslag die is aangetipt en alsnog is gaan roesten?

Edit - Rechts van de bult lijk ik ook wat te zien. (Op de rand een geultje?)

Rechts van de bult, langs de rand volgend, op zo'n 3/4 van de foto lijk ik ook een even grote plek te zien die is aan getipt?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al reactie gehad van een schade hersteller ,deze zegt overspuiten ,maar ja toen noemde deze een prijs ,,om te janken .maaaarrr ben ik wel van alle steenslag af
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Als het alleen om dit bultje gaat, dan is overspuiten voor een flinke zak geld wat overdreven.

Maar, als je het zelf niet kan oplossen, zal je wel moeten?

Persoonlijk zou ik de bult openprikken en schuren. Vervolgens ontvetten en weer aanstippen met kleurlak, gevolgd door blanke lak.
Nadien alles tot hoogglans polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: Timo84
Ik heb mitsubishi Nederland gemaild hier over ,en kreeg bijna gelijk een reactie terug ,dat ik het eerst moet laten zien aan de mitsubishi dealer ,dus ik heb daar woensdag middag een afspraak mee ,maar even afwachten.
En idd is motorkap overspuiten wel een beetje overdreven
 
Dit is oxidatie onder de lak, zal alleen maar erger worden tot de lak lost en je met 1 roestplekje zit.

Als de wagen ooit hersteld is geweest, nagaan hoelang geleden de herstelling is geweest, vaak heb je 2-3 garantie op de herstelling. Hiernaast kan je eventueel aanspraak doen op de roestgarantie van het merk zelf, al moet het dan vaak over ''doorgeroest'' gaan voor vele merken...
Ik vermoed dat er een steenslagje heeft gezeten welke ze later hebben bijgetipt maar eens de ''blote plaat'' lucht krijgt (vocht), dan is het spelletje begonnen.

Zeker niet aan gaan schuren of plukken, je zal de lak doen loskomen met alle gevolgen vandien... naar de carrosserie brengen en laten herstellen en lakken is de enige goede uitkomst. Dit zou max. een 300 euro mogen kosten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Gerwin01
Zeker netjes. Maar voor het goede zouden de beide schermen mee gespoten moeten ivm kleurverschil. Is mij altijd verteld.
 
@schaef dat is overbodig, er zal enkel lak gespoten worden daar waar nodig (waar door de vernis geschuurd wordt). De rest van de kap zal in de vernis gespoten worden waardoor het kleurverschil nihil/miniem zal zijn.

Mocht je een delicate kleur hebben en de kap komt volledig in de kleur te staan, dan zou je wel kunnen overwegen de zijschermen mee te nemen in het spuitwerk. Je moet ook denken dat de zijschermen anders "staan" dan een motorkap welke vlak ligt, dit zal ook een andere invalshoek van het licht geven.
 
Hallo.

De motorkap is eind oktober iid netjes overgespoten ,je zag geen kleurverschil ,was er ook heel erg blij mee,
Nu drie maanden later, begint op precies dezelfde plaatst zich weer iets te vormen onder de lak ,ik ben echt bang dat dit echt van binnenuit komt .
Ik heb de mitsubishi dealer weer gemaild en hun dit voorgelegd ,deze gaat het één en ander uitzoeken met de schadehersteller of toch mitsubishi Nederland.
Wordt vervolgd.
 
Dan dient de schadehersteller via Mitsubishi een claim in te dienen onder de merkgarantie (als deze nog loopt?), en deze keer geen tussenkomst ter herstelling maar direct een nieuwe motorkap aanvragen. Er kan aangetoond worden dat een herstelling reeds is gebeurd zonder gewenst effect.

De meeste merken zullen zoiets helaas weigeren gezien dit te duur is voor hun. Met een beetje goodwill van Mitsubishi, komen ze wel tussen voor een bepaald bedrag, mocht een nieuwe motorkap te duur zijn voor hun.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Met Mitsubishi heb ik geen ervaring maar bv. Bij Peugeot geven ze je bv. Maar "garantie" op de eerste 6000km voor de afstelling van de openingen (bv. Motorkap - spatborden openingen, deuren,...), stel dat je na 6500km pas ziet dat je motorkap niet zo mooi staat, dan trekt Peugeot zich terug. Daar sta je dan... En dat kost minder dan een nieuwe motorkap hoor, is amper een uurtje werk om alles netjes af te stellen in de meeste gevallen.
 
Ben in aantal fabrieken van verschillende merken geweest in Europa.

Afstellen van deuren, motorkap en achterklep doen ze bijna allemaal als laatste stap, vóór proefrit.

Met een klein assortiment gereedschap, een paar afstandsblokken en een scherp oog. Ff draaien, kloppen, schroeven, kijken en klaar.