• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Random Stuff (Wax-test / APC-wash / Wash&Wax / ... )

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.919
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen! :D

De laatste tijd weer iets meer met het detailen bezig, maar nog niets bijzonders zoals Full Details van afgeragde bakken of bijzondere bolides.


Wax-testje na APC-wasbeurt:

Grrrrr! :S

124800_20200331_133119.jpg
124801_20200331_133113.jpg
124802_20200331_133129.jpg

Eerst maar eens deze bende van de auto afgehaald! :p Scherpe opgedroogde bende... Dus eerst lekker foamen met Dodo Juice - Apple Ifoam. Deze foam had altijd mijn voorkeur, maar moest een tijd geleden wat anders nemen (Artico Magico) omdat hij niet op voorraad was. Inmiddels weer een aantal keer gebruikt en wat heb ik 't gemist: Heerlijke geur, schuimt als een malle en dat met veel minder product per foambeurt. -->

Comp 01.jpg


De beading/sheeting van... uuuh... Bathe+/Cure/RainX/Tire op dorpels en bumpers/..?.. leek nog redelijk.
( Geen idee wat er allemaal nog op zit :p )
Comp 02.jpg

20200331_181633.jpg



Zo, de boel weer schoon en droog, nu wat ''testen'' met de Wolf's Chemicals - Full Moon Wax. Een mooie, makkelijke plek vind ik toch wel de kofferklep, dus die was de sjaak deze keer. Om de huidige ''LSP" te verwijderen, of op z'n minst naar de knoppe te helpen, heb ik het paneel gewassen met de IncrediMitt + water en APC+D, vervolgens goed spoelen en weer drogen.

De Beading/Sheeting was in elk geval flink gesloopt. -->
Comp 03.jpg



Vervolgens de Full Moon + Disco Rosso erbij gepakt, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat de wax betonhard was en vrijwel niet smeerbaar. :dizzy: Na veel raggen en rauzen in de pot kon ik een halve klep insmeren, maar toen was ik er wel weer klaar mee. Voor de andere helft heb ik de Vitreo Dutch erbij gepakt omdat dit ook niet mijn favoriet was, maar dat was deze keer vrij simpel aanbrengen en afnemen.


--> Full Moon; Rechts.
--> Vitreo; Links
(Op foto 1-2 nog niet aangebracht, op 3-4 al uitgewreven)

Comp 04.jpg
Comp 05.jpg



Na nevelen met water kreeg ik toch wel een duidelijk beeld van beide waxen. -->
Comp 06.jpg
Comp 07.jpg

20200327_192314 (2).jpg



De Full Moon
(rechts) maakte de lak wél een stuk donkerder. Moeilijker te zien op de foto, maar in het echt vrij duidelijk. -->

20200327_192231.jpg




Een paar dagen later was het wederom raak met de gele bende, dus een wasbeurt was wel nodig. En dan zie je dat beide waxen vrijwel niet meer aanwezig zijn. :laughing:

(Ná foamen / Ná handwas) -->
Comp 08.jpg



''OK, dus er zal nog APC-residu achtergebleven zijn, ofso? ... Naja, ik was 'm opnieuw met APC en spoel niet alleen na, maar was ook nog even opnieuw!''
Vervolgens loop je naar binnen, pakt daar een schone Smoothie en gaat lekker opnieuw aan de gang.

Beading/sheeting wederom dood. -->
20200331_180308.jpg



Na het drogen.
''De k*lere!?'' -->
(Die washmitt is inmiddels van de aardbodem verdwenen)
20200331_182242.jpg



Je kunt misschien begrijpen dat ik verder even niets meer gedaan hebt. :p




Wash & Wax:

Ik zie dat ik weer lang van stof ben, dus zal dit kort houden. :p

Seat Ibiza FR -->

* Foamen
(Apple Ifoam - 1:10-15'ish)
* Handwas (BtBM + Apple Ifoam 1:20)
* Kleien (Dolce Verde + Born Slippy)
* S30 + Monello - Handpad Oranje (Kalkvlekken, polijsten als reiniging)
* Ontvetten. (IPA 1:10)
* Waxen. (Collinite - 476S + Disco Doppio)
* Bandendressing (Gyeon - Tire + kwast)

