• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Quick polish met de Mazerna kit basic.

Ronnie

Detailing trainee
9 dec 2018
16
25
Almere
-Gewassen (velgen zijn de volgende keer aan de beurt)daarna de Mazerna kit gebruikt op volgorde;

- 1x Menzerna PG1000 voor verwijderen van krassen/swirls
- 1x Menzerna IP2000 voor intensief polijsten van de lak
- 1x Menzerna FF3000 voor de final finish
- Ontvet met een PREP van Gyeon en een microvezeldoek
- 1x SW protect voor aanbrengen van een wax/sealer laag

Helaas zijn de pads die ik bij mijn polijstmachine heb gekregen van mindere kwaliteit. Het gaat hierbij om de techtake set.

Before:
IMG_20170729_160536.jpg





After:
IMG-20190327-WA0021.jpg
IMG-20190327-WA0007.jpg


IMG-20190327-WA0000.jpg
IMG-20190327-WA0004.jpg
IMG-20190327-WA0012.jpg
IMG-20190327-WA0017.jpg
IMG-20190328-WA0005.jpg


IMG-20190327-WA0011.jpg


Over een maand ga ik het eens fijntjes overdoen en neem ik het interieur en de velgen onderhanden, de swirls zijn zo goed als weg. het volgende staat op mijn bestellijst :

Pads:Zacht/Medium/Hard.
Wax: COLLINITE:Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml ( Menzerna wax voldoet niet aan mijn eisen)
Polijstmiddel: PoorBoys Black polish.
Velgen reiniger
Bandenspray
Kwast
Plastic/kunststof/rubber pasta om al deze materialen weer op kleur te krijgen.


Tips/Trucs zijn welkom!
 

Bijlagen

  • IMG_20180715_164756.jpg
    IMG_20180715_164756.jpg
    283,4 KB · Weergaven: 189
  • IMG-20190327-WA0025.jpg
    IMG-20190327-WA0025.jpg
    385 KB · Weergaven: 145
  • IMG-20190327-WA0002.jpg
    IMG-20190327-WA0002.jpg
    197,1 KB · Weergaven: 83
  • IMG-20190327-WA0013.jpg
    IMG-20190327-WA0013.jpg
    174,9 KB · Weergaven: 49
  • IMG-20190327-WA0020.jpg
    IMG-20190327-WA0020.jpg
    212,2 KB · Weergaven: 89
  • IMG-20190327-WA0025.jpg
    IMG-20190327-WA0025.jpg
    385 KB · Weergaven: 125
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: B B, Emi en PA27506
Lekker druk geweest. :D

- 1x Menzerna PG1000 voor verwijderen van krassen/swirls
- 1x Menzerna IP2000 voor intensief polijsten van de lak
- 1x Menzerna FF3000 voor de final finish
Je hebt met de PG1000 niet alles hoeven doen, maar alleen bepaalde panelen? (Ik ken de Menzerna niet, maar neem aan dat hoe hoger het getal, hoe fijner het polijstmiddel.

Ik heb deze kleur enkele keren gedaan (Eveneens E46) en het lijkt alsof er nog een waas over de lak ligt. (Ondanks het afschalen naar fijner polijstmiddel) Kan dat kloppen? Lijkt nog wat dof, zeg maar.


Polijstmiddel: PoorBoys Black polish.
Polijstmiddel van Poorboys genaamd ''Black Polish''? Ik denk dat je hun glaze bedoeld, genaamd Black Hole? :p
 
Je hebt met de PG1000 niet alles hoeven doen, maar alleen bepaalde panelen? (Ik ken de Menzerna niet, maar neem aan dat hoe hoger het getal, hoe fijner het polijstmiddel.

Ik heb de gehele auto eerst gedaan met PG1000. Hoe hoger het getal hoe fijner het polijstmiddel, ja dat klopt.

Ik heb deze kleur enkele keren gedaan (Eveneens E46) en het lijkt alsof er nog een waas over de lak ligt. (Ondanks het afschalen naar fijner polijstmiddel) Kan dat kloppen? Lijkt nog wat dof, zeg maar.

Dat viel me ook op, ben dan ook niet geheel tevreden over het resultaat of het aan de producten ligt.... ongetwijfeld maar zal zelf ook aan mijn ''polijstvaardigheden'' liggen aangezien ik een Rookie ben :p. Zelf wil ik het polijsten overnieuw doen met, Glaze Black Hole idd:) polijstresidu verwijderen met Q2M PREP. Vervolgens met de hand Collinite 845 aanbrengen enkele uren erop laten zitten en daarna met de hand uitwrijven.

geen enkele idee welke pads ik ga aanschaffen, mocht je nog tips hebben of andere adviezen ik hoor het graag!
 
Ooh, wacht effe... :p Black Hole is een glaze, niet een polijstmiddel.

Een glaze zit, kort door de bocht, bomvol olien waarmee je alle oneffenheden in een lak ''dichtsmeert''. Deze oneffenheden zoals krasjes, maar ook allerlei andere dingen, zorgen er voor dat je niet meer door een kraakheldere blanke lak naar de onderliggende kleur kijkt.

