• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Regenwater vlekken op nieuwe gepolijste blankelak

Kris75

Detailing rookie
22 aug 2021
2
2
Hallo,

Ik ben al enkele jaren bezig met een klassieke auto te restoren, ik doe dat geheel zelf.
Na de komplete technische revisie heb ik de carrosserie aan gepakt en uiteindelijk helemaal strak gezet en gespoten in metalic met 3 lagen blanke lak erover.
Omdat ik vond dat de blanke lak niet strak genoeg lag (sinaasappel effect) heb ik deze gepolijst met "Senza Arancia Orange Peel Sanding Pad's" in combinatie met Super Heavy Compound 300 en daarna nog eens met Final Finish 3000.
Het resultaat is verbluffend mooi maar een tijd terug had ik de auto buiten gezet in de regen en er waren enkele groene blaadjes opgevallen. eens dat de auto terug binnen gezet was en was opgedroogd zag ik dat het regenwater vlekken in de lak had gemaakt die niet uitwasbaar waren en waar de blaadjes gelegen hadden was dit nog erger.
Nu heb ik de motorkap terug gepolijst met Final Finish 3000 en is alles er uit, maar hoe kan ik de lak nu beschermen zodat ik dit niet meer voor heb?
Ik las iets van Ceramic Wax aanbrengen, is dit zinvol?
Graag jullie mening.

Ps; de auto is herspoten in de zomer van 2019.
 
Een Wax,sealent of coating is ervoor om de lak te beschermen dus ik zou em een beschermlaagje geven.
Een Ceramische Wax zal een iets langere standtijd hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Kris75 Ik vraag me af of de overgebleven blanke lak soms poreus is (waardoor er van alles in het bovenste laagje van de lak is getrokken. Een beschermlaag (wax, sealant of coating) zal je lak wel beter beschermen, maar als die beschermlaag aan het eind van zijn levensduur zit, heb je weer hetzelfde probleem.

Voor de duidelijkheid de auto is volledig (dus incl blanke lak lagen) gespoten in 2019 en daarna heb je de sinaasappelhuid weggepolijst? Misschien is het optie om een nieuwe blanke laklaag er op te zetten en deze netjes uit te harden. Anders zou ik overwegen om bijvoorbeeld een laag Cancoat over de lak te zetten.
 
@Cordoba Ja klopt, de auto is in 2019 volledig gespoten incl. blanke lak en daarna heb ik de sinaasappelhuid weg gepolijst.
Qua resultaat en glans is het wel top, geen idee of de blanke lak poreus is...

Een nieuwe blanke lak laag zie ik eigenlijk niet zitten omdat dit een groot werk is en de auto op de stootlijsten na volledig gemonteerd is.
Cancoat wat is dat eigenlijk en hoe breng je dit aan?

 
@Kris75 Zoals Ric al aangeeft is Cancoat een coating die na een goede voorbereiding vrij makkelijk aan te brengen is, en door middel van een product als Gyeon Cure (dat je aanbrengt en verwerkt al een normale wax) makkelijk te boosten is, zodat je een lange standtijd kunt halen. Als ik lees dat je al de orange peel te lijf bent gegaan, zul je het niveau qua polijsten al beheersen, dan is het eigenlijk alleen nog ontvetten (voor een goede hechting van de coating), en het aanbrengen/uitbuffen van de coating en als ie niet 24 uur droog binnen kan staan, direct een laagje Cure. Bij het aanbrengen van Cancoat moet je of met 2 personen zijn, waarbij degene die de coating aanbrengt af en toe even wacht op degene die uitbuft, of steeds 1 paneel aanbrengen en dat uitbuffen voor je aan het volgende paneel begint.

Linkje naar een complete set Cancoat.

Mijn vraag over het polijsten, was om duidelijkheid te krijgen dat je niet al op de kleurlak de orange peel hebt verwijderd, vóór de blanke lak is gespoten. Dan krijg je naar mijn idee een nog strakkere glans, en zal de blanke laklaag mogelijk beter dicht zijn, zeker als deze nog is uitgehard in een 'oven' of via infrarood.
 

Vergelijkbare onderwerpen