• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

QD battle

AndyVR

Detailing guru
11 jul 2020
1.838
158
Peer
Ik heb enkele quick detailers thuis liggen waarvan ik zeer tevreden ben maar... Afgelopen week toch maar toegegeven aan de verleiding om de ceramic detailer van Gyeon aan te schaffen.

Nu kwam het in mij op om deze eens tegenover elkaar te plaatsen.
Ik heb de motorkap in 3 delen opgesplitst, uiterst rechts [links op de foto], heb ik met enkele pufjes de Gyeon ceramic detailer aangebracht, helemaal links [rechts dus...] Carpro elixir. Om het toch wel een beetje eerlijk te houden heb ik sonax BSD 1-1 verdund met gedistilleerd water :yum, dit maakt het aanbrengen ook een stuk makkelijker.

Ik ben zeer tevreden over zowel elixir als BSD, naar mijn gevoel zijn dit beide uitstekende producten, met ieder toch hun eigen [ver]werking, wel is BSD een heel stuk goedkoper.

Op dit moment kan ik enkel iets zeggen over:
- De prijs: BSD blijft de goedkoopste, zeker als je de 5l bus erbij telt. Op de 2de plaats staat Gyeon MAAR als je de 400ml omrekent naar 500ml, dan is deze net iets duurder dan elixir.
- Het aanbrengen en afnemen: Gyeon is zonder twijfel het meest foolproof hier met BSD als moeilijkst verwerkbaar, zelfs verdund.
- Glans: Ik zag met al die shine het verschil nog niet meer...
- Gladheid: WOW! Gyeon overtreft elixir zelfs hierin... veruit de gladste van alle 3, BSD lijkt amper gladder te zijn dan een onbehandeld stuk [al zegt mijn ervaring dat de gladheid niks zegt, vaak is de minst gladde zelfs het meest hydrofobe].
- Levensduur: dat hoop ik jullie pas binnen lange tijd te kunnen zeggen, i`ll keep you posted!
 

Bijlagen

  • QD battle  .jpg
    QD battle .jpg
    200,2 KB · Weergaven: 148
  • QD battle.jpg
    QD battle.jpg
    190,3 KB · Weergaven: 140
Leuk dat je dit test, zelf heb ik ook die van Gyeon en Sonax. En ja met de BSD word het niet glad maar wel mooie beading.
Ik ben zelf wel van het glad aanvoelen van de lak dus mijn voorkeur gaat dan uit naar iets wat een glad resultaat geeft.
Maar dit is wel een mooie test wat betreft beading en sheeting om zo naast elkaar te zien. En wat de standtijd is.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Hele leuke test!
Het klopt inderdaad dat Sonax je lak niet glad maakt. Maar de bescherming die het geeft!!! Je zou makkelijk na elke wasbeurt BSD kunnen gebruiken, en verder je auto nooit meer waxen. :yum

Ik denk persoonlijk dat Sonax het langste stand houdt. Maar we zullen het zien!
Hoe vaak ga je de auto wassen? Mijn ervaring is namelijk wel, dat de bescherming van Quick Detailers, na een wasbeurt wel bijna verdwenen is.
 
Ik was de auto om de 1 à 2 weken.
Mijn ervaring is dat de voor mij tot nu 2 gekende detailers toch wel langer houden dan 1 wasbeurt, véél langer zelfs. Maar we gaan het zien.
 
Carppro Elixer heb ik nooit gehad.
BSD is niet slecht maar ik zal het niet meer kopen (niet mijn ding)
Gyeon ceramic detailer is qua gebruikers gemak echt geweldig ,standtijd kan ik moeilijk bepalen want mijn auto staat in een coating al gok ik dat die niet super lang stand zal houden . Maar als spray na de wasbeurt is ie geweldig.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@schaef ,Ik vond die Sifinish best “streperig” ik weet dat er fan’s van zijn maar ik ben er niet 1 van. Nanolex final finish vind ik dan prettiger in gebruik al bevat dat geen beschermende factor.
Voor auto’s die niet in een coating staan vind ik Red mist erg goed (glans uit een flesje).
 
Ik had laatst de 308 sw gedaan met bsd.
Eerst auto afgespoten. Geweldige beading. Auto gewassen. Afgespoten. Beading stukken minder...
 
@schaef ,Ik vond die Sifinish best “streperig” ik weet dat er fan’s van zijn maar ik ben er niet 1 van. Nanolex final finish vind ik dan prettiger in gebruik al bevat dat geen beschermende factor.
Voor auto’s die niet in een coating staan vind ik Red mist erg goed (glans uit een flesje).

Ik heb de mijne in een coating staan misschien dat het is scheelt. Red mist ken ik niet.
 
Dat zou zomaar eens kunnen schelen ,ik heb mijn flesje toen op de auto gebruikt toen ie nog in een Wax stond.
 
