• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Regenwateropvang

RedCat

Detailing guru
15 nov 2009
7.704
190
Utrecht
Een paar maanden geleden al gekocht en een paar weken geleden aangepast.
De eerste voorbereidingen voor regenwateropvang, filtering en een hydrofoor.
Er komen twee filters voor grof en fijn sediment (zand en zo) voor de pomp.
Een derde filterhuis heb ik voor of ontharding (mocht dat nodig zijn) of voor een carbonfilter.

Het gaat hier om de aanpassing van het filterhuis voor de laatste twee toepassingen.
Op de eerste foto de set zoals verkocht in de winkel. Het is feitelijk een zandfilter 90 mu.
Maar dan wel een big-flow met 1" aansluitingen.

DSC03992.webp

Losse onderdelen met onthardingscartridge erbij. Dan is gelijk te zien dat het zandfilter aan de bovenzijde een grotere uitsparing heeft.

DSC03993.webp

Origineel heeft twee ringen die niet aansluiten op de afmetingen van standard 10” cartridges.

DSC03995.webp

Binnenring moest eruit, Dus dremel erin :ja

DSC03996.webp

En ook de grote ring ingekort.

DSC03997.webp

Klaar en gemonteerd. :jippie

DSC03998.webp

De pomp heb ik al staan, het opvangvat (IBC) ook. Voor het beetje grondwerk dat nog nodig is wachten op een droge periode en een vrij weekend.
Goedkoop is het niet maar wel hardstikke leuk. En ik hoop dat het werkt.

Wordt vervolgd ….

Hans

Interessant projectje, dit ga ik zeker volgen. Het opvangvat dat je gaat gebruiken zal hoeveel liters bevatten, 1000liter? En kan je toevallig ook een kostenplaatje eraan plakken?

Voor de opvang wordt het een IBC met kraan.
De pomp heb ik door toeval erg goedkoop.
Ik zal ter zijner tijd een kostenoverzichtje maken.

Hans

Wij hebben een grondwaterbron achter het huis met een pomp, maar helaas is het water niet te gebruiken voor autowassen of afspoelen vanwege de hoge concentraties ijzer.

Maar zal dit project zeker volgen!

Mooi project RedCat.
Is het water bij jullie zo hard, dat het gebruik regenwater een grote toegevoegde waarde kent. Of is het meer een milieu kwestie.

Paulus de Boskabouter zei:
Wij hebben een grondwaterbron achter het huis met een pomp, maar helaas is het water niet te gebruiken voor autowassen of afspoelen vanwege de hoge concentraties ijzer.

Zie het probleem niet zo. Gratis extra metallic in je lak :lol

Nou, regenwater is van zichzelf zeer zacht!!
Dus ideaal voor autowassen.

Mooi projectje Hans,

Als het functioneerd kom ik mijn auto bij jou wassen....
Lekker goedkoop...

Ik ga dit topic dus mooi in de gaten houden.

dit volg ik ik heb namelijk ook zo een vat om water op te vangen wegens gebrek aan een kraan aan men garage maar het probleem is dat ik er geen druk op krijg ik heb momenteel een vijver pomp erin gezet en zo op men hoge druk spuiter gezet maar het niet echt genoeg wat de pomp levert kan je eens foto's laten zien hoe jij alles gemonteerd hebt ? grts

Mooi project. Heerlijk, al dat inventieve geknutsel:-)^

Paulus de Boskabouter zei:
...helaas is het water niet te gebruiken voor autowassen of afspoelen vanwege de hoge concentraties ijzer.
Daar hebben we toch weer IronX voor:lol

zitten er geen fabrieken bij jou in de buurt? bij mijn vorige werk kon ik aan het vijverwater zien of de vijver in Beverwijk, Castricum of Heiloo lag ivm metalen in het water (van bv tatasteel)

Mooi project en ga het zeker volgen.:-)^

misschien nog iets, zou water niet aan de onderzijde van de ibc halen meer bv 15cm daar boven.

@ATS: is je vraag aan mij gericht? Zo ja: woon op het platteland, dichtsbijzijnde fabriek staat 40km verderop. En het gebied waarin ik woon heeft een beschermd grondwatergebied!

sorry paulus, was niet gericht. maar dat is zeker een voordeel. net als met grond water, altijd blijven controleren denk ik.

Ken je dat, vol met ideen maar afmaken ho maar 8d

Eerst een natte zomer, toen mijn rug in de kreukels ...
Eerst de garage aangepakt voor de Healey en toen een echte ontharder gekocht.
Dus het wordt nu echt alleen een milieu dingetje :roll

Menig HD kan aanzuigen, dan heb je geen pomp voor druk nodig
Als je een pomp op een IBC zet dan met een drijvende aanzuigslang met vlotterbal en terugloopventiel
Voor de pomp filters voor sediment, fijn vuil en eventueel een carbon voor de oplosbare viezigheid
IBC niet in het licht plaatsen ivm alg en andere organische zooi

Grondwater alleen als je op zandgrond woont, en dan nog opletten met zuurgraad en dergelijke

Hans

inmiddels ben ik verhuisd en heb ik een afdak van 70 m² en 2 vaten van 1000l.
Ook heb ik een pomp van gardena gekocht en een zandfilter dit alles is een perfecte oplossing voor (bijna )kosteloos je wagen te wassen zoveel je wilt :p:lol