Je kijkt dus door een vies en/of beschadigde raam naar het mooie uitzicht. ;) De glaze zal de oneffenheden ''vullen'' en en meer helderheid geven, waardoor je beter naar het mooie uitzicht kan kijken.

Middels polijsten pak je het glas zelf aan, dus hoeft er geen tijdelijk middeltje op het glas en kijk je permanent door het mooie glas. (Totdat je hem weer bekrast of vuil maakt) Hoe mooier jij het glas al gemaakt hebt met je recente polijstkunsten, hoe minder effect een glaze zal hebben.


De waas c.q. het doffe zou je moeten kunnen verhelpen door met het fijne polijstmiddel door te werken. Dit middel slijpt niet zo hard als een grof middel, maar is bedoeld om hoogglans te maken.
Het zou ook maar kunnen zijn dat je met het grove middel niet ver genoeg bent doorgegaan.
 
Na een glaze zou ik ook geen prep o.i.d. gebruiken, omdat je daarmee de glaze weer verwijderd.

Heb je de lak ook gekleid voorafgaand aan het polijsten?
 
Ooh, wacht effe... :p Black Hole is een glaze, niet een polijstmiddel.

Een glaze zit, kort door de bocht, bomvol olien waarmee je alle oneffenheden in een lak ''dichtsmeert''. Deze oneffenheden zoals krasjes, maar ook allerlei andere dingen, zorgen er voor dat je niet meer door een kraakheldere blanke lak naar de onderliggende kleur kijkt.

Je kijkt dus door een vies en/of beschadigde raam naar het mooie uitzicht. ;) De glaze zal de oneffenheden ''vullen'' en en meer helderheid geven, waardoor je beter naar het mooie uitzicht kan kijken.

Middels polijsten pak je het glas zelf aan, dus hoeft er geen tijdelijk middeltje op het glas en kijk je permanent door het mooie glas. (Totdat je hem weer bekrast of vuil maakt) Hoe mooier jij het glas al gemaakt hebt met je recente polijstkunsten, hoe minder effect een glaze zal hebben.


De waas c.q. het doffe zou je moeten kunnen verhelpen door met het fijne polijstmiddel door te werken. Dit middel slijpt niet zo hard als een grof middel, maar is bedoeld om hoogglans te maken.
Het zou ook maar kunnen zijn dat je met het grove middel niet ver genoeg bent doorgegaan.


Een idee om de glaze te bestellen in combinatie met een polijstmiddel (en pads), ik zie vaak een 3 in 1 compound is dat aan te raden om daarmee te starten vervolgens een glaze aanbrengen en daarna een wax?


Na een glaze zou ik ook geen prep o.i.d. gebruiken, omdat je daarmee de glaze weer verwijderd.

Heb je de lak ook gekleid voorafgaand aan het polijsten?

Ik heb een zwarte klei stuk besteld met een clay lube van het merk Poorboys, nog niet met kleinen begonnen. Ik kreeg te horen dat als ik toch grof ga polijsten de vuil in de pad verdwijnt wat resulteert in een ''wat vuilere pad'' maar dat het ook hetzelfde effect heeft als kleien.

In dit geval is het toch noodzakelijk te kleinen om een betere resultaat te krijgen?

De functie van een Glaze is me nu duidelijk bedankt voor jullie advies.
 
Volgens mij is ook de functie van een glaze je toch nog niet helemaal duidelijk...

Wat @Quantoxx je probeert duidelijk te maken, is dat een glaze na het polijsten weinig zin heeft, omdat een glaze de (overgebleven) krasjes dicht smeert. Als je gepolijst hebt, dan zullen er in principe geen krasjes meer zijn om op te vullen en dan voegt een glaze dus weinig toe. Een glaze is dus eerder iets wat je gebruikt als je niet (of niet veel) polijst.

Dan je idee om een 3-in-1 product te gebruiken en daarna een glaze (en wax) aan te brengen: in een all-in-one product zit dus ook al een glaze. Daarna nog eens een glaze aanbrengen heeft ook weinig zin.
Bescherming zit in principe ook al in een all-in-one product, maar de duurzaamheid daarvan is meestal minder dan een specifieke wax of sealant. Een extra wax of sealant bovenop een all-in-one aanbrengen is vrij gebruikelijk om de standtijd te verbeteren.
Het is niet een 3-in-1 compound. Het is een 3-in-1 product en dat wil zeggen compound + glaze + wax/sealant.

Niet kleien en meteen beginnen met polijsten is natuurlijk ook een aanpak. Het zal inderdaad de vervuiling verwijderen die je anders met kleien zou verwijderen, maar als je met vuil tussen je pad en de lak gaat polijsten zou je ook zomaar nieuwe krasjes erbij kunnen maken. Dat zou wel eens dweilen met de kraan open kunnen worden. Ieder zijn ding. Niets is noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is ook de functie van een glaze je toch nog niet helemaal duidelijk...