Ik had laatst de 308 sw gedaan met bsd.
Eerst auto afgespoten. Geweldige beading. Auto gewassen. Afgespoten. Beading stukken minder...
En als je de wagen eerst afdroogt en daarna nog eens afspuit? Ik heb namelijk BSD meer dan 1 maand op de wagen gehad als stand alone, met pakweg 3-4 wasbeurten. Beading bleef erg goed aanwezig bij mij
 
Even een update na ongeveer 2,5 week geen wasbeurt gedaan te hebben.

Vandaag beide wagens nog eens onder handen genomen.

- Beading: all the way BSD, deze gaf als enige echt mooi strakke, ronde beads. Het verschil tussen Elixir en CD kon ik niet echt vaststellen, dit was echt miniem.
- Sheeting: BSD nogmaals, het water krijgt amper de kans om contact te maken, Elixir is hier de verliezer. CD deed het beter dan Elixir al was dit niet gigantisch veel beter.
- Aantrekking/ernst vervuiling: Voor het wassen bekeken en dit was voor mij over de gehele motorkap identiek, helaas geen foto hiervan gezien dit erg lastig was om goed op beeld te krijgen.

Kortom mijn vaststellingen voor nu: BSD is en blijft een patser, van Elixir wist ik al dat deze niet was opgewassen tegen BSD, maar dus ook de Ceramic detailer van Gyeon haalt het niet, al vind ik deze over het algemeen wel weer beter dan Elixir. BSD blijkt overpowered te zijn, zelfs 1-1 verdund met demi-water. Officieel vanaf nu mijn GO-TO QD! De 5 liter bus staat al hier.

Wat wel met zekerheid kan gezegd worden is dat alle 3 de QD`s nog steeds aanwezig zijn en hun werk doen.
 

Bijlagen

  • IMG_20210807_140220.jpg
    IMG_20210807_140220.jpg
    277,2 KB · Weergaven: 114
  • IMG_20210807_140226.jpg
    IMG_20210807_140226.jpg
    273,3 KB · Weergaven: 114
  • IMG_20210807_140231.jpg
    IMG_20210807_140231.jpg
    264,5 KB · Weergaven: 108
Laatst bewerkt:
Even een update na ongeveer 2,5 week geen wasbeurt gedaan te hebben.

Vandaag beide wagens nog eens onder handen genomen.

- Beading: all the way BSD, deze gaf als enige echt mooi strakke, ronde beads. Het verschil tussen Elixir en CD kon ik niet echt vaststellen, dit was echt miniem.
- Sheeting: BSD nogmaals, het water krijgt amper de kans om contact te maken, Elixir is hier de verliezer. CD deed het beter dan Elixir al was dit niet gigantisch veel beter.
- Aantrekking/ernst vervuiling: Voor het wassen bekeken en dit was voor mij over de gehele motorkap identiek, helaas geen foto hiervan gezien dit erg lastig was om goed op beeld te krijgen.

Kortom mijn vaststellingen voor nu: BSD is en blijft een patser, van Elixir wist ik al dat deze niet was opgewassen tegen BSD, maar dus ook de Ceramic detailer van Gyeon haalt het niet, al vind ik deze over het algemeen wel weer beter dan Elixir. BSD blijkt overpowered te zijn, zelfs 1-1 verdund met demi-water. Officieel vanaf nu mijn GO-TO QD! De 5 liter bus staat al hier.

Wat wel met zekerheid kan gezegd worden is dat alle 3 de QD`s nog steeds aanwezig zijn en hun werk doen.

Toevallig bekend met cp reload ? Staat boven de Elixir. En doet ze werk een stukje beter.
 
@Fuut-Fuut die ken ik inderdaad maar nog niet gebruikt, mijn vermoeden is dat reload niet bepaald op "dezelfde lijn" staat als de 3 andere producten of zie ik dat verkeerd?
 
@ivo's zijn dit dan niet eerder spray sealants dan quick detailers? Dit was namelijk hetgene ik ook bedoelde met mijn vorige opmerking.
 
@ivo's zijn dit dan niet eerder spray sealants dan quick detailers? Dit was namelijk hetgene ik ook bedoelde met mijn vorige opmerking.

Ja klopt heb je wel een punt is inderdaad een sealer. Alleen gebruik ikzelf dit soort producten als een q detailer omdat ze meer resultaat geven met de dezelfde handelingen in mijn ogen. En enkele zijn ook toepasbaar op een natte ondergrond. Dus die gebruik ik in mijn droging process.
 
  • Leuk
Reactions: Epicurean en AndyVR
@Fuut-Fuut die redenering kan ik zeker volgen.

Maar als je ziet dat de prijs voor die 2 spray sealants vergelijkt, deze zijn het dubbele van de producten die ik heb gebruikt in deze test, dan mag het resultaat uiteraard ook wel naar behoren zijn. Ik zelf zou bv. niet na iedere wasbeurt een reload of cure gaan gebuiken maar dan wel eerder een QD, wat niet wegneemt dat het wel zou kunnen natuurlijk.