Comp 09.jpg

20200402_164207.jpg
20200402_164221.jpg
20200402_170151.jpg
 

Bijlagen

  • 20200331_175557.jpg
    20200331_175557.jpg
    349 KB · Weergaven: 0
Bijzonder wat er met je kofferklep is gebeurd. Dat beading tijdens een wasbeurt niet gelijk zichtbaar is heb ik ook wel eens. Schijnt iets met oppervlaktespanning(?) te maken te hebben.
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
Heel vreemd inderdaad.. De beading zag er in het begin nog wel heel goed uit. Vraagje: Zaten er al krassen op je kofferbak klep of is dit na het waxen ontstaan?
Verder een heel nette E36 jaren lang een droom BMW geweest voor mij. Ziet er nog onverprutst uit
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
Als ik pindakaas in de koekepan doe, vind ik het ook niet raar als mijn eitje aanbakt @Quantoxx...:p

Dat wassen met APC... Je hebt het daarna niet meer ontvet of gewassen??
Doe gewoon een rondje prof polish op die klep, ontvetten en smeren. Als je daarna nog hebt dat de wax verdwenen is, dan ga ik het raar vinden. Maar tot die tijd...:blush:

Mooie 50/50 op derde foto vd Ibiza trouwens ;)
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Kees-sw en Quantoxx
Netjes weer, die Ibiza :cool: Fijn met de hand gepolijst, vanwaar deze (bewuste) keuze?

@Marcel1973 Ik vermoed dat dit geen 50/50 is, de Ibiza heeft een vrij hoge opstaande rand in het midden van de motorkap en een ''bol'' verloop, door de lichtinval lijkt het 50/50. In het verleden een gelijk model verzorgd en kreeg exact dezelfde foto's van de voorzijde.
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
Bijzonder wat er met je kofferklep is gebeurd. Dat beading tijdens een wasbeurt niet gelijk zichtbaar is heb ik ook wel eens. Schijnt iets met oppervlaktespanning(?) te maken te hebben.
Een shampoo zou tijdelijk de oppervlaktespanning kunnen verlagen, maar bij de BtbM heb ik het eigenlijk nog nooit gezien. Sterker nog, ik heb het überhaupt nog nooit gezien omdat ik nog niet veel verschillende shampoos heb gebruikt.


Heel vreemd inderdaad.. De beading zag er in het begin nog wel heel goed uit. Vraagje: Zaten er al krassen op je kofferbak klep of is dit na het waxen ontstaan? Verder een heel nette E36 jaren lang een droom BMW geweest voor mij. Ziet er nog onverprutst uit
De vele swirls op de kofferklep zaten er nog niet in voordat ik dus ging wassen met de Smoothie. Deze washandschoen is al niet zo veilig als men gedacht had (CD-test), maar velen hebben 'm lange tijd gebruikt. Ik denk dat ik met mijn eigen Smoothie gewoon pech had, ondanks goed wassen en opslaan in een afgesloten bak met doeken.

Ooh, trust me... Mijn E36 is verprutst genoeg. ;) Allemaal leuk op foto's en film, maar er mankeren genoeg kleine dingen aan. Schade aan de onderlijst van de grill, wat roestblaasjes op de wielkast-randjes die binnenkort wel zullen barsten, rare schaaf op het achterzijpaneel waar een vorige eigenaar met een lakstift heeft staan schilderen, etc.


Dat wassen met APC... Je hebt het daarna niet meer ontvet of gewassen??
Doe gewoon een rondje prof polish op die klep, ontvetten en smeren. Als je daarna nog hebt dat de wax verdwenen is, dan ga ik het raar vinden. Maar tot die tijd...:blush:

Mooie 50/50 op derde foto vd Ibiza trouwens ;)
Op de derde foto? Je bedoeld de eerste?

I know, I know.. ::D Ik wilde gewoon weten wat een APC+D zou doen. Volgens mij had ik de klep alleen afgespoeld. Kan mij niet heugen dat ik 'm ook nadien gewassen had. (Hmm...) De zomerprep zit er toch aan te komen, dus kon wat dingen proberen. (Probeer eigenlijk te vaak vage dingen, haha!)


Netjes weer, die Ibiza :cool: Fijn met de hand gepolijst, vanwaar deze (bewuste) keuze?
Nou... Ik heb in mijn waskar altijd wel een beetje S30/Finale/S40 liggen. Mocht ik iets opvallends tegenkomen op de lak/glas/etc, dan gebruik ik het merendeels om te reinigen. Het is een polijstmiddel, maar gebruik de korrel om kracht bij te zetten aan de reiniging.
In dit geval had de lak enorm veel donkere druppelvlekken in de lak. Met een handpad + S30 was dit op zich makkelijk te verwijderen én de hoogglans kwam wat terug.