• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rare plekken op dak

Gerben Visser

Detailing addict
6 jan 2015
47
53
35
Heren,

Sinds afgelopen maandag ben ik bezig met de auto van mijn vriendin. Het betreft een witte Citroen C1 met antracietgrijs dak. Op het dak zitten rare plekken, het hele dak is er mee bezaaid. In eerste instantie dacht ik dat het kalk vlekken waren van het wassen, maar polijsten liet ze niet verdwijnen. Ik vraag me nu dus af wat dit voor plekken zijn en hoe ik er vanaf kom?

Op de afbeelding hieronder is het te zien, helaas slecht op de foto te krijgen. Je ziet de plekken rondom de lampen, maar het hele dak zit er onder:

Probleem%20Jill_zpsh9ork7mf.jpg


Ik ben begonnen met Finale op wit, toen S17 op oranje en uiteindelijk S3 op geel. Weinig effect en dus ben ik maar gestopt.

Hoe verder? Gewoon doorgaan totdat het weg is met een zware combi? Of is het anders op te lossen? Ik heb ook een chemische paint cleaner geprobeerd, ook geen effect helaas.

Het lijken dus kalkvlekken. Heeft ook wel wat weg van ingebrande vogelpoep (even voor de beeldvorming), maar dat is niet mogelijk, want echt het gehele dak zit er onder en zoveel is er nooit op gescheten. Auto staat onder een boom, het zou dus wel iets te maken kunnen hebben met teer, hars, blaadjes die er lang opgelegen hebben enzovoorts. Ohwjah, ik heb ook Tar & Glue remover er overheen gehaald van Valet Pro, maar dat hielp ook niet.

Kunnen het restjes klei zijn? Ik vermoed eigenlijk van niet, maar ik moest er opeens aan denken. Het is ook alleen op het dak te vinden, de rest van de auto heeft het niet. Het dak is tezamen met de spiegelkappen het enige in antracietgrijs, de rest van de auto is wit. De spiegelkappen zijn wel netjes geworden na polijsten, dus met de lak heeft het volgens mij ook niks te maken?

Gezien S3 op geel niks doet, eventueel een optie om iets als commandant te pakken? Normaliter zou ik dit nooit pakken, maar het lijkt zeer hardnekkig te zijn.

Benieuwd naar jullie reacties!

Groet,
Gerben
 
Zonder licht niet op de foto te krijgen! Auto staat niet bij me thuis, dus ik heb vandaag geen mogelijkheid meer om een andere te maken. Dit was echter het beste dat ik er van maken kon.

Morgen ga ik er weer mee verder. Mocht ik er wederom niet uit komen, dan zal ik nogmaals proberen een goede foto te maken. Als er iemand alvast tips heeft, dan hoor ik het graag.
 
Ja, swirls zijn er wel uit. Vlekken worden ietsje minder, maar hard gaat het zeker niet.

Ik doe 2x een dambord, gewoon zoals het hoort zegmaar.
 
Lijkt mij opgedroogd kalk, ik heb zelf op de blade ook nog een paar van die vlekken die er met een dual action machine en S3 niet uitgingen. Lijkt precies hetzelfde als bij jullie auto!
 
Als polijsten, cleanen, kleien, teer/hars-removers, etc. allemaal niet werken (Polijsten wel iets, maar weinig) dan zal er iets ingebrand zijn, lijkt mij? De lak is dan dus aangetast en dan kan het zijn dat je best wel wat micron moet verwijderen.

Uiteraard, dit is een wild idee. Foto's, zelfde de goede, kunnen een vertekent beeld geven.



Greetz
 
@Blade

Wat heb jij uiteindelijk gedaan om dit weg te krijgen?

Ik heb zelf namelijk ook het idee dat het kalk is (althans daar lijkt het het meeste op). Echter dat het zo hardnekkig kan zijn wist ik niet. Verse kalk vlekken poets je zo weg met een doekje.
 
