• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Reinigen aluminium motorkoffers

duckmole

Detailing chief
13 mrt 2010
108
103
61
Goedemiddag detailers,

Ik heb een vraag je over het reinigen aluminium motorkoffers.

Recent heb ik een set koffers overgenomen van geborsteld aluminium.
De staat van deze koffers was zeer matig. Ik ben ze inmiddels te lijf gegaan met Brillo sponsjes.
Met weinig water en een hoop geduld zijn ze al behoorlijk opgeknapt en zien er redelijk toonbaar uit.

Wat ik niet weg krijg zijn een aantal 'witte' stippen/vlekken die er waarschijnlijk als gevolg van pekel inwerking op gekomen zijn.
Aangezien de kofffers niet bling-bling mogen worden is poetsen/polijsten met een metalpolish geen optie.

Ik heb inmiddels wat geprobeerd met producten van Innosoft (B570 en B580) maar ook dat geeft onvoldoende resultaat.

Wie heeft tips.....

Hieronder een paar foto's, overigens laten die plekjes zich heel slecht vastleggen.

Voor
001_zps8792f415.webp

Na
005_zps7645de16.webp

004_zpsc07facee.webp

Beeld van de vlekjes
004_zps3b6fba6d.webp

dat werkt eigenlijk ook als een metal polish... Cleaned de poriën, en zal ook glans toevoegen... misschien aan de achterkant proberen...?

In ieder geval geen deoxidizer, die is te zuur
Als het alleen wat pitjes zijn een glasvezelpen gebruiken
En dan met Jetseal schoonmaken en tegelijkertijd beschermen
Glans krijg je met Jetseal alleen als je te hard boent.

Het is de vraag of die witte vlekken op het materiaal zitten of erin. Bij aluminium-magnesium legering heb je kans op precipitatie, d.w.z. dat er deeltjes uit de legering worden gestoten. Bij zo'n Al-Mg legering komt het bij sommige legeringen voor dat het Mg na lange tijd als een soort poeder van de legering afvalt, na decennia wordt het materiaal dan ook poreus.
De witte vlekjes lijken me in dit geval net even te groot voor dit verschijnsel, dus ik verwacht dat het vervuiling is, en niet afkomstig uit het materiaal zelf.

Vet lekker duur woord man 8-o

Waar het om gaat is dat het geborsteld is en zo uit moet blijven zien
En dat het mogelijk geanodiseerd is, al dan niet actief
Vuil of niet, de buitenlaag zal aangetast zijn, vandaar het wit
En als de Innosoft niet werkt dan is een glasvezelpen de oplossing om het weg te krijgen
Sealant er achteraan om het te beschermen, klaar ...

Vanmiddag gelijk maar een glasvezelpen gekocht en even geprobeerd.
Is wel het beste dat ik gedaan heb na de Brillo.

Behandelde plekken gaan in eerste instant wel iets meer glimmen.
Zal er dit weekend eens rustig voor gaan zitten. Om de hele koffer te doen met zo'n pen valt natuurlijk ook niet mee.

Duckmole

Mooi zo !.
Dat glimmen wordt nog minder, gaat een beetje oxideren van zichzelf
Een sealent zal de rest ook nog wat glans geven en het wat helderder maken
Gelukkig zitten ze achter je, valt tijdens het rijden niet op ;)