• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Reinigen autohoes Maserati Ghibli SS Dtld by Aficior

Aficior

Detailing guru
Tester of Bling
10 jun 2009
3.675
193
60
Haarlemmermeer
Reinigen autohoes Maserati Ghibli SS.

Maserati%20Logo%201400x1050_zps5j711qlz.jpg

Geacht forum,

Op dit forum worden in de regel Show Off’s geplaatst met betrekking tot het reinigen en (weer) prachtig maken van allerlei soorten voertuigen. Vandaag wil ik met jullie delen het reinigen van een autohoes.

Een vriend van mij is in het bezit van een prachtige auto (waar ik later dit jaar nog op terug zal komen) die hij beschermd onder een even zo mooie hoes. Ondanks dat de hoes zoveel mogelijk enkel en alleen over een schone auto wordt gelegd, heeft de hoes de afgelopen twee jaren toch het nodige vuil opgepakt. Vooral de banden geven flink af op de hoes. (Ik denk dat we moeten gaan nadenken over wielhoezen, zeker met een gedeeltelijk witte autohoes).

De hoes past niet in mijn wasmachine. Mijn wasmachine is een zogenaamde 7 kilogram machine, maar daar past deze hoes dus niet in.

Ik heb derhalve twee verschillende stomerijen bezocht om de hoes daar te laten reinigen, omdat die partijen veel grotere machines tot hun beschikking hebben. Helaas kon geen van beide partijen mij te garanderen dat de kleuren niet in elkaar over zouden lopen of alle vlekken zouden verdwijnen. Verlopen van kleuren was natuurlijk een groot probleem, want de aan mij toevertrouwde hoes mocht vanzelfsprekend niet van kleur veranderen of verlopen. Het wit moest echt wit blijven.

Hieronder een foto van de toen nieuwe hoes begin 2016.
Ghibli%20SS%20Hoes%20reinigen-01%201400x1050_zpszyj3qcap.jpg

Dientengevolge heb ik moeten besluiten de hoes zelf te wassen en dan maar met de hand.

Nu had ik wel eens gehoord dat je kleuren in textiel kunt fixeren door het textiel een aantal uren te laten weken in azijn. Ik heb daar het nodige onderzoek naar gedaan en tevens een zeer gerespecteerde autoriteit op dit gebied geraadpleegd. (Dank u wel schoonmoeder).

Gebruikte materialen voor de kleur fixatie:
- Speciekuip 90 liter.
- Speciekuip 65 liter.
o Ik heb toevallig twee verschillende formaten van deze kuipen enkel en alleen voor detailing activiteiten. De hoes paste prima in de 90-liter variant en met moeite in de 65-liter variant. Ik heb dus het fijnst gewerkt met de 90-liter variant.
- Schoonmaakazijn.

Speciekuip_zpsotmya04z.jpg
Jumbo-schoonmaakazijn.7_zpsftfvysgp.png


Gebruikte middelen voor het reinigen van de hoes.
Ghibli%20SS%20Hoes%20reinigen-23%201400x1050_zpsrve9zwz9.jpg

Ik heb helaas verzuimd regelmatig foto’s te maken van het volledige proces, maar vrijdagavond rond 19:00-uur ben ik begonnen met het werk. Het is een werkje waarbij je toch wel erg nat wordt en dan is het telkens pakken van een camera of telefoon zeer onhandig.

Kleur fixeren.
- Allereerst heb ik de 90 liter speciekuip voor iets meer dan de helft gevuld met lauw warm water en een halve liter schoonmaakazijn.
- Daarna heb ik de droge nog vieze hoes gecontroleerd in dit mengsel laten zakken, ervoor zorgend dat alle textiel in aanraking zou komen met dit mengsel en ieder stukje stof van de hoes zich vol zou zuigen met dit mengsel.
- Daarna de speciekuip tot aan de rand afgevuld met lauw water.
- Ik heb dit zo een kleine twee uur laten weken.
- Daarna heb ik de hoes verplaatst naar een kleinere 65 liter speciekuip en de 90 liter speciekuip geleegd en uitgespoeld. Tijdens het verplaatsen van die hoes naar die 65 liter speciekuip heb ik zoveel mogelijk water uit de hoes getracht te wringen, om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk azijnwater in de hoes zou blijven zitten.
- Daarna de 90 liter kuip uitgespoeld en gevuld met schoon water, hoes er weer in en spoelen maar om het azijn mengsel eruit te spoelen. Hoes weer in de 65 liter kuip, 90 liter kuip omspoelen en vullen met schoon water en hoes er weer in. (Totaal drie keer gespoeld).