Goeden morgen

Zelf heb ik ook een donkere auto en werd mij vertelt dat S3 een waas achter laat.
Ik denk dat je nu S3 kan gebruiken en daarna s17 erover en dan zou het weg moeten zijn, en gebruik nooit teveel polijst en maak je pad per paneel schoon, dan zou alles goed moeten komen.
 
@Blade

Wat heb jij uiteindelijk gedaan om dit weg te krijgen?

Ik heb zelf namelijk ook het idee dat het kalk is (althans daar lijkt het het meeste op). Echter dat het zo hardnekkig kan zijn wist ik niet. Verse kalk vlekken poets je zo weg met een doekje.


Bij mij zijn ze nog steeds niet helemaal weg, maar zijn ook alleen zichtbaar bij een bepaald hoek icm zon/licht. Voordeel is dat het een zilveren auto is, waar je weinig op ziet. Van het voorjaar wil ik het dak met een rupes rotary polijsten, hopelijk gaat het daar wel mee weg.
 
Hallo allemaal,

Uiteindelijk is het toch gelukt om de vlekken (ik denk nog steeds ingedroogd kalk of iets dergelijks) weg te poetsen. Gisteren denk ik iets te voorzichtig geweest. Vandaag alles nogmaals met S3 op geel behandeld en dat bleek een succes.

Wat heb ik anders gedaan? Iets meer druk op de machine gezet, langer doorgewerkt (3 a 4 keer een dambord) en om die reden ook kleinere vakken gemaakt (het dak in 8 delen verdeeld).

Ik denk dat ik in eerste instantie te voorzichtig was, omdat Franse lak meestal redelijk zacht is en ik de boel niet wilde ruïneren.

Iedereen bedankt voor de input! Al met al een flinke klus, maar de auto is winterklaar. Afgetopt met Waxaddict Vitreo die ik van @Remke heb overgenomen!

Klopt het trouwens dat deze wax na curen vrij zacht blijft? Wordt niet echt stoffig zeg maar en daardoor moeilijk om af te gaan op een swipe test. Wax +/- 10 minuten laten zitten, maar blijft vettig/zacht. Als ik hem langer liet zitten droogde hij uiteindelijk wel op, maar dan was hij bijna niet meer uit te poetsen. Bekend verhaal of had ik hem toch langer moeten laten curen?

Groet,
Gerben
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Een waas? Bedoel je dan een waas van het residu of letterlijk een waas in de blanke lak?

Ik denk dat hij inderdaad een waas in de blanke lak bedoeld. Met polijstmiddelen met afbrekende korrels zoals Scholl en Monello is het niet zo zichtbaar, maar met bijvoorbeeld Meguiar's M105 wel. Dus daarom is het aan te raden om na een zwaar polijstmiddel na te bewerken met een fijner middel. Hoe dan ook, dat is duidelijk niet waar hier aan de hand was.
 
Klopt het trouwens dat deze wax na curen vrij zacht blijft? Wordt niet echt stoffig zeg maar en daardoor moeilijk om af te gaan op een swipe test. Wax +/- 10 minuten laten zitten, maar blijft vettig/zacht. Als ik hem langer liet zitten droogde hij uiteindelijk wel op, maar dan was hij bijna niet meer uit te poetsen. Bekend verhaal of had ik hem toch langer moeten laten curen?
Gerben
Ik snap wel een beetje wat je bedoeld want Vitreo is best olierijk, de omstandigheden variëren per keer natuurlijk en daarom blijft een swipetest essentieel. Wanneer je na de swipe schone lak zonder residu/strepen ziet is de wax klaar om af te nemen.
 
@Ric325i Bedankt, dan denk ik dat het wel goed gegaan is! Het is alleen even wennen aan de vettige/olierijke substantie.

Wat betreft de waas met S3, ik begrijp wat jullie daarmee bedoelen. Echter heb ik daar in mijn geval geen last van gehad (is echt iets van ingedroogd kalk geweest). Het dak zag er prima uit na behandeling met S3 op geel en ik heb het dus niet meer afgewerkt. Had natuurlijk wel gekund, maar het dak glimt als een tiet en is zeker niet dof geworden door de grove korrel.
 
  • Leuk
Reactions: Blade