Wat @Quantoxx je probeert duidelijk te maken, is dat een glaze na het polijsten weinig zin heeft, omdat een glaze de (overgebleven) krasjes dicht smeert. Als je gepolijst hebt, dan zullen er in principe geen krasjes meer zijn om op te vullen en dan voegt een glaze dus weinig toe. Een glaze is dus eerder iets wat je gebruikt als je niet (of niet veel) polijst.

Dan je idee om een 3-in-1 product te gebruiken en daarna een glaze (en wax) aan te brengen: in een all-in-one product zit dus ook al een glaze. Daarna nog eens een glaze aanbrengen heeft ook weinig zin.
Bescherming zit in principe ook al in een all-in-one product, maar de duurzaamheid daarvan is meestal minder dan een specifieke wax of sealant. Een extra wax of sealant bovenop een all-in-one aanbrengen is vrij gebruikelijk om de standtijdt te verbeteren.
Het is niet een 3-in-1 compound. Het is een 3-in-1 product en dat wil zeggen compound + glaze + wax/sealant.

Niet kleien en meteen beginnen met polijsten is natuurlijk ook een aanpak. Het zal inderdaad de vervuiling verwijderen die je anders met kleien zou verwijderen, maar als je met vuil tussen je pad en de lak gaat polijsten zou je ook zomaar nieuwe krasjes erbij kunnen maken. Dat zou wel eens dweilen met de kraan open kunnen worden. Ieder zijn ding. Niets is noodzakelijk.


Oke ik sla de glaze over aangezien dit dan weinig zin heeft, mits ik goed polijsto_O:D. Volgende keer zal ik de onderstaande stappen uitvoeren op volgorde;

-Wassen
- Kleinen
- afspoelen
- Polijsten
- afspoelen
- Wax aanbrengen/laten haze/ wax uitpoetsen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 3 in 1 product, maar het fijne polijstmiddel zorgt voor een hoogglans wat ik begrijp. Moeilijk om voor mij te zien of het grove polijsten ook niet helemaal goed is gegaan. Vandaar de voorkeur maar verschil qua merk en kwaliteit zal er ongetwijfeld zijn:D. Ik zal eens kijken en opzoek gaan op het forum over ervaringen met een 3 in 1 product. De wax van Collinite 845 ga ik aanbrengen ook omdat ik benieuwd ben hoe het bij mij uitpakt.
 
Een 3 in 1 product werkt minder goed dan losse producten, en zou ik eigenlijk alleen gebruiken bij zeer beperkte tijd. Misschien is het een idee op een DAP clinic te volgen bij carclean.
 
Een 3 in 1 product werkt minder goed dan losse producten, en zou ik eigenlijk alleen gebruiken bij zeer beperkte tijd. Misschien is het een idee op een DAP clinic te volgen bij carclean.


Owja dat wil ik inderdaad eens een keer doen! ik zal eens vragen of het mogelijk is om een clinic te volgen zonder een DAP machine wel een excentrische 700W polijstmachine van een geheel onbekend merk genaamd Tectake.

Thanks!
 
Een DAP (Dual Action Polisher) is hetzelfde als een excentrische machine. De excentrische beweging is aangedreven en de ronddraaiende beweging is vrij draaiend. Dit zijn de 2 "acties". Als je bij een clinic bij Carclean leert polijsten met een DAP van Polishing Power of Rupes is de techniek precies hetzelfde als met je eigen polisher, ongeacht het merk. Ik neem aan dat ze er geen probleem mee zouden hebben als jij tijdens de clinic met je eigen polisher zou willen werken, maar het zou niks uit moeten maken.
 
-Wassen
- Kleinen
- afspoelen
- Polijsten
- afspoelen
- Wax aanbrengen/laten haze/ wax uitpoetsen.

Na het wassen: kleien (dus zonder n), hierna wassen/afspoelen, dan drogen, polijsten, ontvetten (bijv. Gyeon Prep of Nanolex EX), waxen.

Lees dit eens goed door: https://forum.carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4265/

en als je dan toch aan het lezen bent, dit topic, wat betreft quoten: https://forum.carclean.com/threads/gebruik-van-de-quote-functie.2156/

De BMW ziet er mooi uit (m.u.v. ontbrekend "bandenzwart") dus je hebt wel eer van je werk!
 
Bedankt voor de tips ik ga er mee aan de gang, had 17 april een bestelling geplaatst met de volgende artikelen;


CO-845 Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml Collinite 1
MRF0102 Raffini Finale Finishing Polish - 250ml Monello 1
MFPW5 Raffini 5,5" Foam Polishing Pad - White Monello 1
GYTIR04 Q² Tire - 400ml Gyeon 1
20263 Blue Heavy Polishing Pad - 145mm Scholl Concepts 1
40840.99 Dressing Applicator (Blauw) - Rond - 10cm Carclean.com
22608 Black Applicator Puck Scholl Concepts