Reinigen van de hoes.
- Vervolgens de 90 liter kuip gevuld met lauw warm water en het vloeibare fijnwasmiddel voor textiel en de hoes zoveel mogelijk in die kuip getracht te wassen. Dat kost moeite kan ik mededelen. Ik denk dat een volgezogen autohoes van dit formaat al snel 70 kilo weegt…
- Aansluitend de hoes twintig minuten laten weken in dit vloeibare fijnwasmiddel.
- Daarna net als bij het fixeren proces, de hoes verplaatst naar de 65 liter kuip, 90 liter kuip uitgespoeld en gevuld met schoon water, hoes er weer in en spoelen maar om het wasmiddel eruit te spoelen. (Totaal wederom drie keer gespoeld).

Na deze stappen heb ik de hoes in de 90 liter kuip op mijn aanrecht in de keuken geplaatst en de echt vuile delen in een van mijn wasbakken intensief gereinigd met Dreft vaatwasmiddel, omdat dit zo lekker ontvet. Hierbij het vaatwasmiddel flink in gemasseerd en daarna laten weken voor een minuut of tien.
Daarna uitspoelen met schoon lauw water.

Dreft vaatwasmiddel aangebracht op het materiaal.
Ghibli%20SS%20Hoes%20reinigen-02%201400x1050_zpsc5sgwlzs.jpg


Hieronder een deel van de hoes waar ooit een auto vóór heeft gestaan die net gestart was en last had van obstipatie….
Ghibli20SS20Hoes20reinigen-03201400x1050_zpsjwrazyoi.jpg

De vlekken op de beide foto's hierboven kreeg ik er met Dreft Vaatwasmiddel niet naar tevredenheid uit. Het was dan ook geen vettigheid wat daar zat.

Voor de nacht.

Voor de nacht heb ik de hoes in mijn badkamer in bad gelegd. Ik heb daarbij de hoes eerst in mijn bad gelegd en daarna de lege 90 liter kuip op het blauwe gedeelte van de hoes geplaatst.
Vervolgens de witte gedeelten van de autohoes in de kuip gedrapeerd, opdat het witte textiel in die emmer zou kunnen uitlekken.
Belangrijk. Ik heb de stof zodanig in die kuip gedrapeerd dat op deze wijze water dat naar beneden (zwaartekracht) zou druppelen/kruipen, zou gaan van wit naar blauw en vooral niet van blauw naar wit. Dit om maximaal te voorkomen dat kleuroverdracht plaats zou kunnen vinden. Dit is perfect gelukt!

Zaterdagmorgen heb ik in mijn tuin een touw in een v-vorm gespannen. Helaas was het bewolkt, maar ik was al blij dat het droog was. Voor deze wijze gekozen, opdat de hoes vooral niet de grond zou raken. Vervolgens daarover heen de hoes uitgespreid en de hoes geïnspecteerd. Ik moest helaas constateren dat er toch nog redelijk veel vlekken in de witte stof zaten.

Ghibli%20SS%20Hoes%20reinigen-13%201400x1050_zpsoiqwwzmi.jpg

Ik heb toen de hulp van het product Biotex Vlekkenspray Oxi-Enzym Power ingeroepen. Terwijl de doek in mijn tuin hing de vlekken zorgvuldig behandeld met dit product. Mijn wijze van handelen was:
- Product eerst goed schudden (zoals ik met vrijwel alle vloeibare middelen doe).
- Opspuiten op de vlek en in masseren met een zachtharig borsteltje, om te voorkomen dat je het textiel beschadigd.
- Dan nog een paar spraytjes en ook dat in masseren. Dit opdat er een wollig dekentje van dat wasmiddel ontstaat.
- Daarna het middel vijftien minuten in laten trekken conform de instructie van de producent.
- Uitspoelen met koud water.

Ghibli%20SS%20Hoes%20reinigen-19%201400x1050_zpsdzo1qibz.jpg

Op deze laatste manier heb ik de meeste intensieve vlekken goed tot redelijk goed kunnen reinigen. Ik heb niet alles eruit gekregen, maar ik moest op enig moment stoppen, omdat er een regenbui in aantocht was, waardoor ik niet verder zou kunnen werken in de open lucht. Ik ben vooral blij dat de vlekken aan de buitenzijde van de hoes vrijwel allemaal weg zijn. Dit is tenslotte de zijde die je ziet, wanneer de hoes over de auto ligt. Aan de binnenzijde van de hoes, daar waar de hoes de banden bijvoorbeeld raakt, zitten nog vlekken, maar ik verwacht die er een volgende keer uit te kunnen krijgen.

Een volgende keer zou ik voor de witte gedeelten waar ik niet alle vlekken eruit heb gekregen nog een product als Vanish Oxi Action Crystal White willen proberen, maar ik heb voorlopig even de tijd om dit te onderzoeken. Ik denk namelijk dat ik dit niet eerder dan zomer 2018 zou willen proberen. Dan schijnt de zon weer lekker.

Nadat ik zeker wist dat ik niet verder zou kunnen werken in verband met een aankomende regenbui, de hoes te drogen kunnen hangen in een warme en overdekte plek.

Er zit nog wat vuil aan de binnenzijde van de hoes, daar waar de hoes de banden raakt.

Ghibli%20SS%20Hoes%20reinigen-11%201400x1050_zps2wu8krdt.jpg



Met dank voor het lezen en tips of suggesties zijn zoals altijd van harte welkom.

Tot de volgende keer,
Aficior
 

Bijlagen

  • Ghibli%20SS%20Hoes%20reinigen-06%201400x1050_zps6l9xt48b.jpg
    Ghibli%20SS%20Hoes%20reinigen-06%201400x1050_zps6l9xt48b.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 152
Dit is inderdaad een zware klus! Letterlijk zelfs . Het resultaat mag er toch zijn! Ossegal zeep schijnt ook goed te helpen tegen vlekken of HG vlekkenzout mss proberen? Just trying to help
 
Voor de wielen zou ik kijken naar hoezen voor camperbanden
Gebruiken ze vooral tegen de zon en zijn veelal van vinyl
 
@RedCat
Ik zat te denken aan zoiets, maar had er nog niet op gezocht, omdat ik niet wist hoe zoiets heet. (Dank dus, want nu weet ik te zoeken in welke hoek).
Het hoeft niet heel bijzonder te zijn, maar moet vooral als een soort van halve hoes eenvoudig over de wielen te hangen zijn en dan het vuil aan de binnenzijde houden.
Ik heb er inmiddels enkele gevonden. Dank voor de hulp!
 
Mijn buurman, verderop in de straat, maakt die hoezen zelf. :) Hij koolt daj matrashoezen, met van die elastieken randen, en knuselt ze rond. Volgejs mij haalt hij 2-3 hoezen uit één zo'n hoes. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Geweldig om te lezen! Dat moest een flinke klus geweest zijn :)
 
Mooi verslag @Aficior
Wat de overgebleven vlekken betreft, net als Nick zou ik voor vloeibare Ossengalzeep gaan (die heeft de Aldi af en toe in het assortiment).

Voor het schoonspoelen: misschien de hoes over een droogmolen hangen en de tuinslang/tuinsproeier er op.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Wat een klus, zeg!
Heerlijk verslag om te lezen / zien.
Vraag me af waarmee de banden behandeld zijn, dat ze zo afgeven?
Dankjewel voor het compliment Kees. Zeer vriendelijk.
De banden heb ik in het verleden enkele malen behandeld met Mothers Wax - Reflections Advanced Tire Care. Een product dat niet langer geleverd lijkt te worden. Ik denk dat de vervuiling vooral van het vuil op de banden komt, want ik neem na het aanbrengen van dit product altijd de banden af met een microvezeldoek om een matte uitstraling te verkrijgen. Daardoor geeft het dan ook niet echt meer af.
 
Mooi verslag @Aficior
Wat de overgebleven vlekken betreft, net als Nick zou ik voor vloeibare Ossengalzeep gaan (die heeft de Aldi af en toe in het assortiment).
Voor het schoonspoelen: misschien de hoes over een droogmolen hangen en de tuinslang/tuinsproeier er op.

Beste @Nick1407 en @Cordoba,
Dank voor jullie tip m.b.t. vloeibare Ossengalzeep. Die gaat er komen.

Cordoba. Ik heb inderdaad toen de autohoes in mijn tuin over die touwen hing, de vlekken bewerkt met mijn reinigingsmiddelen en dit dan uitgespoeld met stromend water uit de tuinslang. De foto hierboven in de tuin is van het moment dat mijn dochter van 11-jaar en ondergetekende net gereed waren met het draperen van die doek over de touwen. Was nog een flink geworstel, want die doek mocht natuurlijk niet de vloer raken.

Ik moet bekennen dat ik in eerste instantie was begonnen met een emmer met water, maar dat was ik na die eerste poging al meteen zat. Daarna de tuinslang uitgerold en telkens uitgespoeld met stromend water. Ergens op de vloer net voor dat fauteuil onder die doek zie je misschien een metalen rooster in de bestrating verwerkt. Mijn tuin loopt vanuit alle hoeken naar dat lager gelegen middelpunt toe en dat rooster (eigenlijk een put) zit aangesloten op het riool. Daardoor heb ik (wonende in de Haarlemmermeer) toch altijd een droge tuin. Een beetje spetteren met water is hier dus geen probleem.

Op de foto in de tuin zie je links van de doek ook een soort van rechthoekige droogmolen staan. Ik heb getracht de doek door dat ding te laten ondersteunen, maar die doek was zo ontzettend zwaar, dat het droogrek bezweek onder het gewicht van de natte doek.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407 en Cordoba